Welk merk vouwwagen en waarom juist die gekozen? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Michel
, Datum:
07.02.2013 09:51
@MiekeB
Natuurlijk, die zijn er. Voor 2500 euro is de keuze echter wat beperkter, zeker als je met iets op stap wilt met iets dat nog deze eeuw gebouwd is.
De Hoggar 2 heb ik gezien bij De Wit. Ik vond 'm in het echt een beetje tegenvallen. op de plaatjes ziet 'ie er degelijker en stoerder uit. Komt ook nog wel het eea aan kosten bij (reservewiel, voortent, evt luifel, keukentje etc)
@Claudia
Mensen die ik ken die een Jamet hebben gehad, scheppen niet vaak op over het opzetgemak of sexy looks van de vw. Maar als leeftijd van de vw, een ruime voortent en een lattenbodem de belangrijkste argumenten zijn, tsja, wellicht is het dan wat. Maar dan zou ik vooral goed naar de ervaringen van oud-jamet-eigenaren luisteren. Wedden dat een groot deel daarvan nu in een caravan/ huur-lodge zit? :-)
Geplaatst door: Tamira
, Datum:
07.02.2013 11:05
Wij hebben een Conway Camborne sinds 4 jaar. Gewoon via MP gekocht, hij bevalt prima. Het opzetten van het slaapdeel is binnen 5 minuten klaar. Ook de voortent staat binnen 20 min., dan moeten de haringen nog.De matrassen zijn niet geweldig dus daar hebben wij luchtmatrassen onder liggen, slaapt perfect. In de voortent hebben wij meer dan genoeg ruimte voor 5 personen. De losse keuken vind ik ook handig, als het warm is zet ik hem gewoon buiten. Ik zou niet anders meer willen.
Geplaatst door: Rico
, Datum:
07.02.2013 12:26
Wij hebben een Vouwcaravan gekocht, ideaal! Je hebt het zo opgezet en geen gedoe met nat inpakken (geen tentdoek). Worden deze vouwcaravans nog gemaakt? We kunnen het namelijk nergens vinden op internet en we willen graag een nieuwe aanschaffen. We zijn helemaal weg ervan....
Geplaatst door: Oosterkamp
, Datum:
04.03.2013 17:53
Wij hebben gekozen voor de cabanon Melawi
We zijn maar met twee en maken veel trektochten
De Melawi is snel op te zetten
We zijn op de fabriek in Duinkerken gaan kijken
Wij wonen in Frankrijk en daar mag men met een aanhanger niet boven het totaal gewicht van 500 kg
In Nederland is dat 750 kg
Boven 500kg totaal gewicht moet de vouwwagen een eigen kenteken hebben in Frankrijk
De Malawii in Nederland en Frankrijk zijn gelijk , behalve de de ingeslagen totaallast is in Nederland 750 kg en in Frankrijk 500 kg
Met een Nederlands autokenteken kun je beide vouwwagen rijden met het kenteken van de auto
In Frankrijk heeft men de totaallast 500 kg totaal ingeslagen zodat je met Frans autokenteken ook op je vouwwagen mag rijden
Geplaatst door: ® Marian
, Datum:
09.03.2014 13:28
Wij hebben inmiddels onze 2e vouwwagen na jaren met een kleine tent. Verplaatsen zeker 3 a 4 maal per vakantie - 3/4 weken. Begonnen met een jamet jametic. Prima vouwwagen, idd snel uitvouwen, maar erg veel haringen inslaan. Ook het gesjouw met de keuken en eraf en erop tillen begon ons tegen te staan. Daarbij elke keer alles in en uit de vouwwagen halen alvorens op te zetten (stoelen, tafel, tenttapijt en andere grote zaken).
Na een klapband met de vouwwagen waren we het helemaal zat. Een caravan gekocht; echter proefkamperen in nederland leerde ons dat zo'n grote bak achter de auto in een land in de bergen, ons niet de gelegenheid gaf door leuke dorpjes te rijden met kleine weggetjes. Daarbij erg geconcentreerd rijden. Ondanks het gemak van de luxe van een caravan, datzelfde jaar verkocht en weer een vouwwagen. De eisen waren hetzelfde als van een caravan mbt niet elke keer alles in en uitpakken. Geen gesjouw met een keuken en losse koelbox en - voornaamste - een lekker en goed bed en indien mogelijk, geen haringen inslaan.
Na veel zoeken en bekijken uiteindelijk de combi camp country (2e hands) gekocht. Resultaat: een geweldige keuken met alles erop en eraan, en onder handbereik. Bagage kan gewoon onder heb bed blijven, evenals de kleding etc. met alleen de stoelen in de auto en fietsen op de ccc. Bij warm weer is de grote luifel met extra luifel (10 m lang totaal) voldoende (geen haringen), en slecht weer snel de zijkanten erin ritsen met per stuk 6/7 haringen. En bij vertrek de luifel over de vouwwagen leggen en alles invouwen. Stoelen in de auto en weg wezen.
Op het matras nog wel een extra topping (Ikea) voor het luxe liggen.
Een vast toilet ontbreekt, doch een kleine porta potti voor de nacht maakt het weer goed.
Combi Camp is geen high-tec uitziende vouwwagen, maar voldoet bijzonder goed aan al onze eisen: een blijvertje dus.
Geplaatst door: Wammel
, Datum:
19.03.2014 17:13
De Jamet Arizona. We doen het er al 15 jaar mee. Daarvan zou je kunnen zeggen dat dat het goede nieuws is. Ooit in een opwelling en vlaag van zekere verstandsverbijstering gekocht is de waarheid dat we qua functionaliteit en gebruiksgemak ten onrechte loyaal blijken te zijn aan deze aanschaf.
Wel een keer thuis opzetten zei de kerel in de showroom. En na braaf ja geknikt te hebben wisten we 1 ding zeker…opzetten zou niet gaan gebeuren.
In Frankrijk bleek het opzetten een groot drama. Na uren zwoegen maakten wij de balans op. Of we hadden doek over of stokken tekort. Hulpvaardige Nederlanders die eerst onder het genot van bier en weer later van een warme maaltijd zaten al geruime tijd op het vinkentouw. En op het moment dat 1 schaap over de bekende dam was volgde er ras meerdere. En binnen no-time zat er een regiment wildvreemden aan onze maagdelijke vouwwagen. Het voordeel was wel dat we die avond toch nog trots naar onze fonkelnieuwe en strak afgespannen sleurtent konden kijken. Maar wat een gedoe.
Toen we vervolgens een week slecht weer hadden, speelden we met het idee om te verkassen. “ Maar dan moeten de slikranden wel slikvrij zijn Wammel, anders wordt het tentdoek vies” zei mijn vrouw. En daar zit nu net de crux. Een natte vieze tent krijg je met slecht weer niet zomaar ingepakt. En daar waar wij menig caravan kampeerder het hazenpad zagen kiezen zaten wij hen triest vanachter onze plastic ruitjes uit te zwaaien.
Inmiddels zijn we een stuk pragmatischer geworden. Is er ook eigenlijk niets meer verbeurd aan onze vouwwagen. Vorig jaar nog wist de vouwwagenspecialist ons haarfijn uit te leggen dat de korting die we zouden krijgen bij inlevering van onze jamet bepaald zou worden door de ANWB koerslijst. Ik wist niet eens dat er zo’n lijst was. Maar in de onderhandelingen kwam het hoge woord er dan toch uit. De inruilwaarde was 0. Jammer want als hij een jaar jonger was geweest dan hadden we toch zomaar 200 eur op kunnen strijken.(?)
Op de terugweg hebben we gierend van de pret besloten maar geen afscheid te nemen van onze metgezel en zijn er vorig jaar heel Corsica mee doorgetrokken. Alleen het slaapgedeelte, want meer hebben we eigenlijk niet meer nodig. Alleen die zware bermkeuken begint ons behoorlijk parten te spelen.
Maar we blijven met een scheef oog kijken naar een betere oplossing. Een combi-camp of wellicht een Holtkamper Astro. Maar daarvan blijf ik maar steeds rekensommetjes maken. Een karretje, een uitklapsysteem en tentdoek ook al is deze dan behangen met design awards, octrooien en specifieke innovaties, waar je slechts 3 weken per jaar wat aan hebt, voor de prijs van een auto uit de compact klasse. Wat heeft de gek er voor over.
Geplaatst door: bart
, Datum:
19.03.2014 17:38
leuk verhaal! Dit zegt veel meer dan allemaal meningen en adviezen.
Geplaatst door: LisetteK.
, Datum:
20.03.2014 08:55
Leuk verhaal Wammel! Als je nog steeds een nieuwe (andere) vouwwagen overweegt om die bermkeuken kwijt te raken heb ik een tip voor je.
Een combi-camp valley dutch design.
De voordelen van een combi-camp met vaste keuken, snel het slaapgedeelte uitklappen. De luifel klapt mee en is bij mooi weer voldoende. Bij wat minder weer kan er in delen een voorwand in gehangen worden en bij echt slecht weer een kuipgrondzeil. Er zijn er ooit 25 van gemaakt door Aart Kok, nu alleen nog tweedehands. Echt een aanrader, vinden wij. We hebben hem vorig jaar tweedehands gekocht en is ons prima bevallen.
Geplaatst door: ® connie
, Datum:
20.03.2014 12:10
Geplaatst door: Claudia
, Datum:
20.03.2014 14:25
Grappig dat dit topic na bijna precies 1 jaar weer nieuw leven is ingeblazen! Inmiddels zijn wij al bijna 1 jaar tritse bezitters van een nieuwe Cabanon Mercury die overigens uitstekend bevalt!!
Geplaatst door: Bob
, Datum:
21.03.2014 14:23
Bart schreef: "leuk verhaal! Dit zegt veel meer dan allemaal meningen en adviezen."
Ik vind nu wel dat je alle goed bedoelde adviezen opzij schuift omdat iemand (ene Wammel) hier geprobeerd heeft een leuk bedoeld verhaal neer te zetten. Dat doet hij al jaren, maar dat is meestal ter meerdere eer en glorie van hemzelf.
Ik ga er even van uit dat de Topic-Opener in eerste instantie niet zat te wachten op dit soort anekdotes, maar gewoon advies wilde ?
Voor de goede orde: Ik reageer dus niet op de bijdrage van Wammel, maar op die van Bart.
Geplaatst door: connie
, Datum:
21.03.2014 14:47
Bob,kijk eens goed naar de datum ;-)
Geplaatst door: ® jaapj
, Datum:
21.03.2014 18:18
wat is er op leuke verhalen als die van Wammel tegen, er wordt al genoeg zuur gepruimd op dit forum, dan leest zo'n verhaal van Wammel lekker weg. Dus Wammel; laat je niet tegenhouden door dergelijke opmerkingen om af en toe weer eens wat leuks te schrijven, volgens mij zijn er genoeg die ervan genieten.
Geplaatst door: MiekeB
, Datum:
21.03.2014 20:23
Dank je Wammel.
In België heb je een campagne minder zuur achter het stuur, http://bivv.be/nl/pers/campagnes.
Wij zijn nog steeds even blij met onze 14 jaar oude Tweede hands Holtkamper Spacer. Waarom, goede kwaliteit, snelle opzetter, snel ingeklapt, veel bergruimte onder het bed, keuken kan blijven staan en is functioneel, goed bed met goede lattenbodem, grote luifel waar met gemak een voortent van te maken is, enz...
Hij kan best nog 10 jaar mee dus een goede koop want sleet zit er op de tent niet op.