Rijbewijs B (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
29.05.2007 17:10
Even een korte update! In de verstrekte folders en gegevens van politie en ANWB wordt er aangegeven wanneer je nog wel met B mag rijden als je met de auto een caravan trekt.
Tot 750 kg is geen probleem, maar daarboven wel! Het moge bekend zijn dat als het ledig gewicht van het trekkende voertuig hoger is dan het maximale gewicht van de aanhanger je ook met B mag rijden mits je niet boven de 3500 kg totaal komt.
Echter hoort er dan ook nog bij te staan dat je daarvoor ook rekening moet houden met het op papier maximale toegestane gewicht van de auto! (Toegestane Max Massa)
Dus niet alleen maar het ledig gewicht van de auto!
Deze TMM van de auto samen met de TMM van de caravan mogen dus ook niet boven de 3500 kg komen! Ook al is de auto niet volledig belast.
Voorbeeld: auto ledig gewicht 1685 kg, caravan maximale gewicht 1250 kg. Geen probleem zou je denken maar als in dit geval de TMM van de auto 2335 kg is dan moet je je E erbij halen om met die combinatie te mogen rijden! (2335 + 1250 = 3558 kg!)
Dit is toch wel interessant te weten voor alle grotere en zwaardere auto's waar velen van ons mee op vakantie gaan met natuurlijk een lekkere ruime en grote caravan!
Dus kijk het even na!
Geplaatst door: John
, Datum:
29.05.2007 17:40
Ik wist dit al, maar desalniettemin goede tip.
Geplaatst door: Len
, Datum:
29.05.2007 18:20
Hoe zit dat trouwens in Frankrijk,hebben ze daar ook dit soort rijbewijzen B B/E?Of mag daar iedereen die een rijbewijs gehaald heeft,met caravan rijden hoe zwaar hij ook is.
Geplaatst door: Irene 
, Datum:
29.05.2007 20:30
In diverse landen kennen ze geen rijbewijs E. Je rijdt echter wel met een in Nl afgesloten verzekering.
Nu ben ik toch maar voor E aan het lessen en sta ervan te kijken hoeveel nuttige tips ik ontvang buiten de techniek van het rijden met een aanhanger.
Het maakt me echter wel een flink verschil in aanhanger: lessen doe je met een aanhanger van 6 meter die niet breder hoeft te zijn dan de trekauto, dus je rijdt op je gewone spiegels. Bijzondere verrichtingen zijn wat lastiger te spiegelen, je ziet minder snel de reactie op de aanhanger.
Rijden met de caravan vind ik spannend op de weg, door de breedte moet ik op de extra spiegels rijden en wegversmallingen zijn wel even wennen. Echter het achteruit zetten gaat me veel gemakkelijker af, ik zie de caravan direct reageren omdat deze eerder in mijn blikveld is.
Geplaatst door: ® rene67 
, Datum:
30.05.2007 16:01
Als TMM boven de 3500 kg. komt kan je laadvermogen van je auto laten verlagen via het RDW (+-70 euro).
Heb ik ook gedaan, werkt perfect en scheelt veel lesgeld!
Mijn bus weegt 1760 kg.
laadvermogen van 1200 kg.
caravan + laadvermogen 1350 kg.
opgetels is dat 4310 kg. teveel dus om met rijbewijs B te mogen rijden.
3500 kg. - 3110 kg.(bus en caravan) = 390 kg.
Ik heb dus mijn laadvermogen van mijn bus laten verlagen naar 390 kg.
Nu voldoe je dus aan alle eisen, ook verzekeringstechnisch om met een rijbewijs B te mogen rijden.
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
30.05.2007 17:37
Kijk en dat bedoel ik nou! Dat was een heel verstandig besluit!
Ik denk dat er veel meer mensen rondrijden met zo'n combinatie die denken dat ze met B voldoende in huis hebben!
Geplaatst door: Rika de la Haye 
, Datum:
30.05.2007 17:49
Even reageren op de vraag of de Fransen ook een E rijbewijs kennen. Ik heb een Frans rijbewijs en BE (omdat ik dat in Nederland ook had). Je moet voor E wel extra gekeurd worden.
Wat wel anders is: ik heb nu ook A en mag motorrijden tot 125 cc, niet dat ik dat van plan ben overigens.
Geplaatst door: marije 
, Datum:
30.05.2007 18:27
ik ben in frankrijk bezig om mijn E te halen. Is pittig, eerst moet je in tegenstelling tot nederland opnieuw je theorie halen en dat is geen pretje omdat je ook alles van dat puntenrijbewijs moet weten, desondanks is het goede opfrisser!!!
theorie is nu binnen en dan op voor de praktijk, dat betekent eerst "le plateau" dus achteruit met verandering van rijstrook door 4 poortjes rijden (als je poortje raakt is het FINI) vervolgens krijg je een mondeling theorie gedeelte over de aanhangers en de verschillende regels (die overigens zelfde zijn als in NL) en daarna met de combinatie de stad in (gelukkig hebben wij géén fietsers, dat scheelt!!)
Het valt ons vies tegen, wij dachten het even te doen, aan de andere kant heb ik al zoveel mensen gezien die nog geen 3 meter met hun caravan naar achter kunnen rijden dat ik denk dat het toch niet onaardig is. Voor de beurs van de rijschoolhouder is het zeker niet onaardig, 250 pp voor theorie en 43 euris per uur voor rijlessen met aanhanger, en we hebben ongeveer 9 uur nodig
Geplaatst door: wil 
, Datum:
30.05.2007 20:27
Zelfde verhaal staat ook op: www.just2us.nl
kijk daar op de handige tips waaronder rijbewijs B/E
Geplaatst door: piet
, Datum:
30.05.2007 21:54
waar kan ik de toegestane maximale massa van mijn auto vinden, ik heb op mijn kentekenbewijs gekeken maar kan daar niets vinden.
Geplaatst door: daphne
, Datum:
30.05.2007 21:55
tik je kenteken in op rdw.nl daar kan je dat terugvinden.
Gr. Daphne
Geplaatst door: piet
, Datum:
30.05.2007 22:02
dank je....ik mag rijden....
, Datum:
30.05.2007 22:48
Prima voor diegene die al jaren gewend zijn om met een aanhanger te rijden om het gewicht te verlagen. Voor de iets minder ervarenen op de weg is het nog niet zo verkerd om gewoon je E te gaan halen. Het is niet alleen mijn veiligheid om goed onderlegd de weg op te gaan, maar ook die van mijn medeweggebruiker.
Met een aantal lessen op zak voel ik me in juli een stuk geruster vertrekken dan een paar weken geleden, nog zonder enige rij-ervaring met een aanhanger/caravan.
Geplaatst door: ® rene67 
, Datum:
30.05.2007 23:35
Even terug komen op mijn ervaring als zijnde alleen B.
Ik heb wel een cursus bij de ANWB gevolgd (1 dag)om de basis te leren hoe te rijden met een caravan.
Het is niet veel, maar altijd beter dan je E kado gekregen (tot 1984 dacht ik uit mijn hoofd) en dan met allerlei combinaties te mogen rijden die maar denkbaar zijn zonder enige ervaring.
Ik vind wel, duidelijke (Europesche)wetgeving zou fijn zijn, zodat iedereen weet wat wel en niet mag.
Geplaatst door: Helene
, Datum:
31.05.2007 10:58
Ik ben ook iemand die E "kado"gekregen heeft,maar heb besloten vóór ik in het najaar met caravan gaat rijden(hebt het wel eens geprobeerd op stil weggetje,maar verder nooit met caravan gereden)een aantal lessen te nemen met aanhanger.Lijkt mij veiliger voor een ieder op de weg en voor mijn eigen zekerheid.
, Datum:
31.05.2007 19:18
Was het niet per januari 86? Naar ik meen kreeg mijn zwager in december 85 wel stempeltje E erbij en ik juni 86 niet meer.
Morgen weer lessen voor E, allemaal van de weg af :-)
Geplaatst door: daphne
, Datum:
31.05.2007 20:39
Tot 1984 kreeg je E erbij. Ik heb mijn rijbewijs in december 1985 gehaald en geen E gekregen, mijn echtgenoot in mei 1985 en heeft het ook niet kado gehad maar is later voor C/E geslaagd dus heeft hij het automatisch ook voor B erbij gekregen.
Geplaatst door: Martin 
, Datum:
31.05.2007 21:01
Je kreeg E bij B tot ongeveer halverwege 1984.
Helaas werd mijn examen te laat aangevraagd, dus kreeg alleen B :-(
Was wel balen, want mijn zwager deed een half jaar eerder examen, en kreeg het wel.
Het gekke hier was dat hij zakte, en bij zijn herexamen in sept. of oktober de examinator alleen B invulde omdat E bij B afgeschaft was.
Maar omdat mijn zwager zei dat het een HERexamen was voor zijn vorige keer B-E kreeg hij ze toch allebei.
Ik was dus net te laat.
Heb er alleen geen last van, ik kom niet over het totaalgewicht, want we hebben een vouwdoos.
Geplaatst door: Mara 
, Datum:
01.06.2007 23:58
Ben ik blij dat mijn man chauffeur is; heeft op A na hele roze papiertje gevuld!
, Datum:
02.06.2007 01:08
Mijn man ook, alhoewel geen chauffeur (van beroep). Desondanks is het wel prettig als je eens kunt wisselen van stuur.