Chiptuning (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Koen
, Datum:
26.11.2005 13:27
Om een beetje meer reserve te hebben bij het trekken van de caravan overweeg ik om m'n auto te laten chiptunen. Op die manier bekom ik meer pk's en denk ik dat het geheel vlotter rijdt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst door: Jan
, Datum:
26.11.2005 13:34
Koen,
Chiptuning is onwettig. Bij een ernstig ongeval met zwaargewonden of doden ontleden ze je wagen van a tot z en éénmaal de bal aan het rollen....
Maar ook voor je wagen is dit geen goede zaak. Met enkele PK's meer geen probleem maar denk eraan dat o.a. je versnellingsbak en koppeling niet ontworpen zijn voor een groter vermogen.
Beter iets rustiger aan doen of je wagen vervangen door een iets krachtigere lijkt me beter.
Geplaatst door: ® Gert
, Datum:
26.11.2005 16:01
@Jan
Dat we in een land vol regelneven zitten is bekend, maar van de wet op chiptuning heeft volgens mij nog nooit iemand gehoord.
Groet
Gert
Geplaatst door: Anita
, Datum:
26.11.2005 22:03
Chiptuning lijkt me net zoiets als het opvoeren van een brommer, dat mocht vroeger ook niet en kregen we een bekeuring voor als de politie je aanhield. Bij een auto heeft het waarschijnlijk wat meer effekt en zijn de consequenties als er wat gebeurt wat groter. Volgens mij heb je geen regelneef nodig daar zelf achter te komen door een beetje te surfen.
Geplaatst door: yvonne
, Datum:
27.11.2005 00:06
het chiptunen van je auto is niet strafbaar,maar vraag me af of het nut heeft voor je caravan te trekken want ik weet niet of hiermee je koppelvermogen omhoog gaat. Zou het wel door een goede garage laten doen sucses ermee.
Geplaatst door: Jan
, Datum:
27.11.2005 13:26
@Koen,
Hoe de wetgeving in Nederland precies in mekaar zit weet ik niet maar in België moet je toch aan een aantal voorwaarden voldaan hebben. Ik weet dat BMW hier onlangs nog mee in de aktualiteit was door onwettig opfokken van motoren.
Een web site met veel en duidelijke info : http://www.katho.be/vhti/automechanica/chiptuning.htm
Geplaatst door: kouwtje
, Datum:
27.11.2005 14:04
Chiptunen is niet illegaal. Wat wel verboden is is de katalysator leeg (laten) kloppen en of zelfs verwijderen. Tevens zullen er nog enkele zaken zijn die, bij veranderingen aan de motor, verboden zijn. In het geval van een dieselmotor kan chiptuning wel degelijk wat uitmaken. Ik denk alleen al aan het koppel, dat fors kan toenemen. En chiptuning hoeft per definitie niet te betekenen, dat dat slecht is voor je motor. Kijk ook eens op het forum van www.tdi-club.nl
Dit is een site voor VW/Audi/Seat en Skoda.
Succes met het tunen.
Geplaatst door: Daniel
, Datum:
27.11.2005 15:24
Chiptuning is niet verboden en ook niet slecht voor de auto. De fabrikant doet niet anders dan auto's met eenzelfde motor softwarematig een ander koppel en pk's te geven. Bijv. de 2.0Hdi van Citroen/Peugeot is in 90 en 110 pk te krijgen. De motor is hetzelfde, ook de versnellingsbak etc. Alleen de software is anders. Bij audi kun je de auto al af fabriek laten tunen, incl. fabrieksgarantie. Naast een hoger koppel en meer vermogen neemt het verbruik ook nog af.
Geplaatst door: moi
, Datum:
27.11.2005 18:54
Let wel op dat het alleen maar nut heeft bij een dieselmotor. NIET doen bij een benzinemotor.
Een goed geschreven chip kost ook goed geld en voor een benzineauto nutteloos!
Er is ook genoeg "rotzooi" te koop aan chips. Kost niet veel, maar is nog minder.
Succes ermee!
Geplaatst door: Jaap
, Datum:
27.11.2005 20:13
Chiptuning is legaal en is zeker het overwegen waard.
Zeker moderne dieselauto's zijn zeer goed te tunen. De motoren worden namelijk af-fabriek uitgerust met bepaalde eigenschappen, die eigenschappen worden bepaald door regelgeving (euro-normen) en prijstechnische redenen (de 90, 110, 130 pk uitvoering, etc.). Als tuning goed wordt gedaan dan is het zeker de moeite waard, ook zonder caravan krijg je veel waar voor je geld.
Maar! Er zitten ook veel kaf tussen het koren, er zijn veel bedrijven die chiptuning doen en die programeren gewoon een standaard chippie in dat ze ergens kunnen krijgen. Dit is niet de juiste methode, ook zg. tuningboxen werken wel, maar is wederom niet ideaal.
Ik weet niet om welke auto het gaat, maar per merk zijn er enkele tuners die goed tot zeer goed werk afleveren. Ik heb mijn dieselmotor ook laten tunen (146 JTD):
1. Stationair toerental van 850 naar 900 tpm, hierdoor wordt de trilling in het interieur minder en trekt de combinate makkelijker op met caravan
2. Koppel van 255 naar 275 Nm en beschikbaar over een breder gebied
3. Topvermogen van 105 naar 125 pk
4. Temperatuursbeveiliging die intreed bij te hogere koelwatertempreraturen, als de temperatuur van het koelwater boven een bepaalde waarde komt bouw de motor vermogen af, zo hou je de boel heel!
Ook voor moderne benzine motoren (geen turbo) kan je tuning toepassen, het topvermogen zal niet erg veel stijgen, maar je koppelverloop en je gaspedaalreaktie zal een stuk prettiger worden, driveability zal omhoog gaan.
Laat je van te voren goed informeren over de tuner en kijk welke mate van tuning voor jou het beste is. Voor tuning ben je ongeveer tussen de 400 en 800 euro kwijt, ik vond het het geld zeker waard.
Grtz,
Jaap
Geplaatst door: Jaap
, Datum:
27.11.2005 20:15
Nog even over het verbruik, in theorie zou dat af moeten nemen. Maar in de praktijk gebruik je de extra paarden automatisch, dus alleen als je een zeer rustige rijder bent dan is het zuiniger. Ik merk geen verschil in gebruik en ik ben een flinke doorrijder, verbruik wordt dus ook niet meer.
Grtz,
Jaap
Geplaatst door: Koen
, Datum:
28.11.2005 16:58
Bedankt voor de vele reacties. Het gaat om een Seat Toledo 1,9 tdi.
Ik denk dat ik het toch ga proberen, maar zal me eerst toch maar eens goed laten informeren.
Bedankt.
Koen
Geplaatst door: Uylenspiegel
, Datum:
28.11.2005 19:28
Chiptuning is sinds vorige maand in België verboden en strafbaar. Het gelijkvormigheidsattest, meegeleverd door de fabrikant, stemt - na de tuning - niet meer overeen met de werkelijke gegevens van de wagen. In praktijk betaalt de eigenaar - na de tuning - dus ook te weinig wegenbelasting, want die wordt berekend op de fiscale pk, en wie te weinig wegenbelasting betaalt hangt dus ook.