Kip Caravan failliet (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Rianne
, Datum:
23.09.2010 15:07
Zojuist gelezen: Caravanleverancier Kip Nederland uit Hoogeveen gaat faillissement aanvragen. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. Het bedrijf ziet geen andere uitweg omdat het de herfinanciering van de onderneming niet rond heeft kunnen krijgen en door de ,,aanhoudende moeilijke markt'' voor caravans. Al enige tijd was het management van Kip Nederland bezig om op basis van een nieuw business plan samen met nieuwe investeerders het bedrijf te herfinancieren. Ondanks de enorme inspanningen die de afgelopen periode door alle betrokken partijen zijn verricht, is uiteindelijk de tijd te kort gebleken om dit proces succesvol af te ronden'', aldus de onderneming. Bij Kip was donderdag niemand bereikbaar voor commentaar.
Geplaatst door: Texel
, Datum:
23.09.2010 16:41
Beroerd voor de Hoogeveners. Eerst Fokker en Philips zo goed als weg en nu weer Kip. Sterkte Hoogeveen.
Geplaatst door: Bart
, Datum:
23.09.2010 17:36
mijn kip is nu geheel van de leg
Geplaatst door: Peter
, Datum:
23.09.2010 17:48
PERSBERICHT Hoogeveen, 23 september 2010 Faillissement aanvraag Kip Nederland Hoogeveen Vandaag is besloten dat de bestuurder van Kip Nederland faillissement gaat aanvragen. Al enige tijd was het management van Kip Nederland bezig om op basis van een nieuw business plan samen met nieuwe investeerders het bedrijf te herfinancieren. Deze herfinanciering was nodig door de ontstane bancaire situatie in combinatie met de aanhoudend moeilijke markt voor caravans. Het business plan was solide en de mogelijkheden voor Kip en haar aanverwante merken dusdanig positief dat de basis er lag voor een succesvolle toekomst. Ondanks de enorme inspanningen die de afgelopen periode door alle betrokken partijen verricht zijn is uiteindelijk de tijd te kort gebleken om dit proces succesvol af te ronden. Dit heeft de bestuurder noodgedwongen doen besluiten om faillissement te gaan aanvragen. De kansen voor een eventuele doorstart worden momenteel met alle betrokkenen onderzocht. Succes allemaal, hoop dat de productie van dit Nederlandse top product behouden kan blijven
Geplaatst door: van Lunteren
, Datum:
23.09.2010 20:44
De reuk van mooipraterij stijgt tamelijk penetrant op uit de berichtgeving. Als je sinds de doorstart van 2007 nog steeds de financiering niet rond hebt is er ook wat anders aan de hand. Om te beginnen is het produkt simpelweg te duur.
Geplaatst door: Robald
, Datum:
23.09.2010 22:33
Ze hebben zeker gedacht dat ze met de Nederlandse kostprijzen nog wel wat caravans konden verkopen. Nee dus. Een Chinese doorstart had nog kans gemaakt (Chinese kip dus eigenlijk) met een mooie prijs van rond de 10 mille oid.
Geplaatst door: rotverwende luxemaatschappij
, Datum:
24.09.2010 07:51
Eigen schuld , dikke bult , ze hebben van de caravan een onbetaalbaar luxeproduct gemaakt. Datgene waar een kampeerder niet naar vraagt zit allemaal mee in de caravan en of deze nu wil of niet , hij zou er wel voor betalen...aleen dat laatste doen velen niet meer en haken jammer genoeg af met het caravannen/kamperen.
Geplaatst door: jan
, Datum:
24.09.2010 11:01
Jammer, Kip is een mooie caravan. Alleen de prijs vonden wij veel te hoog.
Geplaatst door: Rogier
, Datum:
24.09.2010 11:12
Kip is mooi net zoals andere merken. Echter kopen wij geen caravan meer omdat ze steeds duurder en duurder worden. En waarom? Omdat je bijna geen caravan kan krijgen die gewoon basis is. "De klant wil" een boiler, groter vriesvak, grotere koelkast, lcd-scherm, verstelbare bedden, airco en weet ik wat voor zaken meer. Ik zou zeggen: 'koop dan een camper". Mijn mening is dat hierdoor de markt ook verziekt is. Laat ze nu weer eens lichtere, basiscaravans bouwen zonder deze voorzieningen. Dan hoef ik ook niet een zwaardere auto aan te schaffen en kan ik met mijn gezin ook gewoon een nieuwe caravan kopen. Dus caravanbouwers.....lichtere en goedkopere caravans svp. Daar bereik je meer mee.
, Datum:
24.09.2010 12:59
Ook de tweedehandsmarkt van caravans is zuiver bedrog, carvans van 8-10 jaar oud worden verkocht aan een miniem verschil van de toenmalige aankoopprijs....het lijkt wel of de tweedehandsprijs wordt berekent op de huidige prijzen van caravans.
Geplaatst door: Een heel tevreden Kip gebruiker
, Datum:
24.09.2010 14:01
Met verwondering en gemengde gevoelens lees ik aan aantal van bovenstaande berichten. Buiten het fijt dat er ruim 60 mensen hun baan verliezen is het wederom een verlies van een oerdegelijk Nederland product. Dat Kip caravans duur zijn is logisch, door de hoge kosten van het in Nederland produceren kun je nu eenmaal niet anders dat je vestigen in een hoger segment, en dat is wat ze perfect gedaan hebben! In de categorie prijsvechters is er nu eenmaal geen plaats voor Nederlandse producten en dat is niet alleen met caravans maar dit is met elk product zo! Voor de mensen die goedkoop willen moeten maar bij een kartonnen dozen fabriek als caravelair binnen stappen, daar kun je nog een doos van 700 kg voor onder de € 10.000,- aanschaffen. Heel erg jammer dat de aanhoudende moeilijke tijden Kip de das om doen, ik draag alle medewerker in Hoogeveen een warm hart toe! Met vriendelijke groet, Een heel tevreden Kip gebruiker.
Geplaatst door: Haan
, Datum:
24.09.2010 14:26
@ Een heel tevreden Kip gebruiker, Ik ben het met je eens dat het droef is voor het personeel. Helaas zien we inderdaad dat er veel "Nederlandse' merken verdwijnen. Ik vind jouw opmerking over de kartonnendoos wel erg denigrerend naar mensen die het (wellicht) niet zo breed hebben en toch heel graag met een eenvoudige caravan, zonder overdreven luxe, op vakantie willen. Wat dat betreft ben ik het eens met een vorige schrijver. Op zich wel logisch dat de producenten zich richten op de grijze massa met geld en veel vrije tijd, maar dat zadelt anderen weer op met te complete, dure caravans.
, Datum:
24.09.2010 14:30
@een heel tevreden kip gebruiker. Meer dan waarschijn een lid van de rotverwende luxemaatschappij. het is niet omdat het bij jouw niet uitmaakt of je nu 5000 of 20000 euro moet uitgeven voor een caravan, dat dat voor velen anderen ( lees het overgrote deel van de mensheid) wel van belang is. Mvg....btw...een caravalair is geen kartonnen doos maar een caravanmerk dat nog steeds bestaat!!!!!
Geplaatst door: Kippie
, Datum:
24.09.2010 14:46
"heel tevreden Kip gebruiker", er was vóór jou al geschreven dat caravans duurder worden door de steeds meer aanwezige voorzieningen waar niet om gevraagd wordt. Dat staat dus LOS van hoge personeelskosten.
Geplaatst door: ® marie
, Datum:
24.09.2010 14:53
Ik vind het heel spijtig dat er weer een bedrijf failliet gaat, en ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte toe. Jammer, KIP hoorde echt bij Nederland, idd een oerdegelijk product.
Geplaatst door: henk
, Datum:
24.09.2010 15:05
Ik kampeer al 16 jaar met een Sterckeman ( franse kartonnen doos ) en doet wat degelijkheid niet onder voor een KIP. Wat luxe en aankleding betreft is een Kip caravan wel top. Jammer dat dit product failliet is.
Geplaatst door: Een heel tevreden Kip gebruiker
, Datum:
24.09.2010 15:49
@ Haan, Na het lezen van uw reactie moet ik mijn uitspraak even bijstellen. Caravelair is een caravan die niet mijn voorkeur geniet, dat is wel duidelijk! Uiteraard is het niet mijn bedoeling om mensen die plezier hebben met hun caravan in een hokje te stoppen. In dat opzicht had ik deze uitspraak beter iets kunnen nuanceren, sorry daarvoor! @ rotverwende luxemaatschappij Erg jammer dat u zich op deze manier afzet tegen mensen die er een wellicht een andere levenswijze op nahouden dan uw. In mijn 1e reactie staat niets slechts geschreven over mensen die een Caravelair bezitten, er staat alleen hoe ik een caravelair beoordeel! U daarentegen stop de eigenaren van een kip direct in een hokje dat wij de veroorzakers zijn van deze rotverwerende luxemaatschappij waar u over schrijft! Verder insinueert u dat ik het financieel beter zou hebben dan de gemiddelde Nederlander, ik kan u vertellen dat ik een gebruikte 6 jaar oude kip heb gekocht die ik prefereer boven een nieuw "goedkoper" exemplaar. Verder kan ik u verzekeren dat ik er hard voor heb moeten werken en lang voor heb moeten sparen, maar er nu heel veel plezier aan beleef. Erg jammer dat u anderen daarop beoordeeld!!!!!! Gr. Een heel tevreden Kip gebruiker
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
24.09.2010 16:33
Wat een onzin zeg. Als iemand een bepaalde caravan rommel vind mag hij of zij dat toch gewoon zeggen. Ik hou ook van duurzame producten, en die zijn vaak duurder als goedkoper in elkaar gezette spullen. Dat is een keuze die je maakt en dat heeft niets te maken met verwend zijn. Kip caravans zijn mooie luxe producten die er zeker mogen zijn. Er zijn meer van zulke merken dus blijkbaar hebben die wel bestaansrecht. Een klein berdrijf als Kip heeft het hoofd niet boven water kunnen houden en dat is erg jammer.
Geplaatst door: van Lunteren
, Datum:
24.09.2010 16:41
Waarom slaagt Knaus er wel in om een doorstart te maken? Waarom is Kip in zee gegaan met investeringsmaarschappijen? Waarschijnlijk omdat de banken al geen vertrouwen meer in de plannen hadden. Dat zegt wel iets omdat in 2007 er nog geen sprake was van een kredietcrisis. Investeringsmaatschappijen zijn niet geinteresseerd in produkten maar in revenuen. Investeringsmaatschappijen zijn keien in het snijden in de kosten en waar het om simpele produkten gaat om produktie te bundelen wat inderdaad veel geld op kan leveren. Daarnaast is men ook bijzonder goed in het opsplitsen van bedrijven en het verkopen van onderdelen. Ook een methode om veel geld te verdienen. Een caravan is niet echt simpel. Wel eens van investeringsmaatschappijen gehoord die in auto's of vliegtuigen doen? Nee daar moet je namelijk andere kennis voor hebben. Geld ook voor caravans. Kip is relatief duur en te veel gericht op de binnenlandse markt. Met dit soort produkten zijn er 2 opties: Of je gaat in het superdeluxe segment zitten om je te onderscheiden of je weet iets neer te zetten als Hobby, maar dan moet je slimme ontwerpers in dienst hebben die snappen hoe je met een paar basismodellen goedkoop een groot aantal inrichingen aan kan bieden die prijstechnisch interessant zijn en mensen ook aanspreken. Kip is ongetwijfeld een goed produkt maar je lot in handen leggen van investeringsmaatschappijen is bijzonder gevaarlijk en in veel gevallen, op termijn, het begin van het einde. Dat het triest is voor de werknemers onderschrijf ik uiteraard. Alleen schiet het persbericht mij in het verkeerde keelgat omdat het wel erg positief is over management en investeerders en zoals zo vaakt in deze tijden de moeilijke markt de schuld krijgt. Een wel prettige simpele voorstelling van zaken voor het management. En nog eentje om eens goed over na te denken: Men wilde de boel herfinancieren tegen ongetwijfeld een aantrekkelijkere rente, door de kredietcrisis, als de financieringen die nu lopen. Zelfs Feyenoord is daar de afgelopen week wel in geslaagd, hoe moeilijk kan het dan zijn zou je denken.
Geplaatst door: jan v z
, Datum:
24.09.2010 16:47
Dat de caravan steeds duurder word omdat er meer luxe inzit is waar, maar dit zien we toch overal terug. Neem bv. een auto met al zijn standaard extra's. Denk zelf dat de caravanmarkt ook last heeft van de huidige crisis waarbij het steeds moeilijker word om een fincanciering te krijgen.