Advies aanhangwagen banden (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
10.06.2013 15:32
Wie kan mij, uit eigen ervaring, een advies geven over het aanschaffen van banden voor mijn aanhangwagen.
Ik bestel altijd wel autobanden via internet maar vraag me af hoe dit zit met aanhangwagen banden. Ik weet echt niet waar ik op moet letten.
De banden die er nu op zitten hebben maat 165/80/R13 en de vermelding steel belted.Ik kan me het merk niet herinneren, een onbekend merk, maar ik ben er wel over te spreken.
Ik wil in elk geval hele goede banden kopen omdat ik er ook 140 mee wil kunnen rijden als het moet.
Welke banden zou jij kopen?
Geplaatst door: Manus
, Datum:
10.06.2013 16:13
Wat voor een aanhanger is het?
Een bagagewagentje, waarvan het ledig gewicht + laadvermogen max. 750 kg is, of een tendemasser die 2000 kg mag laden?
Het draagvermogen van de band gaat dan een rol spelen.
Ik neem echter aan een bagagewagentje, dan kan je "normale" autobanden 165 / 80 /13 T nemen, bandenspanning ca 2,4 bar.
Geplaatst door: kc
, Datum:
10.06.2013 16:13
Ze vraagt om advies banden. Wij reden met onze bagageaanhanger ook vaak 120 en bij inhalen ga je dan vaak wat harder, geen probleem. Ik kan je helaas geen advies geven. Maar je zal wel negatieve reacties krijgen ben ik bang...
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
10.06.2013 16:37
http://sariseindhoven.nl/
Hier laat ik mijn bagagewagen nakijken en eventueel nieuwe banden eronder zetten. Wellicht kun je ze gewoon bellen en vragen welk merk goed is. Zij zijn een specialist.
Voor een gedegen "onderzoek" kun je er wellicht nog 2-3 bellen. Allemaal hetzelfde antwoord.. dan weet je waar je naar kan zoeken op internet.
Geplaatst door: Jan Bas
, Datum:
10.06.2013 17:19
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
10.06.2013 17:49
Klopt, het is een gewone aanhanger.
Ik wilde er niet bij voorbaat bijzetten dat ik alleen advies vraag over de banden en niet over de snelheid om niets uit te lokken maar goed.
Inderdaad mag je in Frankrijk 130 met een aanhanger en als je dan in gaat halen is 140 niet zo raar.
Voor diegenen die een serieus antwoord hebben gegeven bedankt en voor@ Mandy; die vleugels hebben we al, ze heten spoilers.
Geplaatst door: Joop
, Datum:
10.06.2013 18:18
Sorry dat ik het zeg, maar als je 140 km/u met een aanhanger/bagagewagentje rijdt is niet echt normaal, ik geloof het eerlijk gezegd ook niet.
Wij rijden zelf 120km/u met een bagagewagentje en er heeft ons nog nooit iemand ingehaald die harder reed met een aanhanger...Ik denk dat 120km/u met aanhangwagen max is. Zelfs veel solo auto's die volgepakt zijn rijden niet harder dan 120-130 km/u.
Ik geloof die snelheden niet en mocht het toch zo zijn zal ik er maar eens goed over nadenken of het wel zo verstandig is om met die snelheden te gaan rijden.
Geplaatst door: Kees
, Datum:
10.06.2013 18:42
Altijd met vouwwagens gereden, de laatste was een hele nieuwe alpenkreuzer, bij het in- cq beladen altijd goed op de disseldruk gelet, en ja we reden wel altijd 130 als het kon dus 100mtr voor je geen auto's.
Nooit geen probleem gehad, behalve 1 keer in de bergen richting Cahors heuvel af gas geven om zonder terug schakelen boven te komen, 155 was toch iets te hard.
Maar banden advies, ik zelf kreeg het advies om bestelwagen banden te nemen die hebben sterkere "wangen" dus de banden veren niet zo erg in, is buitenfgewoon bevallen.
Geplaatst door: ® Wim
, Datum:
10.06.2013 18:50
bestelwagen banden zorgen er voor dat de vering van de aanhanger extra word belast vanwege de stijfheid en daardoor minder vering van de band.
als de aanhanger zwaar word beladen is dat geen probleem, maar als de lading niet in verhouding staat met het draagvermogen van de band kan dit tot schade aan de aanhanger lijden
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
10.06.2013 21:18
@Kees, waarschijnlijk zijn die bestelwagen banden dezelfde als steel belted banden?
@Joop, ik weet niet waar jij dan rijdt maar je verhaal klopt niet! Het ligt er maar aan wat voor koppel je auto heeft.
Vorig jaar hadden we een benzine auto met een max. koppel van 350Nm, nu een diesel met een max. koppel van 400Nm dus dan merk je niet eens dat er iets achter hangt.Ik verwacht dan ook geen problemen maar wil wel goeie banden!
En uiteraard gebruik je dat vermogen alleen als het even nodig is, bv. tijdens inhalen, en als het kan! Daarom rij ik bv. niet graag over de Route du Soleil in de buurt van Lyon! Daar is het m.i. inderdaad onverantwoord!
Geplaatst door: ® jadatis
, Datum:
11.06.2013 09:12
Ik heb je bandmaat opgegoogled en ze zijn er in alle uitvoeringen.
Li is loadindex, ML = maximum load = maximum draagvermogen, Pr is de referentiedruk en is de druk waarbij de ML gedragen mag worden tot maximum snelheid van band en is dus niet de maximum druk die op gewone en XL banden staat. Vanaf C-load/6PR staat die wel op de zijwang en mag je daar dus zelfs boven gaan.
Standaardload ( gewone autoband) LI 83=ML 487kg Pr voor deze maat 2,4 bar(meest2,5).
XL/reinforced/Extraload LI 87= ML=545kg Pr=2,8(meest2,9).
C-band staat voor Comercial( amerika LT) C-load/6PR(plyrating)
Li 89= ML 580 KG Pr=55psi/3,8 bar voor Europese banden( Amerika 50 psi/3,4 bar)
C-band D-load/8PR Li94= ML 650kg Pr 4,5bar/65psi.
Dus als je aanhanger 750 kg max, heb je aan gewone autobanden genoeg draagvermogen met een meer dan 10% reserve voor scheef en overbelading en kun je de druk dus op 2,4 bar houden.
Van de eerste 3 was de snelheidscode R dus tot 170km/u zelfs dus allen geschikt voor je snelheid. De 8PR was tot N=140km/u dus die kwam krap, maar die moet je dus zeker niet willen vanwege het extreme draagvermogen, en daarmee gepaard gaande stugge band.
Geplaatst door: Manus
, Datum:
11.06.2013 09:30
Halo jadatis,
Snelheidscode R ??????
Dit is een nieuwe, die ken ik nog niet.
Volgens mij staat de R voor Radiaal, de snelheidscode is meestal T ( 190 km per uur) of H ( 210 km per uur) voor een gewone band.
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
12.06.2013 15:11
Bedankt allemaal voor jullie adviezen! Hier kan ik wel wat mee!
Geplaatst door: K&K
, Datum:
12.06.2013 16:16
Beste Carolien,
Simpele tip loop bij een bandenspecialist binnen met het type en behoefte. Ik heb ook duurdere banden op mijn Saris aanhanger. Het verschil tussen een B/C merk en een A label is ongeveer 20 euro per band, ik was voor mijn banden inclusief omzetten 180 euro kwijt. Maar vanwege laadvermogen van 1100 kg en snelheidswens bedrijfswagen banden laten plaatsen
Geplaatst door: Gerard(1)
, Datum:
12.06.2013 18:32
Is er ook iemand die superveel verstand heeft van banden?
Op mijn aanhanger zitten perfect uitziende banden, maar ze zijn mogelijk tientallen jaren oud (ik, de bandenexpert en ook de fabrikant zijn er nog niet achter hoe oud echter). Heeft iemand een idee? De volgende info staat op de banden (er staat dus geen DOT-code op):
Goodyear Super Cushin G8 Polyester 5.60-13 4 P.R. V1 en de (fabricage?)code ND DU LK 2163.
Geplaatst door: Jan v z
, Datum:
13.06.2013 10:08
Carolien, laat je gewoon goed voorlichten door een goed en erkend bandenbedrijf.
Je zult iets meer kwijt zijn maar het verschil is niet schokkend.
Voordeel is, je kunt altijd weer terug komen als er vragen of problemen zijn.
Geplaatst door: Leon
, Datum:
14.06.2013 22:41
En kijk niet op een paar tientjes, gewoon goede banden kopen, voor het prijsverschil wil jij zeker niet op de vluchtstrook staan.
Geplaatst door: Carolien@1
, Datum:
15.06.2013 15:37
Ik ga zeker niet op een paar tientjes kijken hoor! Vandaar ook mijn vraag. Ben er inmiddels wel achter dat er gewone autobanden onder kunnen. Onder mijn auto heb ik Michelin's maar dat lijkt me toch wat overdreven voor een aanhanger. Ik ga eens zoeken!
Bedankt allemaal.
Geplaatst door: Jasper
, Datum:
15.06.2013 23:10