Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 17.10.2008 20:25
Ik heb geen idee in welk deel van Frankrijk ik moet zoeken.
Geplaatst door: frank
Datum: 17.10.2008 21:27
Hmm denk Bourgondie, waarom? Geen flauw idee:-)
Maar goed dan nog zou ik niet weten waar op te zoeken.
Dik doe nog eens wat aub.
Geplaatst door: Dik Trom
Datum: 17.10.2008 21:32
Boven Bourgondie en wat meer naar het oosten. Straks plaats ik nog een foto en dan komen jullie er wel uit.
Datum: 17.10.2008 22:04
Nog even een correctie het is rechtsstreeks boven Bourgondie
Datum: 17.10.2008 22:18
Nee, dat is departement 51.
Datum: 17.10.2008 22:19
dat zou dus nu Chalons-en-Champagne zijn, maar daar vind ik de foto's niet terug. Of ik doe iets verkeerd?
Datum: 17.10.2008 22:22
De plaats is echt in Dep. 55
Geplaatst door: ® karla
Datum: 17.10.2008 22:29
[Bewerk] Oehmichen, de uitvinder van de helicopter
Etienne Oehmichen, geboren op 15 oktober 1884 in Châlon-sur-Marne, ontdekt zijn roeping als zijn oom hem zijn eerste vlucht in een luchtballon op de jaarbeurs van Lyon aanbiedt. Hij formuleert zijn doel met de volgende woorden : « Als ik groot ben maak een machine die zo maar recht de lucht ingaat ».
Op 13 jarige leeftijd komt hij in de omgeving van Montbéliard wonen en verblijft een dertigtal jaren in Valentigney waar hij de eerste proeven doet. Etienne Oehmichen, financieel gesteund door de firma Peugeot waar hij als electrotechnisch ingenieur werkt, stijgt op in 1929, in een eerste toestel met een draaiend zijldoek, een minuut lang en op 10 meter hoogte… het eerste verticale opstijgen van een toestel ! Dan, na verscheidene andere pogingen slaagt Etienne
Oehmichen, die koppig volhoudt, erin op 24 mei 1924 in Arbouans, een proefvlucht te maken aan boord van een tweede toestel : een rondje van een kilometer tussen een en drie meter hoogte. In 1935 vliegt hij voor de eerste keer met een volkomen veilig toestel dat zich op 20 meter boven de grond handhaaft in perfect evenwicht. Etienne Oehmicheon overlijdt in 1955 en rust voortaan op het terrein van zijn eerste proefvluchten in Arbouans.
Deze uitvinder uit de omgeving van Montbéliard legt eveneens de basis van het principe van de dynamo, van de starter van de auto en van de verbetering van de eerste franse tank.
Datum: 17.10.2008 22:35
De plaats ligt een kleine 20km boven Bar le Duc.