Geplaatst door: mamagaai
Datum: 19.10.2011 20:17
Kom anders eens kijken op www.eboekenforum.nl
Hier hebben we een enthousiaste groep forumleden die gezellig met elkaar schrijven over e-readers en e-boeken.
We zijn er ook om elkaar te helpen met het maken van keuzes, uitleg te geven over bediening e.d.
Geplaatst door: ® Irene 1
Datum: 20.10.2011 16:14
Even gekeken. Nog klein, maar zeker niet verkeerd.
Datum: 21.10.2011 11:40
Genoemd forum is momenteel actiever dan hier ;-) Boekenwurmen worden wakker en vakantiegangers gaan aan hun winterslaap ?
Geplaatst door: ® jv
Datum: 22.10.2011 09:01
Ik ben me aan het verdiepen om een eenvoudige ereader aan te schaffen en dus ook niet te duur. Ik lees voornamelijk op vakantie, thuis wat miner. Ik wil het ding mee kunnen nemen naar het strand, zwembad etc. Normaal lees ik grote letterboeken, en die nemen nogal wat ruimte in babage. Afgelopen zomer heb ik bij iemand een ebook gezien, weet helaas het type niet, maar deze zag er mooi en licht uit. Zover mijn kennis nu is begrijp ik dat ik beter een e-inkt kan kopen en geen lcd scherm. Wat e-paper is weet ik niet. Ook het formaat kom ik niet uit. Is 6 inch voldoende of kun je beter een maatje groter kopen. Touch screen lijkt me minder aangezien je scherm dan sneller vettig wordt :-)
Maar misschien zijn jullie ervaringen anders.
Ik wil komende maanden de aanbiedingen in de gaten houden, hebben jullie tips voor minimale specs of types die goed bevallen? De laatste aanbieding bij de bijenkorf die hier genoemd is ben ik achteraan gegaan, helaas al meteen uitverkocht.
Geplaatst door: Jen
Datum: 22.10.2011 09:51
Ook ik heb me de laatste weken in zo'n ereader verdiept en moet je zeggen dat het nog niet meevalt een juiste keus te maken.
Bevindingen: LCD of einkt, schermafmetingen van 5 tot 9,7 inch(diagonaal gemeten)( een inch is 2,54 cm)Bijv. de ene kost 80,-- (BOL) em daarvan kost de oplader 47,-- een ander kost 140,-- en de oplader een tientje. Een wirwar van prijzen. Mijn conclusie koop er nog geen oplader bij, die zijn voor 7,-- te koop bij opladernu.nl.Verder mini of gewone sdcards mini of gewone usb kabel wederom een wirwar. Wat mij opviel op de site kieskeurig(""alle ereaders"") dat de e-inkt en lcd schermen 5, 6 of 9,7 inch waren maar van 7 inch schermen alleen lcd/tft schermen werden aangeboden/beschikbaar zijn?
Wij hebben nu een Aluratek Libre pro op proef genomen ( 80,-- bij BOL) met e paper scherm van 5 inch ( epaper is vlgs mij ongeveer hetzelfde als e-inkt alleen met zwarte letters op licht groene ondergrond maar ook uitstekend te lezen in volle zon).
We hebben deze gekozen vanwege de prijs en de handzaamheid. Twijfel om liever een 6 inch scherm te nemen. Waarschijnlijk moet je wat eerder omslaan. 9,7 is gewoon te groot voor wat jij ermee wilt doen.
succes.
Datum: 22.10.2011 09:55
correctie: 9,7 inch waren alleen e-inkt readers op de site kieskeurig.
Datum: 22.10.2011 12:01
JV, kijk ook eens op marktplaats. Momenteel stappen veel lezers over op een tablet. Ik had mijn bebook neo er voor de helft van de nieuwwaarde.
Je leest grote letters. Dit is erg eenvoudig in te stellen, maar je slaat inderdaad vaker je pagina's om. In dat geval zou ik wellicht een wat groter scherm kiezen.
Kijk bij grotere boekhandels eens of je er enkel kunt bekijken. Onze bieb had er onlangs ook vier liggen ter vergelijk.
Naar ik meen werd laats de Archos via een school aangeraden voor hun studenten. ken dit merk verder niet, maar viel me wel even op. Is een prijsvriendelijk apparaat, maar ken de verdere kwaliteit niet.
Geplaatst door: hani
Datum: 24.10.2011 07:58
Zelf heb ik de bebook club, na veel google voor 149 incl hoes gekocht bij een internet winkel.Een lampje kun je eventueel voor 72 ct bij de action kopen, kabel zit erbij en tegenwoordig heeft iedereen wel z'on stekker waar die kabel in kan van bijv je mobiel of ipod.Ik heb een hoes die je om kunt slaan waardoor he vast houd als een boek.Er zijn ook hoezen waar je hem uitschuift maar doordat je dan twee aparte dingen hebt vind ik het niet prettig vasthouden.Heb er heel veel plezier van en veel boeken op staan, iets van 600,Op mijn pc heb ik nog ong 6000 boeken, gedownload in 1x via spotnet, duurde en uurtje.Mijn buren en collega's noemen af en en toe een schrijver en meestal zitten die er nog tussen ook.Verder kijk ik dagelijks of er weer wat gepost is wat ik nog wil hebben.
Mijn advies is om als je een leuke aanbieding ziet goed op rescensies te googlen..wij zagen er bijv eentje voor 100 bij de Hema en die zelfde bleek de ako verkocht te hebben en bij bijna alle rescensies bleek dat hij vaak vastliep...Met de dec maand in aantocht zullen er vast weer aanbiedingen volgen!Succes
Datum: 24.10.2011 08:24
Bedankt voor de tips.
Ik zie nu een oyo e-reader voor 149 euro. Bij de specificaties staat dat het een spielgelvrij e-paper beeldscherm is.
Iemand een idee wat e-paper is en of dat goed leest ook in de zon?
Datum: 24.10.2011 08:54
""Iemand een idee wat e-paper is en of dat goed leest ook in de zon?""
Tja, als je de reacties op jou vraag niet leest schiet het niet op natuurlijk.
Geplaatst door: Loesol
Datum: 24.10.2011 09:13
Datum: 24.10.2011 10:34
@Jen, helemaal gelijk, ik had er overheen gelezen. Sorry. Het is me nu duidelijk.
Ik google nog even verder.
Geplaatst door: ® Peetje
Datum: 25.10.2011 23:39
Ik heb in juni een Archos 70B gekocht voor zo'n EUR 125,--, incl. hoes en dit bevalt prima. Hij heeft een TFT scherm, waarvan de helderheid in te stellen is en heeft Wifi (en uiteraard een browser en (pop)e-mail programma). 4 GB intern geheugen en pakt een 4 GB SD kaartje. Een goede reader en een soort van mini tablet door de mogelijkheid om "apps" te downloaden (gratis).
Nadeel: TFT scherm en Wifi verbruiken aardig wat stroom, dus regelmatig opladen; bij het gebruik van alleen de reader ca. 20 uur te gebruiken.
Geplaatst door: victor
Datum: 26.10.2011 11:09
@ peetje,
begrijp ik het goed dat het geen e-ink is maar een gewoon scherm?
en zo ja is het e-ink gemis dan niet vervelend bij langdurig lezen?
Geplaatst door: Jelzie
Datum: 26.10.2011 13:06
als het geen e-ink scherm zal het in 1e instantie geen groot gemis zijn. Maar als je veel leest krijg je bij een TFT toch veel eerder hoofdpijn en het is minder rustig aan je ogen.Ook in de zon geeft het spiegeling, is bij E-ink niet.
We hebben er thuis beide 1, ik een Sony met E-ink en mijn man een tablet van Yarvik.
Het mag absoluut niet naast elkaar liggen.
Er is nu een nieuwe Sony uit, die rond de 149 euro kost met wel E-ink, ongeveer dezelfde prijsklasse dus, als ik dan kon kiezen zou ik toch echt voor E-ink gaan.
Ik zou het verschil in de winkel even bekijken.
Geplaatst door: Jelzie
Datum: 26.10.2011 13:08
Oh ja wat betreft het opladen.
Zo`n tablet moet je inderdaad vaak opladen, de Sony heb ik in 3 weken vakantie niet 1x op hoeven te laden, die gaat weken mee en heb hem toch heel vaak in gebruik.
Geplaatst door: Jasper
Datum: 26.10.2011 15:12
Die nieuwe Sony even opletten. Ik las dat ie een bug heeft - hij slaat achter elkaar alle blz. om tot ie vast loopt.
Sony wil tot dusver niet reageren.
Even aanzien dus!
Geplaatst door: Slimpie
Datum: 02.11.2011 12:53
Lang leve de Ipad2! Geen aparte laptop, E-reader, DVD scherm, o.w.d.o. ... Alles in één! En snel...
Geplaatst door: nog slimmer
Datum: 02.11.2011 13:45
Ipad???......lekker vermoeiend voor de ogen. IPAD-hype, samsun-tablet is beter
Geplaatst door: Annie's
Datum: 02.11.2011 14:02
IPad, ereader ik heb ze allebei maar voor het lezen prefereer ik toch de reader. Deze ligt lekkerder in de hand dan de iPad. Lees minder zwaar.