Route richting Millau (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Rob99
, Datum:
19.06.2019 21:23
Hoi allemaal.
Wij gaan heerlijk met het gezin op vakantie naar Millau en vertrekken zondag 21 juli we rijden dan naar ons tussenstop adres in de buurt van Vierzon.
De volgende dag het laatste stukje naar Millau.
Mijn navigatie geeft aan dat ik het beste over Parijs kan rijden omdat dit het snelste is.
Wij vertellen vanuit Leiden.
We gaan met een personenauto zonder aanhanger.
Is dit daadwerkelijk de beste route?
Kan je beter een alternatief nemen?
Als ik tolwegen wil vermijden doe ik er een stuk langer over is dit de moeite?
Kortom ik sta open voor suggesties en advies. Ons tussenstop adres kan ik namelijk nog annuleren.
Wel heb ik dan een nieuwe tussenstop nodig.
Alvast bedankt!
Geplaatst door: ® daido
, Datum:
19.06.2019 21:38
Geplaatst door: wjvander
, Datum:
20.06.2019 12:08
Hoi Rob 99
Wij Rijden okk richting millau en doen dit binnendoor zonder tolwegen en dat bevalt ons zeer goed wij overnachten bij Clermont Ferrand en de volgende dag zijn we op plaat van bestemming Sorede wij doen hier ongeveer 17 a 18 uur over dus denk ik naar Millau iets korter .en het rijd relax ook wij vertrekken uit Leiden 19 Juli .
wij rijden via Charleroi Reims Chalon en Champagne Troyes Auxerre Nevers etc.
Groetjes Willem
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
20.06.2019 18:54
Alles is mogelijk, dus ook helemaal binnendoor. De vraag is of dat nodig is. Op zondag 21 juli is het tot Parijs niet druk. Bij Parijs naar verwachting ook niet.
Hooguit richting Parijs vanuit het zuiden, dus voor jullie niet van toepassing. Het enige waar je echt rekening mee moet houden is NA Parijs, t.h.v. Dourdan en zuidelijker richting Orleans kan het drukker zijn (tot 12.00 uur). Of je passeert dit stuk ruim na 12.00 uur of je neemt de Francilienne (A104/N104) en neemt aan de zuidkant van Parijs de N20 richting Etampes/ Orleans. Maar ik denk dat het mee zal vallen, zorg gewoon dat je in de ochtend niet op het stuk ten zuiden van Parijs zit.
https://www.autoroutes.fr/fr/previsions-de-trafic.htm
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
20.06.2019 18:56
Geplaatst door: ® Rob99
, Datum:
20.06.2019 19:07
Bedankt Hans030.
We willen ongeveer rond 08:00 gaan rijden.
We zullen voorbij Parijs zijn rond 13:30- 14:00 ongeveer.
Daarna is het nog ongeveer 2,5 uur had ik berekend.
Geplaatst door: Marike
, Datum:
20.06.2019 20:01
Op zondag vertrekken is echt ideaal en ook heel fijn om niet te vroeg te vertrekken(daardoor vertrek je veel rustiger en met meer energie)! Wij rijden met caravan en vertrekken vaak ook rond 08:00uur. Als je rond 08:00-09:00uur vertrekt ben je vroeg zat in Vierzon en kom je op een mooie tijd aan in Parijs. Als wij via Parijs moeten rijden wij de A86 en zijn daar dan rond 14:00-15:00uur (rijden dus wel met caravan).
Via Luxemburg- Dijon- Lyon vinden wij zelf rustiger en gemakkelijker rijden, maar dan kom je niet via Vierzon waar jullie overnachting is.
Geplaatst door: ® Rob99
, Datum:
20.06.2019 20:33
Bedankt voor de informatie Marieke,
Wij kunnen die overnachting nog annuleren.
Wat is de reden dat via je liever over Luxemburg gaat. (alleen rustiger of is de route ook mooier)
En weet jij dan ook een mooi overnacht adres op die route?
Geplaatst door: Marike
, Datum:
20.06.2019 22:59
Wij vinden het vooral gemakkelijker rijden en sneller.
Daarnaast veel meer parkeerplaatsen en overnachtingsmogelijkheden. Wij rijden het eerste stuk via Maastricht-Luik-Luxemburg, dit ook een mooi stuk. Als het dus even kan rijden wij sowieso veel liever via Luxemburg-Dijon-Lyon, echter betekent dit niet dat het via Parijs een ramp is, ook prima te doen.
De route via Parijs is wel saai. Deze route wordt pas na Cl Ferrand mooi, maar daar kom je ook langs als je via Luxemburg-Lyon naar Millau rijdt.
Willen jullie in een Overnachtingshotel overnachten? In omgeving Beaune- Macon heel veel mogelijkheden.
Geplaatst door: ® Tineke
, Datum:
21.06.2019 09:26
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
21.06.2019 09:53
Natuurlijk kun je via Luxemburg en Lyon, maar dan ga je wel met een wat ruime boog om Parijs heen.
Zoals wjvander op de 20ste al aangaf, is de route via Reims en Troyer directer en dus korter en minstens net zo mooi.
Dit is dan ook nog eens tolvrij over redelijk doorgaande wegen.
Een andere mogelijkheid is via Amiens, Beauvais, Evreux, Chartres en Orleans. Een mix van doorgaande wegen, eventueel peage en kleinere wegen (tussen Beauvais en Evreux). Bij Allaines, oprit 12, een leuk stuk vóór Orleans is ook de peage dus weer een optie.
Nog ruimer linksom om Parijs heen is via Abberville, Rouen, Le Mans, Tours naar Vierzon.
Welke route je ook kiest, enige drukte is sowieso te verwachten. Is het niet bij Parijs zelf, dan is het wel linksom bij Antwerpen-Lille, of rechtom bij Luik of voor de benzinepomp in Luxemburg, mogelijk ook rond Lyon.
De peage is uiteraard het snelst, maar ik vind dit ook het minst interessant. Bovendien heb ik dan de neiging om een snelheidsverstarring te krijgen en ben ik minder allert. Voor mij zijn dus de n- en d-wegen veel beter geschikt. Het is natuurlijk langer door de rotondes en de dorpjes, maar ik denk wel dat ik meer van het landelijk Frankrijk zie onderweg en ik ben zeker minder vermoeid op het eind van de dag, juist door het actiever autorijden.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
21.06.2019 10:33
Kleine aanvulling:
Op jouw vraag of binnendoor de moeite waard is het volgende
Mijn auto verbruikt bij 130 km 7,5 liter per 100 km (snelweg), en bij 80 km 3,5 liter per 100 km (binnenweg)
Het verschil is 4 liter per 100 km. Gemiddelde benzineprijs stel ik op 1,50. De afstand op 1300 km totaal. De berekening is dan:
4 x 1,50 = 6,00 x 1300 /100 = 780,00
Nu moet je binnendoor veelvuldig afremmen en weer optrekken, dus het is minder gunstig dan hier zo berekend, maar voor bijna 800 euro kan je een heleboel keren afremmen en optrekken! Tel daar de kosten voor een eventuele tolbadge én de kosten voor de peage zelf er bij op en zet dat af tegen langer reizen met misschien een extra overnachting (je hebt wel een dag minder kosten op de eindbestemming).
Aan jou de keuze.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
21.06.2019 11:15
Sorry, rekenfout gemaakt, moet zijn:
4 X 1,50 = 6,00 x 1300/100 = 78,00.
Tel daar de tol bij op, volgens de ANWB, 56,30 = 134,30.
Of jij dus 135 euro goedkoper de moeite van het Franse platteland waard vindt, aan jou nog steeds de keuze.
Geplaatst door: piotr
, Datum:
24.06.2019 15:33
Over de binnenwegen kom je 1 miljoen rotondes tegen, dat is slecht voor het verbruik. In de praktijd zul je over de tol bij een constante snelheid net zoveel verbruiken.
Geplaatst door: ® Daido
, Datum:
24.06.2019 21:17
Binnendoor kan je veel goedkoper tanken of naar een supermarkt gaan Het ligt eraan hoe je rijdt hoeveel rotondes je tegenkomt.
Op de route door de Jura naar Bourg en Bresse kom je weinig rotondes tegen en rij je grotendeels snelweg zonder tol. Richting Millau is het wel een stuk omrijden.
Als je bang bent voor Parijs rijdt dan via Meaux en dan Melun binnendoor en je ziet dan niks van Parijs en lekker rustig.
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
25.06.2019 16:23
@Piotr, hoe de rotonde wordt benadert, de auto laten uitrollen of vol in de ankers, en hoe er ná de rotonde weer op snelheid gekomen wordt, schakelen bij 2500 toeren of bij 4000 en met gedoseerd gas of plankgas, maakt heel veel uit in het extra verbruik bij binnendoor rijden. Bovendien is er op de peage ook geen constante snelheid te handhaven, althans, niet op 21 juli, de vertrekdatum van TS.
Voor mijzelf is echter het voorkomen van snelheidsverstarring en daardoor een verminderde alertheid nog veel belangrijker dan besparing op de benzinekosten. En dat "voorkomen van" is met geen mogelijkheid in geld uit te drukken, te becijferen of zelfs maar te beredeneren.
Uit en ander draadje heb ik begrepen dat TS al min of meer gekozen heeft voor de peage. Prima. Van mij mag iedereen de peage nemen hoor. Dan is het binnendoor lekker RUSTIG! ;-)
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
26.06.2019 13:15
@Teunis, Ik ben net als jij een liefhebber van de Route National, veel leuker rijden.
Maar....., Snelheidsverstarring is natuurlijk geen bestaand woord ;-)
Geplaatst door: Teunis
, Datum:
26.06.2019 22:12
@Jurgen, het zal idd geen bestaand woord zijn, maar als de aandachtige lezer begrijpt wat ik er mee bedoel (ik zal toch echt niet de eerste zijn die na x km op de cruisecontrol last heeft van starende ogen, verslappende aandacht en het nog nét op tijd kunnen remmen), dan heb ik toch mijn punt kunnen overbrengen.