Geplaatst door: Frank Rijk
Datum:
16.06.2010 08:20
Uitgegeven: 16 juni 2010 06:09
Laatst gewijzigd: 16 juni 2010 06:33
DRAGUIGNAN - Zeker zeven mensen zijn dinsdag omgekomen door overstromingen in de bergen aan de Zuid-Franse Côte d'Azur. Door zware regenval steeg het water in korte tijd enkele meters, waardoor velen geen tijd meer hadden om naar hogergelegen gebieden te vluchten.
Ze zochten hun toevlucht op de daken van hun huizen. Dat meldden Franse media woensdag.
Drie mensen kwamen om in Draguignan, dat circa 50 kilometer ten westen van Cannes ligt. Een vrouw kwam om in het iets zuidelijker gelegen plaatsje Le Luc.
Meegesleurd
Haar lichaam werd door een woeste stroom meegesleurd door het dorp. In Le Muy en Les Arcs vielen twee doden. Ook elders zou nog een dode zijn gevallen. Nog zeker acht mensen worden vermist.
In twaalf uur tijd viel circa 180 millimeter regen in de regio. Het treinverkeer tussen Nice en Toulon is volledig tot stilstand gekomen. Een hogesnelheidstrein, die met 300 passagiers van Nice onderweg was naar het Noord-Franse Lille, kwam ter hoogte van Luc stil te staan.
Stroom
In ongeveer 175.000 huizen in het gebied is de stroom uitgevallen. De luchthaven Toulon-Hyères is gesloten, omdat de start- en landingsbanen blank staan.
De reddingsdiensten zijn massaal ingezet en er is een crisiscentrum ingesteld. Mensen worden met helikopters van de daken gehaald. Ook zitten er mensen vast in hun auto's. In sommige gemeentes in het departement Var drijven auto's en vrachtauto's door de straten.
Het slechte weer in het gebied houdt volgens Franse meteorologen nog zeker tot en met woensdagochtend
Geplaatst door: lizette
Datum:
16.06.2010 08:38
Geplaatst door: E.A. Scholten
Datum:
16.06.2010 09:51
Ik las net dat er ook Nederlanders in de problemen zijn gekomen waaronder op een camping in Roquebrune sur Argens. Dat zou waarschijnlijk Les Pecheurs kunnen zijn. Dat ligt naast een rivier. Weet iemand of dat zo is?
Geplaatst door: iris
Datum:
16.06.2010 10:25
Mijn vader en moeder rijden(gelukkig nog)met de caravan bij Marseille. Afgelopen nacht is er mega veel regen gevallen. Door de regenval die zo hard was zitten de putten in de dakplaat van de caravan en auto. Overal modderstromen en ondergelopen straten.
Brrrr. moet er niet aan denken, arme bewoners aldaar en al die mensen die er nu op vakantie zijn. Sterkte allemaal.
Geplaatst door: ® obelix
Datum:
16.06.2010 10:35
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
Datum:
16.06.2010 10:52
Volgens l'Express, vanmorgen 07.15, zijn er inmiddels zeker elf doden... Het weeralarm voor zuid-oost Frankrijk is inmiddels opgeheven. Maar nu is er oranje weeralarm voor het uiterste zuidwesten: http://france.meteofrance.com/vigilance/Accueil
Geplaatst door: digi-oma
Datum:
16.06.2010 10:53
Geplaatst door: J Harinck
Datum:
16.06.2010 11:02
Kan iemand mijn vertellen of camping lei suves ook getroffen is door het noodweer Want wij gaan namelijk binnen kort naar de camping. Hopend op een berichtje.
Datum:
16.06.2010 11:09
Er zijn acht campings geëvacueerd, maar er worden nog geen namen genoemd, en evenmin is geemeld of de campings ook daadwerkelijk getroffen zijn. Wacht even paar dagen af zou ik zeggen, ze hebben daar nu wel iets anders aan hun hoofd dan mensen die nog moeten komen. Die leven in ieder geval nog...
Datum:
16.06.2010 11:09
Er zijn acht campings geëvacueerd, maar er worden nog geen namen genoemd, en evenmin is geemeld of de campings ook daadwerkelijk getroffen zijn. Wacht even paar dagen af zou ik zeggen, ze hebben daar nu wel iets anders aan hun hoofd dan mensen die nog moeten komen. Die leven in ieder geval nog...
Geplaatst door: Ria
Datum:
16.06.2010 11:21
Onze broer en echtgenote met kindje van 2 hebben ons vannacht gebeld: hebben uren op een dak gestaan en zijn zojuist opgehaald door een helicopter. ze verblijven inmiddels in een sporthal in St Agulf. hun auto en caravan en alles is verwoest/weg... we wachten op nader bericht ... Het weer is al rustiger, maar ook geen stroom en zo. dus zuinig aan met mobieltje.. ben al blij dat ze er nog zijn en samen zijn.. maar het is er momenteel niet meer "fantastisch"
Geplaatst door: raymond van oers
Datum:
16.06.2010 11:34
mijn ouders leven nog gelukkig een water golf meer dan 6meter hoog de camping St aygulf plage
de hele camping leeg staat geen caravan meer geen mobielhome,s alles weg zit nu in van der valk staat daar naast de camping op de hoek ik hoor net het water staat nog boven de caravans 5meter hoog gaat nog niet weg sterkte iedereen
Geplaatst door: Annigje
Datum:
16.06.2010 11:37
@Ria, wat vreselijk! Gelukkig hebben ze het overleefd. Net nog mijn schoonouders aan de bel gehad. Zij waren onderweg naar de Cote d'Azur, maar even gemeld dat ze hoger moeten blijven.
Geplaatst door: Ria
Datum:
16.06.2010 12:36
Onze broer met gezin waren op camping L'Etoile D'Argens in St Aygulf. we wachten verdere berichten af....ik weet dat daar vele mensen op het dak van een groot campinggebouw stonden. eerst vrouwen met kinderen met helicopter naar een sporthal gebracht. mannen volgen. Ik hoop dat ze inmiddels weer bij elkaar zijn...
Geplaatst door: inge
Datum:
16.06.2010 12:56
Ieder jaar verblijven mijn ouders meerdere weken in deze omgeving ,dit jaar hebben ze besloten om voor het eerst in 20 jaar hier niet heen te gaan, of ze er een voorgevoel van hadden.
Het was wel de planning maar op het laatste moment hebben ze hun bestemming gewijzigd.
Wat een opluchting!!
Geplaatst door: katie
Datum:
16.06.2010 13:00
En wij gaan juist voor het eerst in 20 jaar naar deze bestemming,daarvoor altijd Bretagne. Weliswaar pas 15 augustus maar ik ben er niet gerust op.
Sterkte voor alle mensen die er nu mee te maken hebben trouwens.
Geplaatst door: ® Loraine
Datum:
16.06.2010 13:13
Wat een afschuwelijke berichten. Het zal je maar treffen. Hoop dat voor degene die daar zitten, alles goed komt.
Lijkt wel of alles op zijn kop staat, heel het weercyclus.
Geplaatst door: Gert
Datum:
16.06.2010 13:39
Ook Camping Résidence Du Campeur is ernstig getroffen.
Dan zal Camping La Barque die er vlak bij ligt ook problemen hebben.
Geplaatst door: ® Vissie
Datum:
16.06.2010 13:47
Iedereen die dit betrefd, maar ook familie van mensen die op dit moment in het betrefende gebied zijn, wil ik van deze kant heel veel sterkte toe wensen!!!
Geplaatst door: ® Kees
Datum:
16.06.2010 13:56
Jemig wat een ellende en pech zeg!!
Ga zelf ook over 3 weken naar Lei Suves, al nieuws??? Het zal dan toch wel weer opgeruimd zijn???