Geplaatst door: Leo11
Datum: 24.11.2011 08:20
Ik ben erg blij dat de ANWB toch een oplossing gevonden heeft die dit probleem voor auto-caravan combinaties >3500 kg wegneemt. Mijn ervaringen met de hulp van de ANWB in het buitenland zijn erg goed na een cva van mijn echtgenote 9 jaar geleden. In het vervolg moeten men wel even goed nadenken voordat iets dergelijks aan de voorwaarden gewijzigd wordt.
Geplaatst door: loes
Datum: 24.11.2011 08:36
Maar als ik het goed lees is er toch nog steeds geen vervangend vervoer geregeld en dat was toch het punt????
Geplaatst door: ® Mon!que
Datum: 24.11.2011 08:48
Loes,
Voor Campers die meer wegen dan 3500 is er geen vervangend vervoer. Voor Auto-caravancombinaties zwaarder dan 3500 wel binnen Europa niet binnen Nederland. Dat is wat ik er van begrijp.
Datum: 24.11.2011 10:27
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, wat als je in NL op vakantie gaat?
Geplaatst door: JT®
Datum: 27.11.2011 00:08
Ook ik had op de valreep op 14/11 jl mijn ANWB/WW lidmaatschap + buitenlandservice opgezegd met vermelding dat ik dat deed ivm het feit dat ik een auto/car combinatie heb die toegestaan (dus niet werkelijk) meer weegt dan 3500 kg.
Als deze nieuwe norm niet van toepassing zou zijn dan wilde ik lid blijven.
Men heeft inmiddels aan meerdere mensen toegezegd dat de voorwaarden gewijzigd zouden worden. Dit is echter tot op heden niet gebeurd (zie hun site).
Sterker nog: gisteren ontving ik een brief dat helaas mijn lidmaatschap beeindigd wordt. Daaruit trek ik dus de conclusie dat de oorspronkelijke nieuwe voorwaarden 2012 toch niet gewijzigd gaan worden.
Iedereen die toch lid is gebleven of weer lid is geworden adviseer ik om een ondertekende brief te vragen waarin de mondelinge toezegging schriftelijk wordt bevestigd.
Geplaatst door: ® Wim
Datum: 27.11.2011 00:30
per 1 nov 2011 zijn door een wetswijziging de abonementsvoorwaarden verandert.
Als je een abonement afsluit is deze normaal 1 jaar geldig,wil je hiervan af dan moet je 1 maand voor de einddatum opzeggen anders word hij voor 1 jaar verlengt (zo was het tot nu toe en kon je alleen per keer aan het eind van het jaar opzeggen)
nu is het zo dat na het eerste jaar het abonement ook voor onbepaalde tijd word verleng maar kan je wel per willekeurige maand opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand
Datum: 01.12.2011 12:14
Ik heb vandaag de voorwaarden op de ANWB webpage weer eens gechecked en gezien dat de betreffende passage mbt auto-aanhangwagen combinaties met een belast gewicht >3500 kg nog steeds niet gewijzigd is. Heb de ANWB weer gebeld en de gebruikelijke vragen weer gesteld. Antwoorden waren: er is een interne nieuwsbrief die inderdaad zegt dat de voorwaarden voor auto-caravan combinaties teruggedraaid worden. De dame die ik gesproken heb zei dat ze de nieuwsbrief voor zich had liggen. Deze interne nieuwsbrief zegt ook dat voor kampeerauto's >3500kg wel sleutelhulp wordt gegeven evenals transport naar de dichtsbijzijnde garage, maar GEEN repatriering.
De voorwaarden zijn op de webpage nog niet gewijzigd omdat dit nog bij de juridische afdeling zit. Goede hoop dat dit binnen enkele dagen gebeurd. Ik ben benieuwd ?????
Geplaatst door: Caravanman
Datum: 01.12.2011 21:34
Lees ik boven - Monique, Datum: 23-11-2011 19:32 - in de mail van de ANWB deze zin:
"Let op dat wettelijk geregeld is, dat je met een rijbewijs B in een auto met aanhanger mag rijden die niet zwaarder is dan 3.500kg"
Letterlijk staat hier dat een aanhanger niet zwaarder dan 3500 kg met een B rijbewijs getrokken mag worden.
Kijk als je zo zelfs schriftelijk communiceert kan je niet meer serieus genomen worden :-((
Datum: 02.12.2011 10:19
Het is dus nog steeds niet opgelost??
Datum: 02.12.2011 12:54
Nee, nog steeds niet. Ik heb er deze week ook weer eens over gebeld omdat ik op mijn mails van vorige week maar geen antwoord krijg. De juffrouw wist absoluut niet waar ik het over had, dus of ik even aan de lijn wilde blijven. Na 10 minuten! was ze er weer en kon ze me vertellen wat er in de voorwaarden staat op de site van de ANWB. Ja....pff, dat wist ik ook wel!
Mijn vraag nogmaals uitgelegd. Weer wachten en toen na 7 minuten was ze er weer. Ze wist het niet en of ik de volgende dag maar weer terug wilde bellen.
Ze kon zich niet voorstellen dat die 3500kg voor de combinatie was. Zij dacht alleen voor de auto apart en voor de aanhanger apart. Ja, ja. Dat is nu de zoveelste die het zo uitlegd.
Maar ik wil graag eerst de aangepaste voorwaarden op de website zien voordat ik ons weer opnieuw aan durf te melden.
Datum: 07.12.2011 15:16
@Monique. Ik zag dat jij via het forum van "caravantrekker.nl-vragen" op 6 dec ook weer gereageerd hebt naar aanleiding van een e-mail die je van de ANWB gekregen hebt. Het zou zinvol zijn om die ook op dit forum te zetten. Begrijp ik uit hun reactie dat ze (nog) niet weten wanneer ze en of ze de voorwaarden 2012 op internet zullen wijzigen?? Zou je mij een copy van betreffende e-mail willen sturen. M.vr.d. Leo.
Datum: 07.12.2011 15:36
Ik denk dat we weer veilig de Europaservice buitenland met aanhangwagensupplement bij de wegenwacht af kunnen sluiten. Vandaag ontvingen wij onderstaande mail van de ANWB:
"Ik kan me voorstellen dat de voorwaarden nogal verwarrend zijn, te meer daar er een wijziging heeft plaatsgevonden nadat de voorwaarden al gedrukt waren, zoals hieronder staat aangegeven.
Ik hoop uw vraag juist te kunnen beantwoorden. Het zit als volgt in elkaar:
Vraag
Mag onze combinatie: Auto + Caravan meer wegen dan 3500kg om in aanmerking te komen voor hulp op basis van de Wegenwacht Europa Service?
Antwoord (naar aanleiding van aangepaste regels Wegenwacht Europa Service 2012/25/11:
Ja, We helpen auto + aanhangers , die met rijbewijs cat. B én rijbewijs cat. BE bestuurd mogen worden
Dus de informatie die in de gedrukte voorwaarden van de Wegenwacht Europa Service staan kloppen niet. Hierin staat namelijk dat we combinaties tot 3500kg helpen, echter hangt de rechthebbendheid sinds de wijziging niet meer samen met het gewicht van de combinatie, maar met het benodigde rijbewijs. We helpen combinaties welke met maximaal BE bestuurd mogen worden.
Bij een Camper ligt het weer net iets anders, maar uit uw verhaal begrijp ik dat het daar niet om gaat. U heeft dus gewoon recht op volledige hulp.
Helaas heb ik geen inzicht in de publicatie van deze wijziging op internet. Wel kan ik u meegeven dat dit de regels zijn die wij op de Alarmcentrale hanteren. Indien u onverhoopt met pech komt te staan en met de Alarmcentrale belt, zult u dus gewoon geholpen worden (mits u de juiste producten heeft afgesloten."
Geplaatst door: Mara
Datum: 07.12.2011 23:15
Bedankt Monique! Hier hebben we wat aan!
Datum: 12.12.2011 17:12
Ik heb ca. 1.5 week geleden een email bericht naar de ANWB gestuurd mbt buitenlandhulp van een auto-caravan combinatie met een totaal belast gewicht >3500 kg. Van Monique heb ik begrepen dat zij ook antwoord gehad heeft. Ik heb nu ook een antwoord gehad van de ANWB en dat luidt:
------------------------------------------------------------
"Hartelijk dank voor uw e-mail.
Er zijn veel vragen gesteld over het gewicht voor auto’s met een aanhanger die in het buitenland zijn. In de voorwaarden 2012 staat dat deze combinatie niet zwaarder mag zijn dan 3.500kg. Deze beperking van het gewicht voor een auto met aanhanger wordt opgeheven. In Nederland is het wel max. 3.500kg, dit is ongewijzigd ten opzichte van 2011.
N.B. Wettelijk is geregeld dat u met een rijbewijs B in een auto met aanhanger mag rijden die niet zwaarder is dan 3.500kg. Is het voertuig wel zwaarder dan 3.500kg dan is een rijbewijs BE verplicht.
Het duurt helaas langer dan verwacht om de voorwaarden 2012 op onze site aan te passen, onder andere vanwege de eventuele juridische consequenties. We streven ernaar om eind deze week de aangepaste versie op www.anwb.nl te plaatsen.
Hoe dit vorm gegeven gaat worden, kunnen wij tot onze spijt op dit moment nog niet zeggen.
Mocht u nog vragen hebben, kunt u bellen met ons telefoonnummer 088-2692 222. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 20.00 uur en op zaterdag van 08.30 tot 17.00 uur.
Met vriendelijke groet,
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
Mariëlla Oostendorp
Contactcenter, Team Correspondentie"
--------------------------------------------------------
Het lijkt er nu toch op dat we in elk geval vóór Kerstmis 2011 de update van de ww voorwaarden 2012 op internet een feit zal zijn.
Geplaatst door: ® daphne
Datum: 12.12.2011 21:26
Hoop dat de ANWB de teksten in hun voorwaarden beter aanpassen dan de emails die de forummers hier ontvangen.
Ontvangen email:
Geplaatst door: Mon!que, Datum: 23-11-2011 19:32
Geplaatst door: Leo11 , Datum: 12-12-2011 17:12
>>N.B. Wettelijk is geregeld dat u met een rijbewijs B in een auto met aanhanger mag rijden die niet zwaarder is dan 3.500kg. Is het voertuig wel zwaarder dan 3.500kg dan is een rijbewijs BE verplicht.
Als een voertuig zwaarder is dan 3500 kg, is een C-rijbewijs verplicht. Maar ze bedoelen natuurlijk als het maximum toelaatbare gewicht van de combinatie van auto met aanhanger zwaarder is dan 3500 kg, is een BE-rijbewijs verplicht.
Een keer de teksten langs de juridische afdeling laten gaan, is geen luxe, denk ik zo. Anders krijg je weer het gedoe wat er de afgelopen maand heeft gespeeld.
Geplaatst door: ® digi-oma
Datum: 12.12.2011 21:45
Wij hadden al zo'n antwoord verwacht en hebben onze ANWB-hulp ook niet opgezegd. Echtgenoot heeft al jaren BE-rijbewijs.
Geplaatst door: Mon!que
Datum: 20.12.2011 15:23
Zojuist zijn de nieuwe voorwaarden 2012 op de site van de ANWB gezet:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwacht/voorwaarden/tc111024-voorwaarden_ww_c3--versie-16-december-201.pdf
Hierin staat o.a.
9 Welke voertuigen helpen wij?
Wij helpen personenauto’s, kampeerauto’s, motorfietsen, brommobielen, busjes en bestelbusjes die niet commercieel gebruikt worden. Kampeerauto’s die zwaarder zijn dan 3.500 kg helpen wij in Nederland alleen met sleutelhulp en in het buitenland met sleutelhulp en transporthulp.
En onder het kopje
Aanhangwagen Service Buitenland
Is nu de beperking van 3.500 verdwenen:
Alle hulp zoals wij hebben beschreven bij Wegenwacht Europa Service, maar dan voor een toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen die u tijdens uw reis uit Nederland achter uw voertuig meeneemt. Een eventueel vaartuig repatriëren wij alleen als wij de aanhangwagen invoeren of vernietigen.