Geplaatst door: Gemma en Jaap
Datum:
21.06.2010 17:51
Wij willen alleen nog maar eens Interhelp een pluim toe steken over de manier hoe zij ons vanuit NL deze nacht door geloodst hebben.
Zonder hen hadden we er blijkt na alle verhalen heel anders bij gezeten.
Kan best begrijpen dat de hulpdiensten ter plekke met veel dingen tegelijk bezig zijn en overal moesten zijn maar vanaf dat we de camping afreden is er geen begeleiding geweest en zijn we zelf maar gaan rijden. Vervolgens ook bij de intermarche beland waar echt niemand van welke hulpdienst dan ook aanwezig was, maakt me niet uit hoe veel het er zijn maar als je een goede honderd man hierheen evacueerd hoort er toch op zijn minst 1 aanspreekpersoon achter te blijven.
Deze groep mensen stond daar in de stromende regen in het pikke donker, niks dak boven je hoofd, veldbedden voor de kinderen, flessen water, droge kleding of eten hoor zoals in de kazerne en sporthal en gelukkig hebben wij uiteindelijk gekozen onze eigen intuitie en raad van Interhelp op te volgen anders waren we die nacht nog een 2de x geavacueerd.
Zal de hulpdiensten dus niet afvallen, die stonden ook ineens voor een inmense klus, maar zij die er niet bij zijn geweest mogen zich ook wel een beetje inhouden op hoe zij die er wél bij waren het ervaren hebben want het was gewoon erg belabberd georganiseerd vanaf de eerste seconde.
Beste stuurlui staan aan wal.
Geplaatst door: Niels1
Datum:
21.06.2010 17:58
Vandaag per mail contact gehad met mevrouw Michel van Le pont d'argens.
Wij hebben een reservering voor in Augustus.
Mevrouw Michel gaf aan dat nog niet zeker is of de camping dit jaar nog open zal gaan. Ze verzocht ons in de komende weken nogmaals contact op te nemen.
Dat de camping deze week open gaat is dus utopisch.
Geplaatst door: marijke
Datum:
21.06.2010 18:08
Copje, ik wordt hier een beetje boos over, en dat na alle traumatische ervaringen van de laatste dagen.... Vanachter je computer in je droge, warme huis is het makkelijk oordelen. Bovendien staan hier ERVARINGEN VAN SLACHTOFFERS. Dat betekent dat je weergeeft hoe je het zelf ervaren hebt. En over plannen in een kastje.... er bestaan tegenwoordig rampenplannen, zeker handig in een gebied waar ook nog wel eens geevacueerd moet worden i.v.m. bosbranden. Kortom, ga iets doen, misschien een rampenplan maken??
Geplaatst door: jolanda
Datum:
21.06.2010 18:15
wij stonden ook op les pecheurs, onze caravan is bijna helemaal onder water geweest ,is niet verzekerd.is 19 jaar oud
heeft iemand een idee hoe je kunt regelen dar de caravan wordt weggesleept en hoe het zit met de vrijwaring ?
groeten, jolanda van den hoek
Datum:
21.06.2010 18:22
In dit filmpje is te zien dat de eigenaresse van Le pont d'argens het een beetje opgeeft voor dit seizoen:
http://www.france24.com/en/20100621-sarkozy-visits-flood-devastated-var-region
Geplaatst door: Forumvolger
Datum:
21.06.2010 18:35
Geplaatst door: JOHAN 2
Datum:
21.06.2010 18:44
Inderdaad is dit traumatisch voor de slachtoffers. Mag er niet aan denken dat het mij gebeurt en inderdaad staan de beste stuurlui aan wal. Maar als er zo een ramp gebeurt van zo een omvangrijke grootte is het heel moeilijk om alles onder controle te houden. Ik ben er van overtuigd dat elke hulpverlener zijn uiterste best doet maar in zo extreme omstandigheden is chaos eerder de regel en is het haast onmogelijk om alles geordend te laten verlopen. Inderdaad zouden er meldpunten moeten zijn en zou elke geevacueerde moeten geregistreerd worden en zou alles volgens een soort plan moeten verlopen maar dit is gemakkelijker op papier dan in de praktijk en mensen maken nu eenmaal fouten en nemen verkeerde beslissingen.Mijn oprechte steun aan alle slachtoffers maar ook aan allen die de slachtoffers hebben bijgestaan in moelijke omstandigheden of het nu hulpverleners of burgers zijn.
Datum:
21.06.2010 18:52
Dat RTV noord filmpje is op Le pont d'argens.
Geplaatst door: Jorien
Datum:
21.06.2010 18:56
De cote d'azur is enorm groot.
Ik woon zelf in Cavalaire bij de camping cros de mouton waar niks aan de hand is.
40 km verderop is het een chaos, verschrikkelijk om te zien.
Voor de mensen die op vakantie willen in Zuid-Frankrijk is dat prima te doen, alleen bij draguignan was het helaas het ergste.
Geplaatst door: Jack
Datum:
21.06.2010 19:03
Ik lees hier verhalen van gedupeerden,niet van slachtoffers.
Slachtoffer ben je als je gewond bent geraakt of persoonlijk verlies hebt geleden.
De hulpdiensten hebben hun handen meer dan vol gehad om mensen uit levensgevaarlijke situaties te redden in een chaotische situatie met een enorme omvang.
Als ik een verhaal lees van een moeder die haar 18 maanden oude kind verliest in het kolkende water weet ik wel waar de echte slachtoffers zitten.
Dat mensen gedupeerd zijn door verlies van materiele goederen en dat het een traumatische ervaring is,daar wil ik niets aan af doen.
Geplaatst door: ® Martijn Verhoeven
Datum:
21.06.2010 20:14
Allen, ik denk dat het niet zinvol is hier te gaan bekvechten over of je nou slachtoffer bent of niet, of je nou stuurlui bent en aan wal staat of dat het elders erger was. Wie zich slachtoffer voelt is het.
Een oordeel vormen over dingen waar je niet voldoende van weet is niet verstandig. Ik denk dat het nog wat vroeg is om conclusies te trekken. Ik merk dat het wel zo is dat velen van ons zitten met onbeantwoorde vragen. Help elkaar met het vinden van antwoorden. Ik denk dat mensen daar op zitten te wachten en door het uitblijven daarvan geirriteerd raken.
Zoek uit wat er nou echt is gebeurd? Een mening daarover is dan snel gevormd.
Geplaatst door: ® Martijn Verhoeven
Datum:
21.06.2010 20:14
Allen, ik denk dat het niet zinvol is hier te gaan bekvechten over of je nou slachtoffer bent of niet, of je nou stuurlui bent en aan wal staat of dat het elders erger was. Wie zich slachtoffer voelt is het.
Een oordeel vormen over dingen waar je niet voldoende van weet is niet verstandig. Ik denk dat het nog wat vroeg is om conclusies te trekken. Ik merk dat het wel zo is dat velen van ons zitten met onbeantwoorde vragen. Help elkaar met het vinden van antwoorden. Ik denk dat mensen daar op zitten te wachten en door het uitblijven daarvan geirriteerd raken.
Zoek uit wat er nou echt is gebeurd? Een mening daarover is dan snel gevormd.
Geplaatst door: lisa
Datum:
21.06.2010 20:23
Ik denk dat veel antwoorden gewoon niet meer komen.Je mag blij zijn als je ongedeerd bent. In zo'n situatie wordt het vrijwel altijd een chaos, ik merk het zelf als we als oefening onze school moeten ontruimen,nooit gaat dat vlekkeloos,laat staan als er echte paniek is. Bovendien kwam het water onvoorzien snel.Kijk ook naar de chaos op Schiphol tijdens de aswolk,mensen die dagenlang geen voorzieningen hadden en geen geld.
Het is achteraf bijna niet te achterhalen waar het fout ging.Het is een kwestie van op tijd wegkomen of niet,dat geldt ook bij bosbranden trouwens. Die moeder met baby is echt heel triest.
Geplaatst door: eric
Datum:
21.06.2010 20:47
Maar op zich vind ik wel dat Marijke een punt heeft. Voor de mensen die opgevangen werden was het lastig om uit te vinden wat er ging gebeuren, zeker omdat er 4 opvangpunten waren. Wij merkten dat het toch leegliep en hebben wat andere Nederlanders aangeklampt die een plan hadden en hebben daarop meegelift. Wij hadden daarbij geluk dat we paspoorten en geld hadden. Er waren een aantal gezinnen waarbij de kleine kinderen of partners in een ander centrum waren ondergebracht. Dit bleek toch lastig om elkaar weer te vinden omdat een aantal mensen geen werkende telefoon meer hadden. Maar, uiteindelijk, diep respect voor de mannen in de helikopters, wat een helden! Verder waren de voorzieningen zoals drinken en eten en kleding prima verzorgd in de centra. Niks dan complimenten hierover, op zo'n korte termijn prima geregeld. En tja, dat er geen persoon het verkeer staat te regelen om 4AM komt misschien ook, omdat er op dat moment op andere plaatsen nog mensen aan het verdrinken waren.. Ik geloof dat die mannen hun prioriteiten prima in orde hadden. Toen eenmaal de prioriteit bij ons op het dak lag, ging het in een sneltreinvaart met de heli's. Alles wat die mannen deden straalde professionaliteit uit. Diep respect!
Geplaatst door: ® BS
Datum:
21.06.2010 20:54
Dat is denk ik ook wat het zo lastig maakt om te beoordelen. Voor jou is jouw situatie op dat moment het ergste, waar moet je heen, wat is er geregeld? Voor de hulpverleners sta jij misschien onder aan de prioriteitenlijst omdat er eerst mensenlevens gered moeten worden en andere gevaarlijke situaties onder controle moeten worden gebracht. Dat je dan wat lang op een parkeerplaats moet wachten is voor jou vervelend, maar in de mate van hulpverlening natuurlijk logisch. Vind daarom dat je ook niet te snel moet oordelen dat de franse autoriteiten het niet goed gedaan hebben. Weet zelf van de bosbranden van 2003 dat de pompiers voor meer dan 100% inzet geven, soms met gevaar voor eigen leven.
Geplaatst door: viviën
Datum:
21.06.2010 21:40
We hebben vorig jaar 3 weken op Les Lauriers Roses gestaan en dus veel van de omgeving gezien. Had aanvankelijk niet door dat het getroffen gebied zo groot was! Onvoorstelbaar dat dit is gebeurd! We wensen alle gedupeerden veel sterkte en hopen dat dit niet weer gebeurt!
Geplaatst door: ® fiona
Datum:
21.06.2010 22:18
Geplaatst door: Eva
Datum:
22.06.2010 02:35
Liane, Er is inderdaad een keer een dam opengezet, maar dat was begin jaren 90 (midden januari, de precieze datum weet ik niet meer). Er heeft toen op La Recidence du Campeur ongeveer een halve meter water gestaan...
Ik ben er van het voorjaar nog geweest, mijn ouders hebben op bovengenoemde camping sinds '77 een caravan staan, maar gezien de beelden ga ik ervan uit dat deze verloren is gegaan... Gelukkig zat er niemand in! Daar waar van het voorjaar nog een kudde schapen liep te grazen (weiland tegenover la Barque) dreven nu caravan's... Ik ben erg ontdaan, al die ellende, de doden... Ik wens iedereen die daar is heel veel sterkte toe.
Geplaatst door: Joost
Datum:
22.06.2010 08:19
@ Geplaatst door: Niels1, Datum: 21-6-2010 17:58
"Vandaag per mail ... ...is dus utopisch."
Toch vreemd dat ik een mail ontving waarin stond dat ze WEL open gaan en dat onze reservering in Juli gewoon door kan gaan..?
Datum:
22.06.2010 08:49
@Joost,
Van wie ontving je deze mail? Ik kreeg hem van mevrouw Michel. Gisteravond.