Geplaatst door: Noa
Datum: 13.08.2011 19:05
Ik heb sinds kort een smartphone, de Samsung Galaxy S2. Hierop heb ik ook e-boeken gezet mbv de app Aldiko. Ik heb het thuis al even uitgeprobeerd en moet zeggen dat het prima leest. Er zit een nachtstand op (dan heb je zwarte ondergrond met witte letters) en je kan zelf kiezen of je de letters groter of kleiner wilt en hoe de indeling op de blz wilt hebben (in alinea's, doorlopend, link of anders uitgelijnd etc.).
Morgen gaan we met vakantie en zal ik meer gaan lezen, maar tot nu toe ben ik dik tevreden en zal vooralsnog niet een aparte e-reader gaan aanschaffen.
Geplaatst door: ® Irene 1
Datum: 13.08.2011 20:29
Dank je Car2. Is goed voor mijn talen zonder woordenboek ;-) Ik begrijp nu wel waar ik ze op moet slaan, maar de geboden links geven alleen Engelstalige woordenboeken en enkele links daarvan werken niet meer.
Mocht er iemand een woordenboek in epub formaat hebben, of iets wat werkt op een e-reader, dan hoor ik daar graag meer van.
Geplaatst door: lisa
Datum: 13.08.2011 20:32
Voor de lezers nog een tip, ik had echt een verschrikkelijk spannend boek op vakantie: Hartsvriendin van Julia Crouch. Echt zo'n boek dat je in 1 keer wilt uitlezen, wel een echt vrouwenboek, het is een thriller.
Geplaatst door: Car2
Datum: 13.08.2011 20:37
@Irene1: Oh je zoekt een vertaling naar NL. Niet bij stilgestaan.
Bij de Sony krijg je ook bij een Engels woord een Engelse omschrijving. Dus ik moet mijn hersencellen extra inspannen.
Mijn hersencellen worden al wat grijzer, maar als ik een woord maar vaak genoeg opzoek, dan blijft het op den duur wel ergens verankerd.
Geplaatst door: irmgard
Datum: 13.08.2011 23:15
Ik heb een Bebook club en het is prima bevallen! Opstarten duurt inderdaad even maar verder geen klachten. Batterij ging lang mee, in 3 weken 1x opgeladen. De reader is 1x vastgelopen maar na resetten ging het verder goed.Heerlijk om te weten dat je heel veel (stuk of 25 geselecteerd) boeken bij je hebt! Ben er erg blij en tevreden mee. Ik had wel een papieren pil meegenomen voor als het ding me toch in de steek zou laten en wat ook handig bleek,om mee naar de rivier te nemen zodat ik gerust kon gaan zwemmen.
Datum: 16.08.2011 15:52
Tip:
Als je vakantiedocumentatie hebt, zoals info over de omgeving, plattegronden, overzichten campings etc en vakantierecepten, dan kun je dit ook opslaan als een PDF-bestand.
Deze PDF-bestanden zet je op je e-reader en kun je ze vervolgens lezen. Hoef je het ook niet allemaal uit te printen.
PDF-Creator is een handig progje (gratis) om pdf's te maken.
http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/
(groene button ongeveer midden op het scherm, daarna enkele sec. wachten op de download)
Als je uitleg wilt over dit programma, dan meld je het maar.
Geplaatst door: ® JudithD
Datum: 16.08.2011 16:45
Let wel even op bij het installeren van pdf-creator dat je niet de bijna verplichte (staat standaard aangevinkt) toolbar en searchmachine mee-installeert. Deze kan bij sommige software problemen geven. Ik had altijd pdf-creator, nu gebruik ik Simpo Pdf-creator Lite. Hier te downloaden : http://www.simpopdf.com/download/pdfcreatorlite_setup.exe is ook gratis.
Datum: 16.08.2011 19:28
Car 2, kun je iets specifieker zijn? Kan ik dan bijvoorbeeld de links/mijn favoriets campings die ik hier opgeslagen heb, op een of andere manier opslaan en teruglezen? Of is het informatie knippen en plakken in een worddocument dat je vervolgens als pdf wegschrijft?
Ik vermoed dat ik nog niet de helft van mijn e-rader heb gebruikt aan mogelijkheden, temeer omdat er ook internet op zit. Nu zal dit wel enorm traag zijn en ook wifi-afhankelijk, maar ik hoor de mogelijkheden graag.
Hoe doe je dit met plattegronden??
Is hierover ergens meer info voor beginners te vinden? (pdf voor dummies ;-)
Datum: 16.08.2011 19:45
Judith ook bedankt!
Datum: 16.08.2011 20:01
Kan ik dan bijvoorbeeld de links/mijn favoriets campings die ik hier opgeslagen heb, op een of andere manier opslaan en teruglezen?
---> JA, dan heb je ook een back-up van je favorieten en je kunt er een pdf van maken (maar je reader heeft geen internetverbinding, rekening mee houden)
Of is het informatie knippen en plakken in een worddocument dat je vervolgens als pdf wegschrijft?
--->JA, dat kan ook
Vragen:
Welk internet programma en welke versie heb je?
Welk editor gebruik je en welke versie (Word 2003, Word 2007, Word 2010, Open Office etc)
Gebruik je Calibre ook?
Dan zal ik proberen je het uit te leggen "Hoe en Wat"
Datum: 16.08.2011 20:02
Vergeten te typen.
Installeer alvast "Een pdfcreator"
Datum: 16.08.2011 21:10
Ontzettend aardig Car2! Ik weet niet of dit nog on topic is, wellicht niet boeiend voor anderen? Anders klik even op mijn envelopje.
Ik werk met mozilla firefox en word 2007. Zal het programma direct even installeren (had'm al gedownload), maar krijg zo wel visite. Ook Frankrijkgek ;-)
Datum: 16.08.2011 21:56
@Irene 1: FF 4.0?
Zeer er meer belangstellende hier? Dan plaats ik het hier.
Wordt morgen vervolgd.
Datum: 17.08.2011 00:35
Geen idee Car2, ik heb van alles bekeken, maar kan het niet vinden. Naar mijn idee een jongere versie.
Datum: 17.08.2011 00:43
Hebbes, 6.0
Datum: 17.08.2011 14:32
Ik doe het hier maar even, want ik durf je even niets te sturen. Vanmorgen vloog er trojan-virus over het scherm en de virusscanner liet mij in de steek :(
Dus ik ben nu druk op de achtergrond bezig met uitroei/kill acties, 2x uitgebreid scannen duurt alleen zo lang.
Vervolg:
Door de installatie van de pdf-creator heb je een "soort extra printer" erbij gekregen. Er wordt niet naar papier geprint, maar naar een bestand.
Test maar eens in Word:
Klik op de Microsoft Office-knop en vervolgens op Afdrukken, afdrukken. NIET "Snel afdrukken" kiezen!
Het printvenster komt te voorschijn.
Kies daar bij "naam" in dit afdrukvenster, uit de lijst jouw pdfcreator, Ok etc etc --> volgen naar wens.
(Word kan ook "opslaan als een pdf", maar het ging nu om het testen.)
Zo kun je ook websites, etc naar een PDFbestand "printen".
Wordt vervolgd met "Favorieten bewaren als pdf en als evt. back-up"
Datum: 17.08.2011 19:22
Heb even gekeken, snapte het zelfs direct ;-)(goede uitleg!).
Ga een van de komende dagen eens kijken of ik iets op mijn e-reader kan zetten.
Jij weet vast waar ik een pdf bestand op de reader wegzet?
Bedankt!
Datum: 17.08.2011 22:22
Bladwijzers (favorieten) in Firefox exporteren en een pdf maken:
Firefox starten
Kies via het menu "Bladwijzers", "alle bladwijzers tonen"
OF als je het menu niet op je scherm hebt (is afhankelijk van je instellingen)
Rechts bovenaan in FF is een knop met een "ster met een heel klein driehoekje"
Klik op dat "driehoekje", kies "alle bladwijzers tonen"
Er verschijnt een nieuw venster. Bovenaan staat "importeren en reservekopie maken"
Klik op die knop. Kies daarna "HTML exporteren...". (Let meteen even op, hier zit ook de optie "HTML importeren...")
Bestandsnaam "Bookmarks.html"
Ergens in "mijn documenten" opslaan.
Venster bladwijzer (heet bibliotheek) sluiten
Testen:
Ga naar plaats waar je het bestand het opgeslagen, bijvoorbeeld via "Deze computer"
Dubbelklik op het bestand "bookmarks.html"
Als het goed is, wordt je internetprogramma geopend met je favorieten (bladwijzers)
Deze kun je via afdrukken weer naar je pdfcreator sturen
Als je een "bookmarks.html" ergens als reserve veilig wegzet bijv. op een USB-stick, kun je het bij een crash later weer "HTML importeren..." gebruiken om je favorieten terug te plaatsen.
Ik gebruikte de reader in het begin net zoals een USB-stick. Dus met kopiëren/plakken. Zo kreeg ik mijn bestanden op de reader.
Nu gebruik ik Calibre, kies daar "boek toevoegen" etc. In dit geval kan dat gewoon een PDF zijn. Die kan ik gewoon lezen in de reader, dat hoeft geen epub of zoiets te zijn.
Datum: 18.08.2011 11:01
Ook duidelijk. De bookmarks heb ik zo overgezet naar een laptopje afgelopen vakantie. Ik had geen idee dat er zoveel mogelijk is met mijn bebook.
Jij bent ook tevreden over Calibre? Kun je daarmee ook vooruit met gekregen kopieën van boeken?
Toevallig ook ervaring met muziek overzetten en afluisteren? (dat lijkt me overigens wel logisch werken, als een externe harde schijf)
Succes met je virussen en trojaanse paarden etc ;-))
Geplaatst door: Jan
Datum: 18.08.2011 11:38
Koop bij de Ereader een universele oplader. Zijn veel goedkoper dan de eigen merk laders.
Je bent dan ook je laptop niet nodig om de reader te laden.Kan evt.ook met een autolader.
Ook is het handig om een extra SD kaart mee te nemen zodat je er een op reserve hebt mocht er was mis gaan.