Geplaatst door: Niels
Datum:
18.06.2010 22:22
Ja Niels, het moet afgelopen zijn, er is maar 1 Niels en dat ben ik
Geplaatst door: ® Martijn Verhoeven
Datum:
18.06.2010 22:23
Hans & Frida Muller, ik heb een verkeerd e-mail adres van jullie. Geef alsjeblieft je e-mail adres nog even aan mij door. Ik heb iedereen net een mail gestuurd waar we foto's kunnen uitwisselen em waar we extra informatie kunnen uitwisselen.
Geplaatst door: Garry
Datum:
18.06.2010 23:25
Wij gaan met 3 week naar Puget sur Argens, de ANWB geeft een negatief reisadvies terwijl de beheerder van de camping (les Aubredes)telefonisch zegt dat der niks aan de hand is.Wat te doen,we willen geen ramptoeristen zijn maar we willen wel gewoon een leuke vakantie met veel zon en heerlijk uitgerust huiswaarts keren.
Wat vinden jullie der van?
p.s. als iedereen dat gebied vermijd komt het de "economie" daar ook niet ten goede,nee toch?
Geplaatst door: irmgard
Datum:
18.06.2010 23:30
Nu druppelen dus de persoonlijke berichten binnen over deze vreselijke ramp: Shirley, Gemma en Jaap, Wim Roest, Joost en Leny.En... alle onbekende bewoners van het rampgebied! Het wordt dan ook zo echt, komt zo dichtbij wanneer slachtoffers zoals jullie je reacties hier schrijven.Het moet onvoorstelbaar zijn...jullie zullen wellicht leven in een roes, een overlevingsroes.Het heeft zoveel impact, niemand die dit "nuchter" kan beleven. De ramp krijgt namen en gezichten, het is geen "ver van mijn bed gebeuren". Nogmaals heel veel sterkte iedereen met alles! Ook de mensen die er wonen/werken en alles kwijt zijn.Zo triest.
Geplaatst door: Inge
Datum:
19.06.2010 07:32
Op Camping les laurier roses in st Aygulf is alles ok de eigenaar van de camping (andre) heeft tot zijn enkels in het water gestaan maar omdat het een terassen camping is en dus hoger gelegen is de rest droog gebleven .
Gisteren vernomen van bekenden die daar nu verblijven .
Camping des pecheurs die tegenover les laurier roses ligt is wel ontruimd.
Geplaatst door: Jos Zon
Datum:
19.06.2010 07:44
We zijn gisterenavond uit Roquebrune teruggekomen, waar wij verbleven op camping Les Pecheurs. Ook wij zijn alles kwijt en hebben alleen elkaar en de hond nog. Alle echt waardevolle spullen zijn in onze caravan achtergebleven.
Met stijgende verbazing heb ik het verhaal van de KCK-redacteur Judith den |Boer gelezen.
Quote: Eerst moesten we alle auto’s verplaatsen op de camping, om chaos bij een eventuele evacuatie te voorkomen. Toen we onze auto op aanwijzingen van het campingpersoneel hadden neergezet, kwam direct daarna het bericht dat we moesten vertrekken. Het riviertje naast de camping kolkte toen al bijna uit z’n oevers. De ontruiming verliep heel ordelijk, maar wat ik gehoord heb waren we de enige camping die op tijd is geevacueerd’.Quote.
Wij -en met ons ca 30 andere Nederlanders- hebben compleet andere ervaringen met de zgn aanwijzingen van campingpersoneel. We hebben mensen gesproken, die in het geheel niet gewaarschuwd zijn en dus de nacht in het kolkende water hebben verbleven en daaruit de volgende ochtend zijn gered. Alle op Les Pecheurs verblijvende Nederlanders hebben ronduit negatieve ervariingen met de ontruiming.
Mijn eigen verhaal daarom ook maar even:
Om rond 2130 besloten we naar bed te gaan. De electriciteit was uitgevallen, het was onaangenaam om buiten te zijn en we hadden het niet al te warm. In de caravan bleek, dat als gevolg van de hevige regenval water via een van der amen aan de voorzijde naar binnen was gekomen en dat is mijn vrouw vervolgens gaan droogmaken. Rond tien voor tien zagen wij onze achterbuurman, die een half uur eerder richting de receptie was gelopen, hard aan komen lopen, zijn auto starten en wegrijden. Ik verkeerde in de veronderstelling, dat hij zijn vrouw met de auto ging oppikken, die een half uur eerder met hem mee was gelopen. Het regende op dat moment keihard, dus een niet zo'n onbegrijpelijke gedachte. Tien minuten later zag mijn vrouw -ik lag inmiddels in bed- de rechterachterburen met hun auto wegrijden. Nog steeds kwamen er bij ons geen gedachten over een natuurramp op, omdat het er buiten nog redelijk begaanbaar uitzag. Onze buren waren ook nog gewoon aanwezig in hun caravan.
Rond 2230 uur werd er op onze caravandeur gebonkt met de mededeling dat we het terrein moesten verlaten voor de zekerheid. Toen ik naar buiten kwam om de auto aan de praat te krijgen, stond er op dat moment al ca 20 cm water. De auto gestart, vrouw en hond er in en op aanwijzingen van het campingpersoneel (we stonden achter het zwembad) via het recreatieveld de achteruitgang genomen. Er werd niets gezegd over een vluchtroute, Kortom het was een grote puinhoop. Bij de poort konden we links of rechtsaf en omdat er net een vrachtwagen de rechterrijrichting reed, zijn we daar in eerste instantie achteraan gereden. Een grove foute inschatting, want dat bleek richting water te zijn en op een bepaald moment sloeg de vrachtwagen af en ging op een hoger gedeelte stilstaan. Toen ik van de camping afreed waren de achtergelegen kampeervelden leeg en was de camping al nagenoeg leeg. Alleen onze franse buren en wij reden er nog. Na ongeveer ruim een uur rondrijden, kwamen we in een sporthal in Roquebrune terecht.
Als ik zo'n verhaal lees van Judith den Boer, word ik eigenlijk heel boos. Haar verhaal zal juist zijn, maar er wordt een beeld geschetst van een voorbeeldige campingleiding en dat is volstrekt bezijden de waarheid. Terwijl in de opvangcentra de volgende dag de eigenaar van de naastgelegen camping zijn voormalige gasten kwam opzoeken, hebben we de eigenaar van Les Pecheurs niet meer gezien.
Wel gewond nederlands personeel en die hadden ook een iets ander verhaal.
Wellicht was het bij de campingeigenaar bekend dat mevrouw Judith bij de ANWB werkte.
Wat ik weet, is dat 's ochtends code Oranje is afgegeven door de autoriteiten en dat de campingleiding gewoon achterover is blijven leunen. Op de naastgelegen camping Les Moulins was in de loop van de middag iedere campinggast geinformeerd en zijn op advies van de campingeigenaar ook een respectabel aantal caravans naar hoger buiten de camping gelegen plaatsen gebracht
Datum:
19.06.2010 08:13
@jos
Dank voor je reactie. Ik hoor graag alle ervaringen. We hebben inmiddels als gasten van Les Pecheurs een pagina waarop we de gebeurtenissen achter elkaar zetten en een plek om foto's te delen. Als je nog meer van die 30 gasten kent meld je aan via https://spreadsheets.google.com/a/10us.nl/viewform?authkey=COrPiMoP&hl=en&formkey=dHZrLVJLQkUwZ0RYRnBfeDRrZUd0N3c6MQ#gid=0 en ik stuur je direct alle gegevens.
Geplaatst door: J. van Egmond
Datum:
19.06.2010 09:34
Het blijft angstvallig stil over de camping Etoile D'Argens. Nog geen bericht op de website, geen telefoon bereik en emailtjes blijven (logisch) nog onbeantwoord. De beelden zien er verschrikkelijk uit. Ik heb medelijden met al die mensen die alles kwijt zijn geraakt.
Zelf zijn wij inmiddels gestart met het zoekn van een vervangende camping. Wij zouden over 2 weken naar Etoile D'Argens afreizen maar gezien de ravage zal dat niet gaan lukken.
Geplaatst door: ® Roger Wijnen
Datum:
19.06.2010 09:35
Beste mensen,
Wij willen ook even reageren op de evacuatie van de camping. Deze was totaal fout. Wij hebben geluk gehad dat mijn vriendin om 22.30 wakker werd door lichtflitsen en geschreeuw buiten, toen zij naar buiten liep kreeg zij van buurmannen te horen dat we weg moesten. Wij zijn niet gewaarschuwd door campingpersoneel. Dat gedaan hebbende heb ik mijn zoontje wat kleding aangedaan en zijn in de auto gestapt, deze stond inmiddels al flink in het water en zijn gaan rijden. Eenmaal bij de receptie aangekomen kregen wij niks anders te horen dan twee keer rechts waar wij heen moesten rijden. Wij waren vier uur op de camping wisten wij waarheen? Na drie keer rondgereden te hebben in het dorp zijn we gelukkig op de parkeerplaats komen te staan tussen een hoop nederlanders, hier 3,5 uur te hebben gestaan (dit was ook weer 1,5 te lang)moesten we in kolonies achter een auto aanrijden. Dit gebeurde totdat de groep in tweeen brak. Hierna zijn we met 10 a 15 auto's met gevaren lichten richting Frejus gereden. In Frejus zijn we op een parkeerplaats gaan staan bij een politiebureau, deze was helaas gesloten. Nadat we hier een uur hebben gestaan kregen we via via een adres van de sporthal. Nadat we in groepsverband hadden besloten om daarheen te rijden, startte onze auto niet meer. Mijn vriendin schreeuwde nog:"onze auto doet het niet meer". En wij bleven alleen achter op de parkeerplaats. Na een klein uur kwam er een auto aan rijden om ons op te halen. Wat een gevoel was dat. Ik wil deze mensen nogmaals hartelijk bedanken dat ze dit voor ons over hadden. Onze auto achterlatend zijn we naar de sporthal gereden en hebben daar anderhalve dag geleefd. Verder wil ik nog de mijnheer en mevrouw die ons naar de auto hebben gebracht ook nog hartelijk bedanken. Dankzij hun kregen we de auto weer aan de praat en konden we zelf terugrijden naar het verzamelpunt. Vandaar uit zijn we 's middags naar huis vertrokken. Ik wil nogmaals benadrukken dat er absoluut geen sprake was van een goed lopende evacuatie!!!!! Niemand heeft ons gewaarschuwd of tijdig uit onze caravan gehaald, waren we zelf niet wakker geworden van de commotie buiten dan ...............
Roger Wijnen, Wendy Geenen en Finn Wijnen
Geplaatst door: wim roest
Datum:
19.06.2010 09:43
Beste mede pecheurs,
Ik ben het volledig eens met Jos Zon. Wij hebben exact hetzelfde meegemaakt. Wij hebben dan geluk gehad dat we bij het veld linksaf zijn geslagen en om circa 10.00 uur op de weg kwamen en daar zelf maar hebben gekozen rechtsaf te slaan. Na circa een kwartier maar naar de Intermarche gereden. Hier stond notabane een nederlandse medewerker van de camping te vertellen dat hij snel de auto geapakt had en van de camping was gevlucht. Dit is een ander verhaal dan van Judith. etc.......
Bij ons werd alleen op de caravan geklopt met de mededeling evacuer vite en de man liep naar de buren, dus ook niets meegenomen en snel door 15 cm water de auto gestart en gelukkig nog weg kunnen komen.
Ik heb ook nog een verhaal over de zeer slechte hulpverlening van de politie in Frejus etc. en van de ANWB alarmcentrale, maar dit wil ik liever nog privé houden omdat wij nog verder geholpen willen worden en nog wel discussie zullen krijgen over de verzekering omdat de ANWB zegt dat vanwege de overstroming er wellicht geen schade vergoed zal worden.
Jos, ben jij de man van de bruine labrador?
Groetjes en sterkte allemaal,
Wim en Sylvia Roest
Geplaatst door: sannie
Datum:
19.06.2010 09:49
Langs deze weg wil ik alle betrokkenen veel sterkte wensen en dat alles inderdaad netjes en goed afgehandeld mag worden,misschien dat dat later ook nog gemeld kan worden.
Geplaatst door: Bonasera
Datum:
19.06.2010 09:55
Geplaatst door: Gerald
Datum:
19.06.2010 10:03
Het is allemaal super erg wat er is gebeurd en de sporen zullen ook nog lang zichtbaar blijven!
wij hebben van 19 tot 29 juli geboekt bij campingEtoile D'Argens. We krijgen alleen geen contact met hun dus hoe nu verder?
alle mensen die hun spullen kwijt zijn...sterkte!
Datum:
19.06.2010 10:27
Wellicht ten overvloede familie Wijnen en familie Roest maar willen jullie alles ook noteren in het online document wat ik jullie gestuurd heb? Samen kunnen we een compleet beeld creeeren waarin alle tijden en acties goed komen te staan.
Geplaatst door: ® Marcelwap
Datum:
19.06.2010 10:39
Dit bericht gekregen van oze camping eigenaar; Dit bericht kreeg ik net van onze camping eigenaar;
Heb contact gehad met de stalling SARL Saint-Jean
deze is ook ondergelopen , ze zijn vandaag bezig
met de inventarisatie en ik zal zsm op de hoogte worden
gehouden welke wel en welke niet onherstelbaar zijn.
je krijgt van mij wel bericht.
ik denk maandag of dinsdag.
gr, Marcel
Geplaatst door: ® Annemarie2
Datum:
19.06.2010 11:06
Ik kan nergens iets vinden over de toestand van St Tropez en Ramatuelle. Weet iemand hoe het in deze plaatsen is en of hier ook overstromingen zijn geweest?
Bedankt!!
Geplaatst door: ® tineke
Datum:
19.06.2010 11:07
TourPRess Holland:
===================
"Gesloten:
-----------
De volgende 7 campings zijn zwaar getroffen en zullen voor onbepaalde tijd gesloten blijven:
Les Pêcheurs en Le Moulin des Iscles in Roquebrune-sur-Argens
L’Etoile d’Argens, La Barque, Le Marc Hilaire en La Résidence du Campeur in Saint-Aygulf
L’Eau Vive in Les Arcs
Als u een verblijf op één van deze campings heeft gereserveerd voor uw aanstaande vakantie, zult u ontvangen worden op een nabijgelegen camping.
De volgende campings zijn eveneens getroffen maar zullen op zeer korte termijn weer open gaan :
- Le Grand Calme en Les Lauriers Roses zijn 17 juni weer geopend
- Le Pont d’Argens zal in de week van 21 juni open gaan
- Le Saint Aygulf zal op 26 juni open gaan
Het is aan te raden om contact op te nemen met de campings voor gedetailleerde en actuele informatie betreffende de opening.
De overige campings in het departement functioneren normaal. "
Zie voor meer info:
http://www.tourpress.nl/bericht.php?id=17444
en http://www.visitvar.fr/provence-cote-azur/intemperies.aspx
Geplaatst door: Eric
Datum:
19.06.2010 11:12
Over de vraag of Holiday Green nog in orde is:
Wij zijn geevacueerd vanaf Etoile d'Argens en hebben de volgende nacht op Holiday Green geslapen. Daar was helemaal niks aan de hand, de gasten daar waren zelfs verbaasd dat er een overstroming had plaats gevonden in de nabije omgeving...
Geplaatst door: Susan
Datum:
19.06.2010 11:16
@Cathy,
ten eerste sterkte aan alle gedupeerden/slachtoffers van deze natuurramp!
wij zitten met hetzelfde dilemma, wij gaan alleen 1 week later naar Domaine de la Bergerie. Ook met kleine kinderen. We zullen een plaats hebben laag op de camping, want we nemen onze eigen tent mee. Als je besluit wel te gaan zou ik het fijn vinden een reactie hier te lezen over hoe het daar is (of van anderen die naar deze camping gaan). Ik begrijp dat als iedereen nu wegblijft de mensen daar nog meer gedupeerd raken, maar we willen natuurlijk veiligheid voor de kleintjes en een leuke vakantie....
We twijfelen dus of we uit moeten wijken naar een andere plaats.
Geplaatst door: Eric
Datum:
19.06.2010 11:17
Ik denk zelf dat je een vakantie op Etoile wel uit je hoofd kunt zetten voor dit jaar, heb een foto van de situatie toen wij werden opgepikt op nu.nl gezet:
http://www.nufoto.nl/fotos/150352/overstroming-op-camping-etoile-dargens-in-saint-aygulf.html
Na het vertrek heeft het nog een nacht enorm geregend en schijnt weer een meter water bijgekomen te zijn.