Geplaatst door: lili@n
Datum: 31.10.2008 02:17
Ik wist niet dat een olijf tegen vorst kon. Ik heb hem gekregen als een klein plantje, dat, zo werd mij gezegd,ik goed in de gaten moest
houden bij vorst. Omdat hij nog zo klein was, zeg maar een soort stek.
Dit jaar is hij flink gegroeid, maar ik durfde het toch niet aan, hem buiten te laten staan.
En na het lezen van het volgende artikel ben ik toch blij dat ik hem
binnen heb gezet:
http://getsemane.tripod.com/olijfboom/olijfbomen.htm
Frank waarom er hier geen olijven aan de olijfbomen komen ben ik nog niet achter.Wil het toch eens uitzoeken.Het zal ook wel met het aantal
zonuren te maken hebben.
Bedankt voor de website met de kamerplanten, daar ben ik erg blij mee.
Ja, Jan een balkon op het noorden is ook niet zo geschikt voor planten.
Wel voor jullie als het zomers warm is!
Geplaatst door: mar
Datum: 31.10.2008 13:21
Lilian en Jan, zijn jullie zulke nachtbrakers? Lilians bijdragen zijn van half 2/2 uur 's nachts en van jan zie ik ze ook vaak midden in de nacht voorbijkomen..?
Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 31.10.2008 18:49
Yes, ik ben een echte nachtbraker!!
Als kind was ik al niet naar bed te slaan. Ik kan me herinneren dat ik samen met mijn jongere broertje naar bed moest maar ik mocht er weer uit als hij sliep. Wel, dan zat ik tot een uur of 11 gezellig met mijn ouders naar de radio te luisteren.
En het is nooit veranderd! Toen ik nog werkte moest ik om half acht op het station zijn maar ik ging zelden of nooit voor een uur in bed.
En nu? Zit nu in de VUT en kan dus mijn eigen tijd bepalen.
Naar bed tussen 2 en 3 uur en om half negen weer aan de koffie en de ochtendkrant.
Alleen op zondag ben ik mijn bed niet uit te branden.
Geplaatst door: javi
Datum: 31.10.2008 19:23
Een moat van mie zei altied:
Ai snags vist meu oaverdag de netten dreugen.
Datum: 31.10.2008 19:31
Frank,Geen tour start in 2010 in Utrecht!?
Heeft die Jan v I weer mazzel want dan is de start in Rotterdam.
Geplaatst door: frank
Datum: 31.10.2008 19:43
Ach dat is gewoon weer een hetze in de belgische media tegen Utrecht:-)
Hoor het graag nog even formeel van het organisatiecommitee zelf voordat ik mij hier bij neerleg.
Zou het absoluut jammer vinden, ze hadden hier in Utrecht een aardig parcours verzonnen dwars door de oude stad en wist al waar ik met een paar kennissen zou gaan zitten kijken.
Mocht het allemaal kloppen dan moet Jan de honneurs maar waarnemen.
Datum: 31.10.2008 19:49
En van Rotterdam door naar Antwerpen misschien!
Datum: 31.10.2008 19:52
Volg hier even de discussie en vertel dan wat je er van vindt.
Vooral die opmerking uirt Belgie over dat kleine dorpje Rotterdam.
http://wielrennen.prikpagina.nl/
Datum: 31.10.2008 19:54
Datum: 31.10.2008 19:59
Ja, behoorlijk kwetsend!
"zou jammer zijn moest deze prestegieuze wedstrijd starten in een kansloos gehucht als rotterdam, de tour heeft nood aan status en die pitoreske vlaams middeleeuwse vestgingen zijn het perfecte decor, in tegenstelling tot een havendorpje in niemandsland. een gemiste kans heren tourorganisators. jullie hebben een paar honderd toeschouwers in nederland, het hadden er een miljoen kunnen zijn."
Datum: 31.10.2008 20:16
Och ten op zichte van Utrecht ben ik het wel eens met dat kansloze havengehucht:-)
Overigens is er wel een verklaring voor deze opmerking. In Belgie denkt men al jaaaaaaren dat Antwerpen in staat is Rotterdam naar de kroon te steken als grootste havenstad van Europa. In plaats dat ze hier rustig over verder dromen, blijken er dus Belgen te zijn die inmiddels werkelijk geloven dat Antwerpen Rotterdam voorbij is gegaan. Hooguit lachwekkend deze opmerking, is te dom om kwetsend te kunnen zijn.
Geplaatst door: Rivi
Datum: 31.10.2008 20:29
Lili@n,
'k Heb eens horen zeggen dat een olijvenboom geluk brengt, als iemand die aan je geeft, wie weet . . . . .
Datum: 31.10.2008 20:30
Heb ik weinig van gemerkt:-)
Datum: 31.10.2008 20:37
"Vanwege de symboliek van olijfbomen (vrede, liefde en trouw) leent de olijfboom zich bij uitstek als geschenk bij geboorten, huwelijk of andere gelegenheden. Ook als aandenken bij overlijden heeft een olijfboom een fantastische betekenis."
http://www.olijfboom.com/bergerie/pid-11-taalkeuze-1/Olijfbomen/Toepassing+van+de+olijfboom.html?opt=1
Datum: 31.10.2008 20:48
Heel vreemd als ik dit zo lees.
Begrijp ik het dan goed dat je in plaats van een boeket een boompje meeneemt en bij de kist neerzet tijdens de dienst?
Of zou je dat aan de nabestaanden geven na de begrafenis of crematie?
Ik weet dat er een soort traditie bestaat waarbij directe nabestaanden een boom in hun tuin planten na het overlijden van een dierbare. Uitgangspunt is hier wel bij de de nabestaande(n) zelf de boom uitkiezen en ze niet maar zo een boom van een ander krijgen.
Kan dit niet helemaal volgen.
Datum: 31.10.2008 21:17
Weer spreuken voor November:
November
Maakt de spin in ‘t web een scheur, dan klopt weldra de stormwind aan de deur.
Als ‘t in november ’s morgens bloeit, wis dat de storm dan ’s avonds loeit.
Als in november het water stijgt, gedurende de winter gij ‘t nog vaker krijgt.
Na helder weer nu sombere mist, heeft zeker ook nog vorst in de kist.
November warm en fijn, het zal een strenge winter zijn.
November heeft maar 30 dagen, maar dubbel wind en regenvlagen.
Donder in november, laat een jaar goed verlopen.
Als het vriest in november, dan volgt er sneeuw in december.
Zwaait de winter in november al met zijn staf, zijn rijk is van korte duur voor straf.
November met zijn regenvlagen, brengt verkoudheid, jicht en andere plagen
Als het met Allerheiligen(1) sneeuwt, leg dan vast uw pels gereed.
Met Allerheiligen vochtig weer, sneeuwbuien volgen keer op keer.
Houden de kraaien voor Allerheiligen al school, zorg dan voor hout en kool.
Brengt Allerheiligen winterweer, tien dagen duurt het zeer.
Sneeuw op Allerzielen(2), voorspelt een zacht voorjaar.
Het weer op Leonardusdag(6), blijft gewoonlijk tot de Kerstdag.
Een zuidenwind op de dag voor St. Martijn(10), dan zal het een zachte winter zijn.
Is er een donkere lucht op St. Martijn(11), zo zal het een zachte winter zijn.
Maar is de dag op St. Martijn helder, de vorst dringt dan door tot in de kelder.
Als op St. Martijn de ganzen op het ijs staan,moeten ze met Kerst door het slijk gaan.
Als het nevelig is op St. Martijn, dan zal de winter niet koud zijn.
Maar heeft St. Martijn een witte baard, dan blijft ons sneeuw nog ijs gespaard.
Is er met St. Martijn nog loof aan de bomen, dan mag men van een strenge winter dromen.
St. Elisabeth(19) doet ons verstaan, hoe de winter zal vergaan.
De dag aan St. Cecilia(22) gewijd, is de maatstaf voor de wintertijd.
Wintert het op St. Klemens fel, dan wordt de lente klaar en fel.
Vriest het op St. Katrien(25), dan vriest het nog 6 weken nadien.
IJs op de dag van Saturijn(29), het weer maakt daarna korte mette met dit venijn.
Geplaatst door: gerrit
Datum: 01.11.2008 00:20
Dus als je een olijfboom geeft bij een begrafenis, dan brengt dat geluk???
Geplaatst door: gerrit
Datum: 01.11.2008 00:23
Nog zo'n spreuk, volgens mij heb ik 'm al eerder geplaatst:
Als het regent in november ( en dat doet 't de 1e november al brrrr) is het kerstfeest in december.
Datum: 01.11.2008 00:52
Goed lezen, Gerrit!
Er stond:
"Ook als aandenken bij overlijden heeft een olijfboom een fantastische betekenis."
Een fantastische betekenis? Ik kan me er niks bij voorstellen.
Geplaatst door: lili@n
Datum: 01.11.2008 01:54
Nieuw leven brengt dit weer voort, zal wel de betekenis zijn.
Voor Frank volgt hier: Het rijpen van de vrucht van de olijf, ik had wel goed gegokt dat het aan het aantal zonuren ligt wat zo'n boom krijgt en aan de hand daarvan het rijpen van de vruchten.
De kwaliteit van de vrucht wordt in belangrijke mate bepaald door het aantal uren zon. De zomer van 2006 bood zelfs in Nederland en België volop gelegenheid voor het ontwikkelen van een sublieme vrucht. Een regelmatige beregening is wel een vereiste, vooral in de periode dat de bloesem ontluikt tot vrucht en in de warme maanden vraagt de "olijfboom" extra energie juli en september als de vrucht tot rijping moet komen en vooral als de olijfbomen in de volle zon staan. De leeftijd van olijfbomen is niet belangrijk voor het dragen van vrucht; wel de leeftijd van de twijgen.
Een olijf kun je niet rechtstreeks van de boom consumeren. Hij is bitter en hard. Leg de olijven eerst twee weken in water en zet de vruchten regelmatig om en ververs het water elke dag. Wel is het nodig de olijven tevoren licht te kneuzen. Vervolgens legt u de olijven circa één maand in pekelwater en zet ze regelmatig om. Doe de olijven tot slot in een afgesloten (glazen) schaal met azijn en pekelwater en voeg naar wens kruiden toe (tijm, knoflook, oregano). Na in totaal 2 maanden zijn ze gereed voor consumptie.
De groene olijf is direct na de zomer (september/oktober) rijp. Laat u de olijven dan hangen dan worden ze zwart. Zwarte olijven kunnen direct geweekt worden in een oplossing van water, zout en azijn.
Toch leuk om te weten.
Mar, sinds ik dit forum heb ontdekt een aantal jaren geleden is het begonnen met het laat naar bed gaan. Eerst doordat 'de chatbox' een nieuw fenomeen was en "we" daar behoorlijk lang "doorzeurden" met een
aantal mensen en ik meestal degene was, die volgens Gerrit, het licht
moest uitdoen op de chat. Op de één of andere manier is het laat naar bed gaan er toen helemaal ingeslopen. Maar niet elke nacht hoor. Ik hoef er 's morgens niet zo vroeg uit, dus dat scheelt weer.
Ik heb een ander ritme gekregen en zo 's nachts is het heerlijk rustig
en niemand die je stoort of vraagt, maaaam, waar is dit en maaaaaam
waar ligt dat en kun je me even helpen met 'zus of zo'.
Gezond zal het wel niet zijn.In ieder geval probeer ik af en toe toch
echt voor 0.00 uur in bed te komen.
In ieder geval vandaag niet :-))