Geplaatst door: Mon!que
Datum: 09.11.2011 15:30
In de vernieuwde voorwaarden van de ANWB wegenwacht voor 2012 (http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwacht/voorwaarden/20111007-alg--voorwaarden_ww_lr.pdf) staat ondermeer:
"Aanhangwagen Service Buitenland
Alle hulp zoals wij hebben beschreven bij wegenwacht Europa Service, maar dan voor een toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen die u tijdens uw reis uit Nederland achter uw voertuig meeneemt (met een totaal samengesteld belast gewicht tot 3.500 kg).
Hieruit kan ik niet opmaken of ze auto plus caravan maximaal 3.500 bedoelen of alleen de caravan.
Maar verderop staat onder de definities nog:
"Aanhangwagen
De achter uw voertuig meegenomen toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen met een totaal samengesteld belast gewicht tot 3.500 kg. In het buitenland geldt dat de aanhangwagen uit Nederland is meegenomen."
Hieruit zou je weer op kunnen maken dat het om het maximale totale gewicht van de aanhangwagen gaat dat niet groter mag zijn dan 3.500 KG.
Ik heb net gebeld met de ANWB, maar de vriendelijke dame had geen antwoord op mijn vraag. Ze heeft beloofd morgen terug te bellen. We wachten af.
Wanneer je dus met een zware caravan en een 4x4 of busje rijdt, dan kun je geen hulp onderweg meer krijgen. Zorg ervoor dat je op tijd overstap naar een andere verzekeraar!
Geplaatst door: Mon!que
Datum: 09.11.2011 15:46
De laatste alinea uit mijn bericht van hierboven is alleen van toepassing als het zo blijkt te zijn dat er alleen nog hulp is voor combinaties van maximaal 3.500KG. Hierover zijn de meningen echter nog verdeeld.
Over dit onderwerp loopt ook een discussie op het KCK forum (http://www.kck-forum.nl/index.php?id=1786) en daar heeft ene Wim het nagevraagd bij de ANWB en volgens zijn contact daar is er alleen hulp wanneer de combinatie lichter is dan 3.500KG.
Op het forum van Caravantrekker (http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=60707) ben ik hier ook over begonnen en daar denken de meesten dat er met de voorwaarden bedoeld word dat de auto maximaal 3.500 en de caravan maximaal 3.500 mag wegen. Samen dus maximaal 7.000.
Ik zou graag uitsluitsel krijgen van iemand van de afdeling van de ANWB die deze voorwaarden heeft opgesteld. Zodat ik op tijd kan overstappen naar een andere verzekeraar of met een gerust hart op vakantie kan als Wegenwacht-lid.
Geplaatst door: Loesol
Datum: 09.11.2011 15:58
Geplaatst door: yvonne
Datum: 09.11.2011 16:17
Denk erom, de wegenwacht moet je opzeggen voor 15 november!!!
Geplaatst door: ® gerrit
Datum: 09.11.2011 22:15
Er staat samengesteld gewicht, dus auto + caravan. Mogen dus samen niet meer bedragen dan 3500 kg.
Een dikke 4x4 met grote zware caravan vallen dus buiten de boot.
Ik kan me geen personenauto voorstellen van 3500 kg en daarachter een caravan van 3500kg.
Geplaatst door: ® stn
Datum: 09.11.2011 22:36
monique, je krijgt morgen een antwoord, maar hebt je besluit en oordeel al klaar. Misschien even afwachten?
Geplaatst door: ® stn
Datum: 09.11.2011 22:54
Ik lees toch echt dat de aanhanger totaal niet meer dan 3500 kg mag wegen.
Nu ben ik heel benieuwd wie op dit forum een caravan heeft van 3500kg
Geplaatst door: Loesol
Datum: 09.11.2011 23:19
Wanneer je bovengenoemde link van het camperforum even opent en leest wat daar en op de volgende blz staat dan zie je dat men daar van de ANWB de bevestiging heeft gekregen dat het inderdaad een beperking betreft tot het max. toegelaten totaal gewicht van auto plus caravan of van een camper. Ook een personeelslid van de ANWB schrijft hetzelfde. Velen hebben hun verzekering al opgezegd en overgesloten.
Geplaatst door: ® daphne
Datum: 09.11.2011 23:37
Ik lees toch echt dat het 't samengesteld belast gewicht van de aanhanger betreft en niet de combi.
Zou dit wel zo zijn, dan vallen heel veel combi's buiten de boot. Wij hebben echt geen grote zware combi, maar zitten toch boven de 3500 kg treingewicht (VW Passat, Eriba Living Pulse 465)en dan voelen wij ons vaak nog klein t.o.v. andere combi's.
Geplaatst door: digi-oma
Datum: 09.11.2011 23:45
Maar wat zou nu de achterliggende gedachte van de ANWB zijn om tot deze wijziging over te gaan? Misschien omdat veel leden hun auto plus caravan extreem volladen voor die paar weken vakantie en dat de afsleepauto's zo'n totaalgewicht niet meer willen of kunnen meenemen? Of zou het verzekeringtechnisch zijn.
Wij hebben een behoorlijk "gewichtige" auto, maar komen met de beladen caravan erbij (voor een periode van 10 weken) bij lange na niet aan die 3500 kilo.
Dit jaar in totaal twintig campings aangedaan in heel Frankrijk en nergens caravans met voortent plus luifel, of skottelbraai's gezien. Zelfs onze mover was voor sommige andere gasten een ongekende bezienswaardigheid. Uiteraard waren er wel caravans met ofwel een luifel (de meeste) ofwel voortent en op de kleine Franse campings met seizoensplaatsen voor vaste Franse gasten hele bouwwerken/tentendorpen. Heeft ook wel iets.;-)
Geplaatst door: ® connie
Datum: 09.11.2011 23:50
Goh en dan ik met mijn kleine campertje.Ik pas overal tussen maar ga toch wel bedenken ondanks prima afhandeling van anwb.om iets anders te bedenken.
Geplaatst door: ® Irene 1
Datum: 09.11.2011 23:59
Digi, dit ligt ook aan het soort campings die je bezoekt. Ik ken toch diverse campings waar men met gemak aan dit aantal kilo's gaat komen. Zijn prima campings als steunpunt voor de ANWB ;-) (ipv Lyon)
(Grote caravan, voortent, luifel, puptentjes voor de kinderen, volledig tuinstel en tafel, grote parasol, skottel, minimaal twee ligbedden, fietsen, kano of wakeboards, etc etc) Ik moet zeggen: ik verwonder me slechts nog, verbazen inmiddels niet meer ;-)
Datum: 10.11.2011 00:02
@Digi-oma, het gaat hier waarschijnlijk niet om werkelijk beladen gewicht, maar om het papieren gewicht. Wij zitten ook bij lange na niet aan de 3500 kg, maar op papier wel. En zo zijn er veel meer leden.
Het kan best zijn dat jullie met jullie "gewichtige" auto en lichte caravan ook boven de 3500 kg komen.
Achter onze auto zou een caravan van 1200 kg (op papier) onze combi al boven de 3500 kg brengen.
Geplaatst door: Wendy
Datum: 10.11.2011 06:15
Er is een hele groep caravanners die E achter B nodig heeft vanwege het feit dat het maximaal toegelaten gewicht van auto + caravan boven de 3500 kg uit komt. Deze hele groep kan het aanhangwagensupplement bij de ANWB dus wel opzeggen. Hartelijk dank voor de tip Monique, zal ze vandaag gelijk even bellen.
Geplaatst door: Henk
Datum: 10.11.2011 08:30
Ook als je een lichte of geen aanhanger hebt is het opzeggen van de wegenwachthulp het overwegen waard.
Velen zijn dubbel verzekerd voor pechhulp, vaak wordt dit ook aangeboden via de autoverzekering of de dealer. Als je je auto laat onderhouden door de merkdealer dan krijg je vaak gratis pechhulp.
Geplaatst door: Campingfreak
Datum: 10.11.2011 08:46
Als de ANWB je niet schriftelijk ( dus per post en/of email ) in kennis heeft gesteld van de wijzing van de voorwaarden dan zijn zij in gebreke, en gelden nog steeds de oude voorwaarden.
Maar de ANWB zal dit wel doen na 15 november dus dan kan je niet meer opzeggen.
Geplaatst door: Xandra
Datum: 10.11.2011 08:53
De ANWB heeft iedereen wel degelijk op de hoogte gesteld van de wijziging in deze voorwaarden. Zie blz 86 en 87 van de Kampioen van oktober. Die lag begin oktober in mijn brievenbus dus ruimschoots op tijd .
Datum: 10.11.2011 08:54
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwacht/voorwaarden/20111007-alg--voorwaarden_ww_lr.pdf
Lees op blz 20 eens: "wat bedoelen we met?" onder het kopje aanhangwagen. Het gaat hier echt alleen om max 3500 kg voor de aanhangwagen!
Het is helemaal niet nodig om massaal op te zeggen.
Geplaatst door: ® Mon!que
Datum: 10.11.2011 08:58
De wijziging schijnt via de kampioen te zijn doorgegeven. Dit las ik op het camperforum. Ik heb dat stukje helaas gemist. Maar daarmee heeft de ANWB wel aan zijn verplichting voldaan om het schriftelijk door te geven.
@stn: Ik heb gisteren een telefoontje gekregen van de vriendelijke dame van de ANWB, zij had nog geen antwoord van de verantwoordelijke afdeling en zal vandaag weer terugbellen.
Echter verschillende anderen die contact hierover hebben gehad met de ANWB hebben te horen gekregen dat het om het totale gewicht van de combinatie gaat die de 3500KG niet mag overschrijden.
En omdat het bijna 15 november is, moet ik toch tot actie overgaan. Zolang ik van de ANWB niet definitef bevestigd krijg dat wij met een combinatie die zwaarder is dan 3500KG wel recht heb op pechhulp en/of vervangend vervoer, zal ik toch (helaas) over moeten stappen naar een andere maatschappij.
Wij zijn altijd heel tevreden geweest over de ANWB en zouden het liefts erbij blijven, maar zijn natuurlijk niet van plan om onze (net nieuwe) caravan in te gaan ruilen voor een lichtere alleen maar om onder de 3500KG te komen.
Geplaatst door: MAB
Datum: 10.11.2011 09:04
Als de voorwaarden zodanig wijzigen dan is dat ook na 15 november een geldige reden tot opzegging.
BW7 (bijzondere overeenkomsten) zegt in titel 17 (verzekeringen)art 940:4
"Indien de verzekeraar de voorwaarden van de overeenkomst ten nadele van de verzekeringnemer of de tot uitkering gerechtigde wijzigt, is de verzekeringnemer gerechtigd de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de wijziging ingaat, en in ieder geval gedurende één maand nadat de wijziging hem is meegedeeld."
Overigens zit ik met een c-klasse auto en een caravan type 440 (lengte 6.13) op 1.790 + 1.200 = 2.990. Voor mij dus geen probleem.