Geplaatst door: ® Rob en José
Datum:
20.06.2010 23:31
De hierboven bedoelde uitzending van vrijdag 18 juni met Cor van der Linden (campingmedewerker Les Pecheurs)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.11157/2.11158/1.804919
Geplaatst door: ® Marion Bosman
Datum:
20.06.2010 23:48
Heb nog niet alle berichten gelezen van dit onderwerp, maar zag er wel de vraag tussen staan m.b.t Camping Pierre Verte.
Vanavond teruggekomen, na twee weken op deze camping geweest te zijn.De camping ligt naast het getroffen gebied, het is een terrassen camping en ligt erg hoog.Zelf hadden we een stacaravan gehuurd. Het kampeer gedeelte ligt ook hoog.
Wel zijn er kampeerders uit het getroffen gebied op deze camping ondergebracht.De laatste dagen kon je wel op het strand maar mocht niet in de zee ivm het vuile water en er spoelde veel dingen van de getroffen campings aan. Marion
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
Datum:
20.06.2010 23:58
@Peter en Marianne: Volgens Bison Futé is de D7, die gestremd was, inmiddels weer open. Op mijn blog vind je de link naar de actuele situatie.
Geplaatst door: Judith den Boer
Datum:
21.06.2010 00:55
Beste medekampeerders van Camping les Pecheurs,
Dit is het bericht dat ik zojuist op het 'Pecheurs-forum' heb gezet:
Ik heb alle berichten gelezen. Wat een drama. Ik realiseer me dat wij ontzettend veel geluk hebben gehad. Ik heb dat op het 'moment supreme' heel anders beleefd. Wij zijn dus blijkbaar als één van de laatsten de camping afgegaan, rond 22.30 uur, misschien nog wel later... We dachten dat dat was omdat de evacuatie achteraan was begonnen, omdat wij -in een mobilhome- minder gevaar liepen. Ik zag het campingpersoneel caravan voor caravan de mensen waarschuwen. Dat ging er in onze ogen gestructureerd aan toe. We zijn weggereden, richting kust, om direct een hotel te zoeken. We zagen het niet zitten om de hele nacht met een baby en een peuter in de auto te bivakkeren. Zonder veel strubbelingen zaten we binnen een half uur in het Van der Valk hotel in Saint Aygulf, die speciaal voor ons, een deel van het restaurant inrichtte met drie bedden en een babybed. De volgende dag overstroomde om 6.00 uur de camping in Saint Aygulf (achter het Van der Valk hotel). De mensen kwamen letterlijk aanzwemmen, vechtend voor hun leven in de gevaarlijke stroom. Anderen moesten uren wachten op daken van hogergelegen sanitairgebouwen op hulp. De campingeigenaar liet zijn gasten letterlijk aan hun lot over. Ik hoorde dat de kampeerders van Le Pont sur Argens ook niet waren gewaarschuwd en dat daar zelfs dodelijke slachtoffers zijn gevallen (ik weet nog steeds niet of dit nu waar is of niet)Toen ik mijn hoofdrecateur aan de telefoon had (hij schreef een blog over onze ervaringen op www.campingbaas.nl) vertelde ik hem dat ik zó blij was dat wij op de enige camping stonden, die wél op tijd zijn geevacueerd. Ik had het idee dat de evacuatie heel ordelijk was verlopen. Ik lees hier dat die ervaring door de meeste mensen niet wordt gedeeld. Excuses als ik iemand hiermee voor het hoofd heb gestoten. Het was zeker niet mijn bedoeling om iemand boos of verdrietig te maken.
Ik wens iedereen heel veel succes met de verwerking van deze vreselijke gebeurtenis!
Geplaatst door: Anna
Datum:
21.06.2010 08:42
@ Mark
Al talloze malen is hier aangegeven welke campings zijn getroffen. Onder mijn naam vind je een tekening in welke driehoek de overstromingen hebben plaatsgevonden. Misschien een goed idee om dat even te bekijken.
Geplaatst door: Sanneke Evers
Datum:
21.06.2010 09:23
@Judith: duidelijk verhaal. Wat fijn dat jij het nog even ben komen uitleggen. En gelukkig is jullie evacuatie gewoon goed verlopen, dat kan natuurlijk ook.
Geplaatst door: Ilonka
Datum:
21.06.2010 09:49
Wij stonden op camping le pont d'argent:
Wij zijn pas om 3.30 geevacueerd en naar St. Agulf gevlucht. We hoorden van andere mensen die op een andere camping stonden dat zij om 20.30 s' avonds zijn geevacueerd. Dit is beangstigend als je weet dat die camping zo'n 500 meter van ons verwijderd was. Die avond was de rivier wel erg gestegen maar om een uur of 22.00 werd er gezegd dat hij zakte ook met eigen ogen gezien. En dat we weer rustig naar de caravan konden gaan. Dat hebben we dus allemaal ook gedaan. Totdat we om 3.30 uur door Alain toeterend en schreeuwend uit de caravans werden gehaald. En we door een laag water van 2o cm naar de weg zijn gelopen.
Geplaatst door: Eric
Datum:
21.06.2010 10:07
Net berichtje van onze Duitse campingburen op Etoile gekregen dat ze veilig thuis zijn. Zal ze vanmiddag even bellen, mocht ik meer info krijgen, dan post ik het even.
Geplaatst door: martijn
Datum:
21.06.2010 11:37
ik zit nu op camping La Baume en daar kan je prima heen hier is niks aan de hand goede vakantie
Geplaatst door: Cindy
Datum:
21.06.2010 13:18
Wij zaten op de camping St Aygulf sur Plage,zijn sinds vrijdag terug n België overgevlogen. Was inderdaad onwaarschijnlijk, vooral toen we s'anderendaags hoorden dat de campings naast ons s'nachts verwittigd werden dat ze moesten vluchten,terwijl ze ons gewoon in de steek gelaten hebben. Onze auto begon onder water te komen rond middernacht en wij zijn dan nog nd receptie gegaan om dit te zeggen, een dronken man lachtte ons letterlijk uit: Wat denken jullie? Dat ik de auto kan dragen? Jullie komen hier niet vaak zeker? Regenbuien zoals dit gebeuren hier nog vaker. Nou ja,we dachten,dat zal dan wel zo zijn zeker? Mijn man heeft nog d het venster gekeken rond 4u s'morgens en het water stond nog even hoog, maar was niet echt gestegen. Tot we tegen 6u hysterische hulpkreten hoorden van iemand die niet kon zwemmen. Toen we uit het raam keken,zat het water tot aan onze deuren en 23 min later...tot boven het dak van onze auto. Toen hebben we beslist met de kindjes op het dak te kruipen en af te wachten...Ze hadden daar micro's op de camping, alles, ,toch werd er niks verwittigd. Er is zelfs een petitie getekend om klacht in te dienen tegen de camping door 100 den mensen. Wel vertelden de lokalen dat de camping volledig verloren is en bijna zeker is dat hij niet heropgebouwd zal worden... Mensen die daar vd komende zomer geboekt hebben...:-(
Geplaatst door: Niels1
Datum:
21.06.2010 14:12
En toch heeft st Aygulf plage aangegeven op 26/6 weer open te gaan
Geplaatst door: Bert
Datum:
21.06.2010 14:15
Ben zojuist door een receptie medewerkster van madame Michel van Camping Le Pont D'Argens gebeld dat we welkom zijn vanaf 1 juli.
We hadden gereserveerd vanaf 26 juni maar dat halen ze dus niet. Dus open in de week van 21 juni zal waarschijnlijk ook niet juist zijn zoals op een site in dit forum te vinden is.
Geplaatst door: ® Claire
Datum:
21.06.2010 14:29
@Steven
@Martijn
Hierbij de link naar het filpmje van Cor op de Belgische televisie:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.11157/2.11158/1.804919
En Martijn, sorry voor de late reactie, maar heb het er het hele weekend vreselijk druk mee gehad.
Geplaatst door: marijke
Datum:
21.06.2010 14:32
Ook wij zaten op Les Pecheurs. Wij zijn om 22.00 door de jongen van de kinderanimatie gewaarschuwd om onmiddellijk te evacueren. Omdat de camping al uit voorzorg veel auto's van het terrein had laten zetten, konden de overgebleven auto's nog net weg. Wij hadden nog niet eens door dat het zo ernstig was, het regent daar wel vaker en dan staat alles gauw blank. Vind het verschrikkelijk dat deze mooie, vriendelijke camping zo verwoest is. Sinds 1986 zijn we hier zo'n 14x geweest
Wat ik niet begrijp, en misschien kan iemand dat uitleggen, is dat om 16.00 uur het drama begon in Draguignan. Vervolgens is het al 22.00 uur in Roquebrune en 3.00 uur op l'Etoile d'Argens als daar het water komt. Waarom is er door de autoriteiten geen groot alarm afgegeven en zijn de campings desnoods m.b.v. leger of i.d. ontruimd? Zeker nadat kennelijk de sluizen van de stuwmeren waren opengezet, had men kunnen weten dat de watermassa gigantisch zou worden.
Wij hebben gelukkig vrijdagmiddag nog aardig wat spullen uit de huurcaravan kunnen halen.De hulp van de franse autoriteiten vind ik minimaal. Bij de camping hebben ze denk ik gedaan wat ze konden.
Geplaatst door: Copje
Datum:
21.06.2010 16:27
@marijke...."de hulp van de franse autoriteiten was minimaal????,
Weer heel makkelijk en typisch Hollands en Belgisch om te schampen op de overheidsautoriteiten. Deze mensen hebben tijdens de ramp met man en macht gewerkt, waarschijnlijk talloze overuren gepresteerd...uiteraard kunnen ze bij zo'n massaramp niet overal tegelijk zijn. Een beetje begrip voor de mensen hun job is wel het minste wat je kan tonen. Ik ben zelf werkzaam bij een Belgische hulpdienst en kan u verzekeren dat er bij dergelijke gebeurtenissen alles op alles gezet wordt om iedereen te helpen. Maar ja...het is makkelijker te zeggen."als we ze niet zien doen ze niets"
Verder wens ik de nabestaanden van de slachtoffers ( nog altijd het belangrijkste in een mensenleven, alhoewel vele commentaren hier mij daarover doen twijfelen) veel sterkte. Aan hen die het in den lijve hebben meegemaakt en hun trauma moeten verwerken wens ik ook veel sterkte. En denk aan één ding....een auto , een caravan enz...zijn materialen waarvoor velen van ons goed verzekerd zijn. Een mensenleven ben je voorgoed kwijt.
Geplaatst door: Sanneke
Datum:
21.06.2010 16:42
Datzelfde gevoel heb ik inderdaad ook regelmatig bij reacties op de hulpverlening van het steunpunt van de ANWB.
Men wil nog wel eens vergeten dat deze mensen niet kunnen toveren en niet overal stante pede aanwezig kunnen zijn en een oplossing kunnen hebben.
En al helemaal niet met soms meer dan 200 (!) mensen die in de wacht staan.
Ja, dan kan een gesprek wel eens wat kortaf of onbevredigend zijn.
Dat is omdat u anders NOG langer in de wacht had moeten staan. Dat is en blijft schipperen....
Een beetje meer begrip en respect voor hulpverleners uit alle hoeken die plotseling moeten opdraven zou soms niet gek zijn.
Geplaatst door: Tessy
Datum:
21.06.2010 16:49
Ook ik ben het er mee eens dat de franse autoriteiten alles op alles hebben gezet, om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk slachtoffers zouden vallen! Beetje voor beetje komt daar het dagelijkse leven weer op gang en nu pas is te zien hoe groot de ravage is.
Wij zouden 25 juli vertrekken naar L'etoile d'argens, maar dat gaat dit jaar niet lukken. Heeft er iemand een alternatief voor deze regio. Ikzelf kan maar weinig vinden. Alle ideeën zijn welkom.
Geplaatst door: marijke
Datum:
21.06.2010 16:58
Met minimaal bedoel ik dat je het allemaal zelf moet uitzoeken. Er was geen registratie van mensen die weg waren gekomen,dus geen inzicht wie waar in welke sporthal zat, er was geen nummer waarop je zelf informatie kon verzamelen, het wachten op de parkeerplaats van Intermarché op verdere instrukties, het pas verschijnen van de politie nadat mensen 112 hadden gebeld, het niet afsluiten van de rotonde, waardoor een groot deel van de kolonne in Frejus terecht kwam en daar uren heeft rondgezworven (sommige mensen kwamen pas om 4.00 uur in de sporthal aan, in de sporthal geen aanspreekpunt voor hoe nu verder, geen dekens voor onderkoelde mensen... Dat er hard werd gewerkt, zeker, maar er was totaal geen beleid, geen structuur in de hulpverlening. Oordelen van een afstand blijft makkelijk......
Geplaatst door: Copje
Datum:
21.06.2010 17:05
Inderdaad , Marijke...."oordelen vanop afstand is gemakkelijk....mss was uw afstand op het moment dat iedereen druk in de weer was ook te groot. Nogmaals ik vind het ontzettend sneu voor je wat jullie hebben meegemaakt. Maar bij zulke rampen liggen de oplossingen niet klaar in het kastje van het kantoor hoor.
Geplaatst door: Jolanda
Datum:
21.06.2010 17:39
& copje: hoe kun je erover oordelen als je er zelf niet geweest bent... omdat je toevallig bij de Belgische hulpdiensten werkt?! Erg kortzichtig en totaal overbodige "informatie"!!