Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
Datum: 09.05.2010 20:18
Jij denkt dus juist niet departementaal... Nu ja, kan gebeuren zo'n misverstandje. En uiteindelijk zocht ik mar 100 kilometer uit de buurt.
Toch even schoolmeesteren. De Jura kan zowel slaan op het gehele bergmassief op de grens van Zwitserland en Frankrijk (plus een klein beetje Duitsland) als op het Franse departement Jura (39). Het gebergte Jura vult echter niet het hele departement Jura. Andersom ligt het departement Doubs (25) wel helemaal in de Jura. Het departement is de Franse bestuurlijke eenheid die nog het meest te vergelijken is met onze provincie.
Daarnaast kent men in Frankrijk nog een bestuurslaag tussen het departementsbestuur en de centrale overheid in: de regio, die bestaat uit een verzameling departementen. De Franche-Comté (met h) bestaat uit Doubs (25), Jura (39), Haute-Saône (70) en Territoire de Belfort (90). Geheel toevallig valt dat gebied samen met de oude provincie Franche-Comté. Tijdens de Franse revolutie werden de toenmalige provincies echter afgeschaft, dus de provincie Franche-Comté bestaat al even niet meer.
Geplaatst door: Dik Trom
Datum: 09.05.2010 21:33
Zal er voortaan rekening mee houden Peter dat wat ik nu nog provincies noemde dat dat regio,s zijn.
Datum: 10.05.2010 12:47
Marianne in het haventje liggen diverse bootjes met als initialen MT. Eind 2007 toen het fotospelletje opgestart werd heeft iemand eens een website,tje geplaatst met de diverse havens/tjes in frankrijk met eigen initialen. Dit weer opgezocht en dan kom je uit op Martigues.
Geplaatst door: Marianne
Datum: 10.05.2010 12:57
Martigues is goed.
Ile de Martigues/Vieille Martigues om precies te zijn.
Datum: 10.05.2010 15:26
Niet goed Marianne. Alhoewel het veel lijkt op een Loire chateau {Centre]} moet het in een andere regio gezocht worden.
Geplaatst door: Marianne
Datum: 11.05.2010 15:59
Sorry, de laatste link werkt ineens niet meer en ik kan een geplaatst bericht niet wijzigen.