Geplaatst door: mar
Datum: 16.01.2009 18:24
Cimeroni wat ik me net bedacht; je zou van het land naar keuze eens de lonely planet kunnen halen (op de bieb) in de LP staan ook vaak de trein/busdiensten. Nou is dat vast niet helemaal up to date, maar ze zetten er vast internet-adressen bij waar je wel de up-to-date informatie vandaan kan halen. Als het goed is niet alleen de "hoofd-adressen" maar ook de streekadressen. Het proberen waard.
Toen we vroeger nog elk jaar naar "ver-weg" gingen voldeed de LP uitstekend om van A naar B te komen met het openbaarvervoer.
Geplaatst door: lili@n
Datum: 16.01.2009 21:09
Cimeroni dan brengt het volgende je beslist in een betere stemming en voor een ieder die van deze muziek houdt van de jaren
50 en 60!
http://www.bobforrest.com/JukeBox.htm
Geplaatst door: cimeroni
Datum: 16.01.2009 22:11
Bedankt mar, voor de tip en lilli@n, voor de muziek.
Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 17.01.2009 00:01
Staat nu bij mijn favorieten, Lilian!!
Ik heb tot toe al z'n 20 nummers afgeluisterd!
Ik ga gewoon systematisch het rijtje af.
Geplaatst door: ® Annechie
Datum: 17.01.2009 13:04
Mooi hoor Lilian.. jeugdsentiment...?
Datum: 18.01.2009 00:11
Er zijn bepaalde dingen die ik compleet belachelijk vind.
Het te pas en onpas gebruik maken van de Engelse taal!
Mooi voorbeeld: er is een schrijfwedstrijd voor jongeren in het Nederlandse taalgebied. Voorwaarden o.a.: in het Nederlands en maximaal 2000 woorden.
En hoe heet die wedstrijd? WRITE NOW!!!!!!!!!!
Toen ik het las kon ik mijn ogen niet geloven!
http://writenow.nu/
Of ben ik nu een ouwe zeurpiet?
Geplaatst door: cimeroni
Datum: 18.01.2009 09:10
Jan je bent geen oude zeurpiet. Ik erger me ook aan al dat Engels tussen de Nederlandse taal. Ik heb de rest ook eens bekeken op die "site". Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Ik vind het trouwens wel n "kunst" om in het Nederlands iets te schrijven met geregeld "buitenlandse " woorden er tussen door.
Geplaatst door: gerrit
Datum: 18.01.2009 10:42
Jan je hebt volkomen gelijk. Laatst reed ik langs een kinderdagverblijf en aan beide zijden van de straat stond een geel poppetje met een rood vlaggetje in zijn hand. En op het poppetje stond: "SLOW" Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Geplaatst door: Toon
Datum: 18.01.2009 11:35
Als je dit forum leest heeft er niemand meer kinderen.
De meeste hebben kids, dit voor de kids en dat voor de kids, dat vinden de kids niet leuk.
Daar word ik nu weer kitsmisselijk van.
Allemaal engelse kinderen op de canping die nederlands praten.
Waar zijn de kinderen gebleven.
Geplaatst door: ® Annechie
Datum: 18.01.2009 18:17
Psies.. Ik weet best dat we ons er allemaal wel eens aan branden, maar af en toe is het echt om je rot te ergeren..
Geplaatst door: frank
Datum: 18.01.2009 19:48
Joepie, eindelijk weer eens goede muziek op het Eurovisiejeweetwel:
http://www.horsdeprix.nl/2009/patricia-kaas-naar-eurovisie-songfestival/
Zo toppertjes, krijgen julie dus te maken met een echte topper:-)
Datum: 19.01.2009 16:26
Even een kleine aanvulling op het hierboven geschrevene over
het vele engels in onze taal:
In het stukje dat Jan opgaf kwam ik deze woorden tegen:
laptop,masterclass,write now,mailinglist,workshop,open house,
image-and-work wizard.
Dan het volgende:
We gaan funshoppen met de kids in de summersale!" "Ik kon die screensaver niet downloaden van je homepage, omdat mijn browser crashte." "De human resource manager moet weer een headhunter inhuren omdat de sales manager geswitcht is naar research & development." Het Engels is nadrukkelijk aanwezig in het Nederlands van alledag.
Citaat
"Een oud, diep ingeworteld misbruik doet mij nu vrezen Voor de op handen zijnde verwoesting die tot nog toe tegengehouden is; Misschien vraagt u zich af wat of dat mag wezen - 't Is dat de Nederlandse taal zo besmet is Door vele vreemde on-Nederlandse woorden die erin opgenomen zijn en die men dagelijks nog veelvuldig ziet toenemen Zodat onze moedertaal bijna verpletterd is Dit is iets betreurenswaardigs, dat iedereen wel moet verdrieten Dat wij Nederlanders, die alle andere talen kunnen leren Onze eigen, met de geboorte meegekregen taal zo onbehoorlijk spreken [...] of meent men dat ons woorden ontbreken om nauwkeurig in het Nederlands duidelijk te maken wat we bedoelen? [...] Op die manier gaat het Nederlands geheel verloren."
Klinkt brandend actueel, nietwaar? Toch komt dit fragment uit de eerste gedrukte Nederlandse grammatica, 'Twe-spraack vande Nederduitsche letterkunst' van H.L. Spiegel, uit 1584 (hertaald door N. van der Sijs en P. Verhoeff - staat in het boek 'Taaltrots'). Meer dan vierhonderd jaar later staat het Nederlands er nog altijd, net als de klachten over taalverloedering.
Deze tekst is te lezen op de nieuwsgroep 'nl.taal'.
Ik heb ook grote moeite met al die engelse uitdrukkingen in
onze taal, maar is helaas niet meer weg te denken en ook niet meer te stoppen denk ik.
De Fransman of Duitser doet nog een poging er een bijpassende
naam in zijn taal bij de vinden zoals 'ordinateur' voor computer
wat ik een prachtige naam voor zo'n ding vind.
Dus Jan,Toon,Cimeroni ik ben het helemaal met jullie eens, dat
het niet gekker moet worden, maar ik denk dat dat een utopie is,
om ook maar een 'buitenlands' woord te gebruiken.
Geplaatst door: javi
Datum: 19.01.2009 18:51
Geplaatst door: mar
Datum: 20.01.2009 13:48
Daarom we moeten niet zo mutsen over de "verloedering" van de NL taal. Hier in de buurt staat ook zo'n gele pop met "slow" nog wel even bedacht wat er anders zou moeten staan wat toch kort en krachtig is. ("langzaam rijden" is alweer te lang toch?)
Ik stoor me niet aan het Engels of Frans, alleen als het te popiejopie wordt. Ergerlijk: als ik eens op een ander forum kijk, waar bezoekers ook nog wel eens onder de 25 willen zijn dan erger ik me dood aan het gewone Nederlands wat superslecht geschreven is. En volgens mij kan dat niet allemaal onder het kopje "msn-taal" of "computer/straattaal" geschoven worden maar kan een groot deel gewoon geen fatsoenlijk stuk meer schrijven.
Dus nee liever dat wat er aan Nederlands in onze taal is, dat dat goed geschreven is, dan dat ik me erger aan "screensaver" of "kids" .
Enfin ook ik maak fouten (als / dan hoe zat het ook alweer ;-))
Geplaatst door: ® guusje
Datum: 20.01.2009 19:33
Groter dan, even groot als! :)
Sorry, is mijn stokpaardje.....Ben het helemaal met je eens hoor!
Geplaatst door: ® Theo
Datum: 22.01.2009 11:52
Gisterenavond de film a good year gekeken oa opgenomen in de Luberon(Gordes enz) met de mooie muziek van Charles Ternet..kreeg zin om op vakantie te gaan
Geplaatst door: Bonasera
Datum: 22.01.2009 17:36
Alors wat is er nu verkeerd aan werelburger te worden?
If you can't say something nice, then say nothing at all.
Hoe ouder hoe zotter zeggen ze hier in West-Vlaanderen.
Datum: 22.01.2009 19:44
Eeuuh, mag ik even vragen Bona wat dit met de film in de Luberon te maken heeft? Theo was het een mooie film?
Guusje wat leuk dat je ook even langs kwam.
Zou wel leuk zijn dat je dat vaker deed.
Alles goed met je?
Connie veel sterkte voor morgen!
Geplaatst door: ® guusje
Datum: 22.01.2009 20:05
Hoi Lilian, ik kan je verzekeren dat ik alles wat hier geplaatst wordt lees, met veel plezier. Ik voel me alleen niet zo vaak geroepen te reageren. Verder gaat het weer hartstikke prima met mij!
Datum: 22.01.2009 22:56
Lieve help, heb ik weer eens een film gemist!!!
Moet toch beter de gids in de gaten houden!
Wij krijgen regelmatig de catalogus Huis & Comfort toegezonden.
Waarom mag Joost weten want we hebben er nog nooit iets besteld.
Gids staat letterlijk vol met de meest onzinnige dingen.
Kijk maar eens op de website.
http://www.walz-shopping.com/v2/start,NL,nl
De prijs deze maand gaat naar het klaptrapje voor honden.
Voor heeeeeele kleine hondjes die niet op een bank of fauteuil kunnen springen.
http://www.walz-shopping.com/v2/suche_artikel,NL,nl/736805-736805439-Klaptrapje_voor_honden.htm
De prijs voor het zinnigste ding gaat deze maand naar de zakton.
http://www.walz-shopping.com/v2/suche_artikel,NL,nl/732591-732591439-Zakton.htm