Geplaatst door: ® daphne
Datum: 10.11.2011 09:14
Ik heb nog even de Kampioen van oktober erbij gepakt. Het enige dat ik kan terugvinden is dat er onder de nieuwe voorwaarden wordt gesteld dat personenauto's, motorfietsen en kampeerauto's niet zwaarder dan 3500 kg worden geholpen.
Waarschijnlijk is deze beperking/bepaling nodig geweest om te omschrijven omdat de ANWB werd steeds vaker door leden werd ingeschakeld, met een bestelwagen, die als lichte vrachtauto wordt aangemerkt en een C rijbewijs nodig heeft.
Je voertuig moet aan de eisen voldoen voor een A of B rijbewijs.
Er wordt in de nieuwe voorwaarden niet gerept over aanhangwagens.
Geplaatst door: MAB
Datum: 10.11.2011 09:20
Oh ja, en als je voor je combinatie BE nodig hebt hoef je niet om die reden op te zeggen. BE heb je namelijk ook vaak al nodig voor combinaties ónder de 3.500 kg. Namelijk als de maximum toegestane massa van de caravan méér is dan het leeggewicht van de auto.
Geplaatst door: Xandra
Datum: 10.11.2011 09:22
Een lidmaatschap van de ANWB is geen verzekering maar een verenigingsproduct. Je hebt er ook nooit voor hoeven tekenen dus kun je vanwege wijziging in voorwaarden ook na 15 nov niet meer opzeggen op grond van een artikel wat over verzekeringen gaat .
Datum: 10.11.2011 09:28
ANWB lidmaatschap idd niet, maar het aanhangersupplement is volgens mij wel een verzekering. Daar betaal je trouwens extra voor bovenop wat het lidmaatschap kost. En verder heeft het aanhangwagensupplement dusdanig veel kenmerken van een verzekering dat je het als zodanig kunt beschouwen lijkt mij. Je betaalt een soort premie, en als er een onvoorziene gebeurtenis plaatsvind, doe je een claim bij de ANWB en zij keren uit in de vorm van geld danwel natura.
Datum: 10.11.2011 09:41
Binnen het verenigingsrecht geldt dat opzegging mogelijk is binnen een maand nadat een besluit tot beperking van de rechten van het lid bekend zijn gemaakt of hem medegedeeld.
BW2 art 36 lid 3
Geplaatst door: Leo11
Datum: 10.11.2011 09:58
Heb vandaag de ANWB gebeld en het is juist dat de voorwaarden voor 2012 gewijzigd worden. Echter de >3500kg voor auto +caravan betreft de som van massa ledig gewicht volgens kenteken en niet massa beladen gewicht volgens kenteken. Ik heb hen erop attend gemaakt dat deze hele discussie op dit forum en op het KCK forum loopt en zij hebben beloofd dit nu duidelijk op het KCK forum uit de doeken te gaan doen. Dus hou het KCK forum in de gaten.
Datum: 10.11.2011 10:16
Het aanhangwagensupplement is een aanvulling op het wegenwachtlidmaatschap voor het buitenland dus geen verzekering. Ook voor dit aanhangersupplement hoef je niet te tekenen en je kunt het alleen afsluiten al je ook wegenwacht Europa hebt .
Geplaatst door: Forumvolger
Datum: 11.11.2011 13:31
Moet je wel de statuten kennen MAB, want deze kunnen dit recht weer aan een lid ontzeggen. Ik weet niet of dat in dit geval ook zo is of niet.
Datum: 11.11.2011 15:23
Nou Mab, dat kan toch.Op 1 oktober is deze wijziging bekend gemaakt en voor 15 nov. kun je opzeggen. Is ruim een maand
Geplaatst door: Mon!que
Datum: 11.11.2011 16:37
Nog steeds geen uitsluitsel. En dinsdag a.s. is het de 15e!
Wat ik me nu ook nog afvraag is het volgende:
Onze caravan weegt volgens het kenteken leeg 1.410 Kg en de auto heeft een rijklaargewicht van 1.565 Kg. Samen is dat 2.975 Kg. Dan mogen wij aan mensen en bagage totaal nog 525 Kg meenemen.
Hoe gaan ze aantonen dat we meer dan 525 Kg bij ons hebben. En wanneer we met zijn tweeen op pad zijn, dan zitten we onder de 525 Kg. Als onze 3 grote kinderen op de achterbank zitten, dan zitten we boven de 525 Kg.
Moeten we dus als we pech onderweg hebben, de kinderen en een paar koffers in de bosjes zetten en dan hebben we wel recht op hulp?
Lijkt me een rare situatie!
Geplaatst door: Bart Bouwmeester
Datum: 11.11.2011 18:28
Vandaag opnieuw contact gehad met de ANWB. De verwarring bij hun is compleet. Hangt er van af wie je aan de telefoon hebt.......
Aan het eind van de middag ben ik terug gebeld.
Hun standpunt is dat auto-caravan combinaties waarvan het wettelijk toegestane totaalgewicht boven de 3500 kg uitkomt uitgesloten worden van hulp in het buitenland.
Ik heb daarop meteen mijn lidmaatschap opgezegd, en wacht verdere ontwikkellingen wel af.
Ik ga de komende maanden niet naar het buitenland, dus nog even de tijd om een andere oplossing te zoeken.
Geplaatst door: Wendy
Datum: 11.11.2011 18:37
Zo is het Bart, heb ik ook zo gedaan. Gewoon opzeggen voor 15 november. En als blijkt dat het toch anders ligt (mogen ze eerst zwart op wit op papier zetten) dan meldt ik me voor de vakantie wel weer aan. Probleem voorlopig opgelost.
Datum: 11.11.2011 20:39
Ik heb de europaservice en het aanhangwagensupplement ook maar opgezegd.
Laten jullie het hier weten als er een goede oplossing is gevonden, dan kunnen wij daar ook gebruik van maken.
Geplaatst door: digi-oma
Datum: 11.11.2011 21:24
Toch is het raar... als mijn auto kapot gaat onderweg dan moet deze mogelijk worden afgesleept (is me dit jaar overkomen omdat een sensor stuk was) heeft dat toch niets te maken met het totale gewicht van de combinatie? De caravan was toen al op de camping en bleef gewoon op de camping.
Er kan ook iets onbenulligs aan de caravan kapot gaan zonder dat dit met de auto te maken heeft (verlichting bijv.), maar waarvoor toch hulp nodig is. Dan geen hulp meer?
Is voor ons niet relevant omdat we echt het totaalgewicht niet overschrijden, maar 't geeft toch te denken. Lijkt me trouwens nog niet zo handig een gestande combinatie ter plekke te wegen ;-)
Geplaatst door: ® daphne
Datum: 11.11.2011 21:30
Omdat wij een lease-auto hebben, hebben wij geen wegenwachthulp bij de ANWB en dus ook geen aanhangwagensupplement.
Onze caravan is bij de Europeesche all-risk verzekerd, waarbij ook hulp is gedekt als de auto uitvalt. Alleen als de auto door pech uitvalt mag de auto niet ouder zijn dan 60 maanden. Wellicht een optie voor degene die nu iets anders zoekt.
http://www.europeesche.nl/klantenservice/downloads/vervoer-en-verblijf/caravanverzekering/voorwaarden-caravan.pdf/
pagina 8 punt 4.3
Verder denk ik nog steeds dat de ANWB niet het treingewicht van max 3500 kg bedoelt, maar dat het alleen het aanhangwagengewicht betreft. Tenzij ze graag van een heleboel leden af willen.
Geplaatst door: yvonne
Datum: 11.11.2011 23:17
Volgens mij blijft de ANWB expres vaag t/m 15 november. Zelf zijn wij overgestapt naar Route mobiel. Ik weet niet hoe het daar geregeld is? Wij hebben zelf nl geen caravan maar waren wel de ANWB beu.
Geplaatst door: ® Peter2
Datum: 12.11.2011 14:14
Samenstellen (van voertuigen) is een term die in vele verkeerswetgevingen gebruikt wordt.
Daar wordt altijd mee bedoelt "trekkend voertuig plus aanhangwagen of oplegger".
De ANWB schrijft op pagina 20 door Daphne bedoelt:
"Aanhangwagen
De achter uw voertuig meegenomen toercaravan, bagagewagen, trailer of
vouwwagen met een totaal samengesteld belast gewicht tot 3.500 kg. In het
buitenland geldt dat de aanhangwagen uit Nederland is meegenomen."
Het samengesteld belast gewicht, wat dus inhoudt het max toelaatbaar gewicht van auto en aanhanger. De enige discussie die hierover kan doorgaan is waar halen ze de max gewichten vandaan?
In mijn geval zou dat van de personenauto kunnen zijn het kenteken gewicht van 1330 kg of het max toelaatbaar gewicht (te lezen op het metalen plaatje onder de motorkap)van 1880 kg en het max kenteken gewicht van de caravan 1300 kg.
Ik denk dat ze met belast gewicht simpelweg de max van beiden bedoelen waar door ik op 3210 kg uit kom en dus ruim binnen de norm van 3500 kg.
Mensen die op deze wijze boven de 3500 kg uitkomen vallen derhalve buiten de nieuw gestelde voorwaarden en doen er goed aan om diengevolgen te handelen.
Datum: 12.11.2011 16:28
Wij komen op die manier (maximaal toegestane gewichten bij elkaar optellen) boven de 3500Kg uit.
Wie kan mij adviseren waar ik dan wel verzekerd kan worden voor pechhulp en vervangend vervoer in Europa.
Geplaatst door: yvonne
Datum: 12.11.2011 16:38
Route mobiel??
Datum: 12.11.2011 17:08
In de voorwaarden van Route mobiel kan ik inderdaad nergens een beperking vinden wat betreft maximaal gewicht van de combinatie.
Echter wel de beperking dat een vervangende auto maximaal uit huurcategorie D mag komen. Dat is bij voorbeeld een Volvo V50. en die mag maximaal 1200Kg trekken, daar kunnen we onze 1700Kg caravan nooit mee trekken.