Geplaatst door: ® Peter2
Datum: 26.01.2012 20:27
Helaas heb ik ook de indruk dat het in Frankrijk niet goed zal werken met de CKE.
Heb daarom vandaag telefonisch opgezegd en de toezegging gekregen een bevestiging te krijgen plus het retour storten van ingehouden gelden.
Ga na eind februari wel een CCI aanschaffen via het genoemde adres.
Geplaatst door: frank
Datum: 26.01.2012 22:00
Voor wie geinteresseerd is, volgende zaken eens doorlezen:
Burgerlijk wetboek 6 Artikel 228 t/m 230 en vorm zelf een oordeel of hier sprake van coulance zal zijn.
Burgerlijk wetboek 6 afdeling 3a en oordeel zelf of de ANWB soms strafbaar is.
Geplaatst door: Forumvolger
Datum: 26.01.2012 22:40
Wat mij betreft nog steeds spake van coulance. Je kunt niet zeggen dat er sprake is van dwaling. Van dwaling is er sprake wanneer de wederpartij een overeenkomst sluit (lidmaatschap ANWB) met als bedoeling om de CCI te verwerven. Dan had de ANWB de kandidaat lid juist moeten informeren.Als dit niet expliciet duidelijk wordt gemaakt is er m.i. geen sprake van dwaling. Dan mag de ANWB aanenemen dat men lid van de ANWB wil worden vanwege het totaalpakket.Er vindt een wijziging plaats in het aanbieden van een kaart op basis van het lidmaatschap. Terugnemen van kaart danwel geld teruggeven betekend het probleem CKE wegnemen. Maar dat is op zich geen reden genoeg om de verbintenis op basis van dwaling te ontbinden. De verbintenis is n.l op rechtmatige wijze aangegegaan.
Geplaatst door: Boek 6 afdeling 3a
Datum: 26.01.2012 22:42
Afdeling 3A. Oneerlijke handelspraktijken
Artikel 193b
1. Een handelaar handelt onrechtmatig jegens een consument indien hij een handelspraktijk verricht die oneerlijk is.
2. Een handelspraktijk is oneerlijk indien een handelaar handelt:
a. in strijd met de vereisten van professionele toewijding, en
b. het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is beperkt of kan worden beperkt,
waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.
3. Een handelspraktijk is in het bijzonder oneerlijk indien een handelaar: a. een misleidende handelspraktijk verricht als bedoeld in de artikelen 193c tot en met 193g, of
b. een agressieve handelspraktijk verricht als bedoeld in de artikelen 193h en 193i.
Artikel 193c
1. Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals ten aanzien van:
a. het bestaan of de aard van het product;
b. de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico?s, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
Geplaatst door: @Forumvolger
Datum: 26.01.2012 22:48
@Forumvolger
Op basis van Afdeling 3A Artikel 192:3a en Artikel 193:1 en 193:2 Boek 6 BW lijkt het duidelijk waarom de ANWB eieren voor haar geld heeft gekozen.
Geplaatst door: Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids
Datum: 26.01.2012 22:59
@Frank: Art. 228 ev van BW boek 6 gaat over dwaling. Dat is hier volgens mij niet van toepassing. Ik heb een overeenkomst met de ANWB die glashelder is: de ANWB belooft mij jaarlijks de CCI te leveren en die levert ze niet. Dat heet wanprestatie. In theorie zou je bij de rechter nakoming van die overeenkomst kunnen eisen, want de CCI is immers nog gewoon leverbaar. Alleen is dat voor een ding van nog geen tientje een absurd kostbare procedure.
Een afdeling 3A van BW boek 6 heb ik zo snel niet kunnen vinden, maar als je het over de strafrechtelijke kant hebt ligt oplichting (art. 326 wetboek van strafrecht) het meest in de rede. Dan moet je om te beginnen een 'samenweefsel van verdichtsels' aantonen en dat zal mogelijk nog wel lukken (misleidende info te over). Maar je moet ook aantonen dat de ANWB het oogmerk had zich wederrechtelijk te bevoordelen. Bewijs maar eens dat de ANWB niet te goeder trouw heeft gedacht een echt vergelijkbaar product te bieden. Vooralsnog ga ik er, als trouw ANWB-lid, vanuit dat ze alleen maar knullig, naïef en slecht communicerend iets doms gedaan heeft waarvan ze de consequenties niet overzag. In de richting van een professionele organisatie is dat al verwijt genoeg.
Maar mocht je aangifte willen doen bij de politie/justitie: ik denk dat juristen en journalisten best benieuwd zijn naar de reactie daarop.
Geplaatst door: mar
Datum: 26.01.2012 23:00
ik vind het eigenlijk nog steeds helemaal maf dat je een kaart nodig hebt om je te identificeren op een camping, anders dan een normale ID-kaart of paspoort. "dat dan een borg is" "dat je je paspoort niet hoeft in te leveren"
Wat is er mis mee dat een campingeigenaar kijkt of ik ben wie ik ben (foto) en ff mijn gegevens noteert op papier of op zijn computer. Klaar.
Als het gros dan ook nog vraagt of je vooraf betaald..waarvoor hebben ze dan nog mijn cci cke, id of paspoort nodig? Zodat ze weten wie ik ben als ik de camping in de fik steek? Dat hadden ze toch ook op kunnen schrijven?? Ik snap echt geen ruk van die kaarten, behalve dan dat je er in juni of september ofzo korting mee krijgt. Dat is een voordeel.
Datum: 26.01.2012 23:53
@Mar: de kaarten waarmee je in voor- en naseizoen voordeel krijgt zijn weer andere kaarten. Dit om het overzichtelijk te houden:-) Daarvoor heb je camping cheque, Acsi (dat ook een alternatief voor de CCI biedt, maar dat is weer een ander product)en Best Deal.
CCI etc. hebben voor campings het voordeel dat ze gemiste inkomsten van wanbetalers makkelijker terug.
Vroeger, toen Europa nog een utopie/nachtmerrie was, was het heel gebruikelijk dat campings paspoorten in wilden nemen als borg. In plaats daarvan ontstond het Internationaal Kampeercarnet (nu de CCI) dat je achter kon laten. Dat had zeker nut. Steeds vaker zie je dat camping-eigenaren er nu genoegen mee nemen het nummer van je CCI te noteren. Kunnen ze de uitgever er van (tot voor kort dus de ANWB) aanspreken en dat is makkelijker dan een anonieme particulier. Maar de kaart komt natuurlijk uit de tijd van het 'echte kamperen', waarin de meeste kampeerders op de bonnefooi gingen en pas achetraf betaalden. Als jij een luxe chalet op een camping vooraf betaalt, heeft zo'n kaartje inderdaad helemaal geen enkel nut.
Geplaatst door: Hans Pijnenburg (ANWB)
Datum: 27.01.2012 16:05
Even wat feiten over Camping Key Europe op een rij (zie ook www.anwb.nl/cke):
- De Camping Key Europe wordt op de meeste campings in Europa geaccepteerd als vervangend legitimatiebewijs. Campings zijn daartoe niet verplicht, net zo min als bij andere legitimatiekaarten. De acceptatie is vergelijkbaar met die van bijv. de CCI (behalve dat de CKE wel in Scandinavië geldig is).
- Campings accepteren de CKE, omdat ze weten dat daar een betrouwbare ledenorganisatie achter zit. De ANWB geeft de CKE alleen uit aan haar leden. Bij eventuele problemen met een CKE-houder weet de camping dat de ANWB die CKE-houder kent en die problemen kan oplossen. Campings hebben al tientallen jaren ervaren dat ze de ANWB op dit punt kunnen vertrouwen. Dit is een principieel verschil t.o.v. kaarten die buiten ledenorganisaties verkocht/uitgedeeld worden en t.o.v. kaarten die door Franse partijen aan Nederlanders verkocht worden. In deze gevallen is het voor campings afwachten hoe problemen opgelost worden.
- Nederlanders zijn voor bijna alle Franse campings de belangrijkste buitenlandse gasten. De Franse campings kennen de ANWB en Camping Key Europe. In de vakpers en op vakbeurzen is al veel aandacht geweest voor het nieuwe product. De voorzitter van de FNHPA, de brancheorganisatie van Franse campings, bevestigde mij vanmorgen (27-1-2012) dat de Camping Key Europe in Frankrijk algemeen geaccepteerd wordt als vervangende legitimatie. Er wordt hier verwezen naar bijdragen op een ander forum van mensen die zeggen contact te hebben gehad met Franse organisaties die het tegenovergestelde beweren. Uit navraag blijkt het te gaan om de overkoepelende organisatie van Franse kampeerders (FICC) en dus niet om een organisatie van Franse campings zelf. Deze Franse kampeerders gaven aan dat de Camping Key Europe nog zeer weinig wordt gebruikt in Frankrijk. Dat is niet zo vreemd gezien het feit dat de kaart net uit is en het seizoen nog moet beginnen. De Camping Key Europe is verreweg de grootste kampeerkaart in Nederland en wordt daardoor door de Franse campings zeker herkend en geaccepteerd.
- De ANWB vraagt campings geen financiële bijdrage voor de CKE. Ook niet om mee te doen aan het kortingsprogramma. Campings zijn volledig vrij om wel of niet mee te doen aan dit kortingsprogramma.
Datum: 27.01.2012 16:26
@ Peter. Ik ga op bonnefooi met een tent. Ik lijk dus wel een heuse kampeerder. Maar het gaat er bij niet in vandaag de dag dat als ik vertrek zonder te betalen of schade maak dat die camping dan de ANWB gaat bellen (want ze hebben mijn eventuele CCI nummer) dan dat ze de politie bellen en gewoon mijn paspoortnummer of kenteken van de auto opgeven.
Wat gaat de ANWB dan eigenlijk doen? Komen die bij mij aan de deur om de schade namens de camping te verhalen?? Of zegt die mijn lidmaatschap op...nouja tegenwoordig kan ik ook elders de pechhulp regelen..
Geplaatst door: ® Campingfreak
Datum: 27.01.2012 16:34
Nu op het forum een citaat uit het Burglijk Wetboek wordt geplaatst geeft de ANWB plotseling commentaar !
Ze gaan zich dus schuldig voelen en menen zich hiermee vrij te kunnen pleiten.
Geplaatst door: Forumvolger
Datum: 27.01.2012 16:37
Dat citaat moet nog maar zijn gelijk bewijzen. Ik betwijfel dat zeer sterk. Slag in de lucht freak....of durf jij de rechtzaak aan? Dan ben ik zeer geïnteresseerd
Trouwens deze onderbouwing maakt jouw kans van slagen een heel stuk kleiner in ieder geval.
Geplaatst door: moppie
Datum: 27.01.2012 18:38
Geplaatst door: jan
Datum: 27.01.2012 18:51
Vandaag een gidsje ontvangen met daarin een overzicht van alle CKE campings. In de gids staat vermeld dat de kaart wordt geaccepteerd bij alle aangesloten campings. Dat zijn er best veel, maar toch minder dan bij de CCI. Misschien moet er wat naamsbekendheid komen, ADAC werkt ook mee aan deze kaart, dus voor komende zomer geven we het voordeel van de twijfel. Hoop dat we onderweg niet teleurgesteld zullen worden. De ANWB heeft toch een goede naam hoog te houden lijkt me.
Datum: 27.01.2012 18:57
Ik veronderstel dat Peijnenburg met dat andere forum doelt op dit bericht op mijn site: http://www.camping-frankrijk.nl/forum/reactietoevoegen.aspx?ID=32983 In dat geval zijn die 'mensen die zeggen contact gehad te hebben met Frankrijk' de mensen van het Frans verkeersbureau. Goed, Peijnenburg heeft dus andere mensen in Frankrijk gevonden die zijn gelijk wel ondersteunen, staan we weer quitte.
Feit blijft, zoals hij ook toegeeft, dat de ANWB niet kan garanderen dat de camping key overal geaccepteerd wordt. Beetje triest (vriendelijk gezegd) dat de ANWB dan toch overal hard roept dat die acceptatie er is. De praktijk zal het komende zomer uitwijzen.
Voor zo ver hij stelt dat campinghouders ook niet verplicht zijn andere kaarten te accepteren: de ervaring van de afgelopen decennia leert dat de CCI overal in Frankrijk geaccepteerd wordt. Ik kan me niet voorstellen dat dat plotseling verandert nu de ANWB niet meer meedoet.. Dan heb je nog de Acsi-kaart. Acsi is er volstrekt open in waar die kaart geaccepteerd wordt, namelijk alleen op campings die zwart-op-wit aan Acsi beloofd hebben dat te doen. Die campings staan met een speciaal symbool vermeld in de Acsi-campinggids.
Datum: 27.01.2012 18:58
@ Moppie: waarom zou diegene "vermoedelijk van de anwb zijn" Omdat hij/zij kritisch is?
Tis met dat onzichtbare internet: het kan iedereen wel wezen.
Datum: 27.01.2012 19:01
@campingfreak: Pijnenburg heeft in het begin van dit draadje ook al eens gereageerd, dus hij reageert niet plotseling omdat jij met de wet schermt. Overigens zie ik dat ik zijn naam in het vorige bericht verkeerd schreef, sorry.
Geplaatst door: frans
Datum: 27.01.2012 19:13
Toch denk ik dat we te ver gaan.
Op dit moment is het alleen maar als als als.
Laten we het antwoord van de heer Pijnenburg namens de anwb goed bewaren, en als het als als als uitkomt dan kan een ieder de anwb keihard op zijn KL.... geven. Ik in iedergaval wel.
Een ieder voor straks een fijne vakantie zonder die verstoring van die kaart.
frans
Geplaatst door: ® Rina
Datum: 27.01.2012 19:41
De vergelijking die ik al eerder maakte: als je geabonneerd bent op een willekeurig tijdschrift en je krijgt ineens een heel ander tijdschrift in de bus, dan ben je ook verbolgen en gaat over tot actie: je wilt gewoon je 'oude' blad weer in de bus!
De ANWB heeft m.i. een flinke inschattingsfout gemaakt. Het zou netjes zijn, als ze deze fout toegeven en op eigen initiatief een brief sturen naar de abonnees van de CCI die nog niet hebben opgezegd....
Geplaatst door: frank
Datum: 27.01.2012 21:06
@Peter,
Inderdaad spreekt artikel 228 van dwaling, maar er staat ook dat indien bij een wel juiste voorstelling van zaken de overeenkomst niet was gesloten, de overeenkomst vernietigbaar is.
Artikel 230 geeft aan welke alternatieven deze vernietiging eventueel kunnen voorkomen.
Ik nodig niet voor niets iedereen uit om zelf een mening te vormen, aangezien de interpretatie van vrouwe justitia niet altijd eenduidig is.
Mijn persoonlijk zeer subjectieve mening: criminele organisatie:-)
Wat mij overigens tegenvalt in de reactie van de heer Pijnenburg (Kennelijk werpt hij zich op als vertegenwoordiger van de ANWB, het is niet mijn bedoeling op de man te spelen) is dat er niet in wordt gegaan op de werkelijk inhoudelijke verschillen tussen de CCI en CKE die er wel degelijk lijken te zijn. Om eerlijk te zijn vind ik het zogenaamde "feiten op een rij" weinig inhoud hebben beetje opdreunen van een verkooppraatje of zo iets, slecht controleerbaar en een herhaling van zetten.
Het argument dat de CKE de verreweg grootste kaart van Nederland is doet mij enigszins twijfelen aan mijn verstandelijke vermogens. Dat is nogal een argument als je dit zelf ongevraagd weet te bewerkstelligen door geen CCI meer te verstrekken.....
Misschien de NMA maar eens inschakelen wegens monopolistisch gedrag?