Geplaatst door: ® Irene 1
Datum: 14.11.2011 18:18
Waar zeg ik zo vlug nog op?
Datum: 14.11.2011 18:21
Geplaatst door: j
Datum: 14.11.2011 20:47
Digi-oma,
het is goed bedoeld maar het klopt niet. Die baas van die verkeersdienst heeft het niet juist of jouw man heeft het verkeerd begrepen, dat laat ik in het midden. Met een B rijbewijs alleen mag het totaalgewicht (max auto en max caravan) NIET boven de 3500 kg uitkomen. Daarnaast mag het max gewicht van de caravn niet meer wegen dan het ledig gewicht van de auto.
Zie de site van CBR ( http://www.cbr.nl/1095.pp ).
p.s. ook ik werk bij de politie....
Datum: 14.11.2011 20:50
oeps....zie nu dat digi-oma schrijft over BE en niet alleen B....toch een brilletje aanschaffen.....
Geplaatst door: yvonne
Datum: 14.11.2011 20:55
Maar tegenwoordig heb je toch alleen nog maar B en vroeger automatisch BE of niet? In mijn rijbewijs staat geen enkel tekentje van een aanhanger goedgekeurd zie ik nu.
Datum: 14.11.2011 20:57
dat klopt E moet je apart bijhalen ( tsjing tsjing, kassa !!)
Datum: 15.11.2011 00:37
Heb vanavond nog opgezegd, op de valreep. Medewerker wist amper waar hij het over had, maar wilde morgen wel terugbellen. Toen hij m'n lidmaatschap nader bekeek, bleek dat we sinds vorig jaar al geen aanhanger besluit hadden bijgeboekt. We zien wel of we weer lid worden, is nog vlug genoeg weer aangemeld.Voorlopig rijd ik toch rond de kerk, en daar komt manlief me wel redden in geval van nood ;-)
Geplaatst door: digi-oma
Datum: 15.11.2011 01:11
Het zij je vergeven... j.
Met al die info zie ik ook door de bomen het bos niet meer.
Irene1, wat heb je opgezegd? Alleen het deel voor de caravan?
Ik ga er toch vanuit dat wanneer ik in Frankrijk met de losse auto rijd (caravan bijv. vier weken op één camping, zoals zoveel mensen in het hoogseizoen doen) en ik krijg pech met die auto dat ik dan wordt geholpen. Of je nu de caravan verplaatst van Nederland naar Frankrijk of je gaat naar een gehuurde mobilehome met die auto... wat maakt dat uit!
Paar jaar geleden moest een mevrouw van een camping waar wij stonden hals-over-kop met de ziekenauto naar huis. Haar man reed erachter met de losse auto en een paar dagen later is hun caravan door de gele dieplader opgehaald en naar Nederland gebracht. Dus geen combinatie met een bepaald gewicht.
De ANWB hier in de stad had ook geen idee waarover we het vanmiddag hadden; lekker slim allemaal. Interne info voor de medewerkers zou wel handig zijn.
Geplaatst door: jan v z
Datum: 15.11.2011 08:05
Wanneer ik je verhaal lees digi oma over de anwbw die de caravan ophaald is dit goed geregeld.
Dit was met een goede reisverzekering ook gebeurd.
Wanneer je met een losse auto rijd lijkt het mij ook logisch dat je geholpen word.
Echter wanneer ik lees dat mensen met combinatie's van 4500kg en meer de weg op gaan kan ik de anwb wel begrijpen.
Alleen jammer dat de anwb hier geen maatwerk voor heeft geleverd zoals men dat vroeger wel had in bv. truckservice voor lichte (bestelauto/truck)combinatie's.
Geplaatst door: ® daphne
Datum: 15.11.2011 09:07
Nou ik begrijp de ANWB niet. Er zijn veel combi's die boven de 3500 kg uitkomen. Daar hoef je geen SUV of busje voor te hebben. Wij hebben echt geen megacombinatie maar zitten toch boven de 3500 kg.
Wij zijn gelukkig voor onze combi niet afhankelijk van de ANWB, maar ik vind dat de ANWB nu veel leden in de kou laat staan en vooralsnog geen alternatief aanbiedt. En wat te denken al die caravanbezitters die niet op de fora actief zijn en van niets weten. Zij denken dus dat ze goed verzekerd op reis gaan met hun IRK met aanhangwagensupplement. Of heeft iedereen een brief gekregen die een aanhangwagensupplement heeft?
Datum: 15.11.2011 10:18
Wanneer de ANWB dit in de kampioen plaatst hebben ze volgens mij aan hun voorwaarden voldaan.
Denk dat je het kunt vergelijken met een gemeente die de besluitvormingen in bv. een plaatselijke huis aan huis krant post.
Als mensen deze bladen niet lezen is het hun probleem.
Geplaatst door: ® daphne
Datum: 15.11.2011 10:30
Ik heb het in de Kampioen niet kunnen vinden. Waar staat het dan?
Datum: 15.11.2011 10:51
Ik heb geschreven,wanneer ze het hebben geschreven en niet dat ze het hebben geschreven.
Vind het zelf ook raar en begrijp de reactie's heel goed.
maar zoals ik al eerder had gepost, wanneer het niet goed voelt en je hebt het gevoel tussen wal en schip te belanden moet je uitkijken na een alternatief.
Datum: 15.11.2011 10:55
Ik lees die Kampioen nooit en veel andere mensen ook niet.
Ik vind het een vreemd verhaal en waarom reageert de ANWB niet hier? Dat zou wel zo netjes zijn. Zelf hebben wij gelukkig geen caravan want ik zou er niet gerust op zijn. Ik weet wel dat als je voorwaarden wijzigt je iedereen persoonlijk nieuwe voorwaarden moet sturen en dat je dat niet mag afhandelen in een tijdschrift.
Geplaatst door: Leo11
Datum: 17.11.2011 12:10
Ik heb vandaag nogmaals de anwb gebeld omdat ik wilde weten of zij inmiddels een alternatief kunnen aanbieden voor ww sleutelhulp/eventueel vervangend vervoer in het buitenland voor een auto-caravan combinatie waarvan de som van de belaste gewichten >3500kg is. Het antwoord is nu nog negatief, maar er wordt naarstig gezocht naar een oplossing want ze zijn wel geschrokken van de reacties op dit en op het kck forum. Er werd bij vermeld dat dit geen garantie is dat er ook daadwerkelijk een oplossing komt. Zelf heb ik contact opgenomen met mijn verzekering om bovengenoemd risico af te dekken en dit kan met een pechhulp pakket (€57). Ik moet wel erbij vermelden dat ik all risk verzekerd ben. Ik wacht nu de reacties af van de anwb en beslis dan in mei wat ik ga doen.
Geplaatst door: Mon!que
Datum: 17.11.2011 17:01
@ Leo11:
Bij welke verzekering kon je een pechhulppakket toevoegen? Als het je all risk autoverzekering is, die hebben wij bij de ANWB. En hun pechhulppakket is de wegenwacht, dus voor ons gaat dat helaas niet op.
Ik heb net de BOVAG pechhulp gesproken en daar wordt met grote stelligheid bevestigd, dat de grens van 3.500 bij hun geldt voor de auto en dan nogmaals apart voor de caravan.
Wij geven de ANWB nog even de tijd, om met een oplossing en verklaring te komen. Anders melden we ons aan bij de BOVAG.
Datum: 17.11.2011 17:10
Monique: bij de meeste reisverzekeringen kun je ook een autopechverzekering sluiten, kijk bv eens bij Centraal Beheer :
https://www.centraalbeheer.nl/doorlopende-reisverzekering/vervangend-vervoer
Geplaatst door: Leo11
Datum: 17.11.2011 17:59
Monique, ik heb mijn auto en caravan verzekerd bij Meeus Assurantíën.
Datum: 17.11.2011 18:10
Leo, bedankt voor deze Tip. We hebben een kennis bij Meeus werken, dus daar zullen we zeker eens gaan informeren.
We wachten nog even af tot half april en als de ANWB dan nog niet tot inkeer komt, gaan we een andere reisverzekering of pechhulpdienst afsluiten.
Datum: 23.11.2011 19:32
Vandaag de volgende mail ontvangen van de ANWB:
"Hierbij een overzicht van de hulp voor ampeerauto s > 3.500kg:
• in NL: wel sleutelhulp door de Wegenwacht, maar geen transporthulp. Dit is gelijk aan de voorwaarden 2011;
• in EU: wel sleutel- en transporthulp naar de dichtstbijzijnde garage, maar geen repatriëring naar Nederland of vervangend vervoer. Het repatriëren van deze zware voertuigen kost veel geld. Om het product rendabel en betaalbaar te houden voor iedereen hebben we deze maatregel moeten doorvoeren.
Ook zijn er vragen gesteld over het gewicht voor auto s met een aanhanger die in het buitenland zijn. In de voorwaarden 2012 staat dat deze combinatie niet zwaarder mag zijn dan 3.500kg. Deze beperking van het gewicht voor een auto met aanhanger wordt opgeheven. In Nederland is het wel max. 3.500kg, dit is ongewijzigd ten opzichte van 2011.
Let op dat wettelijk geregeld is, dat je met een rijbewijs B in een auto met aanhanger mag rijden die niet zwaarder is dan 3.500kg. Is het voertuig wel zwaarder dan 3.500kg dan is een rijbewijs BE verplicht.
Bovenstaande wijzigingen zullen deze week in de voorwaarden op anwb.nl aangepast worden. De papieren versie van de voorwaarden kan helaas niet meer worden aangepast omdat deze al gedrukt is."
We zijn helemaal blij en gaan ons snel weer aanmelden voor Europadekking incl. vervangend vervoer en aanhangwagensupplement en ook de reisverzekering gaat weer terug naar de ANWB.