Geplaatst door: yvonne
Datum: 12.11.2011 18:56
Monique: welke categorie komt er dan na D? Ik dacht dat dat de zwaartste was.
Geplaatst door: donald
Datum: 12.11.2011 19:27
Na D komt E :)
maar zonder gekheid, niet elk autoverhuur bedrijf heeft dezelfde volgorde in categorieen. Je hebt daarna nog de minivan, station, full size, premium, luxery, sportcars, suv/4wd, cabrio's en dan heb je nog diverse bestelbussen.
Geplaatst door: sannie
Datum: 12.11.2011 19:36
wij hebben buitenland pech hulp bij de autoverzekering.(FBTO)
Geplaatst door: digi-oma
Datum: 13.11.2011 23:24
Gebeld door een kennis die vrachtwagenchauffeur is. Volgens hem... "als je met een combinatie auto/caravan rijdt waarvan het toegestane totaalgewicht meer is dan 3.500 kg. heb je een groot rijbewijs nodig. Zelfs als je in de praktijk dit gewicht niet haalt."
Van horen zeggen, dus verwijt mij niets... ik snap er trouwens geen jota meer van!
Daarom vanaf de site van de Rijksdienst Wegverkeer zojuist gekopieerd:
Rijbewijs B
Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).
Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg.
Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg zijn. De maximum massa van de totale combinatie is: massa leeg voertuig + laadvermogen trekkend voertuig en daarbij opgeteld massa leeg voertuig + laadvermogen aanhangwagen.
Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.
Rijbewijs BE
Voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.
Rijbewijs C
Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs C motorvoertuigen besturen anders dan rijbewijscategorie D, waarvan de maximum toegestane massa meer bedraagt dan 3.500 kg. En de aan dit voertuig gekoppelde aanhangwagens met een maximum toegestane massa van 750 kg.
Rijbewijs CE
Voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.
Rijbewijs C1
Voor motorvoertuigen anders dan die van categorie D, waarvan de maximaal toegestane massa meer dan 3500 kg, maar ten hoogste 7500 kg bedraagt; aan de motorvoertuigen van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximaal toegestane massa van ten hoogste 750 kg.
Rijbewijs C1E
Voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C1 en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg, mits de maximaal toegestane massa van het zo gevormde samenstel ten hoogste 12.000 kg bedraagt en de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen de 'massa leeg voertuig' van het trekkende voertuig niet overschrijdt.
Geplaatst door: loes
Datum: 14.11.2011 00:05
Dat klopt digi-oma, met het huidige rijbewijs mag je niet veel meer, alleen een klein aanhangertje is nog toegestaan.
Geplaatst door: Mon!que
Datum: 14.11.2011 08:31
Maar met BE mag je toch wel meer dan 3.500 totaal toegestaangewicht voor de hele combinatie?
Geplaatst door: jan v z
Datum: 14.11.2011 08:33
Klopt niet digi oma.
Ik heb twee jaar geleden met het rdw gebeld om antwoord te krijgen op deze vraag.
Antwoord was dat je met rijbewijs B een aanhanger mag trekken die wanneer deze het max toelaatbaar gewicht niet hoger is dan het ledig gewicht van de auto, en de som van het max totaal gewicht van de aanhanger plus (let op) het max toelaatbaar gewicht van de auto niet meer is dan 3500kg.
Deze 3500kg is op dit moment een getal wat men wil verhogen.
Voor rijbewijs BE geld dat het totaal gewicht van de aanhanger lager moet zijn dan dan het max trekkend gewicht van de auto en de som(maximaal toelaatbaar gewicht van de auto/bus) niet hoger mag zijn dan 7500kg.
Geplaatst door: John van D
Datum: 14.11.2011 09:16
Ging hier dit item over?? Terug naar het onderwerp:
Op het KCK-forum de blunder-reactie dat er in april in KCK aandacht aan zal worden besteed. Beste ANWB, de discussie speelt nu!
Datum: 14.11.2011 10:33
Denk John dat de anwb geen reactie gaat geven.
Ze denken nu, stil liggen mond houden heb je de minste pijn.
Wanneer je het idee hebt dat je met je combinatie tussen wal en schip beland moet je de conclusie trekken.
Alleen pechhulp in nederland is dan een optie voor de overige weken dat je geen vakantie hebt.
Misschien dat een goede reisverzeking hier verder in gaat.
Ps. wanneer je op de peage stil komt te staan heb je aan de enwb ook niets omdat deze hier niet mag komen.
Datum: 14.11.2011 11:17
Zojuist is echtgenoot teruggekeerd van ons plaatselijke (behoorlijk grote) politiebureau. Juist door alle verwarring heeft hij daar een gesprekje gehad met de Verkeersdienst; aan de balie kon men hem niet verder helpen.
Baas verkeersdienst vertelde dat men met het BE-rijbewijs een combinatie auto/caravan mag trekken wanneer het maximaal toelaatbare gewicht (dus geladen) van de enkele auto niet boven de 3500 kg. komt. Achter de auto mag een caravan worden voortgetrokken waarvan het maximaal toelaatbare beladen gewicht niet boven het gewicht van de auto mag uitkomen.
Met onze Opel Frontera plus caravan mogen wij ruim boven de 4500 kilo in TOTAAL wegen. Ha, ha... redden we bij lange na niet.
Nog steeds geen idee wat de beweegredenen zijn van het besluit van de ANWB... ben benieuwd.
Datum: 14.11.2011 12:22
Digi-oma, wat weegt jullie auto dan? Een auto weegt toch niet snel meer dan 1300 kilo?? Onze station in ieder geval niet.
En die anwb zegt expres niets tot het de 15de is natuurlijk.
Geplaatst door: ® daphne
Datum: 14.11.2011 12:40
Grappig dat er nu ineens verwarring is over het rijbewijs. Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.
Met een B-rijbewijs mag je een voertuig besturen tot 3500 kg. Of dat nu een auto, bestelwagen/busje, lichte vrachtauto of camper is maakt niet uit.
Je mag onder voorwaarden ook nog een aanhanger trekken. Tot 750 kg altijd (de combi mag dan 4240 kg wegen)
Is de aanhanger meer, dan moet het beladen gewicht van de aanhanger minder zijn dan het leeggewicht van de auto. En het totale maximum toelaatbare gewicht van de auto en aanhanger mag maximaal 3500 kg zijn.
Met een E-rijbewijs mag je een aanhanger trekken tot 3500 kg, met de beperking van wat de auto mag trekken. De opmerking van digi-oma over dat je aanhanger niet zwaarder mag zijn dan de totaal toegelaten massa van de auto klopt ook. Voor auto's met een grijs kenteken is dat 1,5 x de toegelaten massa van de auto.
Met een B-E rijbewijs mag je dus heel veel gewicht verslepen en daar hoeft geen vrachtwagenrijbewijs (C) aan te pas komen. Die komt pas kijken als je trekkende voertuig meer dan 3500 kg weegt.
Maar even ontopic. Vreemd dat de ANWB stil blijft. Volgens mij zijn ze druk aan het rekenen wat de gevolgen zijn als er massaal wordt opgezegd ;)
Geplaatst door: Slimpie
Datum: 14.11.2011 12:49
@ Loes:
- SUV groot: 2500 kg
- SUV midden/MPV groot: 1500-2000 kg
- MPV midden: 1200-1500 kg
enz. enz.
Oh ja en dan heb je ook nog de (bestel)busjes...
Geplaatst door: eric
Datum: 14.11.2011 13:02
vanmorgen het lidmaatschap vd Anwb opgezegd, met natuurlijk de reden hiervan.
Ze gaven me nog gelijk ook.
Zojuist de voorwaarden maar even gelezen van Routemobiel.
Hierin geldt alleen het max.gewicht van het voertuig (3500kg),
dus niet max. 3500 kg voor het totaal treingewicht.
Ben maar gelijk overgestapt.
Eric
Geplaatst door: Mon!que
Datum: 14.11.2011 13:15
Bij Routemobiel zie ik die voorwaarde ook nergens staan, echter wel het volgende onder "Speciale Voorwaarden Uitgebreid Vervangend Vervoer":
Voor zuivere huurkosten van Gelijkwaardig Uitgebreid
Vervangend Vervoer, in maximaal huurcategorie D.
En voor zover ik begrijp is categorie D bijvoorbeeld een Volvo V50 en daar krijg je een zware caravan niet mee weg
Datum: 14.11.2011 13:42
Als ik het zo lees is met een caravan rijden een dure grap.Ik vind dat wij al veel wegenbelasting betalen voor onze auto van 1300 kilo en wij willen dan ook een veel kleinere auto. En zelfs met zo'n auto kun je nog geen caravan trekken?? Ik zou nooit een heel jaar lang met een grote en vooral zware auto willen rijden om die caravan te kunnen trekken. Je betaalt je nl blauw aan benzine,diesel en belasting. Dat zou het mij echt niet waard zijn en nu krijg je het dus ook amper verzekerd. Ik zou nog eens goed overwegen of het dat allemaal waard is. Wij gaan een auto aanschaffen waarbij je nog maar 18 euro per maand aan belasting betaalt en je kunt als je samen bent heel voordelig een verblijf huren. Heb je ook die ANWB niet nodig. Scheelt ook alweer.
Datum: 14.11.2011 14:16
Net even de voorwaarden van mijn doorlopende reisverzekeing doorgelezen(interpolis).
Wanneer ik de besluitvorming van de anwb lees dan moet je vaststellen dat je in het grijze gebied zit(+3500).
Vraag mij dan ook af of je dit wel moet willen en denk dat je met en goede reisverzekering veel verder komt dan de uitgekleedde dekking van de anwb.
Maar dit is waarschijnlijk bij andere reisverzekeringen weer anders geregeld, dus goed de voorwaarden lezen en niet direct naar de premie kijken.
Datum: 14.11.2011 15:06
Voor Loes...
Onze auto 4 x 4 weegt leeg 1780 kilo en mag ruim 2800 kilo trekken. Er hangt dikwijls een paardentrailer achter met de twee grote spring/dressuurpaarden van onze kleindochters. Je wilt niet weten wat wij aan wegenbelasting betalen (ik eigenlijk ook niet).
De volgende auto wordt een heel stuk kleiner, dat staat vast! Ze hebben inmiddels een 2-paards veewagen (cabine en trailer in één stuk).
Overigens hebben we wel al veel gestrande caravanners kunnen helpen door hun vastzittende caravan uit de modder te trekken; bij sommige mensen weigerde ook de mover doordat er teveel blubber tussen banden en rollen zat. En eerlijk is eerlijk, met zoveel extra kracht haal je op de Franse hellingen gemakkelijk vrachtwagens in. Elk voordeel heb z'n nadeel... toch!
Datum: 14.11.2011 15:41
digi-oma, maar jullie reizen best veel, dan ligt het weer anders maar als je echt maar twee weken gaat moet je nog eens goed nadenken of het wel de moeite is. Wij betaalden ook altijd veel wegenbelasting maar de kinderen zijn nu op kamers en ineens vind ik het zonde voor een auto die eigenlijk de hele dag op je werk staat want daar komt het op neer.
Geplaatst door: Eric
Datum: 14.11.2011 18:06
Onderstaande uit de voorwaarden van routemobiel geknipt.
Dus het maakt m.i. wel uit hoe zwaar het voertuig is wat je aanmeld.
Succes allemaal met beslissen (kan nog tot 20:00)
Artikel PV 1
Omschrijving van de in deze Speciale
Voorwaarden voorkomende begrippen
1.1
Gelijkwaardig Uitgebreid Vervangend Vervoer
Een vervangende auto gelijkwaardig aan de personenauto/
motorfiets die door Route Mobiel bij Route Mobiel Alarmcentrale
is aangemeld. Zulks ter beoordeling van Route
Mobiel Alarmcentrale.