Geplaatst door: Eileen
Datum: 11.09.2012 16:34
Ik meende de Loire te herkennen en vond 'm via "vieux ponts Loire" (bogen tellen...)
Goed, iets anders:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YAYKKLNL-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HLXZMKRV-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XSNBHB7C-D.jpg
Ook deze plek/gebeurtenis is bijzonder voor mij, bepaalt voor een belangrijk deel mijn familiegeschiedenis, én toekomst....
Geplaatst door: ® Peetje-57
Datum: 11.09.2012 16:52
Lille?
Geplaatst door: ® Jan van I
Datum: 11.09.2012 17:17
Een monumentje ergens?
Ik probeer te ontcijferen wat er staat en volgens mij lees ik:
Charles de Ga......
Charles de Gaulle misschien?
Zou goed kunnen kloppen met het Lotharingse kruis.
Datum: 11.09.2012 17:19
Nope.......niet Lille.
Op deze plek vond een belangrijk moment voor Frankrijk plaats.
Ik wil graag de precieze plek horen.
Datum: 11.09.2012 17:30
Ook iets te zeggen over mijn suggestie?
Datum: 11.09.2012 17:51
Ehh, Jan, jij bent clever genoeg om dit te vinden hè?
Dat Lotharingse kruis zegt mij niets. Maar zie jij die niet overal? ;-)
Je bent op de goede weg. Als ik meer weggeef kan ik net zo goed de locatie erbij zetten, slimmerik.
Datum: 11.09.2012 17:57
als het niet zijn geboorteplaats is (Lille), dan misschien zijn begraafplaats: Colombey-les-Deux-Églises?
Datum: 11.09.2012 18:00
Neeeeeeeeeeeeeee.................
Bayeux!
Nu heb ik een probleem (als het goed is tenminste)! Dat is de plaats, die ik als volgende wilde plaatsen.
Ik snap nu ook de verbintenis van Eileen..............kom zelf ook oorspronkelijk uit Eindhoven en ben er afgelopen zomer geweest: Avenue de Eindhoven.
Datum: 11.09.2012 18:05
Datum: 11.09.2012 18:08
Ik had 'm ondertussen ook gevonden.
En, natuurlijk, zie je het Lotharingse kruis overal maar nergens zo groot als in de woonplaats van Charles de Gaulle.
http://a53.idata.over-blog.com/5/19/41/01/De-Gaulle-et-la-Resistance/Au-General-De-Gaulle-a-Colombey-les-deux-Eglises--la-Cro.jpg
Datum: 11.09.2012 18:12
Je bent er héél dichtbij, maar het is niet de Boulevard d'Eindhoven.
Mijn verbintenis gaat overigens dieper dan deze stedenband, deze stedenband bestaat nl.(mede)dankzij mijn opa. Hij was dan ook ereburger van deze stad. Het is ook daardoor, dat ik hier vlakbij heb gewoond, zoals ik bij een vorige foto al vertelde.
De tekst op het monument is een belangrijke toespraak, die verband houdt met het waarom van die stedenband.
Datum: 11.09.2012 18:12
Datum: 11.09.2012 18:14
sorry als ik te vroeg heb geplaatst, maar met Boulevard de Eindhoven bedoelde ik alleen het adres van de Camping Municipal aldaar en volgens mij staan de monumenten in Bayeux?
Datum: 11.09.2012 18:17
Yep, een makkie, ben ik mee opgegroeid, Pointe dus Hoc!
Mijn opa kwam voor de oorlog al in Bayeux via het wielrennen, en had daar vrienden. Hij was een van de intiatiefnemers van het ophalen van de fakkel elk jaar. Mijn zoons heten beiden naar soldaten die op de D-daystranden geland zijn, en die wij persoonlijk gekend hebben. Zelf ben ik oa. gids geweest op de D-Daystranden.
Datum: 11.09.2012 18:21
@Peetje, klopt, de camping van Bayeux ligt aan de Boulevard d'Eindhoven, en dit was de Place Charles de Gaulle in Bayeux, waar Charles de Gaulle zijn eerste toespraak hield op 'vrije' Franse grond.
Zoals je hierboven kunt lezen ben ik door mijn persoonlijke familiegeschiedenis intens verbonden met Bayeux.
Maar jij zat zo goed dat ik vind dat jij de volgende foto mag plaatsen!!
Geplaatst door: ® Eileen
Datum: 11.09.2012 18:50
Nog een weetje:
Bayeux en Eindhoven hebben een vriendschapsband om dat beide steden de eerst bevrijde in hun land zijn. Daarom wordt elk jaar het bevrijdingsvuur in Bayeux gehaald en op 18 september Eindhoven binnengebracht, de "fakkeloptocht".
(goh, je kunt aan niks merken dat dit nogal belangrijk is voor mij hè?....sorry).
Geplaatst door: ® Brend@
Datum: 11.09.2012 20:42
Ga vooral lekker door met dit soort informatie Eileen, ik vind het tenminste wel interessant. Weer wat geleerd.
Datum: 11.09.2012 21:47
Goh, Brenda, dank je! Ik ben altijd bang mensen te vervelen met mijn weetjes. Ik vind het zelf erg leuk om meer info te krijgen over de plekken op de foto's. Gaat het toch meer leven, vind ik.
@Peetje, doe jij nog een foto dan?
Datum: 11.09.2012 22:00
Maar dat had hij toch al gedaan, Eileen!
Hij kwam met Bayeux op de proppen en plaatste meteen de volgende opgave.
Wie had het goede antwoord? Jij toch?
Of ben je Pointe du Hoc al weer vergeten?
Ergo jij bent aan de beurt!
Datum: 11.09.2012 22:17
Ja Jan, de antwoorden liepen een beetje door elkaar heen...
Oké, iets heel anders dan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JMBS33TA-D.jpg
De staart van dit dier staat symbool voor de industrie van deze plaats.