Geplaatst door: Dik Trom
Datum: 08.04.2011 13:14
Gister heeft Anneke nog wat foto,s gemaakt in het van Blankendaellpark in Tuitjenhorn. Tuitjentuut voor de omliggende dorpen.
http://annekeconijn.knsbeheer.nl/van%20Blanckendaellpark/index.html
Datum: 08.04.2011 13:17
Geplaatst door: lili@n
Datum: 12.04.2011 00:45
Dik, Anneke kan er wat van! Mooie foto's!
Het weer was prachtig dit weekend en vandaag, zeker een uitstapje waard!
Geplaatst door: cimeroni
Datum: 12.04.2011 08:47
Jammer dat het mooie weer voorlopig voorbij is. Hoewel de regen goed is voor de tuin.
Inderdaad als het mooi weer is, is het goed om er van te genieten. Dus op de tweewieler en dan genieten van de natuur, de vogels, de bloemen. En dan vooral kijken naar de mensen die de paasbulten opbouwen voor de paasvuren:
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=211579630655578011282.00049cc8b5401245185e2&ll=52.381035,6.4522&spn=0.383182,1.019963&source=embed
Datum: 12.04.2011 10:51
Als de wind dan uit oosten komt kun je in de Kop van Noord-Holland weer genieten van de stank.
Geplaatst door: javi
Datum: 12.04.2011 12:46
Dik Trom
Komt de stank uit het oosten?
Ik dacht dat de wijzen uit het oosten kwamen.hahaha
Geplaatst door: ® Irene 1
Datum: 12.04.2011 23:08
Vast de stank. Wij wonen in het oosten en hier leven meer varkens dan mensen ;-)
Datum: 13.04.2011 00:48
Dik, is dat een grap of kun je het echt ruiken,al die brandluchten. Ik kan het me bijna niet voorstellen over zo'n afstand.Wat die varkens betreft,kippen kunnen er ook wat van.
Wel eens langs zo'n kippenfarm gereden met de fiets?
Ook geen pretje als de wind de juiste kant op staat.
Als ze nu eens al die varkens en kippen "gewoon" op een omheind stuk grond buiten lieten rondscharrelen,dan was de stank misschien ook wel minder, bovendien lijkt me het voor die beesten dan een stuk leuker.
Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 13.04.2011 01:53
Ben wel eens in een eendenboerderij geweest in de Dordogne.
Qua stank winnen ze ruim van de kippen!
Datum: 13.04.2011 12:34
Lilian het is zeker geen grap. Maar het is niet alle jaren zo hoor. Afhankelijk hoe de wind staat. Ik ben trouwens enigzins verbaasd hoeveel paasvuren er zijn in Overijsel en omgeving. En dat dat nog mag. Volgens mij moet er toch wel een of ander gedoogbeleid worden toegepast. Maar hoe zit het dan in Duitsland want ik heb wel eens begrepen dat het daar ook nog gebeurd. Weet jij dat Lilian????????????
Geplaatst door: cimeroni
Datum: 13.04.2011 13:11
Hallo Dik, ik ben zo vrij om je dit antwoord te geven:
http://www.osterseiten.de/brauchtum/osterfeuer/home.html
En ik vind het paasgebruik iets wat niet verloren mag gaan. En paasvuren laten branden is maar 1x per jaar. Maar kom eens een keer deze kant uit, rond Pasen. Dan kun je de sfeer proeven ( ruiken).
Datum: 13.04.2011 14:55
Bedankt Cimeroni voor de informatie. Waren een tig aantal jaren geleden rong Koninginnedag op Texel en daar werd bij de Cocksdorp nog een stook gehouden. Maar in de Kop van Noord-Holland zie je dat ook nergens meer.
Datum: 13.04.2011 17:36
Bij het maken van een paasvuur bult worden zeer strenge milieu controles uitgevoerd.
Zo mag er bv geen hout in zitten met verf resten.
Eigenlijk bestaat een goede bult uit snoei hout.
Datum: 13.04.2011 18:42
Ook Frankrijk heeft z'n tradities qua vuren!
http://fr.wikipedia.org/wiki/F%C3%AAte_de_la_Saint-Jean
Hebben we één keer meegemaakt in ik geloof rond 1978.
Datum: 13.04.2011 19:55
Ja wij stonden in het voorseizoen van 2008 in de buurt van Lourdes en tegenover de camping was er op een gegeven ogenblik ook een enorme fik. Kan zijn dat dit op 24 juni geweest is op wat ik zag het feest van St.Jan. Wij stonden daar dat de finale gespeeld werd van EK voetbal 2008. Zie net dat dat op 29juni geweest is dus dan kan dat wel kloppen Jan.
Datum: 14.04.2011 01:51
Paasvuren zijn in Twente al eeuwenlang een traditie. Niet alleen in Twente maar bijna overal in het oosten van Nederland en ook in sommige delen van Duitsland komen de vuren met Pasen voor. De vuren bestaan voornamelijk uit hout dat vrij komt bij het terugsnoeien van knotwilgen, houtwallen en houtsingels. Vandaar dat boeren in de omgeving vaak hun eigen paasvuur creëren, om zo van het overtollige hout af te komen.
Tegenwoordig zijn het vooral de inwoners van de dorpen die flink
in hun tuin aan de slag gaan en het groen op vrijdag of zaterdag
voor de Pasen naar de plaats van het te bouwen Paasvuur brengen.
Het is dan een drukte van belang van auto's met aanhangers en platte wagens met trekkers ervoor.
Vroeger werd er bij de grotere vuren in de dorpen vaak een vat olie boven op de top, op een paal geplaatst. Belangstellenden bleven dan bij het vuur kijken totdat de ton was gevallen en de olie het vuur deed oplaaien. Door de strenge milieueisen van tegenwoordig mogen er tegenwoordig absoluut geen brandstoffen in het paasvuur terecht komen.Voor paasvuren geldt dat er alleen snoeihout afkomstig van landschappelijk onderhoud gebruikt mag worden. Verder zijn er bepaalde afstandseisen ten aanzien van opstallen, de openbare weg, hoogspanningskabels, bossages, fauna en andere houtopstanden.
Men zet er soms ook een opgestopt "figuur" bovenin, die dan Judas symboliseert.
De manier van het paasvuur opbouwen is in de loop der jaren ook enigszins verandert. Vroeger werd het gedaan met man- en paardenkracht.
Toch trachten veel dorpen de oude gebruiken zoveel mogelijk in ere te houden, daarom proberen ze nog zoveel mogelijk te bouwen met mankracht. Ook de traditionele ton ontbreekt bijna nooit op het vuur, het is en blijft nog altijd het aandachtsobject van vele toeschouwers.
Werd het vuur elk jaar persoonlijk aangestoken door meneer pastoor,begeleid door de muziekvereniging, tegenwoordig wordt een ander vooraanstaande persoon uit het dorp of stad deze taak gegund,alhoewel in sommige plaatsen,dit nog daadwerkelijk door de pastoor wordt gedaan. Natuurlijk gevolgd door vele kinderen en ouderen die het spektakel vanaf het begin mee willen maken.
In het dorp waar ik lange tijd woonde lopen de schoolkinderen van groep 5 met fakkels achter het muziekkorps aan richting Paasvuur gevolgd door een menigte belangstellenden.
Het is elk jaar weer zo'n drukte en "spektakel" dat de gehele provinciale weg geblokkeerd is en men in de file staat.
De jongeren zetten er tegenwoordig ook een grote tent naast, zodat er weer een reden voor een feestje is, dat dan de Paasparty genoemd wordt.
Door het verbranden komt Co2 vrij.Door het nasmeulen komt ook koolmonoxide in de lucht. Daarom zijn er verscherpte maatregelen
genomen en wordt er meer gecontroleerd.
Ook 's nachts wordt er tegenwoordig gewaakt,zodat er niet illegaal gestort kan worden.
Als het groen niet aan de eisen voldoet, door bijvoorbeeld te veel dikke stammen e.d. kan men dat weer mee terug nemen.
http://www.wattedoenin.nl/wat-te-doen-met-pasen-paasfestivals-evenementen-uitjes.php
Datum: 14.04.2011 22:10
Prachtig verwoord Lilian
Datum: 15.04.2011 21:02
Zijn bezig met een opruiming: teveel boeken, platen, CD's e.d.
Ik heb hier voor m'n neus een DVD:
Historisch overzicht Tour de France 1903 - 2002.
Een 3 uur durend document over de Tour.
Wie belangstelling heeft kan me mailen.....
De eerste die zich aanmeldt wint uiteraard!
Geplaatst door: ® gerrit
Datum: 15.04.2011 23:20
Zeker goed verwoord Lilian. Nog een aanvulling: Vele dorpen of buurtschappen houden een wedstrijd om het hoogste/grootste paasvuur
Datum: 16.04.2011 00:19
Dank Jan en Gerrit voor jullie complimenten!
Ik heb hier iets voor de fietsliefhebbers en misschien speciaal voor Javi :-)
http://nl.franceguide.com/Nieuwtjes/De-Tour-de-Provence-de-uitdaging-van-2011.html?nodeID=404&EditoID=232867
Annechie: Inmiddels geinstalleerd?