Geplaatst door: Gulpje
Datum:
31.07.2010 19:16
Ik wil even reageren op de berichten van de voorgangers, wij zaten (redelijk droog) vlakbij les pecheurs.
Het heeft niets met slim zijn te maken, het gebied rond les pecheurs werd bewaakt door de politie en er was geen doorkomen aan. Kort door de bocht en niet echt vriendelijk om dan meteen als niet slim betiteld te worden.
Ook was er niets bekend over het openzetten van een stuwdam/meer. Daarbij, als dat bekend was zouden er niet zoveel doden gevallen zijn en zou de ellende ook ietsje minder zijn.
Geplaatst door: paul
Datum:
01.08.2010 08:37
ik wil nog even reageren op die persoon die beweerd dat het niet slim is om na 2 weken terug te keren naar les pecheurs.als je na de evacuatie 2nachten in een sporthal op een veldbed hebt geslapen,dan verlang je maar naar een ding,en dat is naar een verkwikkend bad en naar huis.en daar er ook mensen zijn die moeten werken konden wij niet vroeger terugkeren.en iedere keer dat ik die campingbaas opbelde had hij geen tijd,wat ik ook begreep.maar telkens zei die dat wij nog moesten wachten om terug naar de camping te komen.
Geplaatst door: aike
Datum:
04.08.2010 21:37
Op 4 juli vertrokken wij richting Du pont Dargens voor onze vakantie want de camping was nl op 1 juli weer open gegaan.We stonden nog in twijfel of we wel die richting op moeste gaan en of de camping wel weer op orde zou zijn. Daar aangekomen was men nog bezig met opruimwerkzaamheden.De camping was ten tijde van onze aankomst voor 30/40% bezet.Op een veld was er de trieste aanblik van tientallen caravans,vouwwagens,auto"s en zelfs een camper. We konden zien hoe hoog het water/modder heeft gestaan en nog stond.Het is niet te bevatten wat hier is gebeurt het moet wel verschrikkelijk geweest zijn om dat meegemaakt te hebben.Onze vakantie wat ruim 3 weken duurde was elke dag de ramp het gesprek van de dag.Wij hebben het geluk gehad dat we mooi weer hebben gehad.Ook de omgeving en de ander campings hebben we ook bezocht en hebben met verbazing dit aanschouwd.Het moet wel een hel zijn geweest. Er kwamen ook fransen en een engelsman met een megacamper op de camping die de ramp hebben meegemaakt maar die heel lankmoedig waren en als het ware hun schouders optrokken alsof er niks gebeurt was.Ze moesten de tent en de tuinmeubels nog ontdoen van de modder.Het strand en de zee waren niet helemaal schoon de oranje vlag werd regelmatig gehesen. De uitgang naar het strand is verplaatst naar de andere hoek van de camping.Ik moet toegeven dat men keihard heeft gewerkt om de camping in goede staat te krijgen om campinggasten te ontvangen.Er lag nog wel gedeeltelijk opgedroogde modder op de paden dat zorgde voor heel veel stof bij het waaien van de wind en passeren van de auto"s.Desondanks wil alle mensen die dit hebben ondergaan nog heel veel sterkte wensen en zo snel mogelijk de knop weer kunnen omdraaien maar wat niet makkelijk zal zijn.
Geplaatst door: sylvie
Datum:
07.08.2010 23:08
Beste Nederlanders, wij zaten op étoile d'argens (op het dak). Wij dat zijn mijn man en ik onze tweeling van drie, mijn ouders en mijn broer. In totaal dus 2 auto's en 2 carvans + inboedel zijn in de stroming gebleven. Wij zijn gelukkig netjes gerepatrieerd (wat normaal niet geval is bij natuurramp) en waren de vrijdag thuis. De zondag zijn wij teruggekeerd om toch nog voorname spullen te gaan redden (fietsen, meubilair, enz, enz) wat de campinguitbater vreemd vond (voor hem was toch alles stuk). Wij zijn niet "all risk" verzekerd dus zijn wij alles kwijt, tjsa zo gaat dat blijkbaar in belgie. Ik vraag mij eigenlijk af hoe dat zit bij jullie in Nederland, hebben jullie speciale verzekeringen moeten afsluiten, of is iedereen in Nederland "all risk" verzekerd. In Belgie kost dat vrij veel geld en doet niet iedereen dat.
groeten, sylve
Geplaatst door: Rivi
Datum:
07.08.2010 23:25
Sylvie,
Mijn zwager en schoonzus (camping St.Aygulf)hebben echt álles vergoed gekregen. D.w.z. de auto en caravan van de all-risk-verzekering en het overige van hun gewone reisverzekering. De allrisk-verzekeringen betekenen, dat je (normaal gesproken) de DAG-waarde van het voertuig uitbetaald krijgt. In dit geval hebben de beide dealers heel erg goed hun best gedaan en zijn ze er (matarieel) niet écht armer van geworden. Voor de reisverzekering stond een maximum-bedrag per persoon en dat hebben ze uitbetaald gekregen.
'k Vind het wel heel erg sneu voor jullie, Belgen, dat daar een uitzondering gemaakt wordt in geval van een natuurramp !
Van onze franse medekampeerders begreep ik dat men in Frankrijk juist extra uitbetaald krijgt in zo'n geval.
In't vervolg toch maar eerst de kleine lettertjes lezen als je een verzekering afsluit. Heeft m 'n zwager nu ook nog weer extra gedaan !
'k Wens jullie veel sterkte in deze situatie !
(ben ter plekke geweest en weet waar het over gaat)
Geplaatst door: digi-oma
Datum:
07.08.2010 23:46
Rivi verwoordt het prima, maar lang niet elke Nederlander heeft de caravan all-risk verzekerd. Daar kies je voor en dat kost uiteraard extra geld. Meestal wordt een wat jongere caravan all-risk verzekerd (geld terug) en een ouder type alleen WA.
Dat kennen we bij auto's ook. WA is voor schade die JIJ aan andere toebrengt, maar voor je eigen auto krijgt je niets. Bij All-risk zijn beide voertuigen verzekerd... maar de leeftijd van de auto wordt uiteraard wel gerekend. Daarnaast kennen we een reisverzekering die je weer apart afsluit als je op reis gaat (ook caravan- vliegvakanties en kan zelfs voor dagje België) en die is voor verloren/kapotgegane of gestolen spullen en voor (soms) medische hulp, die weer deels ook wordt vergoed via de ziekenkostenverzekering/ziekenkas (wel verplicht voor elke Nederlander) en die is ook voor huisarts, medicijnen en ziekenhuis. 't Kan voorkomen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet en deels dubbel verzekerd bent voor iets. Hoop dat het een klein beetje duidelijk wordt.
Geplaatst door: lisa
Datum:
07.08.2010 23:47
Hoe het met caravans zit weet ik niet maar een auto all-risk verzekeren is ook in Nederland best duur. Zeker als je weinig no-claim hebt opgebouwd. Wel heb je hier de WA plus beperkt casco en daarbij is je auto volgens mij ook verzekerd tegen natuurrampen en van alles behalve aanrijdingen en dat is niet zo duur. Want het risico dat er iets aan je auto komt door een aanrijding is natuurlijk veel groter dan het risico op diefstal, rampen, brand etc.
Wel heel triest dat jullie alles kwijt zijn en dat het niet verzekerd is.
Geplaatst door: Roland Volmer
Datum:
08.08.2010 09:35
Wij zijn afgelopen donderdag 5 augustus aangekomen op Le Pont d'Argens. De camping staat vol en van de overstromingen is niks meer te merken.
De camping heeft alles weer helemaal voor elkaar, behalve dat de uitgang naar het strand is verplaatst en dat de meeste mobilhomes zijn afgebakend met een afrastering. De mobilhomes bij het zwembad zijn wel weer in de verhuur en bezet met gasten.
Complimenten voor de eigenaren van de camping!
Groeten vanuit Fréjus!
Geplaatst door: Annies
Datum:
08.08.2010 12:02
Dank voor je bericht Roland. Ik was erg benieuwd hoe het er nu is.
Geplaatst door: Niels1
Datum:
08.08.2010 23:51
Hier ook een bericht vanaf Le pont d'argens. Ook ik kan bevestigen dat de camping er heel erg netjes bij ligt. Als je niet aan de randen naar de Mobil Homes zou kijken, zou je denken dat er nooit wat is gebeurt. Er lijkt meer geld uitgetrokken te zijn voor beveiliging. Zo heeft iedereen nu een polsbandje. Het was wel heel vreemd om te zien dat het strand bij Camping st Aygulf volledig is verdwenen, onder de brug ligt nu water ipv strand. Maar op Le pont d'argens lijkt het normale leven weer te zijn opgepakt.Het enige dat zichtbaar is, is het stof (opgedroogd modder) op de paden en plekken.
Geplaatst door: Eppo1
Datum:
09.08.2010 12:24
Wij zijn net terug van een 3 weken vakantie in Saint Aygulf. Wij komen er al 20 jaar. Even voor iedereen die het wil weten: het is nog ten strengste af te raden om te zwemmen in de zee bij Saint Aygulf. De kwaliteit van het water is erg on betrouwbaar ook al zijn de overstromingen al weken geleden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat er nog veel troep en vooral kadavers in de zee liggen. Met name paarden kadavers zorgen voor veel bacterieen in het water. In het ziekenhuis van Frejus is een aparte afdeling ingericht voor mensen met huidaandoeningen of hoge koorts na bacteriele infectie na een zwempartij in het water.
Het trieste is dat de stranden (wat er nog van over is) helemaal vol zitten met toeristen en niemand wordt iets verteld over de risico's. Nu zullen de meesten niets oplopen maar je kleine kind, zwangere vrouw of iemand met huid eczeem wil niets riskeren. De plaatselijke mensen zwemmen uitdrukkelijk niet en raden iedereen aan om 10 km west of oostelijk te gaan zwemmen. Als je toch wil gaan zwemmen: douche dan meteen na het zwemmen en zorg dat je geen water binnenkrijgt.
Het is natuurlijk harstikke mooi dat die campings na de ramp weer open zijn en dat alles weer 'normaal' lijkt maar bedenk dat het de middenstand in Saint aygulf (na 2 crisisjaren met slechte business) alleen maar gaat om jouw geld!! en niet je gezondheid. Het trieste is dat de lokale overheid haar verantwoordelijkheid hierin ook niet neemt en voor het gewin gaat. Laat ze dan in ieder geval iedereen informeren zodat je zelf een overwogen keuze kan maken het risico wil nemen of niet.
Verderop liggen mooie stranden en mind you St. Raphael of Frejus plage is niet ver genoeg: 2 weken gelden heeft men nog een paardekadaver in de haven van Frejus opgedoken....
Geplaatst door: Paultje
Datum:
09.08.2010 16:58
Tja,
Ik denk dat je in zee altijd wel een risico loopt ergens op. Maar als toeristen het gebied gaan mijden, dan weten we zeker dat je er over een paar jaar niet meer heen kan.
Wij hebben er een prima vakantie gehad, en zijn niet ziek geworden. Ook geen voorbij drijvende paarden gezien trouwens.
Geplaatst door: Diederik
Datum:
10.08.2010 17:37
Wij zijn ook net terug van vakantie in Saint Aygulf. Wij waren daar samen met vrienden. Een van hun kinderen is daar ziek geworden na het zwemmen in de zee (erg hoge koorts en maag/darmklachten). In het ziekenhuis is geconstateerd dat dit ws. met vervuild zeewater heeft te maken. Pas heel erg op en het is echt aan te raden verderop te gaan zwemmen.
Geplaatst door: Joost
Datum:
11.08.2010 01:46
Ben ondertussen weer terug van vakantie. Heb in totaal 12 dagen in Pont D'argens gestaan. Je er zeer weinig van zoals al eerder is gesteld behalve opgedroogde stoflagen op de paden. Het gebied achter de weg is wel helemaal weggespoeld maar daar kom je niet zomaar. Ik wist ook niet dat er onder de brug bij St Aygulf eerst strand lag en nu water. Dat is dus wel vreemd om naderhand even te lezen.
Wij hebben in ieder geval geen hinder ondervonden op de camping of omstreken wat betreft de overstroming. Muggen waren er alleen de eerste week nog heel erg maar ook dat is na verloop minder geworden. Verder zijn er natuurlijk voor elke camping wel wat algemene kritiekpuntjes te verzinnen maar daar is dit topic niet de juiste plaats voor.
Geplaatst door: HJ
Datum:
11.08.2010 14:16
Geldt het advies niet te zwemmen alleen voor Aygulf, Frejus, St Raphael? Waar kun je wel veilig zwemmen in die regio(vwb infecties dan agv kadavers)?
Geplaatst door: JD
Datum:
11.08.2010 20:04
In het zwembad kan je veilig zwemmen, verder niet echt aan te raden.
Datum:
12.08.2010 17:02
Jeemig JD, nergens aan de hele cote d'azur, of is dit een flauwe grap?
Datum:
12.08.2010 17:07
Overal zwemmen in de zee behalve 10 km rond st Aygulf.
Datum:
12.08.2010 17:15
Dank je Gulpje! Ik vind op internet nergens objectieve informatie hierover. Hoe kom jij aan jouw info?
Datum:
12.08.2010 20:33
Ergens gelezen. Ben zelf eind juni in het gebied geweest, toen was dat al zo. Wij gingen zwemmen in Theoule sur mer, iets voor Mandelieu daar waren verschillende strandjes. Hoe dichter bij Cannes, hoe drukker.
Wij zaten in le Muy, was dus wel eindje rijden, maar de mooie weg er naar toe maakte veel goed.