Geplaatst door: Marit
Datum: 02.04.2013 22:12
Wij gaan deze zomer voor het eerst kamperen in de Provence, ik heb even gekeken en het is +/- 1000 km (+/-12 uur rijden). Wij gaan met tent en bagagewagen vanuit Zuid oost Brabant. Wij hebben 4 kinderen van 9, 7, 3 en 1 jaar oud.
Wij hebben allebei een rijbewijs en ons idee is om laat in de avond te gaan rijden (ik rij 's nachts en mijn man neemt het vroeg in de ochtend over). Ik ben een avondmens, gewend om te rijden, zodat de kinderen en mijn man in de auto kunnen slapen, rond een uur of 6 neemt mijn man het over zodat ik nog kan slapen. In het begin van de middag zullen we dan op de bestemming aankomen. De kinderen zijn gewend 's nachts te slapen, dus ik vermoed dat het rustig zal gaan.
Wie heeft hier ervaring mee, en is dit aan te raden?
Een overnachtingscamping is geen optie, een 6 persoonstent opbouwen en afbreken doe je niet even snel.
Een hotel ofzo boeken vind ik een risico aangezien ik de auto, tent en alle toch kostbare spullen liever niet onbewaakt achter laat. Los daarvan, waar vind ik een kamer voor een groot gezin (6 personen) dat ook nog redelijk betaalbaar is?
Daarom is ons idee dus om het in één keer te rijden.
De terugweg wordt lastiger, we moeten in de ochtend van de camping vertrekken, dat wordt dus een gewone dag (geen nachtelijke slaaptijd voor de kinderen) in de auto.
Graag ervaringen/ideeën en tips.
Alvast bedankt!
Geplaatst door: Carolien
Datum: 02.04.2013 22:28
Pfffff lijkt me vrij pittig voor jou. Want ik neem aan dat je er al een dag op hebt zitten voor je 's avonds vertrekt. Er zijn kinderen, je moet inpakken, opruimen etc. Of kun je echt overdag je rust pakken, dan zou het wel kunnen. Maar voor mij zou het persoonlijk te vermoeiend zijn.
Geplaatst door: Carolien
Datum: 02.04.2013 22:29
Pfffff lijkt me vrij pittig voor jou. Want ik neem aan dat je er al een dag op hebt zitten voor je 's avonds vertrekt. Er zijn kinderen, je moet inpakken, opruimen etc. Of kun je echt overdag je rust pakken, dan zou het wel kunnen. Maar voor mij zou het persoonlijk te vermoeiend zijn.
Geplaatst door: ® Doortje
Datum: 02.04.2013 22:34
Leg in ieder geval een aantal dunne fleece-dekentjes in de auto. Kinderen krijgen het 's-nachts toch vaak koud tijdens het slapen. Misschien nog een aantal van die opblaasbare neksteuntjes ?
Wat kleine goedkope cadeautjes (Action/Wibra) om nog iets uit te kunnen delen als ze het 'echt gehad hebben' met autorijden.
Misschien in de voornacht (02.00) vertrekken. Als je de eerste uren flink door kunt rijden, ben je rond een uur of 8 al een heel eind onderweg. Daarna om de 1,5 uur toch even stoppen en de kinderen even lekker laten ravotten/voetballen.
Voor de terugreis zou ik toch echt een aantal overnachtingsadressen bij de hand houden. Mijn zwager heeft ook 4 kinderen, en die hebben met wat overleg toch met z'n 6-en in een 4perskamer van Formule-1 mogen overnachten.
Optie; 5 man in hotel slapen, en 1 persoon in de auto ?????
Geplaatst door: ® Doortje
Datum: 02.04.2013 22:36
Aanvulling; toen onze kinderen klein waren reden wij rond 02.00 weg. Degene die het eerste stuk reed, ging tegen 8 uur naar bed, en had dan rond 01.00 toch al een aantal uurtjes slaap gehad.
Geplaatst door: mar3tent
Datum: 02.04.2013 23:05
we hebben twee opwerptentjes gekocht van quechua. de 2x3persoons air kunnen jullie met 6 inslapen. Ze staan in 2 seconden. Nee het is niet ruim.. maar het is voor 1 nacht dus..
DAT zou een oplossing kunnen zijn qua overnachten. Wij breken onze grote tent ook dag voor vertrek af zodat we in de ochtend enigszins op tijd kunnen vertrekken en niet hoeven te wachten totdat deze droog is. Laatste nacht slapen we dan ook in die tentjes.
We hebben anders in hotel geslapen. Ook bagagewagen mee. Die lieten we bv aangekoppeld staan, altijd met slot erop uiteraard. maar parkeerterreinen zijn vaak ook afgesloten van hotels. Natuurlijk kan de dief het terrein opwandelen en onze bagagewagen opbreken.. maarja waarvoor eigenlijk?? We hadden 2 kamers. Wat betaalbaar is is voor ieder anders uiteraard.
Voor ons is het geen optie om in de nacht te rijden.
Overdag in de auto zijn onze kinderen eigenlijk heel braaf met DS, tv scherm, en we hebben nog wat spelletjes. Nu de oudste kunnen lezen en puzzelen gaat er weer een wereld open. Maar eerlijk gezegd kon destijds de jongste van 1 jaar honderden kilometers "wielen van de bus" kijken... pedagogisch vast waardeloos, maar geen gehuil en kind helemaal blij met telkens humpty dumpy... We hebben tv schermen waarop ieder een andere film kan zien, dus leeftijdsafhankelijk kijken, en geen geruzie welke film.
Wat terugweg betreft als je in 1 keer terug wilt rijden: gewoon er niet tegenop zien, het is niet anders.
Overigens kun je ook nog altijd een dag eerder vertrekken: alles inpakken en in de avond vertrekken... maar qua rust lijkt met dat waardeloos.. want je hebt niet geslapen of gerust voor vertrek.
We hebben het 1 keer gedaan: rond 16.00 uur vertrokken, fris uit zwembad in de auto en toen 300-400 honderd kilometer gereden en hotel genomen. Volgende dag uitgerust de rest gereden en om etenstijd thuis.
Geplaatst door: Jac
Datum: 02.04.2013 23:10
Boek een chambre d'hote, het is leuk voor de kinderen, de auto staat veilig en voor het kostbaarste bezit dat je hebt : namelijk je kinderen, is het OOK veilig omdat er geen slaperige moeder/vader achter het stuur zit ook al ben je nog zo gewend om s'nachts te rijden!!!!!
Geplaatst door: kc
Datum: 03.04.2013 09:14
Is prima te doen hoor. Heerlijk is het om in de nacht te rijden. Wij doen het ook vaak zo. Veel negatieve reacties op deze site hierover. Je moet wel van jezelf weten dat je goed kan rijden snachts. De kinderen kunnen lekker slapen en je kan lekker ontspannen rijden zonder drukke wegen, drukte bij tolpoorten etc etc.
Buitenom Wim vind je hier niet veel voorstanders van deze manier van reizen.
Succes
Geplaatst door: J@nneke
Datum: 03.04.2013 09:23
Helemaal met Kc eens. Het is heerlijk om snachts te rijden, juist met kleine kinderen, wij hebben er drie in dezelfde leeftijd als jouw kinderen , wij vertrekken wel vroeger, rond 22.00 uur zodat je heel vroeg lyon passeert, en niet in de spits. Onze kinderen vinden het echt heel spannend en leuk , ze hebben het er nu al over. Zorg er wel voor dat je de ramen goed kan afdekken want de lampen zijn soms hinderlijk om in slaap te vallen. Wij verzamelen het jaar vooraf alle liedjes die ze leuk vinden en branden daar een vakantie cd van. Ook erg leuk voor na de vakantie want bij elk liedje hebben ze het over FRANKRIJK!!! Zorg voir warme kleding snachts wat ook makkelijk uit kan want het kan smorgens alweer warm zijn. Succes.
Datum: 03.04.2013 09:28
Verdeelde meningen dus.
Deels waarschijnlijk ook projectie, want wie snel moe is, of zelfs de neiging heeft in slaap te vallen, zal het niet adviseren of zelfs gevaarlijk vinden, en wie het al jaren doet en met gemak een nacht met minder slaap kan, zal het aanraden.
We moeten dus naar ons zelf kijken en beoordelen wat wij wel en niet kunnen.
We hebben besloten de heenweg toch in een rit af te leggen, juist om dat het 's nachts is, is het voor de kinderen beter te doen dan overdag. Ik vind de tip van mar1tent, een hele goede, dat is ook wat we doen, bij het vroege ochtend licht ergens stoppen, tanken, een uurtje er uit en wat eten. Daarna wisselen, ik denk dat ik tot het licht niet moe zal zijn, daarna juist wel, mijn man is een ochtendmens, ik een avond mens, dus dat gaat wel lukken.
Voor de terugreis weten we het nog niet. De avond er voor vertrekken is ook een idee, dan kunnen we weer 's nachts rijden. Anderzijds als we overdag rijden, en s'avonds thuis aankomen, kan iedereen gewoon meteen naar bed, en zijn we de volgende dag weer fit. Voor de zekerheid ga ik voor de terugreis ook een paar chambres-hostes (ik kan even niet terug lezen hoe het precies heet) zoeken, niet boeken, maar gewoon voor het geval dát. Is toch wel prettig om dat achter de hand te houden.
Een opwerptentje is voor ons in elk geval geen optie, dat is extra bagage en met 4 kinderen, waarvan er 1 nog in een campingbedje slaapt te veel rompeslomp, ik ben bang dat er dan niet goed geslapen wordt, en dan zijn we allemaal gebroken de dag erna.
Tips en ideeën blijven welkom.
Datum: 03.04.2013 09:32
Janneke, dat zijn fijne tips, dank je wel! Daar kan ik wat mee. Ik denk dat wij ook eerder aanrijden, met een bagagewagen gaan we toch geen 120 rijden. Ik denk dat we de oudste 2 wakker laten tot vertrek, dan zijn ze daarna ook moe genoeg om lekker te kunnen slapen.
Hoe doe jij het op de terugreis?
Geplaatst door: mar3tent
Datum: 03.04.2013 09:38
wij als ouders slapen met de kleinste (die ook nog in campingbedje ligt) dan samen in het opgooitentje. Gaat heel goed, hij slaapt als een poesje opgerold op zijn matje en vind het leuk omdat wij erbij liggen. De andere kinderen slapen samen.
Het gaat echt wel goed qua slapen. Het is eerder een bagageprobleem: weer twee tentjes erbij maar ons lukt het om ze mee te nemn. En zo slapen in die kleine tentjes het is echt supergezellig en knus.
Geplaatst door: Margreet
Datum: 03.04.2013 09:42
Wij doen het al jaren zo, rijden rond een uur of 8 s`avonds weg en zijn dan meestal rond de middag op de camping. Wij rijden ook met een bagagewagen. Mijn man rijd dit stuk alleen, hij neemt de dag voordat we vertrekken altijd vrij en gaat dan s`middags tot we vertrekken naar bed, ik ga dan met de kinderen (ook 4) het huis uit. zorg dat alles klaar staat we zo kunnen vertrekken
Neemt genoeg broodjes mee voor onderweg en koffie, energiedrank en snoep.
Wij zetten altijd wel de auto een tijd stil dan gaat mijn man even slapen. stoppen regelmatig. Voor de kinderen doe ik altijd een hoofdkussen en een slaapzak in de auto leggen zodat ze daar onder kunnen liggen s`nachts.
Op de terugweg gaan wij ook altijd rond de middag weg en zeggen altijd we zien wel hoever we komen en tot nog toe hebben we het altijd in 1 keer gedaan, komen dan halverwege de nacht meestal thuis, zetten auto neer ik doe de wasmachine aan en iedereen gaat naar bed uitpakken kom later wel.
Dit doen wij tot 1000 km, dit jaar is het 1240 km nu heb ik een overnachting geboekt, kijken hoe dat bevalt.
Geplaatst door: ® tineke (webmaster)
Datum: 03.04.2013 09:43
Chambres d'hôtes langs de autoroutes kan je heel gemakkelijk op de kaart zoeken op
http://www.frankrijkonderweg.nl/chambrehotes/ChambresHotes.aspx
* Je kunt in de zoekbalk boven het kaartje de plaatsnaam invullen, waar je ongeveer denkt te gaan overnachten.
* Bij het filter op het kaartje kan je je criteria aanvinken.
* Met je muis kan je het kaartje langs de autoroute verschuiven, zodat er andere markers van chambres d'hotes langs de route zichtbaar worden.
Geplaatst door: J@nneke
Datum: 03.04.2013 10:50
Terug valt ons altijd tegen. Smorgens alles opbreken duurt altijd weer langer dan verwacht,ook al doen we de avond daarvoor al veel, de kinderen zijn dwars omdat ze naar huis moeten. Tegen 11en rijden we dan weg. Wij hebben altijd file gehad zelfs een lekke band dus alle spullen uit de auto om bij de reserve te kunnen, ik achter de vangrail met de kinderen , vreselijk! En dan nog 900 km moeten. En overdag zeuren onze kinderen VEEL meer dan snachts. Over de heen weg hebben we dan 10 uur gedaan excl pauzes en terug soms wel 16 uur. Dus dit jaar gaan we voor t eerst ook snachts terug rijden. Het plan is om smorgens alles in te pakken, daarna gaat mijn man onder een boom een slaapje doen ( hij slaapt toch overal) ik vermaak de kinderen en tegen 18uur willen dan wegrijden om weer na de spits door lyon te gaan. (Lyon tijdens spits was bij ons echt een nachtmerrie) . Smorgens zijn we dan thuis,. Waarschijnlijk ook vermoeiend maar het lijkt ons minder vermoeiend dan met file en een auto vol dreinende kinderen naar huis te tuffen. Een overnachting terug lijkt me niks, niet met onze kinderen iig. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Wat dit jaar tegenvalt doe je volgend jaar anders en als het rijden toch tegenvalt dan zijn er zoveel hotels onderweg. Groetjes
Geplaatst door: Claudia
Datum: 03.04.2013 11:10
Enkele jaren terug 1x snachts gereden met de kinderen(toen 2 en 1) Allemaal om 19.00 in bed gesproken en om 0.00 de wekker gezet zodat we om 0.15 in de auto zaten. In alle stilte de kinderen de auto gezet maar de moppies waren klaar wakker..In plaats van lekker slapen was het lekker keten en hebben we meteen de draagbare DVD speler aangezet om filmpjes af te spelen...Uiteindelijk tegen 05.30 vielen ze in slaap...om vervolgens een uurtje later mega chagerijning weer wakker te worden.. Zelf heb je vanwege de weinige uurtjes slaap en jengelende kinderen op de achterbank dan ook geen oog dicht kunnen doen en was het een zeer stressvolle heenreis met vervelende kinderen op de achterbank..Nee dit was 1x en nooit meer weer...
Sindsdien rijden wij ieder haar tegen 06.30 weg, lekker fris en uitgeslapen..We overnachten bij een B&B hotel bij Lyon, in jullie geval dan 2x een familiekamer a 80 euro incl ontbijt. Vouwwagen en auto staan dan in in op ene bwaakte parkeerplaats. En stelen? Tja wat heeft een dief te zoeken behalve aan kelding? Waardevolle spullen worden toch meegenomen de kamer is, dat weet iedere dief... E de volgende dag na een heerlijk ontbijt weer fris en fruitig verder rijden om heerlijk uitgerust je tent op te gaan zetten...
Kortom mijn advies niet snachts rijden, kinderen worden 9 vd tien keer toch wakker (ookal slapen ze altijd zoooo lekker in de auto) en dan sta je niet vrolijk je tent op te zetten tegen het einde van de middag kan ik je vertellen..
Maar goed dat is mijn ervaring :)
Datum: 03.04.2013 11:10
Bedankt weer Janneke, ik kan me goed vinden in wat je schrijft.
Dat lijkt me inderdaad balen, om met een kapotte band langs de weg te staan.
Anderzijds lijkt me dat 's nachts nog veel vervelender, er wordt toch her en der veel geschreven over criminaliteit, juist als je ergens 's nachts moet stoppen. Mijn man vindt dat het engste idee, als er 's nachts wat gebeurd en dan te moeten stoppen in the middle of nowhere langs de snelweg.
Wat zijn de spitstijden bij Lyon?
Rij jij zelf niet?
Datum: 03.04.2013 11:15
Claudia, wij gaan de kinderen niet wakker maken dan lijkt me inderdaad dat ze niet meer gaan slapen. We willen rond 22.00 vertrekken en laten de ouste 3 niet naar bed gaan voor we gaan, de jongste van 1 slaapt vast wel, ze slaapt nu nog 16 uur per dag, dus ik ben niet bang dat ze niet gaat slapen.
Zo'n hotel onderweg kan ook een optie zijn, maar wij hebben een imperial op de auto met een nieuwe tent er op van alles bij elkaar meer dan 1000 euro, die sleep je niet mee naar de hotelkamer, maar laten liggen vind ik toch wel een risico eerlijk gezegd.
Maar wie weet als het dit jaar tegenvalt, neem ik dit soort ideeën zeker mee voor volgend jaar.
Geplaatst door: Nancy
Datum: 03.04.2013 11:17
Ik heb niet alle reacties gegeven dus wellicht ten overvloede;
Ben er op bedacht dat de kinderen in de auto slapen en dus uitgerust aankomen terwijl jullie moe zijn. De groten vermaken zich wel maar de kleintjes hebben echt jullie toezicht nodig.
Overnachten in een ingerichte tent zou denk ik de beste optie zijn. Gewoon op een camping, de auto met spullen naast de tent.
Datum: 03.04.2013 11:19
Zijn dit soort ingerichte tenten ook voor 1 nacht te boeken?
Waar vind ik dit soort tenten?