Tolvrij over d-/n-wegen richting Toulouse? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Renee
, Datum:
03.06.2013 08:19
We hebben 3 dagen uitgetrokken om op de plek van bestemming uit te komen, stukje onder Toulouse (met caravan) Op de heenweg gaan er geen kinderen meer mee, dus we denken er over nu eens niet over de tolwegen te gaan maar via de d en n-wegen te rijden. Iemand hier ervaring mee? Hoe is het bevallen?
Tips zijn welkom!
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
, Datum:
03.06.2013 08:38
niet specifiek met richting Toulouse, maar als je drie dagen de tijd hebt moet het kunnen. Groot voordeel, afgezien van de kostenbesparing: je proeft veel meer sfeer van het land en stuit op onbekende plekjes (soms zelfs spots waarvan zelfs de VVV niet bedacht dat jij die geweldig zou vinden.
Geplaatst door: inekefr
, Datum:
03.06.2013 09:32
Een deel van de oude RN (langs Brive Cahors etc)is gebruikt om de nieuwe autoroute op te leggen. Daar moet je dus wel over de autoroute. Die is overigens gratis op de plekken waar er geen alternatief is. Dat betekent dus, dat, als je écht niet over de autoroute wilt, je een flink eind ommoet rijden op sommige delen. Best te doen als je 3 dagen hebt, maar het is maar een weet!
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
03.06.2013 11:09
Ik heb vorig jaar de oude N20 (die bijna nergens meer N20 heet, maar D920 en zo) van Longjumeau bij Parijs tot aan Cahors gereden (met caravan). Een prachtige route, met veel details die naar het verleden wijzen en je hebt hem nu helemaal voor je zelf. Je kunt hem alleen rijden met een goede kaart, want de borden sturen je natuurlijk steevast naar de Autoroute A20. Hij is vrijwel volledig intact, slechts tussen Vatan en Châteauroux is het even opletten met kleine weggetjes. Af en toe ligt de A20 inderdaad op de oude N20, maar dan maakt de nieuwe D-weg een slinger om weer aan te sluiten op de oude weg. Dat is nergens echt omrijden. En juist tussen Brive en Cahors volgt de oude N20 een totaal ander parcours dan de A20.
Ik zeg: doen!
http://www.flickr.com/photos/marcnoordink/7832955998/
Geplaatst door: Anneke
, Datum:
03.06.2013 11:14
Tjah als je tijd hebt en het leuk vind om zo'n eind binnendoor te rijden moet je het doen. Ik moet er niet aan denken.
Ik zou het al verschrikkelijk vinden om van Arnhem naar Amsterdam binnendoor te rijden, laat staan het hele stuk naar Zuid-Frankrijk.
Ik zou lekker kiezen voor de tolweg en genieten van de omgeving van Toulouse!
Geplaatst door: d.roog
, Datum:
03.06.2013 11:21
@72grande: leuke foto's op flickr; grotendeels van en langs die oude N20?
Geplaatst door: Rob
, Datum:
03.06.2013 11:48
Super, 15 jaar geleden wees ik mijn jongens op het feit dat het een van de laatste keren zou zijn dat wij via de N20 naar de Haute Vienne reden.
Elk jaar was er weer een stukje A20 gereed.
Inderdaad de A20 is een prachtige snelle weg, maar elke keer denk ik, zullen we weer eens binnendoor gaan?
Dit jaar wordt het weer eens oost-Frankrijk, maar wie weet, een volgende keer volg ik jullie avontuur.
Veel plezier.
Geplaatst door: tentkampeerder
, Datum:
03.06.2013 11:55
Als je de tijd hebt en het maakt niet uit hoelang je er over doet dan zijn de N en D wegen vele malen interessanter dan de tolweg.
Volgens Viamichelin is de afstand Rotterdam - Toulouse zonder tolwegen 1141 km en de rijtijd voor een personenauto zonder caravan ca 16 uur. Met een caravan achter de auto kan je daar wel 18 uur van maken. 6 uur rijtijd per dag excl pauzes. Het is te doen.
Geplaatst door: m.
, Datum:
03.06.2013 11:58
anneke volgens mij als je liever nooit D of N wegen rijdt maar altijd voor de snelweg/peage kiest dan hoef je eigenlijk geen antwoordt te geven. Dat jij het verschrikkelijk vind en er geeneens over zou piekeren zegt al dat je geen antwoord op de vraag kan geven.
Overigens denk ik dat het een zeer mooie route zou kunnen worden wanneer je binnendoor van Arnhem naar Amsterdam gaat ;-). Dat doe je niet op een werkdag.. maar wellicht als je ooit wat meer tijd en zin hebt. Zoals TS nu in Frankrijk!
Geplaatst door: Mandy
, Datum:
03.06.2013 12:02
Wij zetten onze navigatie (ja ja, moderne tijd) standaard op tolwegen vermijden. Dat betekent dat je dan toch nog vaak op stukken snelweg en/of 4 baans N-wegen terecht komt.
En wij vinden dit heerlijk, zou niet anders willen.
Geplaatst door: Peter
, Datum:
03.06.2013 12:16
Je moet overigens die tijd niet vertrouwen, dat zal een stuk langer zijn dan aangegeven. Je komt op een 80 kilometer weg bijv rotondes tegen of stoplichten en de navigatie gaat er vanuit dat je constant 80km/u rijdt, maar dat doe je dus absoluut niet en je stopt uiteraard ook nog eens een paar keer.
Dit geldt uiteraard ook voor mensen die snelwegen rijden, maar daar is het verschil wel een stukje minder.
Geplaatst door: Renee
, Datum:
03.06.2013 14:12
Leuke tips en mooie foto's (is dat beekje toevallig Op les Chambons?), dank jullue wel. Dat het meer tijd kost calculeren we idd in, een extra stop onderweg als we een mooi plekje tegenkomen maskt dat de reis ook vakantie wordt hadden we bedacht. Aan de reacties te zien moet dat kunnen lukken. Ouderwets met de michelingids er bij ....
Geplaatst door: Louis
, Datum:
03.06.2013 15:39
Ik snap nooit waarom mensen die via N en D wegen rijden zeggen dat we van de reis ook vakantie maken. Wij rijden altijd tolwegen, maar voor ons is de reis ook vakantie hoor? We vinden juist de tolwegen met het vakantieverkeer een heerlijk vakantiegevoel geven en de parkeerplaatsen langs de snelweg zijn vaak mooi en groot en daar kunnen we dan prima een half uurtje vermaken.
Voor ons geld dus ook dat de reis vakantie is en we rijden gewoon over tolwegen, we vinden het wel fijn om gemakkelijk en snel te rijden.
Geplaatst door: Renee
, Datum:
03.06.2013 16:03
Hoi Louis, we hebben jaren tolwegen gereden, niks mis mee, prima manier om van a naar b te komen. Voor ons is het toch niet meer als dat en we zouden dus nu het wat langzamer aan kan juist meer van die plekjes wilken zien waarvan we anders zeggen dat het er vanaf de snelweg leuk uit ziet maar waar we normaal dan toch aan voorbij rijden.
Ieder zn ding toch?
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
03.06.2013 16:05
@Louis, ik kan proberen het uit te leggen.
Als ik snelweg rijd wil ik graag met hogere snelheid rijden en voel ik mij gestrest.
Binnendoor rijdend maakt mij dat helemaal niets uit, Ik wordt daar heerlijk kalm van en krijg echt het vakantie gevoel.
Bovendien vind ik de snelwegen te druk, ook de aires, en krijg ik daar absoluut geen vakantie gevoel. Ik weet dat wij in de minderheid zijn en dat is wat mij betreft prima. Zo blijft het lekker rustig op de RN.
Geplaatst door: robertville
, Datum:
03.06.2013 16:18
Ik probeer een antwoord op uw vraag, wat voor lezers vaak moeilijk is , u dient formeel aan te geven waar u vertrekt.
met zoveel mogelijk afwisselingen Ik vertrek vanaf Liege al jaren via Nancy voor de aire de peage ga ik af , en dan via Neufchateau en Chaumont en Chatillon S/S naar Tonerre vandaar via een D weg naar Vezalay er zijn daar 3 campings
sanderendaags via Clamecy naar Nevers en Moulins op de autoweg bij Rioms op de A71 is daar even betalen maar dat loont vanwege Clermont F, u komt op de A 75 die is mooi en gratis> Tot net voor het viaduct van Millau dan gaat u richting Albi dan ligt daar
een autobaanachtige snelweg die ik niet weet tot Toulouse
bonne route
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
03.06.2013 21:18
Dank voor de complimenten; @ d.roog, inderdaad voor een groot deel van de oude N20 (zie eventueel de "tags"). En @ Renee, inderdaad camping les Chambons in Argenton-sur-Creuse. Argenton was in zijn dagen een berucht fileveroorzaker op de N20; de oorspronkelijke route door het dorp loopt ook anders dan de huidige D920. Te herkennen aan de verlaten tankstations ...
Ik geef overigens toe dat het een afwijking is, dat speuren naar oude routes ;)
http://www.surma-route.net/index.html
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
10.07.2013 23:19
@72 Grande.
Prachtige site zeg, ik moet met kennis van het Frans wel even oppoetsen.
Jij vertelt dat je de RN20 volledig rijdt. Maar is deze niet tussen Vierzon en Brive volledig vervangen door snelweg?
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
10.07.2013 23:31
Regelmatig naar de Pyreneeën gereden via (grof gezien) Metz, Nancy en dan binnendoor via Dole en Gray, Pont d'Ain en daarna richting Albi naar Toulouse. Eerste etappe rond de 500 km., daarna steeds stukken van ongeveer 350 km per dag. Wij vinden dit de ultieme manier om iets van het land te zien en goede campings genoeg onderweg. 't Schiet niet echt op, maar mooi!
Geplaatst door: ® 72grande
, Datum:
11.07.2013 13:06
@ Jurgen, nee, die N20 is echt nog grotendeels intact. Maar om hem te rijden moet je wel een beetje de eerdergenoemde afwijking hebben en een gevoel voor kaartlezen. Ik heb een aantal jaren geleden via ebay.fr oude gedetailleerde Michelinkaarten verzameld, waardoor ik bij twijfel de oude hoofdroutes naar het zuiden in hun oorspronkelijke vorm kan herleiden (N6, N7, N9, N10 en N20). De N20 is van dit rijtje één van de best berijdbare, hij is er gewoon nog, maar heet alleen anders. Die N wegen liepen altijd door de centra van steden en dorpen, dat was hun functie. Maar als je nu bijvoorbeeld door Vierzon of Châteauroux of Brive rijdt, wordt je anders gestuurd dan toen de weg nog zijn doorgaande functie had. Ik noemde ook het voorbeeld van Argenton-sur-Creuse al. Ook zijn er vaak oorspronkelijke bochten afgesneden of een breder stuk weg naast de oudste route gelegd. En ik heb mijzelf (met caravan) het plezier gedaan om het centrum van Orléans en het centrum van Limoges over te slaan en daar een klein stukje Autoroute te pakken. Maar als je goed oplet en goed kaartleest kun je hem als gezegd nog vrijwel volledig rijden. Ik maar één punt ontdekt waar het even lastig is, en dat is tussen Vatan en Châteauroux. Daar ligt de A20 letterlijk op de oude N20 en houdt de parallelweg ineens op.
Ik vind de “beloning” in de vorm van oude wegcultuur de kaartleesmoeite meer dan waard. Je ziet gewoon dat dorpen die nu bijna uitgestorven zijn vroeger volop van de weg geleefd hebben. Ik kan blijven kijken naar vervallen tankstations, oude garages, verlaten hotels en restaurants en vooral ook de vervagende fraai geschilderde muurreclames …