Geplaatst door: yvonne
Datum: 02.11.2011 14:23
Slimpie, je scherm is dan toch veel kleiner dan bij een laptop?
Lastig bv als je film wilt kijken of muziek luisteren met beeld erbij. Sowieso wil ik niet zo'n klein scherm.
Geplaatst door: Peetje
Datum: 02.11.2011 17:53
@Victor: wat Jelzie zegt is m.i. ten dele waar; het scherm is nl. goed te dimmen; overdag in de zon helder en 's avonds (in bed) gedimd en het voordeel dat je geen leeslampje nodig hebt. Ik heb nog niet ervaren, dat het vermoeiend is. Wel spiegelt het wat in de felle zon.
Met e-ink heb je ook niet de mogelijkheden van internet/e-mail/spelletjes etc. Met de Archos (of elke andere tablet met TFT)heb je meer mogelijkheden.
Geplaatst door: ® jv
Datum: 02.11.2011 18:05
Een e-reader is in aanschaf veel voordeliger dan een ipad of andere tablet. Dit is voor mij nu ook nog een reden om voor een e-reader te gaan. Maar natuurlijk heb je bij beide goedkopere en duurdere versies voorhanden.
Geplaatst door: ® Brend@
Datum: 02.11.2011 20:43
Ik kan tot nu toe beter overweg met de Ipad, vind het allemaal wat logischer in elkaar zitten dan de Archos ereader. M.n. zoeken en bladeren.
Geplaatst door: Slimpie
Datum: 04.11.2011 20:28
@ nog slimmer: Helaas, die Tab van Samsung kan alleen in de breedte, draait niet mee en wordt met de tijd steeds trager (met dank aan Android)... Apple heeft zeker z'n beperkingen, echter blijft dezelfde snelheid. Heb beide tabs naast elkaar kunnen gebruiken op m'n werk en kan niet anders zeggen dan: Ipad2 is constanter dan de Samsung Tab.
@Yvonne: de laptop laat ik bewust thuis, het scherm vind ik precies goed, zeker met de zoom mogelijkheden. Het is ook gewoon een kwestie van wennen denk ik... Ik gebruik de laptop zelfs op het werk steeds minder. Alleen nog voor het echte computerwerk.
Geplaatst door: irmgard
Datum: 08.11.2011 23:03
Blokker heeft een E-reader in de aanbieding voor euro 79,95. Geen idee of het wat is;een voor mij onbekend merk en kon uit de advertentie ook niet opmaken of het een e-ink scherm was of niet.
Misschien heeft iemand interesse?
Geplaatst door: stori
Datum: 08.11.2011 23:16
Ik lees met belangstelling mee, ik hoop er straks onder de kerstboom eentje te vinden en ben me aan het orienteren. Voor de Belgische forumleden, de Blokker aanbieding loopt ook bij ons. Voor zover ik iets kan opmaken uit de informatie over het scherm, de lichtsterkte is regelbaar, zal vermoedelijk geen e-ink zijn.
Overigens dank voor alle bijdragen,heb hier al veel info opgestoken. En mijn man zal gelukkig zijn dat er weer heel wat kilo's minder mee gaan op vakantie. Mijn record samen met 3 kinderen was 18 kilo. Hij had me verplicht om het te wegen. Schrok er zelf van.
Geplaatst door: ® Irene 1
Datum: 09.11.2011 00:11
Gezien de kilo's kun je jezelf geen mooier cadeau bedenken.Je kunt ongestraft honderden boeken meenemen straks ;-)
Geplaatst door: Jasper
Datum: 09.11.2011 00:22
Irmgard, op de site van Kieskeurig vind je onder de e-readers enkele AutoVisions met hetzelfde bureaublad als die van Blokker. Die zullen het dus wel zijn.
Meestal hebben ze een tft-scherm. Maar er zijn nog weinig reacties.
Voor hetzelfde geld heb je dan ook een tablet, waar behalve de e-reader nog veel meer op kan.
Geplaatst door: ® daphne
Datum: 10.11.2011 00:07
Zo'n ereader van de Blokker is natuurlijk een leuke aanbieding. Maar als je een "verwende" veel-lezer bent, en ook nog graag het boekgevoel houdt, zou ik toch voor een e-inkscherm gaan.
Maar als je zo af en toe een boek leest, lijkt me dit geen slechte koop. Maar dan zou je ook een tablet kunnen overwegen.
Geplaatst door: Jen
Datum: 10.11.2011 08:41
Na veel wikken en wegen hebben we nu inmiddels 2 Aluratek readers
gekocht van 80 euri bij de Bol.Deze heeft een soort e-inkt scherm met een zachtgroene ondergrond. Leest uitstekend in de zon, niet in het donker, dan heb je een lamp(je) nodig. Handig formaat, licht van gewicht (niet onbelangrijk)er kunnen ca 100 boeken op.
Het enige is het downloaden met behulp van Adobe Digital editions.Gaat bij mij niet ""automatisch"" en het programma loopt wel eens vast.Het lukt me inmiddels.Geen technische ondersteuning van Adobe want het is een gratis prog.
Inmiddels één boek uitgelezen , prima.
Het enige is dat je als je bijv. op bladzijde 75 bent en je wilt even terug naar bladzijde 4 , je dat met een functie moet doen die lijkt op het sms-en op een mobiele telefoon( of helemaal terugbladeren).Bewerkelijker dan bij een echt boek dus.
Op vakantie, zeker als je gewichts/ruimte ""problemen"" hebt, ideaal.
Datum: 10.11.2011 16:14
Fijn dat je goed geslaagd bent Jen!
Kun je met Calibre wel vooruit met boeken opladen? Ik ben daar erg tevreden over.
Heb je een goede snelheid van bladzijdes omslaan? Ik vond dat bijvoorbeeld bij de Oyo (huismerk Selexyz)erg traag, ik stoorde me daaraan. Van de andere kant is 80 euro een hele nette prijs, je mag dan wellicht minder verwachten.
Datum: 10.11.2011 18:31
@ Irene.Calibre?? zegt mij niets, wat betekent dat(sorry ik ben halve digibeet). Het is een prima ereader, het ding kan ook niets anders; we willen alleen maar lezen dus; ok. maar scherp geprijst dacht ik voor een e-inkt-achtige reader. We hebben er eerst één gekocht om uit te proberen,was bang dat het scherm erg klein was,maar werkt prima; lijkt wel of ik een boek sneller lees dan ""normaal"". Alleen als ie ""crashed"" op vakantie dan zit je mooi te kijken; dat heb je niet met echte boeken.
Gelukkig hebben veel campings een soort rommelige bibliotheek waar mensen uitgelezen boeken achtergelaten. Hebben we al best veel plezier van gehad. Wijzelf ""droppen"' daar ook regelmatig boeken die we uit hebben op zulke campings. Goeie gewoonte.
Datum: 10.11.2011 19:29
Ps: omslaan gaat goed, geen uitval van het scherm , duurt hooguit één seconde, valt niet op. Geeft de ""echte"" pagina -no's aan met een nummer rechts op het scherm. Namelijk op normale lettergrote geeft het e-reader-scherm( 5 inch) ca. een halve pagina van het originele boek weer.
Geplaatst door: bregje
Datum: 10.11.2011 21:49
Voor mij is zo'n stapel boeken juist vakantie, ik begin al een paar weken van tevoren te sparen, stapel ligt klaar en ik vind het een genot er steeds een nieuw (geleend) boek bij te leggen.Wat ruimte en gewicht betreft heb ik ook geen probleem, we zijn maar samen en huren iets dus plek zat. Ik ga dus nog niet overstag. Maar als je weinig ruimte hebt of gaat vliegen is het vast heel handig. Het valt me op dat vooral vrouwen een e-reader hebben en mannen veel minder.
Geplaatst door: ® ina1
Datum: 10.11.2011 22:02
Vrouwen lezen vaak ook meer.
Sinds ik de e reader heb heb ik geen papieren boek meer in handen gehad.
Het leest reuze prettig
Vooral in bed.
Nou ja overal.
Geplaatst door: Annies
Datum: 10.11.2011 22:24
Ik nam ook altijd een stapel boeken mee. Sinds wij met een caravan reizen is de stapel ook geen probleem. Het fijne van een ereader is dat je geen pijn in je handen krijgt bv. Alle andere voordelen zijn wel genoemd hierboven. Sinds ik de ereader heb download ik erg veel boeken die ik normaal bij de bieb zou lenen. Als je veel leest is het gewoon een erg fijn apparaat met alle gemakken van dien en heel soms lees ik nog een pboek maar liever lees ik op de reader.
Datum: 11.11.2011 12:36
ook ik ben meer gaan lezen. De gang naar de bieb blijft fijn, maar savonds door mijn eigen bieb in Calibre heen kijken en ter plekke een boek kunnen kiezen is wel heel luxr.
Voor Jen:
http://calibre-ebook.com/
Calibre download je op je PC (of op een stick) een daarin plaats je al je digitale boeken. Een kind kan de was oen, het werkt net als foto's uploaden, maar bijna nog eenvoudiger.
Per boek kun je dan informatie invullen en/of downloaden (met 1 klik), sorteren op schrijver, titel, genre, waardering, etc etc. Het is een gebruiksvriendelijk en Nederlandstalig programma.
Op diverse fora lees ik idd dat Adobe soms lastig werkt. Calibre werkt echt eenvoudig en vlug. Boeken naar je e-reader plaatsen is net als documenten in en andere mp zetten.
Hopelijk is deze uitleg digibeet-vriendelijk ;-)
Geplaatst door: Jasper
Datum: 11.11.2011 14:13
Waarschuwing.
Op de eerste blz van dit draadje komt de link voor naar http://www.ebook.gratis-downloaden.nu/
Laat die maar even links liggen, want er zit een trojan horse in met een heel lastig te verwijderen System Restore. (wat iets heel anders is dan het in Windows normaal aanwezige bestand system restore).
Weliswaar is deze SR een 'fake', maar als je niet oppast kost het je een aardig bedrag om het te laten 'verwijderen' plus de nodige moeite om het daarna echt te verwijderen. En het terug te draaien bij Visa cards. Zie http://www.spywareremove.com/removeFakeSystemRestore.html
Het is maar een tip...
Datum: 11.11.2011 15:54
Bedankt Irene, ik ga het proberen.