Geplaatst door: Car2
Datum: 18.08.2011 14:59
@Jan en anderen
Ik heb al meerdere keren gehoord, dat als je andere oplader bij de Sony (prs650) gebruikt, dat de accu dan leeg geslurpt wordt en niet oplaadt.
Het schijnt dat de oplader van een bepaald type HTC wel geschikt is.
Ik ben daar nog niet verder mee bezig geweest. Maar misschien weet iemand dit in het forum.
Geplaatst door: ® Irene 1
Datum: 18.08.2011 16:12
Extra oplader zat er al bij. En de SD kaart met vele boeken lag zo'n beetje als eerste in de caravan ;-)Ik heb overigens gisteren de reader maar eens geladen. Na krap 5 weken lezen stond er nog minder dan een kwart batterij aangegeven. Mooie lange periode dus.
Datum: 18.08.2011 17:51
@Irene1:
Stel ik heb een boek "Snel Spaanse Tappaz maken".
In welk mapje zet ik dat dan op mijn harde schijf?
Mapje kookboeken of Tappaz of Spaanse keuken?
Als je maar een paar van dit soort boeken hebt, maakt het niet zoveel uit. Het blijft nog wel te overzien.
Maar als je heel veel thrillers, oorlogsboeken, spionageboeken etc hebt, dan kun je een mapje trillers, een mapje oorlog en een mapje spionage maken.
Maar dan heb je een oorlogsboek, dat ook een thriller en een spionageboek is. Tja in welk mapje moet hij dan op mijn harde schijf? Misschien was een mapje auteur een juiste oplossing. Maar als deze auteur nou heel veel genres schrijft?
Dan is Calibre een uitkomst om het goed te beheren. Hoe?
Callibre installeren en starten.
Kies "boek toevoegen" en zoek het op de harde schijf op.
Calibre maalt er niet om welk formaat je kiest. Dus zip, rar, lit, mobi, html, pdf, doc, epub etc slikt hij allemaal. Docx-bestanden (nog) niet.
Daarna de knop "Metadata bewerken", hier is het meeste al ingevuld.
Soms is de titel met de auteur omgewisseld, daar is een omwisselknop voor. Stel indien nodig de sorteervolgorde in (veld wordt dan groen)
Dan de "Labels" toevoegen/instellen, bijvoorbeeld: thrillers, oorlog, spionage etc. Je kunt voor één boek meerdere opgeven.
Omslag kun je downloaden, commentaarveld vullen met de boekomschrijving.
(Labels vind ik heel handig, vooral voor mijn studie- en naslagboeken. Ik besteed daar ook veel aandacht aan.)
Klaar, alles ingevuld. Kies OK
Volgende stap, de knop "Boek converteren" kiezen
Bij mogelijkheid "Metadata" kun je rechts bovenaan het gewenste uitvoerformaat kiezen, bijv epub.
Bij mogelijkheid "Uiterlijk & gedrag" --> plaats (evt) een vinkje bij "witruimte tussen alinea's verwijderen".
De rest kun je zo laten, kies "OK"
Rechts onderaan zie je het "aantal taken" waar hij mee bezig is.
Je kunt dus ook meerdere boeken tegelijk converteren.
Calibre en de reader
Als reader aan de computer gekoppeld wordt, verschijnt er in Calibre nieuwe knop bovenaan "Naar apparaat sturen"
Zodra er boeken naar de reader gestuurd worden, verschijnt in een extra kolom "Op het apparaat"
Hier kun je zien op welk geheugen je boek geplaatst is, Algemeen of een geheugenkaartje. Een leeg veld is dus nog niet op het apparaat.
Gebruik de optie "dit apparaat ontkoppelen" --> driehoekje naast de knop "Apparaat" om je reader veilig te verwijderen.
Nu de reader: Op mijn Sony heb ik dan allemaal categorieën (labels) gekregen. Ik kan (dankzij de labels) op thriller, oorlog of auteur allemaal zoeken.
Ik heb nog niets gedaan met mp3bestanden, de begrippen mp3 of music zijn onbekend in de hulpfunctie van Calibre.
Nou eerst maar eens aan de slag, experimenteer en ontdek nog veel meer mogelijkheden. Maak je eigen gecreëerde pdfbestanden en plaats ze op de reader. Elke knop heeft een hulpvenstertje.
Bekijk evt. dit calibre-filmpje ook nog maar eens.
http://calibre-ebook.googlecode.com/file,s/ui-power-tips.mp4
Succes!
PS1: Ik ben weer virusvrij
PS2: Excuses voor het gebruiken van dit forum voor een niet-Frankrijk-gerelateerd stuk tekst. Beter dit dan hakketakken over broodjes ;-)
Datum: 18.08.2011 20:28
Car2, je uitleg is geweldig, bedankt!
Ik begreep dat Calibre Engelstalig was, maar uit jouw uitleg dat het ook in Nl beschikbaar is. Het lijkt me i.i.g. erg gemakkelijk.
Datum: 18.08.2011 20:49
Calibre is geinstalleerd en mijn boeken worden nu overgezet. Ziet er duidelijk uit!
Ook van mijn kant excuses voor redelijk o.t. gebruik. Al hoop ik dat veel mensen deze info ook kunnen waarderen.
Datum: 19.08.2011 23:23
Aanpassing
In het voorgaande heb ik steeds het begrip "Categorieën" gebruikt. Dit moet zijn "Collecties"
Datum: 29.09.2011 00:16
Voor de liefhebbers: Bij Bijenkorf is komend weekend tijdens de DDD (drie dwaze dagen) een mooie aanbieding: de bebook club met beschermhoes voor 129 euro.
Geplaatst door: Brend@
Datum: 29.09.2011 14:16
Jammer, heb me net een Archos aangeschaft. Moet nog een hoesje ergens halen, hij was al bijna gevallen in de trein.
Datum: 29.09.2011 17:37
Je gaat van je Archos ook veel plezier hebben, toch? Maar het is idd een mooie aanbieding.
Geplaatst door: ® ina1
Datum: 29.09.2011 22:11
En het leest fantastisch
Ik taal niet meer naar een echt boek
Geplaatst door: bregje
Datum: 29.09.2011 22:13
Maar onze bieb leent nog geen e boeken uit en de nieuwe boeken kun je niet zomaar downloaden toch? Behalve illegaal?
Datum: 30.09.2011 01:10
Sinds kort heb ik er ook muziek opstaan. Nu ben ik echt van de wereld met mijn reader ;-)
Ruilen van boeken is ook mogelijk Bregje.
Datum: 30.09.2011 16:04
Ja maar het lijkt me zo'n gedoe, ik kijk nu iedere week bij de aanwinsten, reserveer wat me leuk of spannend lijkt en op weg naar huis van mijn werk pik ik ze op vrijdag even op,ze staan dan al apart. En ik moet zeggen dat ik het ook heerlijk vind de boeken fysiek te hebben en vast te houden, als er geen heel stapel naast mijn bed ligt is er al paniek. Het is net zoiets als bij een tijdschrift, dat wil ik ook in handen hebben.
Datum: 30.09.2011 17:14
Dat was ook mijn grote twijfel, maar nu ik er eentje in gebruik heb ben ik helemaal om. Ik sleep het ding overal mee naartoe. Dat deed ik met een boek niet. Om toch wat fysieke boeken te hebben, leen ik toeristische en andere informatieve boeken. En de boekenkast staat nog gewoon in de kamer, dat blijft leuk. Tijdschriften heb ik ook nog, dus ik denk het goede van twee werelden te hebben.
Datum: 30.09.2011 17:53
Dat doe ik dus wel met mijn boeken, op vakantie, naar het strand etc. Maar misschien dat ik overstag ga als ik de boeken gewoon digitaal kan lenen bij de bieb.
Geplaatst door: ® daphne
Datum: 30.09.2011 19:12
Bregje, als je eenmaal aan een ereader gewend bent, dan wil je echt niet meer anders. Een ereader houdt zo veel fijner vast dan een boek, zodat je het zogenaamde boekgevoel bij echte boeken, heel snel loslaat.
Vooral in bed vind ik de ereader ideaal. Lekker licht in gewicht en geen gedoe met bladzijden omslaan en als je in slaap valt ;) dan blijft ie gewoon op de bladzijde staan waar je bent gebleven.
Datum: 30.09.2011 21:01
Zat ik even op Lulu, om te kijken wat dat boek zou gaan kosten, ontdekte ik dat daar ook gratis ebooks (pdf) zijn.
Bijvoorbeeld:
http://www.lulu.com/product/ebook/dagboek-van-een-dwangarbeider-tussen-hamer-en-aambeeld/17425846
Je moet zelf maar even rondsneupen.
Daarnaast kun je informatieve boeken (NL en of Engels) downloaden bij boonbook:
http://bookboon.com/nl
Er zitten een paar reisboeken bij (nog geen Frankrijk, misschien in de toekomst nog, assortiment is groeiend)
Datum: 01.10.2011 12:56
Tweede link is leuk Car2, heb Parijs binnengehaald. Is als PDF, dus kan ik nu als document opslaan lijkt me.
Datum: 01.10.2011 13:09
Zat er toch een "Frankrijk" bij?
De pdf kun je zo op reader plaatsen, kan ook via Callibre.
Je kunt hem ook via Callibre "boek converteren" als epub uitvoerformaat.
Weet nog niet wat het voordeel hier van zou zijn, misschien dat het epub-bestand minder groot wordt.
Bij eigen gemaakte pdf's heb ik weleens op de reader, dat alleen op de 1e pagina het lettertype niet vergroot wordt (prettiger voor mijn leesafstand).
Volgens ziet de reader dan die 1e pagina als voorblad omslag (plaatje) en lettergrootte instelling heeft geen invloed op plaatjes.
Ik ga daar eens een "Callibre omslag" voor plaatsen, misschien is het dan opgelost
Datum: 01.10.2011 18:54
Er zat wel een Engelstalige "Frankrijk"bij, dus als je daarmee vooruit kunt..?
Zal eens kijken om te converteren. Er zijn nog diverse opties in Calibre die me vraagtekens oproepen.
Die leesgrootte is herkenbaar helaas. Etiketten in de supermarkt worden steeds lastiger ;-)