Het 'tuut' Mysterie (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: william
, Datum:
19.01.2010 11:01
Er zijn meerder "tuutjes" te horen tegen de avondschemering.
Oplossing 1 is inderdaad de dwerguil. Maar de meest voor de hand liggende is de fluitkikker. Dit is een hele kleine kikkersoort die vaak op vochtige plekjes tussen gras en bladeren onder lage struikjes leeft. Het zijn nachtdieren die overdag schuilen om niet uit te drogen en 's nachts op pad gaan op jacht naar insecten. Ze zijn tussen de 3 en 7 cm groot en vaak moeilijk te vinden. Tegen de schemering komen zu uit hun schuilplaats en proberen ze met korte fluittoontjes een partner te lokken.
Dus, komt het geluid uit de boom dan kan het een uil zijn,maar ook een krekel of een ander insect want er zijn veel insecten die dit soort tonen produceren, maar hoor je het laag bij de grond, ga er dan maar van uit dat het een fluitkikker is. ( een vroemeesterpad is erg groot 8 to 15 cm en maakt zeker geen fluittonen )
Geplaatst door: ® ilse 
, Datum:
19.01.2010 12:20
@William, toch niet helemaal waar, wat je zegt...:
Monitoring
Het monitoren van de vroedmeesterpad bestaat hoofdzakelijk uit het luisteren bij de diverse watertjes in het telgebied. De kenmerkende fluitende roep doet denken aan het geluid van klokjes (vandaar de Limburgse namen klökske en klingelke) en kan gedurende het hele veldseizoen (april-augustus) worden gehoord. Meestal roepen de dieren vanuit hun schuilplaatsen in de directe omgeving van het voortplantingswater, zodat je de aantallen roepende dieren kunt betrekken op een watertje.
Wanneer de dieren niet roepen kan het helpen om dit zelf op gang te brengen door in je handen te klappen, twee metalen voorwerpen (zaklantaarns) tegen elkaar te slaan of zelf de vroedmeesterpad te imiteren. De beste kans op roepende vroedmeesterpadden heb je op zwoele avonden in de maanden mei en juni. Het zoeken naar larven is ook een goede methode om de vroedmeesterpad te monitoren. Omdat de poelen in het mergelland vaak troebel zijn heb je daar meestal wel een schepnet voor nodig.
Geplaatst door: Kirsten
, Datum:
19.01.2010 16:26
William, ik ben het niet met je eens.
Ik ben erg geinteresseerd in de natuur om mij heen.
Als iemand mij vertelt, dat het een dwergooruil is, die ik op de camping hoorde, dan neem ik dat niet zomaar aan, IK WIL HET BEEST DAN OOK MET EIGEN OGEN ZIEN !
Natuurlijk ga ik dan uitgebreid in boeken en op internet zoeken, want ik wil precies weten, hoe het beest eruit ziet en waar hij leeft en welk geluid hij maakt.
En toen het geluid zich afgelopen zomer zó vlak bij mij aandiende, MOEST ik ook echt weten, wat voor beest dat getuut maakte.
Ik was er al gauw achter, dat het geen dwergooruil kon zijn, omdat het geluid duidelijk vanaf de grond kwam.
En toen zag ik dus in het schijnsel van mijn zaklamp dat kleine, bruine 'kikkertje'.
Hier kan je lezen, dat een vroedmeesterpad max. 5 cm groot is:
"De vroedmeesterpad (Alytes obstetricans) is een kleine pad met vrij korte poten. Ze wordt maximum 5 cm groot en heeft een gedrongen lichaam en een relatief grote kop."
Bron: http://www.hylawerkgroep.be/index.php?id=96
Ik heb het beest gehoord, ik heb 'm gezien en in mijn handen gehad.
En toen direkt op internet opgezocht, hoe dat beest heette.
Het was overduidelijk een Vroedmeesterpad.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
19.01.2010 17:47
Zou een vroedmeesterpad in de volksmond misschien een `fluitkikker` heten...
Geplaatst door: Texel
, Datum:
19.01.2010 20:37
In de Drome al een paar keer een vroedmeesterpadje gevonden met een naar verhouding enorme ketting van eieren rond het lijfje. Het is het mannetje die de eieren draagt, vandaar de naam vroedmeester. Ze komen alleen in het donker te voorschijn.
Een fluitkikker is geen padje, maar een soms luidruchtige kikker.
Het dwergooruiltje heb ik nog nooit gezien, misschien wel gehoord op camping bij Saint-Aygulf.
Voor diegenen die iets meer willen weten over het uiltje is hier de site. Let op wat er bij Geluid is geschreven.
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=vogels&record=Otus+scops
Geplaatst door: william
, Datum:
20.01.2010 09:01
Geplaatst door: ® Annemarie 
, Datum:
01.08.2010 14:42
Wat een handig forum is dit toch! Direct de eerste dag op de camping hoorde ik een geluid waardoor ik alle mobieltjes afging, de kinderen vroeg welk spelletje ze speelden op de DS....maar ik vond niets wat dit geluidje veroorzaakte. Tot ik me dit forum herinnerde. Laptopje erbij gepakt en jawel hoor; precies het geluid van de vroedmeesterpad! Als je weet wat het is maakt dat zo'n geluid minder irritant en zelfs wel erg gezellig om naar te luisteren! Ik heb de pad niet gevonden....zat vermoedelijk onder onze stacaravan waar het vochtig was en z'n vriend(innet)je zat een stukje verderop. Na 2 weken waren ze verdwenen....en was het ineens erg stil 's avonds.
Geplaatst door: Marianne
, Datum:
01.08.2010 15:40
Bedankt Kirsten, nu weten we het zéker! Het was de achteruitrijvogel, waarvan het geluid anders klinkt en minder frequent dan bij de vroedmeesterpad.
Geplaatst door: Miranda
, Datum:
03.07.2011 14:01
wij hebben het tuutbeest dit jaar voor het eerst gehoord.op een camping bij een beek in het zuiden van frankrijk. moest gelijk aan dit topic denken.
Het barstte hier ook van allerlei soorten kikkers, hagedissen en andere beestjes.
Geplaatst door: Ger
, Datum:
03.07.2011 14:45
Ook wij hebben dit geluid al jaren geleden voor het eerst gehoord.
Je weet wanneer het om een uil gaat: dan verplaatst het geluid zich...het houdt op (bijv. als je dichtbij komt)...om op een andere plaats weer te klinken. Dan is het een uil dus.
Geplaatst door: ® ina1 
, Datum:
04.07.2011 20:28
Het geluid voor het eerst in de Dordogne gehoord.
Net terug uit de Gers.
Daar was het geluid ook weer te horen.
In beide gevallen betrof het de uil.
Geplaatst door: P
, Datum:
04.07.2011 22:08
Op Les Genets d'Or hoorden wij die twee jaar geleden. Ben benieuwd of 'het' er nog zit.
Geplaatst door: Fleur
, Datum:
18.08.2011 18:16
Ook ik heb dit geluid gehoord!
Eerst gedacht dat het een alarm van een auto was op de camping en mij afvroeg waarom die niet midden in de nacht uit werd gezet!
Toen er werd verteld dat het om een soort uil ging, was het niet meer irritant en heb ik lekker geslapen.
Eenmaal thuis na wat speuren op internet weet ik nu:
het is het geluid van een Dwergooruil...
Leuk!
Geplaatst door: ® Irene 1 
, Datum:
18.08.2011 22:28
Ook wij hebben 'm dit jaar gehoord. Dankzij dit draadje kon ik het geluid vrij vlug plaatsen. Waar CF al niet goed voor is ;-)
Geplaatst door: Krut
, Datum:
18.08.2011 22:33
Beste Kirsten,
Ik heb eens mijn boeken opengeslagen.
Ik vermoed echt dat het de Roepiroepi is hoor.
Geplaatst door: diana
, Datum:
25.04.2012 23:36
Even weer omhoog gehaald.Ik ben op dit moment op een camping in port grimaud en ik hoor s'avonds ook allemaal tuutjes van verschillende kanten.Het is nu 23.30 en ik hoor ze nog steeds,dus niet alleen in de schemer.Ben aan het googelen want ik ben erg benieud wat het voor besstje is, maar ik begrijp dat er nogal wat twijfel over is.Het is nu erg rustig hier op de camping, dus alle natuurgeluiden zijn goed hoorbaar.prachtig. Wij genieten!
Geplaatst door: ® Wim 
, Datum:
26.04.2012 00:25
ik zou eens naar boven kijken
als je vreemde lichtverschijnselen ziet word het tijd om je ongerust te maken;)
Geplaatst door: pip
, Datum:
26.04.2012 08:09
Laatst was er een programma op tv, daar werd ook gesproken over de dwergooruil. Deze komt veelvuldig voor in Frankrijk. Ook wij hebben deze dieren toen gehoord op camping Genets d'or.
Geplaatst door: Kirsten
, Datum:
26.04.2012 08:33
Ik dacht ook dat het geluid van een dwergooruil kwam, zoals anderen op de camping mij verteld hadden. Maar voor mij geldt: 'Eerst met eigen ogen ZIEN, dan pas geloven'....
Toen ik het tuutgeluid dus op een avond ergens in de struiken hoorde, ben ik op onderzoek uitgegaan. Het geluid kwam echt van laag bij de grond en ik denk, dat een uil niet op de grond zit, maar IN een boom.
En inderdaad zag ik op een gegeven ogenblik een klein soort kikkertje op de grond, die het geluid produceerde en wat een vroedmeesterpad bleek te zijn. Ik heb het beest van dichtbij gezien en zelfs in mijn handen gehad, dus ik ben 100 % zeker, dat het op de camping in Anduze geen dwergooruil was.
Het geluid was iedere avond van alle kanten over de gehele camping te horen, ook 's avonds laat en 's nachts.
Dus als u op een camping verblijft, waar een water(tje)/moeras in de buurt is, en u hoort het geluid, ga eens op onderzoek uit met een zaklamp en kijk dan vooral op de grond !
Zoveel dwergooruilen zullen er toch niet in de bomen op een camping zitten, lijkt mij ! Als dat wel zo zou zijn, moet u er toch minstens één met eigen ogen kunnen zien!
Geplaatst door: ® tineke 
, Datum:
26.04.2012 09:58