Geplaatst door: ® Doortje
Datum: 01.09.2007 17:49
Wij kamperen al heel wat jaren met een caravan (Solifer)
Meestal vanaf pasen t/m herfstvakantie.
Nu de kinderen groter worden, wordt het steeds moeilijker om er een weekendje/weekje tussen uit te gaan, en als we een jaar of 2 verder zijn, zullen ze helemaal niet meer meegaan. We merken dat we steeds minder "puf" hebben om de caravan uit de stalling te halen als het maar voor een weekendje is ......
Na 4 weken camperen in USA weten we wel een beetje wat het in houdt, en hadden ook tegen elkaar gezegd; niet eerder een camper dan dat de kinderen niet meer mee gaan. (Lees: als wij 55+ zijn)
Onze auto heeft de beste jaren gehad, en als we die nu vervangen zal het toch weer een redelijke "trekker" moeten worden.
Nu kruist er onverwacht een leuke camper ons pad: een 5 pers. Hymer op LPG met alkoof, 4 pers-dinette en 1 bank/bed. Eigenlijk precies wat we in de toekomst zouden willen ............
Ik heb 'n techneut als man, dus onderhoud lost zich wel op en we hebben voldoende parkeerplaats bij huis.
En nu staan we toch in dubio - deze kans wel/niet pakken ?
Naar ons eigen idee, pak je een camper dan toch sneller om er voor een onverwacht mooi-weer weekendje op uit te trekken.
Voor de komende jaren hebben we in ieder geval Noorwegen, Ierland en Griekenland op ons lijstje staan.
Eigenlijk ook meer camperlanden dan caravanlanden denk ik.
Wie heeft de overstap ook gemaakt, en kan ons helpen met nuttige tips/adviezen, of wijzen op zaken die wij zelf over het hoofd zien of niet over nagedacht hebben ?
Geplaatst door: Opa
Datum: 01.09.2007 18:30
Doortje, het dilemma waar jullie voor staan komen we gaandeweg allemaal wel tegen, zeker als de kinderen niet meer meegaan en/of het huis uit zijn. De landen op jullie "lijstje" zijn zeker camperlanden, om het zo maar eens te zeggen. En je pakt een camper inderdaad vlugger voor een weekendje tussendoor, maar : hoe vaak ís dat per jaar (ben eens eerlijk tegen jezelf ), zeker als je/jullie nu nog allebei werken.
En bedenk ook dat je zonder ander vervoer zit als je met de camper op een camping terecht komt. Je kan dus niet effe met de auto naar de super in het dorp......de héle camper moet dan mee ! Tuurlijk, de fiets gaat mee ! Maar het zijn dus wel dingen waar je rekening mee moet houden. Het is een kwestie van plussen en minnen, maar als ik jullie was, zou ik nog heel eventjes wachten met die camper..........
Datum: 01.09.2007 19:12
Ja dat je 's-avonds minder mobiel bent, hebben we zeker in USA ervaren - stonden daar regelmatig alleen op een campground, en bij slecht weer duurt de avond dan lang !
Ik denk zelf ook aan de praktische kanten;
zijn al wel eens dorpjes is Z-Frankrijk tegengekomen waar je met een camper niet doorheen mag, of ternauwernood door heen kunt .......
Vandaar dat we ook zo lopen te dubben....
Waarschijnlijk zal ik ivm ziekte niet meer aan het werk komen, en hebben dan dus wel alle weekenden vrij, maar omdat we buitenaf wonen, is er ook altijd werk !
Toch hebben we in een mooi weekend ook wel de kriebels;
konden we nu maar ff naar zee, of een weekendje Limburg pakken. Ervaring leert dat je voor 'n weekend niet de caravan gaat ophalen/inpakken.
Worden allebei ouder, dus de tijd om er van te gaan genieten lijkt er nu ook aan te komen !
Geplaatst door: labrador
Datum: 01.09.2007 20:19
http://www.camperforum.nl/
Gaat hier eens zoeken,en ale antwoorden voor/tegens
zal je tegen komen en nog veel meer
Datum: 01.09.2007 20:21
Worden allebei ouder, dus de tijd om er van te gaan genieten lijkt er nu ook aan te komen !
ALS JE DAT MAAR WEET, dus doen die camper
Geplaatst door: Jack
Datum: 01.09.2007 23:18
Heel herkenbaar Doortje.
Als onze kinderen niet meer meegaan,komt de camper er zeker als het aan mij ligt.
Voor mij is het grote voordeel dan rondtrekken zonder al die rompslomp van opbouwen en afbreken zoals ik die van vroeger jaren ken.
En als het ergens niet bevalt of het weer valt tegen dan ben je zo weer op weg.
Datum: 01.09.2007 23:44
Och, dat rondtrekken doen we nu ook volop.
3-4 dagen op 1 plek, en dan snel wegwezen.
Alles zit in de caravan, er staan alleen 4 stoeltjes buiten en bij regen een dakluifeltje. Binnen 't kwartier zijn we foetsie ................
Maar die camper lijkt ons fijner met het oog op kortere tripjes; weekendje zee, stedentrips etc.
We zijn er nog niet uit !
Geplaatst door: Jen
Datum: 02.09.2007 08:57
Het grote dilemma blijft de mobiliteit als je ergens een paar dagen wilt staan. De oplossing is een camper met inpandige garage voor bv een Smartje of dat Smartje op een trailertje meetrekken. Doen ze in de VS ook alleen dan met wat groter materieel.
Geplaatst door: bonasera
Datum: 02.09.2007 13:16
Wij hebben een camper gehuurd dit jaar om ook eens te weten of we eentje willen aanschaffen.
En nee absoluut nee! Dit is strikt persoonlijk. Indien je eentje koopt is het wel de bedoeling veel op pad te gaan ermee.
Een redelijke 2de handse kost rond de 30.000 euro !!
Dus ik blijf zolang het mogelijk is met mijn caravan de hoofvakantie rondtoeren.
De tripjes gaan we liever doen met een hotelletje te nemen.
En als je 55 plusser wordt is dat Alkoofbed ook niet ideaal. Weet er van mee te spreken.
Dus ergens is het een leuke hobby voor mensen met een beetje zigeunerbloed in hun aderen, maar een kostelijk grapje.
Mijn vakantie was eind mei begin juni en heb veel senioren gezien die met hun camper op campings stonden, voor de veiligheid.!!! Doordat wij met een heel grote camper met 4 volwassenen waren hebben we om sanitaire redenen altijd campings aangedaan, daar het niet te doen is om je deftig te wassen in dat kleine hokje. Dus we zijn met 2 koppels die de test gedaan hebben ,gaan we er één kopen?. En allebei nee.
Nogmaals voor ons te duur voor de tijd dat we erin zouden doorbrengen.
Dus iedereen moet het voor zichzelf uitmaken en kan maar één raad geven: huur er eentje en reis eens rond in Frankrijk, Spanje enz niet enkel in Amerika. En beslis daarna of je er één koopt.
Geplaatst door: Res
Datum: 02.09.2007 13:22
Bona, jij hebt in België gehuurd. Hoe zijn daar de huurprijzen per week?
Geplaatst door: bonasera
Datum: 02.09.2007 13:46
Geplaatst door: Silvia
Datum: 02.09.2007 13:47
Als nu die kans zich voor doet, en het is wat jullie wilen,Doen!!
Zelf gaan we ook vele weekenden, met de caravan weg, en met een camper doe je dat denk ik nog sneller.
Wat betreft dat je er eigenlijk een kleine auto bij zou moeten hebben, voor tripjes ter plaatse, zou ik me niet zo druk maken.
Met een camper hoef je niet altijd op een camping te staan, maar zijn er vaak ook parkeerplaatsen waar je met een camper kunt overnachten. In Nederland mag dat niet, maar in het buitenland vaak wel.
Waar je ergens heen wilt ga je heen, en in de buurt is vaak plaats oor een camper.
Kijk bv. eens aan de Moezel, in Duitsland heel veel camperplaatsen, zo aan de oever van de rivier.
Het lijkt me ook niet zo moeilijk als je ergens heen wilt, om proviand voor een paar dagen mee te nemen, of onderweg aan te schaffen, en en zo naar een kampeerplaats.
Zo kiun je toch een paar dagen op 1 plaats staan, een fiets mee, voor uitstapjes in de buurt. Wil je 100 km. verder iets bezoeken, met de camper erheen, en daar een plaats zoeken.
Wij zijn deze zomer vor het eerst weer met z'n 2en wezen kamperen, met de caravan, en hebben ook op veel meer plaatsen dan anders gestaan, maar dat gaat dan ook veel makelijker.
En met de kinderen een week op 1 plaats is ook best te doen. Zoek een omgeving die interessat is, met uitstapjes die je op de fiets kunt doen. De kinderen zullen overdag steeds minder meegaan, omdat ze liever met leeftijdgenoten op de camping, bij het zwembad, of rivier blijven.
Dorpjes waar je met een camper moeilijk kunt komen. Neem een kleine camper, het viel ons deze zomer op dat de campers, net als de caravans steeds groter worden, maar dat lijkt me erg onpractisch.
Als wij die kans hadden, deden we het gelijk!
Geplaatst door: Elma
Datum: 02.09.2007 13:49
Wij hebben ook eens een camper gehuurd en ook wij zeggen niet nog eens.
Het groote nadeel vond ik dat je geen gewone auto bij de hand hebt.Je moet altijd met dat grote ding oppad.Stonden we op een kleine camping en wilde we wat gaan eten.Alles afkoppelen en dan in dat kleine plaatsje een parkeerplek proberen te vinden.Overal waar je komt rij je in die grote camper.Een caravan zet je op de camping en dan heb je een auto voor de omgeving.
Je zeg zelf we hebben voldoende parkeer plek bij huis dus die caravan kan daar dan toch ook staan?Hoef je die niet helemaal uit de stalling te pakken.
Geplaatst door: hannah
Datum: 02.09.2007 15:59
"Ervaring leert dat je voor 'n weekend niet de caravan gaat ophalen/inpakken."
Doortje, waarom denk je dat dat voor een camper anders zal zijn? Ook die zul moeten ophalen (in de meeste gemeenten mogen zowel caravans als campers niet ongelimiteerd op straat staan), en er is evenveel in te pakken als met een caravan.
"konden we nu maar ff naar zee, of een weekendje Limburg pakken", wat dacht je van een hotelletje, pension, kamer met ontbijt? Voor de prijs + vaste lasten van een camper kun je aardig wat overnachtinkjes maken.
Datum: 02.09.2007 16:23
Hebben 3 jaar een vouwwagen en 15 jaar een caravan gehad ,nu sinds 2 jaar een camper
De coclusie ,hadden we het maar jaaaaaaren eerder gekund en gedaan
Alle tegens worden hier door caravanbezitters aangedragenen in bepaalde dingen is iets te zeggen ,maar dat geld ook voor de voordelen
Hoe komt iemand er bij dat je minder mobiel bent??
je bent veel mobieler ,boodschappen doe je als je je verplaatst ,en gewoon de stoelen op de camping laten staan,en dan terug keren gaat ook
wil ik een zg dagtocht van af de camping maken,hebben we mooi ons eigen toilet bij ons een warm cq koud drankje
en aan het eind v/ d dag maak ik zelf uit of we terug keren naar ons stekje ,waar de plaats van ons is ,of dat ik naar een nieuwe bestemming verder op rijd
alle nadeel heb zijn voordeel ,zij eens een bekend voetballer
Geplaatst door: makkelijk?
Datum: 02.09.2007 20:20
labrador,zal je toch steeds je stoeltjes mee moeten nemen he,of koop je iedere keer nieuwe???
Geplaatst door: Anne
Datum: 02.09.2007 20:23
Haha makkelijk, ik heb hetzelfde bericht getypt, en dacht: ik plaats het niet, het is TE flauw! Nu kijk ik terug en jij dacht dus hetzelfde!
Geplaatst door: Gerard
Datum: 02.09.2007 20:26
"Maar die camper lijkt ons fijner met het oog op kortere tripjes; weekendje zee, stedentrips etc.
We zijn er nog niet uit !"
Aan zee mag je tegenwoordig geen camper parkeren en in de stad word dat ook minder.Ze willen daar de suv's al weren.
Geplaatst door: Anne
Datum: 02.09.2007 20:29
Maar Doortje, wat ik ook nog even zeggen wilde, jullie hebben al ervaring met een camper en weten dus wat het inhoud om boodschappen e.d. met een camper te doen. Voor nu (we hebben 3 kleine kinderen) lijkt het ons niets, maar als wij de leeftijd hebben dat er geen kinderen meer mee gaan, lijkt het ons ideaal! Zoals je zelf zegt, dit is precies de camper die jullie zouden willen hebben in de toekomst, misschien denk ik te gemakkelijk, maar ik zou het gewoon doen, zeker omdat jullie de aankomende jaren een aantal landen op programma hebben staan waar jullie willen gaan trekken. Ben ik nu zo gemakkelijk om te denken dat als het niet bevalt, je de camper gewoon weer verkoopt??
Geplaatst door: Jen
Datum: 02.09.2007 20:30
Wat betreft die stoelen. Afgelopen Juni zag ik dat mensen met een camper een bordje in de grond hadden geslagen met in duidelijke letters het(Engelse) opschrift: ""Dit is de kampeerplek van een camper""of woorden van gelijke strekking. Veel eleganter dan een paar losse stoeltjes o.i.d.. Ik had het nog niet eerder gezien. Misschien zijn ze gewoon te koop.