kinderzitje > 36 kilo (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Steffie 
, Datum:
13.07.2006 23:04
Kinderzitjes zijn in Frankrijk verplicht voor kinderen tot 10 jaar. In Duitsland zelfs tot 12 jaar. We hebben hier van alles bekeken, maar de kinderzitjes gaan maar voor kinderen tot 36 kilo! Onze kinderen van bijna 10 jaar wegen meer dan 36 kilo. Zijn ze dan toch verplicht om in een zitje te zitten?
Geplaatst door: Dietist 
, Datum:
13.07.2006 23:06
Geplaatst door: ® Doortje 
, Datum:
13.07.2006 23:31
Steffie
Typ bij zoeken op dit forum even nr. 12440
Dat topic is geheel en al gewijd aan het probleem waar ook jij tegenaan loopt .........
Geplaatst door: Steffie 
, Datum:
14.07.2006 08:00
Nee Doortje, dat is niet zo. Er is nergens terug te vinden wat te doen indien kinderen meer wegen. De stoeltjes en verhogers zijn nml geschikt voor kinderen tot 36 kilo!!! Niet wanneer kinderen meer wegen. Dan wordt ook de veiligheid niet gegarandeerd!!! Daarbij zitten ze er dan ook zeer oncomfortabel in. Dat houden ze echt geen 1100 kilometer vol.
Geplaatst door: m 
, Datum:
14.07.2006 08:58
Hoe lang zijn jullie kinderen dan?
Onze kinderen zijn 9 maar wel langer dan 1.50.
We zijn naar een A.N.W.B. winkel geweest en daar wisten ze het eerst ook niet ,na wat telefoontjes plegen zeiden ze tegen ons dat ze dus niet verplicht in een kinderzitje moeten!
Geplaatst door: Mieke 
, Datum:
14.07.2006 09:53
Misschien heb je hier wat aan?
Welk kinderzitje moet ik gebruiken voor het vervoer van een kind?
Voor het vervoer van kinderen gelden er sinds 1 maart 2006 nieuwe regels. Welk kinderzitje u moet gebruiken hangt af van de lengte en het gewicht van uw kind. Een kinderzitje kan zijn: een babyautostoeltje, een kinderautostoeltje of een zittingverhoger.
Kind groter dan 1,35 meter
Is uw kind groter dan 1,35 meter, dan moet uw kind de autogordel gebruiken (voor zover beschikbaar). Als de gordel over de hals loopt in plaats van over de schouder, gebruik dan ook een goedgekeurde zittingverhoger.
Kind kleiner dan 1,35 meter
Is uw kind kleiner dan 1,35 meter, dan hangt het af van het gewicht van uw kind:
groep 1);
tussen 15 en 36 kg: zittingverhoger (groep 2 en 3);
meer dan 36 kg: autogordel, eventueel met zittingverhoger of afzonderlijke gordelgeleider (gordelclip/gordelklem).
Op het kinderzitje staat vermeld voor welke gewichtscategorie het kinderzitje geschikt is. Naast het gewicht spelen ook de lengte en het postuur van het kind een rol bij de keuze van het meest geschikte kinderzitje. De overlap in gewicht vergroot de ruimte die u heeft om deze keuze te maken.
Groep 2 en 3: Zittingverhoger (ook wel booster seat genoemd)
Het kind zit op de zittingverhoger en wordt vastgemaakt met de autogordel. De zittingverhoger zorgt ervoor dat het diagonale deel van de autogordel niet langs de hals, maar over de schouder van het kind loopt. Ook zorgt de zittingverhoger ervoor dat de heupgordel over de heupen en niet over de buik loopt. Dit laatste kan voor ernstig inwendig letsel zorgen. Zittingverhogers zijn er met en zonder rugleuning. Het beste is om er één te kopen met (afneembare) rugleuning. De rugleuning is meestal in hoogte verstelbaar en zorgt voor betere zijwaartse steun als het kind onderweg in slaap valt. Bovendien biedt de rugleuning enige bescherming bij aanrijdingen van opzij. Ook zorgt de rugleuning ervoor dat het kind iets naar voren komt en daardoor de knieën kan buigen. Dat zit prettiger en voorkomt onderuit zakken. Als het kind onderuitgezakt zit, zit de heupgordel niet goed meer en dat kan weer tot buikletsel leiden bij een botsing.
Kinderen zwaarder dan 36 kg
Er zijn geen autostoeltjes of zittingverhogers goedgekeurd voor kinderen boven de 36 kg. Deze kinderen zouden dan alleen de autogordel moeten gebruiken. Als bij deze kinderen de gordel over de hals loopt in plaats van over de schouder, is het verstandig om ze toch op een zittingverhoger te vervoeren totdat ze lang genoeg zijn om alleen de autogordel te gebruiken. Een andere mogelijkheid voor deze kinderen is om een apart aangeschafte gordelgeleider (gordelclip/gordelklem) te gebruiken. Kies alleen voor deze laatste optie als het echt niet anders kan.
Veel kinderzitjes zijn deels van kunststof gemaakt en blijven vaak in de auto achter, zowel bij vorst als in de brandende zon. Door jarenlange blootstelling van het kinderzitje aan zowel zeer lage als zeer hoge temperaturen neemt de sterkte van het materiaal geleidelijk af. Het is dan ook vanuit verschillende oogpunten niet aan te bevelen om een oud zitje te blijven gebruiken.
Geplaatst door: ® Doortje 
, Datum:
14.07.2006 10:05
In het topic dat ik je noemde, wordt je weer doorgelinkt naar topic 12168, en ook daar staat weer veel info.
Wij hebben besloten niet door BRD te gaan.
Onze dochter is 10, 145 lang en 45kg en toch zou ze dan in Duitsland in een zitje moeten dat voor haar dus gewoon niet te koop is.
Geplaatst door: Karin
, Datum:
14.07.2006 13:58
Wij zijn dit jaar in feb. met onze kinderen van 8 en 10 door Duitsland gereden naar Oostenrijk, beide kinderen niet in een zitje of op een verhoger. De oudste is > 1,50 m dus geen probleem qua regels, maar de jongste zou officieel op een verhoger moeten zitten. Niemand gezien die daarop lette en we zouden zomaar de verhoger deze vakantie naar Frankrijk ook kunnen vergeten. Kinderen moeten tot/met 9 jaar op een verhoger. Ik denk dat we de gok maar wagen. Onze verhoger wordt ook al wat ouder (wel een goed merk BigBob) en een agente vertelde mij tijdens een controle ook dat bij een botsing dat kunststof kan versplinteren en dan heeft je kind die splinters in zijn achterste en bovenbenen. (ook wat Mieke hiervor heeft gezegd). Dan maar liever het kind gewoon in de gordels. Lijkt mij net zo veilig als het bijna 9 is.
Geplaatst door: Jurgen 
, Datum:
14.07.2006 16:00
Dit verhaal over versplinteren staat nu voor de tweede keer hier. Ik vind het een verkeerd signaal naar oppassende ouders, kinderen waarvoor dat nodig is zitten veiliger op een verhoger, of ander goedgekeurd zitje. Deze zitjes zijn uitgebreid getest en veilig. Als je het zitje te oud vind, dan moet je een nieuwe kopen, niet gebruiken van zo'n zitje kan tot zware verwondingen leiden.
Ik vind het van een agent(e) trouwens behoorlijk stom om zulke adviezen te geven.
, Datum:
14.07.2006 18:31
Jurgen dat heb je nu dus ook voor de 2e keer geplaatst.
Onze verhoger is een jaar of 7 a 8 oud. Hoe weet ik nu of het materiaal nog goed is. Ik ben geen TNO deskundige. Zoals ik al zei we hebben toen een goed merk gekocht. Onze zoon is nu 1.34m, bijna 9 jaar en hoeft hier in NL niet op een verhoger (want hij is > 1,30m). Blijkbaar is dat hier veilg bevonden. Waarom zou het dan in FR op een verhoger veiliger zijn? Ik vind het risico van die splinters wel reëel. Reageer daar dan aub inhoudelijk op. Terwijl hij het laatste jaar al niet meer op de verhoger zit. Ik ga voor deze paar weken vakantie natuurlijk geen nieuwe stoelverhoger kopen terwijl ik er een heb die misschien nog hartstikke goed is, maar misschien ook niet. En zoals gezegd in Duitsland en Oostenrijk eerder dit jaar ook geen problemen gehad. Dat verwacht ik in FR ook niet.
Nu zou het handig zijn als er in de EU-landen eenduidige regelgeving is over dit soort zaken.
Geplaatst door: steffie 
, Datum:
14.07.2006 21:44
Ik heb vandaag met de juridische afdeling van de ANWB gebeld. Ook zij konden het antwoord niet direct geven, maar hebben het voor me uitgezocht.
Kinderen mogen in Frankrijk/Duitsland, indien er voor hun geen passend zitje te vinden is (i.v.m. gewicht, deze zijn allemaal maar tot 36 kilo)op de achterbank, mits ze goed in de gordel passen. Zoniet, dan mogen ze op de achterbank plaatsnemen met een gordelgeleider.
Geplaatst door: Jurgen 
, Datum:
15.07.2006 00:23
Karin.
Ik reageer volgens mij inhoudelijk.
Zitjes, verhogers e.d. zorgen, in combinatie met de gordels, dat de kinderen op hun plaats blijven tijdens een ongeval. Daardoor blijven ze binnen de relatieve bescherming die door de auto geboden wordt. Dat een kind na een ongeval wat verwondingen heeft van diverse materialen in de auto is normaal. Glas, kunstof, staal en noem maar op, alles versplintert en verbuigt of breekt. Liever enkele van dit soort verwondingen dan erger lijkt mij.
Dus nogmaals, behoorlijk stomme tip van die agente, zeker nog geen echte ongevallen meegemaakt.
Geplaatst door: Marjanne
, Datum:
15.07.2006 01:04
Karin, ik wil niet gaan muggenziften hoor, maar jij zegt dat je zoon 1.34 is en de regel van wel of geen zittingverhoger geldt voor kinderen boven de 1.35 meter, dus hij moet voor jullie vakantie nog even flink wat spinazie eten ;)
En ook ik blijf erbij, dat wat in Nederland veilig bevonden is, dus kinderen boven de 1.35 meter mogen zonder beveiligingsmiddel vervoerd worden, dat ze dan in het buitenland maar moeten accepteren dat wij niet apart meer een verhoger meenemen. En dan riskeren we maar een boete, het is niet anders.
, Datum:
15.07.2006 01:06
Nog even een kleine aanvulling. Onze zoon is 10 jaar, 1.45 meter en 32 kilo. Hij zou theoretisch nog op een verhoger kunnen zitten, maar hij vindt dat niet (meer) prettig zitten. Je bent toch beperkt in je bewegingsvrijheid.
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
15.07.2006 01:23
Marjanne,
ik ben 1,76 meter en ik weeg 67 kilo en ik vind het niet prettig in gordels te zitten.
Maar helaas.....'t mot!!
, Datum:
15.07.2006 09:39
Jan is vast de leukste thuis :D
Tsja als mijn kind op blote voeten 1.34m is, dan verwacht ik echt geen problemen bij een controle. Hoe nauwkeurig wordt een kind nagemeten dacht je bij een controle?
Heeft iemand hier uberhaupt ervaring met een controle dat er sprecifiek op de lengte van kinderen worden gelet?
, Datum:
15.07.2006 09:44
Van de 3VO site:
Meer dan 36 kilo en kleiner dan 1.35 meter:
Kies ondanks voorschriften van de fabrikant (zittingverhogers gaan tot 36 kilo) toch voor een zittingverhoger. 3VO vindt in dit geval de veiligheid van uw kind belangrijker dan de gewichtsklasse van de zittingverhoger
Vervoeren van andermans kind:
Voor het incidenteel, over beperkte afstand vervoeren van andermans kind (vanaf 3 jaar en kleiner dan 1.35 m) is het gebruik van een autostoeltje of verhoger niet verplicht.
Meer kinderen vervoeren dan er zitplaatsen met gordels zijn mag alleen als alle gordels gebruikt worden. De overige kinderen, vanaf 3 jaar en groter dan 1,35 m., mogen dan los op de achterbank mee. Veilig is dit natuurlijk niet.
Vreemd dat je incidenteel meer kinderen mag vervoeren dan er gordels zijn. En dan wel zonder verhoger.
In mijn ogen moet je met andermans kinderen nóg voorzichtiger zijn.......
En ik zou pleiten voor meer controle op kinderen die los in de auto zitten, of soms zelfs bij de bestuurder op schoot. Daar zitten de echte risico's op dit gebied. Niet in het verschil van een paar cm of paar kilo en dan niet op een verhoger. Laten we wel de hoofd-en bijzaken van elkaar scheiden.
, Datum:
15.07.2006 10:52
@Jan, Ik wil alleen maar zeggen Jan, dat mijn zoon volgens de Nederlandse Wet niet meer op een verhoger hoeft te zitten en als hij dat niet prettig vindt, hoeft dat van ons ook niet meer. Gr. Marjanne
Geplaatst door: K@rin
, Datum:
15.06.2007 07:28
Even naar boven gehaald, zijn er mensen die inmiddels terug zijn en ervaring hebben of er veelop wordt gecontroleerd?
Geen reacties over veiligheid enz want onze zoon mag hier volgens de wet gewoon zonder verhoger of stoel (dus is veilig bevonden) maar in FR zijn de regels net even anders.
Geplaatst door: ivonne 
, Datum:
15.06.2007 09:34
Wij hadden hetzelfde probleem, kinderen die te zwaar waren, maar ook kinderen die te lang waren, er zijn nl ook landen (dacht protugal) waarin de regels staat beneden de 12 in een verhoger. Dat hoeft volgens de anwb dus niet.
Het probleem met te zwaar lossen we als volgt op: bij halfords gekocht, verhogers die armleuningen hebben die naar buiten wijken, dan is het geen enkel probleem om een te zwaar kind op die verhoger te zetten (mits niet te veel te zwaar, maar tot 42 kilo is prbleemloos)
Een bekeuring is niet het enige probleem dat je kan overkomen, ook bij een aanrijding met letselschade kan je een probleem krijgen: er kan gekort worden op de letselschade uitkering ivm het niet voldoen aan de voorwaarden. Dat kan in Nederland ook , vervoer je je kind niet volgens de regels, of draag jezelf bv geen gordel dan hoeft de tegenpartij niet of niet alles uit te betalen.