Geplaatst door: Deus
Datum: 04.01.2012 13:00
[i]Geplaatst door: de Cock, Datum: 3-1-2012 16:42
Duidelijk iemand die om wat voor reden dan ook iets heeft tegen de ANWB. Zielig.
Geplaatst door: Nico, Datum: 3-1-2012 16:54
Ik begrijp niet dat Johan en TINEKE zulke zware beschuldigingen toelaten,eerst de site lezen en dan reageren en dan niet op deze manier.[/i]
@ de Cock en Nico:
Gezien jullie reactie werken jullie bij de ANWB neem ik aan?
Ongelooflijk jullie reactie!
Geplaatst door: Astrid
Datum: 04.01.2012 13:10
Frank, wij hadden ook nooit een CCI-card, maar sinds we op de bonnefooi reizen en op meerdere campings kamperen, toch maar één aangeschaft, omdat sommige campings wel eens lastig doen en je paspoort of een kopie willen hebben.
Geplaatst door: Hans Pijnenburg (ANWB)
Datum: 04.01.2012 13:34
De Camping Key Europe wordt in dezelfde landen geaccepteerd als de CCI, en dus ook overal in Frankrijk, plus in alle Scandinavische landen. Wat de legitimatiefunctie betreft, is er het enige verschil tussen de Camping Key Europe en de CCI dat de Camping Key Europe ook in Scandinavië geldt.
De onduidelijkheid over de aantallen accepterende campings is waarschijnlijk ontstaan doordat de Camping Key Europe behalve een legitimatiepas ook een voordeelpas is. De aantallen die in eerdere bijdragen genoemd worden, gaan over campings die korting geven aan houders van een Camping Key Europe. Dat zijn er 2000 in heel Europa.
Op alle campings geldt bovendien de aansprakelijkheidsverzekering van Camping Key Europe; ook op campings die geen korting bieden.
Alle details zijn te vinden op http://www.anwb.nl/kamperen/campings/korting-en-voordeel,/Camping-Key-Europe.html
Specifieke informatie over campings met korting is ook te vinden op http://www.anwbcamping.nl/camping-key-europe.html
In het voorjaar wordt bovendien een uitgebreid voordeelprogramma gelanceerd met kortingen op kampeergerelateerde producten en diensten.
Geplaatst door: mijn reactie
Datum: 04.01.2012 13:36
beide linken werken niet. En waarom reageert de anwb (?) nu anders dan aan de telefoon?????
Geplaatst door: frank
Datum: 04.01.2012 13:54
@Astrid,
Geloof me, ook niet alle campings zullen genoegen nemen met dat kaartje als vervanging van je paspoort, wat de diverse organisaties ook mogen suggereren.
Als je de algemene voorwaarden van de CCI bijvoorbeeld leest staat er duidelijk dat campingeigenaars niet kunnen worden verplicht om de kaart als legitimatie te accpteren. Zal bij CKE ongetwijfeld niet anders zijn.
Oftewel het kaartje is een vorm van schijnveiligheid op dat vlak.
Datum: 04.01.2012 13:59
Vraag aan Pijnenburg,
Wat mij nou zo intrigeert is: waarom een nieuwe kaart verzonnen en niet gezorgd dat de CCI toch in Scandinavie wordt geaccepteerd?
Geplaatst door: Freek
Datum: 04.01.2012 14:01
De uitleg van Hans is duidelijk. De GROENE Camping Key Europe ( http://www.anwb.nl/kamperen/campings/korting-en-voordeel,/Camping-Key-Europe.html ) vervangt de CCI kaart ( http://www.campingcardinternational.com/nl/cci/ ).
Daarnaast biedt de kaart nog een aantal andere voordelen.
Ik hoef dus niet moeilijk te doen en kan gewoon de groene Camping Key Europe bij de ANWB bestellen en (als dat nodig is)deze bij campings afgeven ipv mijn paspoort.
Datum: 04.01.2012 14:05
Is die uitleg echt zo duidelijk?
CCI zou opeens geen kortingspas meer zijn? Maken ze wel reclame mee op hun site?
Geplaatst door: Loesol
Datum: 04.01.2012 14:27
Blijft het verschil in dekkingsgraad, zoals al eerder werd opgemerkt:
CKE:
* maximaal 6 personen
* Alleen op de camping
* Alleen in Europa
CCI:
* Maximaal 11 personen
* Tijdens kampeerreizen, bij verblijf in gehuurde accomodatie en verblijf in hotel
* Werldwijde dekking m.u.v. Amerika en Canada
Worden we besodemieterd met zijn allen of niet??
Geplaatst door: loes
Datum: 04.01.2012 14:33
Ik snap al het gedoe om legitimeren niet. Wij hebben helemaal geen kaart, laten overal onze ID zien en dat is voldoende, soms noteert men het nummer maar meestal niet eens. Daar heb je toch je ID voor?
Geplaatst door: Marja
Datum: 04.01.2012 14:49
Nou,loes,wij hebben al een paar keer meegemaakt,dat op een camping ons paspoort werd ingenomen en in een envelop in een la werd geschoven.Ook met het maken van een kopie van ons paspoort gaan wij niet akkoord!Daar staan al onze gegevens op(BSN nummer etc.) en wie weet hoe onzorgvuldig een camping met onze gegevens omspringt? Wel eens van identiteitsfraude gehoord?
Dat wil ik niet,dus daarom een CCI-kaart aangeschaft.
Geplaatst door: Campingfreak
Datum: 04.01.2012 14:54
Volgens de Nederlandse wetgeving is het verboden om een paspoort af te geven.
Ik heb kleuren kopie gemaakt van van onze paspoorten waarbij het BSN nummer is weg gefotoshopt.
Tot nu toe accepteren de campings dit, en in een enkel geval wordt ook nog naar het echte paspoort gevraagd ter controle.
Geplaatst door: Slimpie
Datum: 04.01.2012 15:01
Zoals (volgens mij verleden jaar in een ID-topic) al eens vermeld, wij geven NOOIT ons paspoort/ID-kaart ter bewaring. Er mag een kopie worden gemaakt en meer niet. Ik heb hier wel eens een discussie hierover gehad met een campingeigenaar. Ik kon volgens hem kiezen, paspoort inleveren of verrekken en annuleringskosten betalen. Nadat ik mijn telefoon in de aanslag had om de gendarmerie te bellen was er in eens sprake van een misverstand en konden we onze kampeerplaats betrekken. Gelukkig was het een kort verblijf, want de toon was natuurlijk gezet. Het is wettelijk niet toegestaan om dergelijke documenten af te geven aan een niet daartoe bevoegd ambtenaar! En een campingeigenaar is niet eens een ambtenaar, laat staan daartoe bevoegd.
Overigens hebben wij ook geen kaart, behalve de nodige financiele kaarten...
Geplaatst door: loes
Datum: 04.01.2012 15:24
Natuurlijk heb ik wel van identiteitsfraude gehoord maar als je ergens heen gaat hotel, camping of bungalowpark dan moet je je legitimeren. En daarvoor heb je een ID kaart. Meestal noteren ze dan het nummer, kopie maken heb ik nog niet meegemaakt. Ik vind het dus onzinnig om een andere kaart aan te schaffen alleen om je te identificeren.
Geplaatst door: Tim
Datum: 04.01.2012 15:45
Wat de marketing”deskundigen” bij de ANWB kennelijk niet in de gaten hebben is dat de hierna volgende tekst badinerend arrogant overkomt:
“De ANWB heeft de Camping Card International (CCI) vervangen door de Camping Key Europe (CKE). Alle voordelen van de CCI gelden ook voor de CKE. Bovendien is de CKE ook geldig in Scandinavië en biedt de kaart een uitgebreid programma met voordelen op campings en bij aan kamperen gerelateerde bedrijven.”
Bron: http://www.anwb.nl/kamperen/campings/korting-en-voordeel,/camping-card-international.html
In mijn oren klinkt dit als volgt: Wij hebben voor jullie beslist dat dit beter voor jullie is dus accepteer het maar.
In dit korte citaat staat bovendien minstens één feitelijke onnauwkeurigheid. Eerder in dit topic al genoemd: er zijn geen 11 maar 6 reisgenoten WA verzekerd. En de kaart is geldig in Europa, de CCI heeft een ruimere geldigheid (zelf noemt de CCI dat werelddekking). Dus de zin: “Alle voordelen van de CCI gelden ook voor de CKE”, is pertinent onjuist.
En als je meer wilt weten kom je daar niet of moeilijk achter. Wat is bijvoorbeeld de maximale WA dekking? Bij CCI is dat 2.500.000 Zwitserse franken. En bij de CKE? Staat nergens.
Bij de Camping Card Scandinavia moet je jaarlijks een zegel plakken. Kun je aanschaffen bijvoorbeeld bij de eerste camping die je in Zweden bezoekt. Hoe staat dat met de CKE?
Kortom, de ANWB heeft alle gezeur aan zichzelf te danken, ze zijn te laat, en onvolledig met hun informatie, de mondige en kritische consument van tegenwoordig pikt dit niet meer.
Ook de reactie van Hans op dit forum is onvolledig, en heeft hetzelfde toontje: wij weten wat goed voor jullie is. Hans schrijft: “Alle details zijn te vinden….” Dat is niet juist, op de door mij hierboven genoemde vragen staat bijvoorbeeld geen antwoord. Er staat ook totaal niets over de voorwaarden en dekking van de veelgeprezen WA verzekering.
Wat moet de ANWB dan doen? Geef antwoord op de vragen. En als de ANWB een beetje professioneel was hadden ze die vragen allemaal zelf kunnen bedenken en onder het rijtje veelgestelde vragen (waar nu nietszeggende antwoorden achter staan) op de ANWB site kunnen zetten, zodat niet iedereen zich een ongeluk moet zoeken naar de antwoorden op forum’s als dit.
Geplaatst door: ® Ina2
Datum: 04.01.2012 15:52
Tim@ dit is precies wat ik bedoel (maar zo opschrijven is iets
anders) CCI is niet ALLEEN een legitimatie-kaart maar ook een stukje WA verzekering!!!! Bedankt voor de duidelijke reaktie.
Geplaatst door: ook een duit in het zakje...
Datum: 04.01.2012 16:26
Beetje relativeren kan ook geen kwaad op zijn tijd Tim. Wie koopt hier nu de CCI i.v.m. de werelddekking? Het zal het meest aangeschaft worden t.b.v. het camperen in Europa (denk ik). Om daar dan zoveel ophef over te maken? De enkeling daargelaten.
Verder vindt je het nogal klinken als: wij beslissen wat goed voor u is. Wat wil je dan? Dat de ANWB jou persoonlijk gaat vragen wat jij wilt of goed vindt? Het is aan jou of jij er voor wilt blijven kiezen of niet.
Ben het wel met je eens dat de ANWB wel goed de plank misslaat door hier niet eerder, opener en vollediger over te communiceren. Dat is wel een gebrek aan klantgerichtheid, zorgvuldigheid die je ze kunt verwijten. Maar verder.....
Geplaatst door: Campingfreak
Datum: 04.01.2012 16:33
@Tim,
Als Zweden-vakantieganger die ook in het voorseizoen in Frankrijk komt, heb ik navraag gedaan bij de SCR de Zweedse campingclub en het blijkt dat het niet zo simpel is zoals de ANWB schrijft.
In Zweden moet je elk jaar een giltighetsmärke ( jaarzegel) kopen van 12 euro en die op je Camping Card Scandinavia plakken.
Dit blijkt nu ook het geval te zijn met de nieuwe Camping Key Europe kaart.
Dus ook de Scandinavie gangers worden hier niet wijzer van.
Het enige gemak is dat je niet meer een Camping Card Scandinavia hoeft aan te vragen, maar ja die zenden ze je gratis toe.
Geplaatst door: ® Sjefke
Datum: 04.01.2012 16:59
Geplaatst door: Hans Pijnenburg (ANWB) , Datum: 4-1-2012 13:34
De Camping Key Europe wordt in dezelfde landen geaccepteerd als de CCI, en dus ook overal in Frankrijk, plus in alle Scandinavische landen. Wat de legitimatiefunctie betreft, is er het enige verschil tussen de Camping Key Europe en de CCI dat de Camping Key Europe ook in Scandinavië geldt.
@ Hans: Mag ik vragen waarom uw organisatie in het begeleidend schrijven onder het kopje "Legitimatie op de Camping" het volgende vermeld: "Camping Key Europe is uw persoonlijk bewijs op de aangesloten campings" (via onderstaande link het gefotografeerde bewijs)
http://sjefke.antiekje.nl/#0.0
Hiermee geeft u taaltechnisch aan dat deze kaart geaccepteerd wordt als identificatiemiddel op slechts zo'n 2000 campings in geheel Europa. (Waarvan slechts 566 naar voren komen als Frankrijk geselecteerd wordt op de bijgevoegde link.) En niet op alle campings in Frankrijk zoals u hierboven beweerd.
http://www.anwbcamping.nl/camping-key-europe.html
In uw reactie vervolgt u met:
"De onduidelijkheid over de aantallen accepterende campings is waarschijnlijk ontstaan doordat de Camping Key Europe behalve een legitimatiepas ook een voordeelpas is. De aantallen die in eerdere bijdragen genoemd worden, gaan over campings die korting geven aan houders van een Camping Key Europe. Dat zijn er 2000 in heel Europa."
Dit is geheel in tegenspraak met de tekst die u via de Fotolink kunt lezen "Camping Key Europe is uw legitimatie en tevens kortingskaart op meer dan 2000 campings...." Legitimatie EN kortingskaart verwijst naar een samenhang tussen beide dingen.
http://sjefke.antiekje.nl/#0.2
Mijn vraag aan u is de volgende:
Wat moeten we nu geloven? De officiële door de ANWB uitgegeven teksten die als begeleidend schrijven bij de kaart gevoegd waren, of uw beweringen hier op het forum die u niet onderbouwd met officiële berichtgeving die als waarborg voor de consument kan dienen.
Over waarborgen gesproken:
Stel dat uw bewering juist is, en dat alle campings in Frankrijk deze kaart gaan accepteren. Hoe heeft u al deze meer dan 10.000 campings op de hoogte gesteld van dit nieuwe product, en hoe kunt u waarborgen dat al deze campinghouders akkoord zullen gaan met uw initiatief en deze kaart zullen accepteren als volwaardig concurrent van de CCI-kaart?
De CCI heeft een historie van ruim 80 jaar en heeft er in zijn huidige vorm bijna 20 jaar over gedaan om het huidige draagvlak van acceptatie te creëren. Hoe denkt de ANWB dit binnen de 4 komende maanden tot aan het begin van het kampeerseizoen te gaan bereiken, en welke garanties geeft de ANWB dat geleden schade doordat de kaart niet geaccepteerd wordt volledig wordt vergoed? (denk bijvoorbeeld aan gestolen ID's en identiteitsfraude)
http://www.campingcardinternational.com/nl/the-cci/
Geplaatst door: Tim
Datum: 04.01.2012 17:01
@“ook een duit in het zakje”
Ik heb de CCI inderdaad niet voor de werelddekking, sterker nog, ik gebruikte hem ’t meest in Scandinavië. Dus misschien ben ik wel beter af. (Let op, misschien...).
Maar ik pas in mijn leven een oeroud principe toe: “Wie getrouw is in het geringste is ook getrouw in veel”.
En mensen die dingen schrijven die niet kloppen komen op mij niet betrouwbaar over. Zo’n regeltje als “Alle voordelen van de CCI gelden ook voor de CKE” blijkt al snel niet te kloppen. De volgende vraag is dan voor mij wat er nog meer niet klopt.
Allereerst laat de ANWB mij in de steek omdat mijn auto + caravan een streepje boven de 3500 kg komen. Waarschijnlijk niet eens als ik geladen met vakantie ga, maar het maximum treingewicht mag hoger zijn dan 3500 kg. Dus mijn aanhangwagen service buitenland kan ik vergeten. Die nieuwe regel hoorde ik via een forum, niet via de ANWB.
Met de CKE komt er opnieuw iets uit de lucht vallen. Dan wil ik graag weten wat er voor mij verandert, of ik niet opnieuw een kat in de zak heb. En daar ben ik nog niet achter.
Jij schrijft “Het is aan jou of jij er voor wilt blijven kiezen of niet”.
Is dat zo? Ik heb betaald, krijg iets thuisgestuurd, weet (tot op heden) niet of het beter of slechter voor mij is. Wanneer kon ik dan kiezen? Waartussen?
@Campingfreak
Dank je, dit soort informatie maakt mij wijzer dan de ANWB site!