Geplaatst door: ® lili@n
Datum: 19.06.2010 01:41
Wie könt d'r ook saam'n één ett'n :-))
Ben vandaag bij de 'manderveense aardbei' geweest.Stond altijd al
op mijn verlanglijstje.Is een leuk uitstapje en je kunt er ook zelf aardbeien plukken.
http://www.youtube.com/watch?v=5eXkowmXiUM
mooi nummer gezongen door Francoise Hardy
Geplaatst door: ® Irene 1
Datum: 19.06.2010 13:25
Klinkt goed Gerrit. Moet ik alvast een spoedcursus dialect O-Nl volgen??
Geplaatst door: cimeroni
Datum: 19.06.2010 16:42
Irene, ons dialect is niet moeilijk. Als je kijkt naar Van Jonge leu en oale grond, wordt je al een stuk wijzer;)
Datum: 19.06.2010 18:20
Wat zeg je?? ;-))
Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 19.06.2010 21:38
Ben toch blij dat 't ondertiteld is ;-)
In een van de laatste afleveringen dacht ik 't woord "gloepn" te horem dat vertaald werd met "kijken".
Hummmm, klopt geloof ik niet helemaal! Gluren zou beter zijn!
http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch_G#Gluren
Maar da's in het Tweants "loem" volgen wiki.
Hoewel....
http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch_K#Kijken
Geplaatst door: ® gerrit
Datum: 20.06.2010 00:04
Irene als je het dialect van Lilian en Annechie kunt volgen dan komt het helemaal goed en is een spoedcursus niet nodig.
Geplaatst door: lili@n
Datum: 20.06.2010 00:56
Een student die in Enschede studeert, beschrijft het Twents als volgt:
Ja, daar sta je dan: eerstejaars student, in een omgeving die je niet kent, met mensen die je niet kent, in een stad die je niet kent... Laat mij uw last trachten te verlichten door een tipje van de sluier die Twente en Enschede heet op te lichten. Enschede is een stad, met aangrenzend het landgoed Drienerlo, en daarop staat de Universiteit Twente (UT, of zoals oudere Twentenaren (ook wel Tukkers geheten) zeggen de TeeeeeeeHaaaaaaaaaaTeeeeeeeee). De stad heeft ook een burgemeester die, heel trouw, ook aan de UT gestudeerd heeft (bestuurskunde uiteraard), Peter E.J. den Oudsten. De baas van de UT, de rector magnificus, was eerst decaan van de faculteit EWI (uweetwel, de faculteit waar u aan gaat studeren) en heet Henk Zijm: die ontmoeten jullie op de Hengelodag.
Enschede heeft een heel aantal bekende Nederlanders voortgebracht. Ik noem u Willem Wilmink en Harry Bannink, beide componist/schrijver en overleden, Jan Cremer, schrijver en kunstenaar, Stephan Sanders, columnist en presentator, Harm Edens en Gert-Jan Dröge, presentator, Femke Halsema, Marijke van Hees, Winnie Sorgdrager, politicae, Youri Mulder, sportsman, Ernst Daniël Smid, zanger, en vast nog veeeeeeel meer mensen.
Helaas is de stad ook bekend in verband de vuurwerkramp, nu 6 jaar geleden... Een vuurwerkopslag- en verwerkplaats vloog in de brand, waarna de hele boel explodeerde en de stad een wijk en 23 inwoners kwijt was. Niet fijn, zullen we maar zeggen...
Even terug naar de bewoners: Tukkers staan erom bekend dat het nuchtere mensen zijn en een tikje stug. Gedeeltelijk klopt dat wel: meestal willen ze eerst even de kat uit de boom kijken voordat de stugheid vervalt. Tegelijkertijd weten ze wel hoe te feesten: feestbeesten is een juiste benaming hiervoor.
Over benaming gesproken, in Twente wordt anders gesproken dan in de rest van Nederland: het Twents (voor zover dat bestaat, aangezien iedere stad en ieder dorp zijn eigen versie heeft) wordt door een aantal dingen gekenmerkt. Er zijn een aantal woorden die je even moet weten: je komt niet ergens vandaan, nee, je komt ergens van weg. Een deur is ook niet open, maar een deur is los (de scharnieren zitten gewoon op zijn plaats hoor).
Dat er grote verschillen zijn per stad kun je bijvoorbeeld horen aan Herman Finkers: deze man spreekt Almeloos, wat een wat slepend taaltje is. Zo gaat er bijvoorbeeld de grap "Noem een frisdrank van 15 letters: Coooooolaaaaaaa". Dit is in Enschede stukken minder het geval.
Zo, tot zover de spoedcursus 'Overleven in Twente'.
Vergeet hij nog Henk Elsink te noemen en die moeten we beslist
niet vergeten!
Hier volgt een kleine cursus Twents met een knipoog speciaal voor Irene:
Twents op reis en op het werk
Voor Hollanders die rondlopen met plannen in Twente op vakantie te gaan of te gaan werken, hier een woordenlijst voor Twents op reis en op het werk.
Algemeen
Ja - Joa
Nee - Joa, joa
Misschien - Och Joa
Nee, ik peins er niet over - Ik zal 't nog wa's bekiek'n
Begroetingen
Goedemorgen - Moj'n
Goedemiddag - Moj'n
Goedenavond - Moj'n
Welterusten - Tot mor'n
Tot ziens - Tjow
Houd het een beetje rustig - Loat oe nich ankokk'n
Hoe gaat het met u? - Hoe hej't d'r met
Dank u, uitstekend - Och, geet wa
Aangenaam kennis met u te maken - Woar bin ie d'r een van
Mijn naam is Janssen - Ik bin van Janss'n Hennik
In hotel, café en restaurant
Wij willen graag een 2-persoonskamer - Ik wol hier geern sloap'n en de vrouw ok
Kunt u onze bagage naar boven brengen? - Kun ie oons den pröttel efkes achter de deur smiet'n
Nee dank u, een kamer met bad is niet nodig - Joa, joa, soaterdag bi'w weer in't hoes
Klachten en vragen
De centrale verwarming is defect - Na woarm hej't hier nich
Het is hier bloedheet - Ie heb't hier good dooi
Het toilet doet het niet, het is waarschijnlijk bevroren - 'k Wet nich o'j 't wet, moar 't vrös oe op 'n emmer
Waar kan ik de stofzuiger vinden? - Woar he'j hier de huulbessem?
Kunt u voor een lunchpakket zorgen?- Ku'j mie wat stoet in toet'n doon?
Mag ik even telefoneren? - Ik wol wa geern de kuierdroad gebruuk'n
Heeft u misschien nog een lepeltje? - Heb ie nog een reuriezer?
Tijdens de vergadering
Ik verklaar bij deze de vergadering voor geopend - Wakker wordn
Bent u vandaag de notulist? - Skrief ie?
Ik denk niet dat deze opmerking significant bijdraagt aan het gespreksonderwerp - Kwats!
Ik zou u graag uitnodigen voor een gesprek onder vier ogen - Goaj' met noar boet'n?
Uw lijn van redeneren lijkt mij van iedere logica gespeend - Goa toch hèn!
Dan wordt nu de koffie geserveerd - Wat, gin bier?
Ik hoop niet dat u problemen met mijn functioneren heeft - Haj' wat?
Uw voorstel lijkt mij voor dit bedrijf geen resultaten op te leveren - Ie bint nie wies
Kunt u uw medewerkers op deze nieuwe regel attenderen - Zeg die leu es an
Hetgeen u mij zojuist meedeelde, was mij niet geheel duidelijk - Hè?
Excuseer, ik moet even een telefoontje plegen - Em beln
Dan is het nu tijd geworden voor de rondvraag - Haj' nog wat?
De vergadering is bij deze beeindigd - Wie goat op hoes an
Geplaatst door: ® Brend@
Datum: 20.06.2010 01:04
Mensen van weinig woorden dus. :-)
Geplaatst door: ® Annechie
Datum: 20.06.2010 11:51
En noar dit epistel in mekare edraaid te hem'm kon ie sloap'n Lilian..? Om te gillen..!
Datum: 20.06.2010 11:55
Toch veel herkenning. Een roerijzer is hier ook gebruikelijk. Veel "vertalingen" zijn redelijk kort door de bocht, to the point, zullen we maar zeggen. Is wel een lekker taaltje om te volgen.
Het "ja en nee" is me niet geheel logisch, maar een taal moet je vaak horen om 'm te voelen. :-)
Datum: 21.06.2010 00:45
Hoi,Irene
Zoals ik al schreef was het hier en daar met een knipoog.
Dat ja en nee is ook een extreem geval.We zeggen hier gewoon ja en nee op een vraag.Er zijn nog wel mensen die echt goed twents
kunnen,maar dat zijn er weinig.De tongval is er natuurlijk wel.
Annechie, ik heb prima geslapen! Ik weet het was weer een vroegertje!Soms kan ik de slaap echt niet vatten en dan kruip ik
maar weer achter dit machientje.Naderhand gaat het beter.
Zal een soort verslaving zijn :-)
Datum: 21.06.2010 01:05
Verslaving??
Mwah, zoals ze dat bij ons zeggen, is een beetje overdreven.
Ik ben nog steeds dol op het fotospel. Ik word helemaal gek als ik maar geen idee heb waar de foto's genomen zijn.
Onzin natuurlijk want je kan niet alles weten.
Ik ben nu bezig met het zoeken naar de exacte locaties van de Nederlandse campings. Valt af en toe bar tegen.
Ben nu bezig met de provincie Zeeland en je gelooft het niet maar daar zijn zo'n 500 campings!
Maar ik zit midden in de nacht te zoeken en stilletje te vloeken.
Waar ligt nou die rotcamping!!!
En dan: gevonden!!! Even de coördinaten invullen en de de satellietfoto is te zien!
Er zitten campings tussen met alleen maar stacaravans.
Op zich niet zo erg maar als je inzoomt op de foto dan zie je dat ze ook pal naast elkaar staan. Verschrikkelijk!!!
In Frankrijk heb ik dat alleen maar gezien bij campings in Normandië.
Datum: 21.06.2010 02:28
Overstromingen in de Var, Zuid-Frankrijk
©Maison de la France
In de nacht van 15 op 16 juni is het departement Var in Zuid-Frankrijk plaatselijk zeer ernstig getroffen door overstromingen. De hevige regenval heeft met name de vallei van Argens (de kustrivier) getroffen.
Getroffen plaatsen en campings
De plaatsen Draguignan, Figanières, Fréjus, Le Luc, Le Muy, Les Arcs-sur-Argens, Saint-Aygulf pour Fréjus, Roquebrune-sur-Argens, Tarabeau, Trans-en-Provence en Vidauban zijn getroffen door de overstromingen.
In de grotere gemeenten en de kleinere dorpen zijn bepaalde zones en wijken intact gebleven of nauwelijks getroffen. 98% van de accommodaties in het departement zijn open.
De volgende 7 campings zijn zwaar getroffen en zullen voor onbepaalde tijd gesloten blijven:
- Les Pêcheurs en Le Moulin des Iscles in Roquebrune-sur-Argens
- L’Etoile d’Argens, La Barque, Le Marc Hilaire en La Résidence du Campeur in Saint-Aygulf
- L’Eau Vive in Les Arcs
Als u een verblijf op één van deze campings heeft gereserveerd voor uw aanstaande vakantie, zult u ontvangen worden op een nabijgelegen camping.
De volgende campings zijn eveneens getroffen maar zullen op zeer korte termijn weer open gaan:
- Le Grand Calme en Les Lauriers Roses zijn 17 juni weer geopend
- Le Pont d’Argens zal in de week van 21 juni open gaan
- Le Saint Aygulf zal op 26 juni open gaan
Het is aan te raden om contact op te nemen met de campings voor gedetailleerde en actuele informatie betreffende de opening. De overige campings in het departement functioneren normaal.
Meer informatie
Meer informatie over de overstromingen in de Var zijn te vinden op de website van het VVV Var zelf: www.visitvar.fr/en/floods.aspx
ATOUT FRANCE, het Frans Bureau voor Toerisme, zal zodra er meer actuele informatie bekend is over de getroffen gebieden op de website www.franceguide.com/nl plaatsen.
Onze partners:
Var Tourisme
Datum: 22.06.2010 00:56
Geplaatst door: ® Brend@
Datum: 22.06.2010 23:32
Lilian zie jij nog kans naar Frankrijk te gaan deze zomer?
Zou wel lekker zijn gezien de hoeveelheid informatie die je altijd geeft he.
Datum: 22.06.2010 23:45
Ach Lilian, met wat goede wil versta je elkaar over de hele wereld ;-) Een glas Bavaria doet wonderen ;-);-)
JanvI, heb je toevallig cp Oostappen in Ommel, NB al eens bekeken. Krijg je compleet claustrofobie van! En vorige week zocht ik een adres op het oude deel. Iedereen die ik aan wilde spreken, sprak slechts Pools....
Waarom ben je alle coördinaten aan het opzoeken? Staan toch gewoon op de zuster-site van CF, Nl-C?
Datum: 23.06.2010 00:04
Klopt Irene!! Of eigenlijk 't zou moeten kloppen!!
Het was me opgevallen dat van veel campings geen satellietfoto te zien was. Contact gezocht met webmaster Patricia......
En ze was reusachtig blij dat er een vrijwilliger was die tijd en zin had om de campings op te snorren.
Ben begonnen in Groningen en ben nu bezig met Zeeland. De letter O om precies te zijn. Hierna nog Brabant en Limurg en de klus is geklaard.
Kijk meteen even na of de link naar de website werkt of zoek een website op als er geen link is.
Maar sommige plaatsen zijn echt verschrikkelijk.
Schoorl, Noordwijk, Burgh-Haamstede.....
Nog wat plaatsen op de Veluwe en Utrechtse Heuvelrug.
Vanuit de lucht is absoluut niet te zien waar de ene camping begint en de andere eindigt.
Geef mij maar de minicampings!! Ze zien er trouwens allemaal hetzelfde uit!
Een grasveld waar iederen omheen staat. Het middendeel is dus vrij voor de kinderen om te spelen.
Ik vind het een vreemd concept. Privacy bestaat bij zulke campings niet.
Datum: 23.06.2010 00:09
Oh ja, Oostappen in Ommel!! Ik kan 'm niet vinden!!!
Datum: 23.06.2010 00:13
Gevonden!!! Heet nu Prinsenmeer!!
Valt nog mee vanuit de lucht.
Kijk maar eens naar deze:
http://www.nederland-camping.nl/campingluchtfoto.asp?CampingID=756877
Datum: 23.06.2010 00:24