Geplaatst door: ® Brend@
Datum: 24.03.2010 20:41
Sterkte Cimeroni, ik hoop dat je snel je plekje zult vinden, waar dan ook.
Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 25.03.2010 00:05
Af en toe voel ik mij de wereldkampioen triviale weetjes....
Bij Pauw & Witteman waren o.a. Michael Boogerd en Leontien van Moorsel op visite. Ging uiteraard over de Grand Départ in Rotterdam.
On aller Leontien heeft een singletje opgenomen met hoe kan het anders de titel: Tour de France.
Ik ging recht overeind zitten en riep: Maar dat liedje ken ik toch!!!
Alleen moeten we daarvoor 55 jaar terug in het verleden.
Effe google op en gevonden!!!! Zelfs het hoesje herken ik nog!
http://www.wielersportboeken.be/H/hubert_karel/hubert.htm
Is het belangrijk om dit te weten? Nee, natuurlijk niet!
Geplaatst door: ® lili@n
Datum: 25.03.2010 01:25
Maar je hebt wel een ijzeren geheugen!
Geplaatst door: ® remember
Datum: 27.03.2010 02:28
Geplaatst door: lili@n
Datum: 29.03.2010 00:41
Geplaatst door: ® regiotalen
Datum: 30.03.2010 00:28
Regiotalen langues régionales
Wie zijn oor te luisteren legt op menig Frans dorpsplein, zal nogal eens de vreemde klanken horen van een vaak lastig of zelfs niet te volgen gesprek tussen de bewoners.
Natuurlijk weten we dat sinds de jaren zestig van de vorige eeuw zich grote groepen immigranten in Frankrijk hebben gevestigd, die elk hun eigen gewoonten en taal met zich meebrachten en dat zij het Frans van de Métropole gekleurd hebben met hun eigen woorden en accenten.
Hier echter willen we het hebben over een situatie die van oudsher bestaat.
Binnen het Franse taalgebied werd en wordt namelijk nog steeds, behalve het officiële Frans, een bonte verscheidenheid van regionale talen gesproken. De belangrijkste hiervan zijn: le breton, le flamand, le wallon, l'alsacien, le romand, le provençal, le corse, le catalan en le basque.
Wat opvalt, is dat ze zich aan de periferie van de Hexagone bevinden, daar namelijk waar het gezag van het machtscentrum Parijs het zwakst is en de vreemde invloeden het sterkst zijn. Ook oude, oorspronkelijke dialecten doen zich daar het meest gelden. Een vergelijkbaar verschijnsel doet zich trouwens ook in Nederland voor. Denk maar eens aan het Fries, Gronings, Limburgs enz.
Een korte omschrijving van de voornaamste regiotalen:
Het Bretons: heeft zich ontwikkeld uit het Brits en behoort tot de Keltische talen.
Het Elzasserdialect (het "Elsasserditsch"), is een variant van de streektalen
uit het Rijnland, sterk door het Duits beïnvloed.
Het Provençaals maakt deel uit van grote groep Occitaanse talen die oorspronkelijk in het Zuiden van Frankrijk bestonden.
Het Corsicaans behoort tot de Romaans-Italiaanse talen en is verwant aan het Toscaans.
Het Baskisch, waarvan de oorsprong niet meer goed is na te gaan, is een overblijfsel uit een zeer ver verleden. Het vertoont geen enkele verwantschap met andere Europese talen.
Meer weten? Kijk dan o.a. op fr.wikipedia
Geplaatst door: digi-oma
Datum: 30.03.2010 18:37
Over taal gesproken... zojuist hoorde ik Louis van Gaal een verhaal afsteken over Arjen Robben en het al dan niet meespelen morgen. 't Is toch niet te geloven hoe de heer van Gaal de Duitse taal verminkt... beschamend. Je verdient daar een bak geld en niet de moeite nemen om een taal goed te leren. Het bizarre is dat ik de essentie van het verhaal helemaal niet heb begrepen; ik zat alleen maar naar rare woorden te luisteren.
En dan de mond vol over inwoners van Frankrijk die geen Engels of Nederlands spreken...
Bretons is leuk, maar erg moeilijk... ben er al een tijdje mee bezig.
Geplaatst door: frank
Datum: 30.03.2010 20:02
Altijd weer een moeilijk onderwerp, taal of dialect?
Ik schaar tegenwoordig alles maar onder folklore, weet ik in ieder geval zeker dat ik niks verkeerd zeg:-)
Geplaatst door: Len
Datum: 30.03.2010 21:35
Ik doe mee met: win een KCK camperreis voor een week,zouden jullie op mij willen stemmen,frankrijkgangers.
bvd Len
: http://www.kck-camperchallenge.nl/inzendingen.php?nie_id=48.
Datum: 31.03.2010 00:19
Er zijn heel wat deelnemers zo te zien voor zo'n camperreis.
Ik vond het altijd geweldig, reizen met een campertje!
35 jaar geleden hadden we een donkerrode HY-citroën bus.De rijkspolitie reed vroeger ook in deze wagens.Wat een tijd geleden.
De bus leeft nog steeds: http://www.flickr.com/photos/citroenhyteamholland/3713862404/sizes/o/in/set-721576213426161 68/
Datum: 31.03.2010 00:44
Geplaatst door: Rivi
Datum: 02.04.2010 19:49
Veronrustend bericht over de Belgische autorijders !
Hoe zit het met onze mede-forum-leden, herkennen zij hier iets van .-) ?
BRUSSEL (ANP) - In België rijden 100.000 automobilisten die nooit een rijbewijs hebben gehaald. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) maakte die schatting vrijdag bekend.
Het gaat onder anderen om kinderen die de auto van hun ouders gebruiken, maar ook om mensen van wie het rijbewijs werd ingetrokken.
Het cijfer van 100.000 is gebaseerd op de vele bekeuringen voor het rijden zonder rijbewijs. Jaarlijks zijn dat er circa 18.000. Daarvan zijn er gemiddeld drieduizend voor minderjarige autobestuurders. Enkele tientallen daarvan waren ook nog eens dronken.
Geplaatst door: frank
Datum: 02.04.2010 19:52
Aha, nou wordt me toch veel duidelijk.
Geplaatst door: ® gerrit
Datum: 02.04.2010 22:23
Als er zoveel mensen in België rondrijden zonder rijbewijs, zullen er ook wel zoveel mensen zijn die denken dat ze gestudeerd hebben en deze cijfers in de wereld brengen.
Geplaatst door: digi-oma
Datum: 02.04.2010 23:09
Het wordt nog leuker, ik zag op het filmpje van Lili@n over de huur-eendjes dat het witte autootje een AA-nummer heeft. Koninklijk rondtuffen dus!
Geplaatst door: lili@n
Datum: 03.04.2010 01:33
Ha, ha Digi-oma dat was me nog niet eens opgevallen!
Ik wens jullie allen een paar aangename paasdagen.
Geplaatst door: marrie
Datum: 03.04.2010 01:36
@Len, ik heb mijn stem op je uitgebracht (kleine moeite).
Een goedbedoelde tip: misschien je stukje nog eens doorlezen, omdat het door een paar slordigheidsfoutjes minder goed overkomt.
Geplaatst door: ® Irene
Datum: 03.04.2010 16:35
Geplaatst door: cimeroni
Datum: 03.04.2010 19:04
Hallo allemaal.
Vanaf vandaag woon ik in Nurnberg. Bij mijn zoon en schoondochter.
Ze wonen aan de rand van een park. Daar kan ik heerlijk wandelen. En als ik daarvan dorst krijg, ga ik in de biergarten een pilsje drinken. Ohnee, geen pilsje, want de glazen in dit deel van Duitsland zijn niet bepaald klein te noemen.
Fijne pasen, groeten van cimeroni.
Geplaatst door: WimN
Datum: 03.04.2010 19:56
Blij dat te lezen Cimeroni.
ik hoop dat het je nu wat meer voor de wind gaat.
Fijne paasdagen