Is klagen in dit geval redelijk of niet? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: marieke
, Datum:
31.12.2005 14:43
Als ik de tv. tijdens de vakantie zou missen, blijf ik liever thuis! Vakantie is voor andere dingen vind ik. De camping waar ik het dus over heb is trouwens niet zo'n rustige camping, meer een doorgangs camping. Het is er dus altijd druk met mensen die komen en gaan. en de muziek is nooit te hard, en beperkt in tijd. Zeker tijdens de festifal dagen, want dat zijn alle liefhebbers op pad in het stadje. Het gaat zo'n beetje tussen de bedrijven door zal ik maar zeggen.
Geplaatst door: regina
, Datum:
31.12.2005 16:23
Volgens mij hanteert vrijwel elke gezinscamping ongeveer dezelfde regels ten aanzien van geluid en nachtrust. Meestal staat er geschreven dat de buren jouw radio e.d. niet mogen horen en dat het rustig moet zijn tussen 23.00 uur en 7.00 uur. Als er sprake is van overtreden van de campingregels kun je daar dus wat van zeggen. Heel vaak hebben mensen helemaal niet in de gaten dat ze anderen hinderen. Als je op vriendelijke toon duidelijk maakt dat jij er last van hebt ( de zgn ik-boodschap) dan zullen de meeste mensen zich aanpassen! Natuurlijk moet alles in redelijkheid. Als het 's avonds nog erg warm is, kun je niet verwachten dat het vroeg stil is. Maar storend geluid van een tv of is iets dat je niet hoeft te accepteren. Maar nogmaals: zeg het gewoon vriendelijk!
Geplaatst door: W!m
, Datum:
31.12.2005 16:36
Pelleboer geeft tegenwoordig alleen nog maar de grondwaterstanden door volgens mij.
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
31.12.2005 16:40
, Datum:
31.12.2005 18:08
regina, volgens mij heb je mijn eerste stukje niet helemaal begrepen.
Geplaatst door: ® mieke j.
, Datum:
01.01.2006 11:33
Marieke, Ik kan er niet over oordelen, ik was er niet bij en heb jullie muziek dus niet gehoord. In 2004 waren we op Gervanne Camping en bezochten de stad Crest, alwaar een jazz-festival was met allerlei muzikale activiteiten. We genoten volop, vooral van de fanfares-en-folie, die door het hele stadje trokken. Geweldig. Moe, maar voldaan keerden we terug naar de rust van de camping. Ik weet niet hoe ik het gevonden zou hebben, als muzikanten daar nog eens aan het jammen gingen! Misschien wel als het tevoren is aangekondigd en plaats vindt op een centrale plaats. Maar gewoon voor de tent? Ik weet het niet, het ligt eraan in welke stemming je zelf bent, misschien. Maar het is wel makkelijk om te denken, dat iedereen het leuk zal vinden Er heeft er maar een geklaagd? Misschien zijn er wel meerder vertrokken, die zich eraan stoorden. Kijk, als je naar het stadje gaat om muziek te luisteren, heb je een keuze, maar als dit op de camping 2 maal per dag een uur gebeurd, heb je die keuze dus niet. Je moet het van twee kanten bekijken, Marieke. Okee, het is maar een weekend per jaar, maar wat komt er het weekend daarna, en daarna?
Geplaatst door: Regina
, Datum:
01.01.2006 17:58
Beste Marieke, ik heb jouw stukje heel goed begrepen. Mijn reactie gaat meer over het relaas van Anita! Natuurlijk bevestigen uitzonderingen de regel! Tijdens bijzondere feesten, zoals een festival, een 800 jarig bestaan, de 14 e juli,de tour de France etc. vind ik dat je als gast tolerant moet zijn. Maar de regel blijft dat je elkaar niet mag hinderen door geluidsoverlast.Dus buiten speciale gelegenheden mag je verwachten dat mensen zich aan afspraken houden! En is het dus verstandig om met elkaar te praten als je vindt dat de afspraken niet nageleefd worden. Dus had Anita beter, op een rustig moment, aan haar buren kunnen zeggen dat zij last had van het geluid van de tv! Als je het model van de ik-boodschap hanteert, lukt het bijna altijd om goede buren te blijven.
Geplaatst door: Katje
, Datum:
01.01.2006 19:04
Marieke je vraagt of er terecht wordt geklaagd. Maar ik heb meer het idee dat je hier stuen zoekt over de kwestie dat de klagers volgens jou niet terecht klagen. Ten eerste zijn we er niet bij geweest. Dus verwacht geen objectieve beoordeling van ons formummers. Als jullie met de beste bedoelingen daar zitten te jammeren, moet je wel zo reeel zijn dat het voor een ander storend kan zijn. Een weekend kan heel lang duren als je storende muziek te horen krijgt. En eerlijk zeggen tegen degene die het veroorzaakt is meestal het beste. Maar hoe had je gereageerd? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
, Datum:
01.01.2006 22:10
katje, geef een reden waarom ik hier steun zou moeten zoeken. Wat heb ik eraan? Het is v/d zomer gebeurd dus heb ik geen steun nodig. Ik was alleen benieuwd naar de mening van forummers, omdat je best vaak leest over tolerantie op de camping. En hoe ik gereageerd zou hebben als iemand persoonlijk naar ons toe kwam? Dat kan ik je zo niet even zeggen want daar heb ik helaas geen ervaring mee. Ikzelf ben wel een persoon die naar iemand toe zou stappen en eerlijk en open mijn mening geef. En wat je schrijft over jammeren, doe ik maar alsof ik het niet gelezen heb.
Geplaatst door: ivonne
, Datum:
02.01.2006 13:10
tja, op zichzelf kan ik het me voorstellen dat je muziek maakt op de camping. Maar anderen kunnen daar echt last van hebben. En gaan klagen bij degenen die muziek maken: ook dat is lastig, was er een groep? in dat geval zal ik ook niet snel op die mensen afstappen (getreiter daarna, of gelijk afgebekt worden , dat hoeft helemaal niet voor jou te gelden, maar dat kun je als "klager"niet inschatten) Regels op de camping zijn regels, als ik ergens naar toe ga wil ik R U S T van zo'n (onverwacht) weekend wordt ik dus ook niet vrolijjk. Wij hebben vorig jaar op een camping gestaan waar we gillend weggerend zijn, elke nacht herrie, terwijl ze met rust adverteren.
Geplaatst door: ® mariët
, Datum:
02.01.2006 15:40
Aan Anita het lijkt er op dat je "jammen" verward met "djembé spelen". Jammen is een bezigheid van een groep muzikanten die spontaan samen gaan zitten spelen. Een djembé is een Afrikaanse trommel die inderdaad behoorlijk kan doordreunen..... goed bespeeld is het een geweldig instrument! Luister maar eens naar de Nederlandse groep Treble.
Geplaatst door: Anita
, Datum:
02.01.2006 19:02
Lieve Regina, Ik kan het woord ik-boodschap niet meer horen. Dat soort taal heb ik in mijn leven genoeg gehoord in de diverse trainingen. Nou, is dat geen mooie ik-boodschap. Ik had het ook niet over een t.v. Ik stoor mij doorgaans aan lawaai van anderen, maar je denkt toch niet dat ik over het lawaai ga klagen. Die bloedjes van kinderen van mij die maken soms ook wel lawaai en daar worden anderen ook niet vrolijk van soms. Alhoewel ze geen harde muziek mogen en er een koptelefoon gebruikt wordt. Er wordt wel eens gehuilt, geschreeuwt, gejammerd etc. Als iedereen gaat klagen en een leuke ik-boodschap uit gaat zenden dan is het eind zoek. Misschien kunnen we ook nog even evaluren Regina.
Geplaatst door: Katje
, Datum:
02.01.2006 19:49
Marieke als je hier geen steun zoekt, waarom dan je vraag op dit forum? Je hebt reeds in je eerste bericht volledig verklaard/verdedigd waarom jij het klagen niet terecht vind. Dus denk ik dat je hier steun zoekt. Maar als je open staat voor kritiek vind ik dat prijzenswaardig van je.
Geplaatst door: NietTactisch
, Datum:
02.01.2006 19:51
Wij hadden een keertje franse jonge overburen met kei-kei-harde radio muziek (overdag). Mijn echtgenoot kent geen frans. Maar loste het als volgt op: Hij nam de grote super-water-bazooka van de kinderen mee en richtte deze op de radio. Ik vond het nou niet de meest tactische oplossing en ik dacht nog o,jee als dit maar goed gaat. Maar de jongens snapten de boodschap meteen, de radio ging definitief op zacht. De volgende dag trakteerden ze onze kinderen op koekjes.
Geplaatst door: Karin
, Datum:
02.01.2006 22:16
Misschien niet tactisch maar wel ludiek! Blijkbaar werkte het wel en daar gat het om, je kunt er toch de humor van inzien. (Het lijkt wel de Ratelbandtechniek;-)
, Datum:
03.01.2006 15:16
Ik ben gewoon geinteresseerd in de mening van anderen Katje. Dat zelfde weekend zat er een jonge Fransman ook op een gitaar te roffelen, keihard en zonder enig gevoel voor muziek. kijk, dat vind ik persoonlijk wel vervelend. Maar een stel goeie muziekanten aan het spelen vind ik geweldig. Zeg ik er wel bij dat ik een hele brede smaak heb wat muziek aangaat. Ik vind bijna alles mooi.
Geplaatst door: Len
, Datum:
03.01.2006 15:28
Die jonge fransman vond misschien wel van zichzelf dat die mooi speelde,ik vind dat ikzelf mooi kan zingen(vooral onder de douche)maar mijn huisgenoten denken daar raar genoeg anders over.mijn man kan goed gitaar spelen,vooral spaans en vooral rustige nummers,en vroeger ging de gitaar altijd mee,maar gelukkig de laatste jaren niet meer,ik ben altijd bang dat we iemand overlast hiermee bezorgen,alhoewel we nooit klachten gehad hebben.En als er iemand op de camping speelt,vinden wij het altijd leuk om even te kijken en luisteren. mvg Len
Geplaatst door: regina
, Datum:
03.01.2006 17:15
Beste Anita, Wat is er verkeerd aan om met elkaar te praten? Waarom moet jij je ergeren aan het lawaai van anderen. Als die anderen niet weten dat jij het vervelend vind, zulllen ze er ook niets aan (hoeven) doen. Klagen over normale geluiden, en daarbij hoort ook het alledaagse lawaai dat kinderen nu eenmaal produceren, is niet zinvolen niet tactvol. We maken allemaal geluid. Maar het gaat juist om wat reëel als storend ervaren kan worden.( dus ook niet zeuren over herrie op een jongerencamping). Marieke heeft gevraagd of de reactie van de campingeigenaar terecht was. Ik heb aangegeven dat ik dat niet correct vond. Als de klager naar het jam-groepje was gestapt, had er gepraat kunnen worden. Bijvoorbeeld over de tijden dat er muziek gemaakt wordt.Beide partijen kunnen hun zegje doen.En met een beetje geluk waren de partijen , met een glaasje wijn, tot elkaar gekomen. En reken maar dat de ik-boodschap werkt.Dat moet je als moeder toch wel weten! Oké, dit was dan de evaluatie.
Geplaatst door: Anita
, Datum:
03.01.2006 18:41
Ben meer dan alleen moeder, en daar ligt mijn allergie in termen van de ik-boodschappen! Dit is het laatste wat ik er over zeg.
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
03.01.2006 19:03
Ik-boodschappen?? Waar hebben ze het over? Leve het internet! Vond een cursus met voorbeelden. Een leuk voorbeeld: Jij-boodschap: Jij begint steeds over iets anders. Ik-boodschap: Ik vind het lastig om het over zoveel dingen tegelijk te hebben. Mogelijk anwoord op ik-boodschap:"Wat bedoel je?" "Nou, precies wat ik zeg; ik vind het lastig enz...." "Geen idee wat je bedoelt." "Ik bedoel dat jij steeds over iets anders begint." "Zeg dat dan!" Uit ervaring weet ik dat 't goed kan werken bij kinderen maar ik als volwassene heb liever een directere benadering. Zonder elkaar direct aan te vallen of te beledigen.