Geplaatst door: lili@n
Datum: 08.10.2008 01:04
Die kleren worden dan ook nostalgie, Mar :-)Het was vandaag anders
lekker weer,als je bedenkt wat voor een weer het was.
Voor degenen die geintereseerd zijn in markten in Frankrijk: ik las net
het volgende:
Markten en braderieën in Frankrijk
Hieronder vindt u tips over markten en traditionele braderieën in heel Frankrijk.
Op de kleine dagelijkse markten en de grote jaarmarkten worden de streekproducten altijd met veel trots verkocht. Op de markten krijgt u ook een goed beeld van het lokale leven.
Streekproducten
Van de landelijke en Provençaalse markt van Coustellet (in de Luberon) tot de traditionele streekproductenmarkt in het Zuid-Westen (onder de overdekte hal van het vestingdorpje Revel, in Lauragais), overal worden lekkere en ambachtelijke streekproducten met veel trots verkocht. Bent u op zoek naar viskraampjes waar de vis vers afgeleverd wordt door kleine vissersboten? Deze kraampjes zijn elke ochtend te vinden op de kade van de Vieux Port in Marseille. Hier, in de op een na grootste stad van Frankrijk, krijgt u een goed beeld van het echte Franse leven.
www.revel-lauragais.com
www.parcduluberon.com
www.marseille-tourisme.com
Markten met lokale specialiteiten
Tot de vele markten waar lokale specialiteiten te vinden zijn, behoren ook de 21ste Foire aux potirons et légumes anciens (pompoen en groente jaarmarkt) van Tranzault in de Indre (Loiredal), half oktober; het 57ste Fête de la Mirabelle (mirabelfeest) in Metz in de Lorraine, eind augustus of het Fête du Piment d'Espelette (Feest van de Spaanse peper van Espelette, een dorpje in Baskenland), dat plaatsvindt op de laatste zondag van oktober.
www.foireauxpotirons.new.fr
http://tourisme.mairie-metz.fr
www.pimentdespelette.com
Bij het naderen van de winter wordt het tijd om op zoek te gaan naar producten voor de feestdagen. Zo kunt u bijvoorbeeld een bezoek brengen aan een van de marchés aux truffes (truffelmarkten) in de Périgord (Lalbenque) of in de Drôme (Richerenches). Ook kunt u een speciale "(foie) gras-markt" bezoeken in Brive-la-Gaillarde.
www.mairie-lalbenque.info46.com/lalbenque/index.htm
www.drometourisme.com
www.brive.net/2210.php3
Bio-markten
De snelle groei van markten met biologische producten zorgt voor een nieuwe opleving van de markten. In elke regionale hoofdstad is wel een wekelijkse markt te vinden met producten die zonder kunstmatige producten verbouwd zijn. Dit is ook het geval in Bordeaux (quai des Chartrons - donderdagochtend) of Blois (place Louis XII - zaterdagochtend). Op het platteland, zoals in Crozant (in de Limousin) worden champignons en natuurlijke groenten uit de tuin verkocht (champignon- en biomarkt, half oktober).
www.tourismelimousin.com/fr/article.php3?id_article=108&produit=208000088
www.bio-aquitaine.com
www.bio-centre.org
In Parijs vindt, van 9 t/m 18 november 2007, een grote "biobeurs" plaats in het Parc floral de Vincennes: www.salon-marjolaine.com
De zomerse bloemenmarkten vrolijken niet alleen de oude wijken van mooie zuidelijke steden op (Nice- cours Saleya, Aix-en-Provence- place de l'Hôtel de Ville), maar ook het Ile de la Cité in Parijs (place Louis Lépine, elke ochtend)!
www.parisinfo.com
www.nicetourism.com
www.aixenprovencetourism.com
In Amiens zijn de Hortillonages te vinden. Dit zijn de beroemde moes- en bloementuinen uit de Middeleeuwen. Deze, aan water gebonden tuinen beslaan een gebied van 300 ha en voorzien de zaterdagochtendmarkt op het Place Parmentier van verse producten. Op de 3de zondag van juni worden de groenten op bootjes gepresenteerd aan het publiek, net als vroeger!
www.amiens.fr/tourisme
Rommelmarkten
Naast de echte "antieksteden" (Chambéry of Isle-sur-la-Sorgue, waar de 82ste antiekmarkt van 11 t/m 15 augustus plaatsvindt), zijn er door heel Frankrijk verschillende "brocantes" (rommelmarkten) te vinden. Markten waar u terecht kunt voor ambachtelijke kunstvoorwerpen zijn o.a. het Fête des Tupiniers (potten en aardewerk) in het oude Lyon op de 2de zondag van september, of het Fête des meubles picards in Beaucamps-le-Vieux, het 2de weekend van september. Op dit feest ten zuiden van Amiens, bekend om de talentvolle meubelmakers, komen elk jaar zo'n 20.000 bezoekers af.
www.chambery-tourisme.com
www.oti-delasorgue.fr/
www.lyon-france.com
Gemeente van Beaucamps-le-Vieux
Tel: 33 (0) 3 22 90 39 39
www.somme-tourisme.com
Geplaatst door: tineke
Datum: 08.10.2008 15:22
Geplaatst door: InekeH
Datum: 08.10.2008 16:56
Leuke tip Tineke, nu maar oppassen dat het geen verslaving wordt ;-)
Ik ben gisteravond naar een concert van Queen en Paul Rodgers geweest in Ahoy, Rotterdam. Tsjonge wat een geweldige muziek, heerlijk al die bekende nummers en dan het fantastisch gitaarspel van Brian May. Overigens moest Paul Rodgers de zang van Freddie Mercury doen vergeten, nou dat was dus geen meerwaarde, zo goed was hij niet en al helemaal geen waardige vervanger.
Geplaatst door: ® Theo
Datum: 08.10.2008 17:04
Inderdaad laatst een stukje gezien van Queen met Paul Rodgers zang best goed alleen geen Freddie.....Speelden ze ook de echte oude Queen nummers zoals Killer Queen
Morgen doe ik mee aan de filevrije dag en kreeg zonet een sleutelhanger met de post
Geplaatst door: InekeH
Datum: 08.10.2008 17:11
Nee, we misten wel wat goede nummers. Nu werden o.a. Another one bites the dust, We will rock you, I want to break free, Radio Gaga en natuurlijk Bohemian Rapsody en We are the champions gespeeld. Maar het was geweldig om erbij te zijn. En ik ben nu nog onder de indruk van het gitaarspel van Brian May.
Geplaatst door: cimeroni
Datum: 10.10.2008 15:33
Geweldig InekeH. Naar Queen!! Een onvergetelijke ervaring. Een geweldige sensatie. En inderdaad Brian May is n geweldige gitarist.Maar Roger is ook geweldig.Straks maar weer veel stemmen op Queen uitbrengen voor de top 2000 van radio 2.
Datum: 11.10.2008 00:47
Om even op een ander onderwerp over te gaan: Hoe zou het toch zijn met Javi en Rivi? In het voorjaar lieten ze nog wel eens wat van zich horen, maar nu is het akelig stil rondom die twee.Geen laptop mee genomen natuurlijk.In ieder geval hartelijke groeten, mochten jullie dit lezen.
Geplaatst door: ® Annechie
Datum: 11.10.2008 17:14
Goede vraag Lilian! Ik zal jullie even toelichten... Het gaat bijzonder goed met Javi en Rivi, ze hebben genoten van een heerlijke zomer in het zuiden en zijn nu met hun laatste week bezig. Volgende week om deze tijd zullen we dus weer kunnen genieten van hun bijdragen.. Gelukkig nietwaar? Sommige mensen blijf je maar missen!
Mijn bijdragen zijn ook sumier op het moment, ik besef het, we zitten echter midden in allerlei familierompslomp en weten van voren af en toe niet hoe we van achteren leven..;-)).
Bij deze voor iedereen mijn hartelijke groeten, Annechie!
Ps. Alles goed met je kleinkindertjes Bona?
Datum: 13.10.2008 14:18
Vorige week vrijdag heb ik de auto bij de dealer gebracht omdat hij soms erg aan het hikken was en dat is dus verholpen maar toen ik hem s`middags ging ophalen moest ik even wachten want er werd iemand geholpen die op de snelweg met de leaseauto een lekke band heeft gehad ....maar hij is met die lekke band doorgereden naar de dealer...begrijp dit niet en lijkt mij ook gevaarlijk ....zo nu staat deze topic weer boven
Geplaatst door: Dik Trom
Datum: 13.10.2008 15:18
Het zijn spullen van een ander Theo. Zo werkt dat nu eenmaal. [Meestal dus. Uitzonderingen daargelaten]
Geplaatst door: Mar
Datum: 13.10.2008 17:29
idd spullen van een ander met pure dommigheid. Niet raar als je zelf geen band kan wisselen. (ik heb het ooit geprobeerd met kreeg met geen mogelijkheid ene beweging in de schroef om het wiel los te draaien) maar dan bel je iemand (wegenwacht ofzo) en dan rijd je daarna naar je garage.
Aan de andere kant, als er nu meer brokken zijn aan de auto vanwege deze stommigheid dan weet de leasemaatschappij hem of haar ook wel te vinden met de rekening.
Datum: 14.10.2008 00:58
Annechie bedankt voor je berichtje! En dan heb ik iemand vergeten
te noemen namelijk Frank, hoe gaat het met jou? Hopenlijk elke dag een stukje beter?
Wie rijdt er nu met een lekke band door? Iemand die nooit gehoord heeft dat dit niet kan? Je weet maar niet tegenwoordig. Men heeft, of denkt overal verstand van te hebben op velerlei gebied, maar heel eenvoudige dingen weet men vaak niet.Er zal nu ook wel weer uitgelijnd moeten worden. Ik weet nog goed op de straat bij ons vorige huis,
reden er regelmatig auto's met volle vaart op de stoeprand,het
was niet goed te zien dat er daar één was, maar als je rustig reed
en geen snelheidmaniak was, dan hoefde je daar niet op terecht te komen.Daar zijn verschillende autobanden op kapot gereden en meestal
ook nog de daarbij behorende velg aan flarden. Het gaf altijd een klap,
de eerste keer schrik je er nog van, maar na een poosje wist je precies
dat het weer raak was.Men probeerde in eerste instantie altijd nog door te rijden, totdat ze toch een eind verderop moesten stoppen.
Het zal je maar gebeuren.
Datum: 14.10.2008 08:50
Sprak gisteren een vriend van ons die is werkplaatschef bij Volkswagen en hij vertelde mij dat hij het ook wel eens mee maakt bij leaserijders dat de motoren vastlopen door gebrek aan olie...er brand een geel lampje dat aangeeft dat er olie dient te worden aangevuld alleen men rijdt door van"het kan nog wel 5000 km verder" maar wat ik zelf gezien heb heeft hij ook al meerdere keren meegemaakt...Ja het toch maar van een ander!
Geplaatst door: gerrit
Datum: 14.10.2008 09:54
Laast was er ook iemand, ook geen verstand van auto's. Lege tank, maar is toch doorgereden naar de garage voor hulp.
Geplaatst door: mar
Datum: 14.10.2008 14:35
Dat is wel knap op een lege tank doorrijden! Dat is mij ooit niet gelukt. Ik kon nog net de vluchtstrook halen...
Geplaatst door: frank
Datum: 14.10.2008 20:26
@Lili@n,
Het gaat vooruit, uiteraard niet zo snel als ik wil, maar het gaat. Mag al weer een beetje fietsen, loop me helemaal suf en heb zelfs dit weekend op een terras gezeten!! Goddelijk zo'n tappilsje in het zonnetje na 12 weken zal ik maar zeggen. Slapen gaat ook langzaam beter, maar de gek die verzonnen heeft dat je zomaar met morfine kan stoppen zonder af te bouwen moesten ze ook maar eens zo'n behandeling geven. Wat een armoe is dat.
Datum: 14.10.2008 21:13
Zit een beetje op Flickr te snuffelen en kom zelfs een foto van bovengenoemd terras tegen:
http://www.flickr.com/photos/neok/472648315/
Datum: 14.10.2008 21:28
Ik zou dit toch geen kamperen willen noemen:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2180494/__Steeds_meer_Amerikanen_in_een_tent__.html?p=15,2
Trieste zaak voor diegene die het overkomt. Zou wel aardig zijn om al die falende bankdirecteuren en -hotemetoten ook in een tentje te stoppen de komende tijd, maar ja die zullen de dans wel weer ontspringen.
Geplaatst door: RIVI
Datum: 14.10.2008 23:10
Joehoeoeoeoeoe, wie bint d'r net wear, jullie heurt nog, alles good !
Geplaatst door: ® Annechie
Datum: 14.10.2008 23:15
Johoooooooooooo!!!!!!!