Geplaatst door: mar
Datum: 06.11.2009 09:12
ach dat maakt toch niet uit dat ze het dialect gebruiken bij "lullige typetjes?" Doen ze niet alleen voor tukkers, maar ook voor Brabanders, Friezen, Groningers, Rotterdammers en Hagenezen. Tineke Schouten gebruikte het plat "Utregs". Ook voor Limburgers, maar dat haalt dan zelfs de krant: dat als Verhagen Balkenende op zou volgen (en Eurlings verhagen weer) dat NL dan "opgescheept" zit met twee Limburgers, die geen fatsoenlijk woordje ABN kunnen spreken en dus dom zouden lijken over de grens. (nou maakt dat volgens mij niet uit, als hun Engels dan maar uitstekend is;-))
Net juist omdat het dialect is kun je er om lachen. Als iedereen ABN sprak was er geen lol aan. Nee geef mij maar boer zoekt vrouw met die boeren uit alle windstreken en dan ook die dialecten te horen. Enfin moeten ze wel wat te zeggen hebben want dat valt voor een enkele boer niet mee ;-)
Geplaatst door: ® Annechie
Datum: 06.11.2009 11:24
Mar, ik ben blij dat je om me kunt lachen, maar je legt de vinger wel precies op de pijnlijke plek!
Ik ben er ook een van 'het dialect', maar als men daarom om me lacht is dat het bewijs dat men zonder verder te kijken het dialect onlosmakelijk aan 'lullig' of onontwikkeld' koppelt en dat is niet terecht! Ik blijf dat dus ook bestrijden, ik zie het dialect als een stukje van mijn voorvaderen, een stukje cultuur en ben daar dan ook heel zuinig op! Dat je daarnaast fatsoenlijk ABN (ooit is hier voor AN, zonder B gestreden..)dient te spreken vind ik een natuurlijke zaak, dat heeft niets met het dialect maar met de mens daarachter te maken.
Pff.. komt het doordat het blad van de boom valt dat ik hier zo over moest vallen..? Ik vind het maar niets, die sombere grijze dagen..
Datum: 06.11.2009 11:28
Uit 'Hersenspinsels' van Annechie..:
Harfst….
’T Blad van de beume, kale takk’n in ’t bos
op de donk’re stronk’n deepgreun mos
Loop’n, met de beene deur ’t natte blad
Pas op! ’T is hier en doar naa glad…
Vanzelf goat oe de gedacht’n terugge in de tied
Peinzend, teruggetrökk’n, soms heel wiet..
Geniet’nd van ’t brôns, ’t broen en ’t rood
Zonder da’j in de gaat’n hebt wa’j doot…
Prakkezeer’n over all’s wat in oe ummegeet
Gedacht’n, het enige woar ’n ander nooit van weet
In heel oe lèèv’n, oen enige bezit
Nevel hangt tuss’n de beume, bienoa wit…..
Verstilde grieze loch, zo vol van gedacht’n
O wat steet oons nog te wacht’n…
Wakker word’n uut oonze dreum’n
Bliejmoedig weer in’t goeie goan geleum’m
Zee’j ’t weer.., det prachtige greune mos….
Ooooh, wat is ’t heerlijk stille in ’t bos….
Geplaatst door: cimeroni
Datum: 06.11.2009 13:12
Goh Annechie wat hej dat wier mooi verwoordt. t Wordt toch tied dat t in n bundel komp en oet worre bracht.
Geplaatst door: lili@n
Datum: 08.11.2009 01:45
Annechie,ie hebt 't nog altied in oe! Wee klook is, heurt één woord en begrip der twee.
Het kump rechtstreeks oet deepste van oew harte!
Mooi heur!
Geplaatst door: Henk grote Punt
Datum: 08.11.2009 11:30
Ik heb afgelopen zomer ook solexgereden in Denekamp. (ligt volgens mij dichtbij Weerselo). We hadden mooie weer, en de omgeving is zeer mooi daar.
http://www.solex-huur.nl/
groetjes Henk
Datum: 08.11.2009 13:00
Henk, dan heb je een goede keus gemaakt. Denekamp ligt inderdaad vlakbij Weerselo.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Denekamp
Geplaatst door: InekeH
Datum: 08.11.2009 22:19
Mooi Annechie, je bent het nog niet verleerd.
Datum: 09.11.2009 00:24
Hallo Henk,
Zo dicht ligt Denekamp ook weer niet bij Weerselo, maar daar
zijn de meningen verdeeld over :- Binnendoor over Rossum is het inderdaad niet zo ver.
In Weerselo is ook een bedrijf waar je solexen kunt huren.
Het komt er blijkbaar steeds meer en meer in.
Wel gezellig met een heel stel.http://picasaweb.google.com/dereutel/ZUIDERZEEVAKANTIEOPDESOLEX#
Sommigen zijn zo fanatiek rondom hun solex:http://picasaweb.google.nl/dereutel/ToertochtSlagharenZaterdag11Oktober2008#5255951071943727138
Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 09.11.2009 16:04
Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 10.11.2009 01:46
Allemaal opgelet!!!!!!
Vanavond om 20.00 uur op BBC2 het programma Coast.
Gaat altijd over de kust van het Verenigd Koninkrijk maar nu voor de verandering een stuk Franse kust.
En wel het stuk tussen Cap Gris-Nez en Mont Saint Michel.
Is een herhaling dus ik weet wat er komt: schitterende beelden.
Dat programma is echt een aanrader!!!!
Geplaatst door: Dik Trom
Datum: 10.11.2009 16:43
http://anno1954.jalbum.net/Heiloo%20Bos/slides/Heiloo%20nov.html?show_param=3
Foto,s gemaakt in het Heilooër bos afgelopen zondag en vanmorgen. [Niet zelf gemaakt hoor]
Datum: 10.11.2009 16:46
Datum: 10.11.2009 16:48
Datum: 10.11.2009 20:04
Schitterende foto's!
Geplaatst door: digi-oma
Datum: 10.11.2009 23:35
Ook vanuit West-Friesland... Complimenten. Echt schitterende foto's waar je trots op mag zijn. Macrolens?
Geplaatst door: ® digi-oma
Datum: 11.11.2009 10:28
Ik hoorde gisteravond laat via de radio dat er een soort Sint Maarten is in het Noord-Oosten (Groningen) van Nederland. Dat daar ook kinderen langs de deuren gaan en dan snoep krijgen, of wat kleingeld. Dacht dat zo-iets ook in de Achterhoek bestaat.
Wij hebben hier in West-Friesland vanavond (11-11) Sint Maarten.
Kinderen tot een jaar of 10 komen met hun lampion al zingend langs en krijgen inderdaad wat snoepgoed of een mandarijntje.
Hoe zit het met de Foekepot... (ik weet hoe die werkt) wordt die ook vanavond gebruikt? Ben benieuwd.
Nu eerst naar de Koemarkt. Toen we hier pas kwamen wonen waren er inderdaad heel veel echte koeien (heel sfeervol, vooral als er een herfstzonnetje scheen en dan die snuivende dieren en het handjeklap van de boeren met hun rottinkjes) maar helaas mag dat niet meer. Nu is het meer een goederenmarkt met veel standwerkers. Ook leuk en natuurlijk kom ik thuis met een grote taai-taai koe!
Geplaatst door: ® Manon
Datum: 11.11.2009 14:28
Ik heb de eerste 14 jaar van mijn leven in Hoogezand gewoond (provincie Groningen) en daar was sint Maarten een van de hoogtepunten van het jaar. Al weken van te voren waren we op school lampionnen aan het maken. En op de dag zelf kon het niet vroeg genoeg donker worden. Het leukste was om een echt kaarsje in je lampion te hebben (ja, er ging er regelmatig eentje verloren). Kleine kinderen lopen met hun ouders langs de deuren, de grotere (inderdaad tot een jaar of 12/einde basisschool) lopen in groepjes. Vaak zijn winkels speciaal die avond open om zingende kinderen te tracteren.
Ik heb heel goede herhinneringen aan die jaren dat we Sint Maarten vierden (en heeeeel goede herhinneringen aan de enorme berg snoep die we daar aan over hielden!!). Nu wonen we al weer heel wat jaren in Enschede. En elk jaar haal ik snoep in huis voor eventueel zingende kinderen die langskomen. Vaak voor niets.....Onze kinderen weten wel wat Sint Maarten is omdat ik ze de verhalen verteld heb, maar vieren doen ze dat hier helaas niet of nauwelijks. Jammer......
Datum: 11.11.2009 14:49
Ach Dik T, ik mag dan soms wel eens mopperen op de herfst, ik ben er van bewust dat het ook heel erg mooi kan zijn..
http://picasaweb.google.nl/nicoariens/HerfstfotoS?authkey=Gv1sRgCN_8uNm4veKvMw&feat=directlink
Datum: 11.11.2009 15:27
Hier, in Almelo, zijn ze enkele jaren geleden weer begonnen met een lampionnenoptocht ter ere van St. Maarten. Dus vanavond komt er weer een optocht langs.
Jammer dat ze er geen foekepot bijhebben.Vond ik vroeger altijd wel een apart geluid geven.