Het 'tuut' Mysterie (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Kirsten
, Datum:
21.08.2009 12:57
Twee of drie jaar geleden hoorde ik op een camping in Anduze een monotoon getuut, wat mij erg nieuwsgierig maakte. Was het een alarm, een computerspelletje, een beest....?
Iemand wist mij te vertellen dat het om een Dwergooruil ging.
Op een nacht hoorde ik het geluid vlakbij mijn tent, dus ik m'n bed uit. Zodra ik buiten stond, stopte het geluid (grrrr...)
Ik heb een tijdje doodstil wachten en ja hoor, daar was het weer!
Zachtjes dichterbij geslopen hield het 'beest' natuurlijk weer op :((
Ik kon het maar niet ontdekken en wilde eigenlijk ook niet geloven dat het een uil zou zijn, omdat ik het geluid laag bij de grond hoorde, en zeker niet in een boom!
In november van dat jaar was er toevallig een programma op TV over de Dwergooruil en mijn vader meende daarin het geluid op de camping te herkennen.
Toch hield ik mijn twijfels en tot mijn grote vreugde hoorde ik dit jaar het geluid weer, vlakbij de plaats waar ik kampeerde!!!
Gewapend met een zaklamp ben ik gaan zoeken tussen de struiken, waar het geluid duidelijk hoorbaar was. Ik hoorde op verschillende plaatsen meerdere tuut-tuut-tuut- geluiden.
De mevrouw van de tent ernaast vroeg mij, wat ik in het donker in die struik aan het zoeken was. Ik legde haar uit dat ik wilde weten, waar dat tuutgeluid vandaan kwam. Zij zei dat dat waarschijnlijk het computerspelletje van haar buren was, wat haar behoorlijk irriteerde, 'omdat ze dat de hele avond zaten te spelen tot laat in de nacht'..... ;))
Zelf dacht ik, dat het een pad of kikker zou zijn i.p.v. een uil.
Ik stond dus stil te luisteren bij de struiken en als ik mijn hoofd schuin hield met mijn ene oor naar beneden, hoorde ik het geluid echt duidelijk van de grond komen.
Zaklamp aan en zoeken...en toen zag ik op de grond een paar kleine bruine padden met opvallend uitstekende ogen, die naar mekaar zaten te tuten !!!! Jippie, het raadsel was bijna opgelost !!!
Ik gauw naar een computer om op te zoeken hoe deze padden heetten.
Ik had het snel gevonden: VROEDMEESTERPAD.
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=reptielen_en_amfibieen&menuentry=soorten&id=22&tab=beschrijving
en
http://www.ravon.nl/Infotheek/Soortinformatie/Amfibie%C3%ABn/Vroedmeesterpad/tabid/1363/Default.aspx
Als je eerst even het geluid op je computer aanzet, kan je hier het geluid horen:
http://reptilvar.free.fr/Alytes%20obstetricans_chant.wav
en
http://waarneming.nl/sound/view/514 (Bij geluid 'zang' aanvinken)
en
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=reptielen_en_amfibieen&menuentry=soorten&id=22&tab=multimedia
(klik op Paarroep vroedmeesterpad.mov)
Wat het geluid betreft, kan het kloppen met de verwarring, dat het een Dwergooruil zou zijn:
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=vogels&record=Otus+scops (Geluid. Monotoon ’tju’, als Vroedmeesterpad).
Op de camping deden de wildste verhalen de ronde over dit getuut:
----- iemand zei, dat het Hoppen waren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hop_(vogel) ).
----- een ander 'had gehoord' dat de campingeigenaar een soort apparaatjes in de struiken had geplaatst om de sprinkhanen te verjagen......
Geplaatst door: wanda
, Datum:
21.08.2009 13:12
Geweldig, wat een verhaal, zie het al helemaal voor me, hahaa.
Geplaatst door: jeanet
, Datum:
21.08.2009 13:26
Kirsten, dit is toch niet het geluid dat ik toen gehoord heb op de camping. Het was trouwens Camping Le Genets d'or bij Bagnols sur Seze. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand het weer gehoord heeft deze zomer.
Geplaatst door: jeanet
, Datum:
21.08.2009 13:28
Ik heb nog eens geluisterd naar de roep van de dwergooruil en dit was zeker het geluid wat ik toen gehoord heb.
, Datum:
21.08.2009 13:38
Geplaatst door: edith
, Datum:
21.08.2009 18:21
Hoi, dat is inderdaad een Vroedmeesterpad, zo'n zelfde soort verhaal hebben wij ook, maar dan in een huisje aan het water in de Dordogne, iedere avond zo rond de schemer kwam dat geluidje weer...ook wij dachten aan het uiltje, maar het geluid kwam onder het huis vandaan (huis stond half boven water), wij op ons knieen onder het huis, met zaklampt schijnen maar nooit iets gevonden...later er achter gekomen dat het de Vroedmeesterpad was....
ik vond het wel een beetje irritant geluid,overigens....:-)
Geplaatst door: roos
, Datum:
22.08.2009 09:57
Hahahaa! Heel herkenbaar.
Vorig jaar hoorden wij 's avonds dit geluid ook op een camping in Anduze, en dachten wij ook eerst aan een computerspelletje o.i.d.
Maar al snel hielp iemand ons uit de droom, en vertelde dat het een pad was, die het geluid maakte.
De kinderen noemden het de "Ufopad"
Geplaatst door: Herma
, Datum:
22.08.2009 11:44
Ook wij hebben ons afgevraagd wat wij toch hoorden. Onze franse buren waren druk in de struiken aan het zoeken maar waarnaar? Nu weten we het.
Later zijn wij naar een andere camping gegaan en daar werden alweer met dit geluid geconfronteerd. Nu hebben we antwoord.
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
22.08.2009 20:16
Kirsten ik vind het geweldig dat je, slechts gewapend met een zaklantaarn, 's nachts in de bosjes bent gaan zoeken, dat alleen al
is een pluimpje waard. Ik was voor geen goud alleen in de bosjes gaan zoeken, brr en nu ik weet wat voor een beestjes het zijn, al helemaal niet. Hier in de buurt krioelt het nl van die kleine bruine padden en als je niet oplet, dan sta je zo boven op zo'n beestje.Ik heb inmiddels ook al wat websites afgestruind op zoek
naar een paar foto 's, maar nog niet de juiste gevonden.Ik denk
dat dit de jonkies zijn die nog moeten uitgroeien tot volwassen
kikkers.
Bedankt voor je interessante verhaal,was leuk om te lezen!
Geplaatst door: roel
, Datum:
01.09.2009 15:31
Hehe, het mysterie is opgelost.
In ons geval gaat het dan niet om de pad maar om de dwergooruil. 25 jaar geleden in Anduze hoorden we deze fluittonen al en in onze levendige kinderfantasie noemden we deze wezentjes 'fluitkabouters'.
Ik heb op youtube even de dwergooruil opgezocht en dit geluid vergeleken met de pad. De uil heeft een tragere frequentie van fluiten en de fluittoon is ook wat lager. Er zit ook wat meer 'echo' in dus vermoedelijk komt het geluid vanuit de bomen. Een pad kan nooit met zoveel reverb fluiten zo laag bij de grond. Ik gok - in ons geval - dus op de dwergooruil. Jammer van de mythe van de fluitkabouter :-)
Geplaatst door: Paul
, Datum:
01.09.2009 22:16
@ Jeanet
Op camping Le Genets d'or bij Bagnols sur Seze was idd dit jaar weer het geluid hoorbaar! Het getuut is daar maar steeds 1x en niet zo snel achter elkaar. Ook steeds op andere plekken en leek meer van achter de rivier te komen. Dit zouden uiltjes zijn werd er gezegd.
Geplaatst door: Floor
, Datum:
02.09.2009 09:17
haha, wij hoorden hetzelfde geluid ook op genets d'or, soms 1 tuut hier, dan weer 1 tuut ergens verderop. en altijd in de buurt van de rivier. wij hebben ook gezocht en kwamen er achter dat het idd de kikkers(?) waren die dit geluid maakten. leuk om te weten dat deze beesten vroedmeesterpad heten! zo leert een mens nog wat.
Geplaatst door: Pieter
, Datum:
02.09.2009 09:41
Geplaatst door: angedejo
, Datum:
04.09.2009 09:09
geweldig verhaal, dit jaar in Kroatie ook zo'n zelfde 'tuut' gehoord. Leuk om te lezen dat er meer mensen zo nieuwsgierig waren.
Geplaatst door: ® rustzoeker 
, Datum:
04.09.2009 13:31
Geweldig!!!!!
Wij zijn al enkele malen op La Casrtillonderie geweest, en elke keer weer in de verte dat tuutgeluid.
Onze conclusie was dat er hier een vaste gast op de camping stond die snachts aan de nierdialyse lag. Echt waar.
Na dit verhaal te hebben gelezen, en het geluid gehoord, weten we het zeker.
Lachen man, gewoon een vroedmeesterpad.
Bedankt voor dit interessante stukje. Inmiddels hier al door velen gelezen en geluisterd.
Geplaatst door: Jorien 
, Datum:
06.09.2009 22:30
He Kirsten,
Wij zaten deze zomer op camping La Resclauze in de Gorge du Tarn. Stel je voor: na een lange reis vanuit Nederland aangekomen op deze camping, een heerlijke plek aan de rivier, de eerste avond lekker bijkomen in je stoel voor je tent, bakje koffie erbij en genieten van het uitzicht op de rivier. En toen, rond 21.15 uur begon het. Tuut! Tuut! Eerst hadden we het nog niet zo in de gaten, maar mijn man merkte het na een poosje. Het geluid leek op een computerspelletje, maar onze kids lagen toen al te slapen. Dan maar op onderzoek uit waar het geluid vandaan kwam. Het leek onder onze tent vandaan te komen, maar wij konden niks vinden. Dus we zijn toch maar gaan slapen. Maar ja, als je steeds zo’n geluid hoort dat je niet kan thuisbrengen, dan slaap je toch niet zo lekker.
De volgende avond was het weer precies hetzelfde: rond 21.15 uur begon het getuut weer. Dus mijn man is ook gewapend met zaklamp weer op zoek gegaan en na een half uurtje zag hij onder de tent een padje zitten. Een schattig beestje om te zien hoor, maar ja, ’t is wel vervelend als hij je uit de slaap houdt. M’n man heeft ‘m gevangen en verderop bij de rivier neergezet. We hebben heerlijk geslapen die nacht! Maar ja, je snapt het al, de volgende avond was het weer raak. Weer een pad onder de tent, dus we hebben ook die gevangen en bij de rivier gezet. Het werd een vast ritueel elke avond, na de koffie de pad (en soms padden) vangen en bij de rivier zetten. Soms lukte het niet om het padje te vangen, dus dan was onze nachtrust door het getuut wat minder goed, maar over het algemeen lukte het wel om ze te vangen. Blijkbaar vonden ze het heerlijk om steeds onder onze tent te gaan zitten…. Of misschien hadden we onze tent juist bovenop hun favoriete plekje gezet, wie zal het zeggen?
Wij vonden jouw stukje heel leuk en heel herkenbaar en leuk om te weten dat het dus om de Vroedmeesterpad gaat. Zo leer je nog ’s wat!
Geplaatst door: Rob 
, Datum:
09.09.2009 12:25
Ik kom al jaren op Genets Dor en inderdaad het getuut had ook mijn aandacht. Dacht dat het een vogel was, kwam telkens weer van een andere kant. Wilde altijd al een aan Yvette vragen wat het nou was/is. Ik ga snel op youtube luisteren wat het nou eigenlijk zou moeten zijn, kikker of uil.
Vind het wel een leuk geluid, vooral omdat ik het alleen maar op mijn vakantie hoor. Als ik het "tuut" hoor, weet ik: ik heb vakantie!! En volgend jaar weer een plekje op Genets Dor geclaimd!!
Geplaatst door: marit le noble 
, Datum:
18.01.2010 13:24
Wat grappig. Ik ben een Nederlandse wijnboerin, woonachtig in Zuid Frankrijk (Meze). Ik schrijf boeken over mijn Franse leven hier en mijn laatse boek heet :De Achteruitrijvogel. De titel is inderdaad gebaseerd om de Dwegooruil die hier bijhoorlijk tekeer gaat. Omdat we jaren niet wisten wat voor vogel het was, en het me deed denken aan het geluid van een achteruit rijdende vrachtauto, gaven we het beest de naam de Achteruitrijvogel. Waarbij sommige gasten zich kwamen beklagen over een 'alarm' wat de hele nacht had gepiept!
Ik kijk nu of ik het geluid op onze website kan krijgen als je mijn boek aanklikt. www.st-paul-le-marseillais.com.
Geplaatst door: Berrie
, Datum:
18.01.2010 14:10
Ja ja , we maken het allemaal moeilijker dan het is, het is inderdaad een heel klein uiltje en die roept om te paren. Zo iedereen weer rustig slapen na al die wilde verhalen.Groeten van
De stadsecoloog
, Datum:
18.01.2010 14:41
Nee, hoor Berrie, in mijn geval ging het 100% zeker om de Vroedmeesterpad.
Ik heb het beest zelf in mijn handen gehad...
Het geluid, dat dit beest maakt lijkt enigzins op dat van de Dwergooruil, maar klinkt toch net iets anders.
Ik ben er meer dan een jaar mee bezig geweest om dit uit te zoeken.
Maar toen ik afgelopen zomer het geluid weer hoorde, zo dicht bij mijn tent, toen MOEST ik het weten en heb net zo lang gezocht tot ik het beestje gevonden had.
En ik heb veel getuigen ;))