Vouwwagen 10 inch banden/snelheid (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Nancy
, Datum:
05.08.2004 12:34
Wie kan mij vertellen wat de gemiddelde snelheid is voor het rijden met een vouwwagen met bandenmaat 10 inch banden en heeft ervaring met het rijden naar zuid frankrijk in één keer.
Geplaatst door: Walter
, Datum:
05.08.2004 12:41
Nancy, dat hangt volgens mij ook af van het gewicht van die vouwwagen. Hoe hoger dit gewicht, hoe lager de snelheid.
Hou er wel rekening mee dat een kleinere band sneller draait en dus ook sneller verslijt (lees kapotknalt), een reserveband zal dan ook geen overbodige luxe zijn. Persoonlijk zou ik met zo'n banden zeker onder de 100/u blijven en regelmatig eens stoppen om de banden na te kijken.
Geplaatst door: herman
, Datum:
05.08.2004 13:25
Ik zelf heb een Rapido carvan met een "plooidak " deze heeft ook kleinere wielen. Ik zou zeker aanraden behalve het reservewiel ook nog en extra band ( zonder velg) mee te nemen.
Verleden jaar klapband gehad ,reservewiel gezet en daarna na aankomst op camping gaan zoeken naar een nieuwe band , 12 dagen voor de "bandenwinkel" (weet naam niet meer) er één gevonden had.
Dit jaar voor vertrek een band gaan kopen bij Donckers hadden de maat niet en hebben er speciaal een laten over komen van hun vestiging in Ieper ( ik woon in Antwerpen), blijkt dat deze bandjes heel moeilijk te krijgen zijn , dus voor je vertrekt...
Geplaatst door: Eric
, Datum:
05.08.2004 14:50
wij zijn net terug uit Bourg en bresse (1 uur boven Lyon)en hebben met de vouwwagen 350 kg gewicht totaal terug in precies 12 uur gereden snelheid lag gemiddeld op zo'n 110 km per uur, geregeld even stoppen en de banden navoelen.
Als je fit genoeg bent of met meerdere bestuurders moet het te doen zijn, ga wel op tijd rijden bv s'morgens vroeg dan wen je langzaam aan de hitte in de auto.
Suc6.
Geplaatst door: a.j.lucas
, Datum:
05.08.2004 15:46
Nou mensen,
Persoonlijk vindt ik het levensgevaarlijk om met die aanhangertjes (want dat zijn het eigenlijk) boven de 100 uit te komen.
Naast dat de band natuurlijk warmer kan worden (e.e.a. ook afhankelijk van ouderdom, belading en spanning) maar vergeet zeker ook niet de wiellagers (de draaisnelheid is in vergelijking met bv 13 inch toch gauw 3x zo hoog).
Natuurlijk zijn die lagers er op gemaakt, maar wie laat nou het wiellagervet vervangen en de lagers opspannen als dit nodig is?
Maar goed iedereen zijn eigen mening
groeten
Jan Lucas
Geplaatst door: Marco
, Datum:
05.08.2004 15:52
Onzin, die 100. Het hangt er maar van af:
Hoe groot de wielen zijn (en hoeveel druk er in zit), hoe de vouwwagen beladen is, wat voor een auto de vouwwagen trekt, of de 'ie geremd is, wat de weersomstandigheden en de drukte op de weg zijn...
Ik rijd al jaren rond de 130 met zo'n ding zonder problemen.
Maar ik twijfel inderdaad ook wel eens als ik bv een ford fiesta met vier volwassenenen en een caravan omhoog zie kruipen... Ik zou zeggen gebruik je verstand, je voelt zelf wel aan het gedrag van de aanhanger of het goed zit of niet. Bij twijfel: rustig aan!
Geplaatst door: caspar
, Datum:
06.08.2004 22:47
Helemaal geen probleem, die 10 inch banden.
Rijden we de hele weg naar Zuid-Frankrijk 120-130 km/uur mee.
Enkele voorwaarden: geen banden ouder dan 10 jaar gebruiken, ook al is het profiel nog als nieuw; hard oppompen, minstens 3,5 bar; elke stop direct na uitstappen even voelen of de banden niet te heet zijn (al worden ze best goed warm hoor); Persoonlijk controleer ik elk jaar de lagerspeling en de toestand van de lagers, is een kleine moeite en geeft meer zekerheid.Een gespecialiseerde vouwwagenleverancier kan je natuurlijk ook altijd helpen, die hebben ervoor gestudeerd....
Geplaatst door: henny
, Datum:
10.08.2004 15:03
De banden van een vouwwagen met de maat 10 inch zijn gemaakt voor een snelheid van 80km per uur met een belading aangegeven bij uw vouwwagen.
Als u zich daar aan houdt en de bandenspanning2 tiende harder oppomt dan staat aangegeven worden ze ook niewt zo warm is het risico van klapbanden kleiner groeten van een bandenspecialist
Geplaatst door: Me
, Datum:
10.08.2004 15:58
Vorig jaar met de vouwwagen met 10 inch bandjes. Eerst de lagers schoongemaakt, op speling gecontroleerd en lekker in het verse vet gezet. Gecontroleerd dat de banden niet uitgedroogd zijn, lekker hard opgepompt, en de wagen (eigen gewicht 300 kg) beladen met circa 250 kg.
Kogeldruk circa 40 kg.
Snelheid op de snelweg niet onder de 100 km/u geweest (ook in nederland al mag dat niet, ik weet het...) en soms een top van 140 a 150 km/u
Lag als een baksteen achter de auto. ieder stop even checken dat ze niet te heet worden.
Probleemloos 1100 km heen en 1100 km terug.
het kan dus wel, maar je moet wel zorgen dat je materiaal echt goed in orde is.
Maar dat is het toch bij iedereen die op vakantie gaat...?
Toch..?
.
Geplaatst door: dimax
, Datum:
11.08.2004 11:12
Wij hebben dit jaar een nieuwe vouwwagen gekocht, een Jamet Arizona, maximaal gewicht totaal 650 kg.Wat voor banden er onder zitten weet ik niet, wel vrij grote.We hebben hiermee 120 gereden in Frankrijk en in Duitsland en Italie mag je niet harder dan 80 dus veel harder zijn we niet gegaan.
120 gaat prima met een goede auto ervoor.
Overigens zat er een reserveband onder en is de wagen geremd, volgens mij scheelt dat ook wel.
Met de nodige keren stoppen hebben we max. 850 km gereden op 1 dag.
Toen waren de kids het zat en wij ook wel.
succes
Geplaatst door: Henk
, Datum:
11.08.2004 14:06
Ik rij al tien vakanties = ca 40 weken rond met een combi-camp.Ook met 10 inch bandjes
Op de Franse snelweg rij ik altijd 130. Zonder probleem.