Geplaatst door: Jac
Datum: 05.04.2013 14:57
Ben het met vorige schrijver eens
Geplaatst door: Marit
Datum: 05.04.2013 15:08
Uylenspiegel, je hebt me met dit pleidooi opnieuw in twijfel gebracht. Als het werkelijk zo is dat het wordt afgeraden door professionele instanties gezien de veiligheid, wil ik dat nader gaan bekijken. Je ziet, koppig ben ik niet.
Je vorige reactie was totaal zinloos en beledigend, dat is niet wakker schudden maar mensen in het harnas jagen, totaal zinloos! Met geen blad voor de mond te nemen, is niets mis.. maar opbouwende zinvolle teksten zoals deze hebben meer zin dan een ander voor 'gek' uit te maken. Altans bij de meeste mensen.
Waar kan ik informatie vinden over de onveiligheid van 's nachts rijden? Als het waar is wat je zegt moet er informatie over te vinden zijn, die zou ik graag inzien.
Datum: 05.04.2013 15:09
Met vorige bedoelde ik de 1 na laatste, niet de laatste.
Geplaatst door: Henny
Datum: 05.04.2013 15:20
Marit: elk jaar is het bij steunpunt Lyon totale chaos door alle mensen die in de problemen komen ( hoogseizoen) elk jaar weer zie je dat op tv en lees je het in de krant. ( bron: ANWB)
De meeste ongelukken komen door oververmoeidheid vooral tegen de ochtend.
Veel ervaren chauffeurs ( die lange afstanden MOETEN rijden) waarschuwen ervoor. Waarom denk je dat ze maar een bepaald aantal uren mogen rijden en daarna verplicht moeten rusten??
Ik schreef al eerder: het kostbaarste bezit dat je hebt zit in de auto, het zijn je 4 kinderen en natuurlijk je man!
Snap dat je geen vermogen uit wilt geven aan een duur hotel maar een chambre d'hote hoeft niet extreem veel te kosten en het ontbijt zit er altijd bij. Laat de vakantie bij vertrek beginnen!
Veel wijsheid toegewenst!
En.....al die stoere verhalen op een verjaardag van "ik reed binnen zoveel uur helemaal naar zuid Frankrijk" moet je echt met een korreltje zout nemen!!! Wij als 60+ ers hebben die verhalen ook weleens gehoord ( zelf nooit gedaan) maar nu horen we andere verhalen...nu ze ouder zijn, zijn ze eerlijker en vertellen ook wel dat ze soms maar net de ogen open konden houden, een nat washandje in de nek moesten leggen..de dag erna heel de dag sliepen dus weg extra vakantie dag.....
Geplaatst door: Loesol
Datum: 05.04.2013 15:21
Datum: 05.04.2013 15:31
Geplaatst door: as
Datum: 05.04.2013 15:42
Marit,
reken er toch maar op dat je kinderen waarschijnlijk meermalen wakker zullen worden s nachts. Bij de tolpoorten en als je gaat tanken, moet je behoorlijk afremmen, dat voelen ze en daar reageren ze op. Bij ons worden ze dan i.i.g. altijd wakker. Daarnaast zijn tolpoorten en benzinestations ook nog eens goed verlicht en ook dat merken ze.
Wij hebben zelf één keer s nachts gereden, daarna nooit meer. Niet het rijden 's nachts maar de aankomstdag vonden wij verschrikkelijk, de hele dag zo'n katerig gevoel. Je kinderen zijn uitgeruster dan jij. En dan vooral het idee dat je die dag niet in slaap mag vallen omdat je de verantwoordelijkheid hebt voor (hele) kleine kinderen, die je in de gaten moet houden, nee, voor ons niet meer.
Sindsdien boeken we meestal 2 kamers in een ETAP hotel, in elke kamer een ouder met 1 of 2 kinderen. In sommige hotels bestaan ook familiekamers, 2 kamers naast elkaar met tussendeur.
Geplaatst door: Bonasera
Datum: 05.04.2013 15:42
Om nog maar te zwijgen.De wet van Murphy.
Autopech hebben s'nachts om 2 uur met 4 kinderen.
Santé me ratje zeggen ze in West-Vlaanderen.
En bovenal 2 tentjes kopen en niet overnachten en een municipal camping sorry maar het kan er bij mij niet in hoor.
Datum: 05.04.2013 15:51
Datum: 05.04.2013 15:53
..had zomaar een datum ingevuld, begin juli......
Datum: 05.04.2013 16:02
Interessant. veel informatie die ik niet eerder gehoord/gelezen heb. Ik ben zelf ook op zoek gegaan en kwam ook dit tegen: http://www.camping-frankrijk.nl/forum/topic.asp?ID=2010
Steunpunt Lyon, zo las ik wordt het meest benaderd door problemen tijdens files overdag. Wat niet wegneemt dat een file een mindere obstakel vormt dan onveiligheid.
Als het werkelijk zo onveilig is als her en der wordt omschreven, dan ga ik me opnieuw beraden en mijn plan zeker bijstellen en aanpassen, want veiligheid voorop. Wel is het zo dat ik me wil laten leiden door meerdere betrouwbare feiten en reacties niet door misschien (wie zal het zeggen) net die paar personen, met ongegronde angsten.
Ik zou graag nog wat meer informatie hebben, bij ANWB (een organisatie waarvan ik de proffesionaliteit zeer betrouwbaar acht) kan ik het tot nu toe nog niet vinden.
Alle info is welkom.
Geplaatst door: Cd
Datum: 05.04.2013 16:03
Marit, ik reed ook 's nachts.... Totdat een groep vrienden, 20 jaar geleden op weg naar de wintersport, in Zuid Duitsland een zwaar auto-ongeluk hebben gehad. De bestuurder is waarschijnlijk in slaap gevallen, dat terwijl ze met z'n vieren reden en om 2 uur uur wisselden! Ze zijn tegen de vangrail aangeredent. Ze kunnen het gelukkig alle vier na vertellen, maar 1 heeft wel verwondingen opgelopen, die nooit meer volledig herstellen, ondanks de vele operaties en de auto was total-los.
Sindsdien rij ik nooit meer 's nachts, ook niet met mijn 3 kinderen. Want het is wel waar wat Uyl schreef, net zoals ik aan het begin van deze topic, dat de man met de hamer op het einde van de nacht langskomt. Ik ben ook een avondmens en mijn man een ochtend mens, maar ik doe het niet meer. Zoek een overnachting met een bewaakte parkeerplaats, of een huur een tent oor een nacht, want die zijn er, of een chambre d'hotel, slaap lekker en je komt de volgende ochtend heerlijk uitgerust op plaats van bestemming aan en ben je nog fit om je tent op te zetten en lekker met je kinderen te gaan zwemmen en spelen. Succes ermee.
Datum: 05.04.2013 16:08
Henny, dank je wel, Ik heb het even nagekeken, helaas is er in de nacht dat wij willen gaan geen familiekamer meer beschikbaar.
Geplaatst door: Nathalie
Datum: 05.04.2013 16:10
Volgens mij is het handig goed te kijken naar je kind. Wij hebben 1 keer in de nacht gereden, mijn vriend rijdt voor het werk vaak de hele nacht, maar ons zoontje heeft niet geslapen. Met hem werkt het niet. Wij hebben de laatste keer onze terugreis in 3 dagen gedaan, en waren dan rond 3 uur in de middag op plek bestemming.
Wij hebben een vouwwagen en in Frankrijk heb je overnachtingshotels, goedkoop, met een hek erom heen.
Als je kinderen wel goed slapen en je rijdt beide....geen probleem volgens mij!
Geplaatst door: jan
Datum: 05.04.2013 16:22
Nooit doen, de hele nacht doorrijden met 4 kinderen.
Onverantwoord, en dat om de kosten te drukken!
Dan kun je toch beter wat minder ver weg gaan en voor een comfortabele reis zorgen. Als er iets fout gaat zul je dat jezelf nooit vergeven. En de kinderen op de achterbank zijn het meest kwetsbaar.
Datum: 05.04.2013 16:33
Even voor de duidelijkheid:
Het gaat mij niet enkel om de kosten te drukken, maar voornamelijk om onze dochter van 7 met autisme, zie mijn eerdere bericht.
Geplaatst door: ® tineke
Datum: 05.04.2013 16:44
Geplaatst door: Mirjam
Datum: 05.04.2013 16:48
Wij hebben ook een kind met autisme en voor deze kinderen is uitleggen en duidelijkheid belangrijk. Als jullie toch een kamer boeken en je doet dat via internet, dan heb je de komende maanden de tijd om de reis uit te leggen. Je kunt dus steeds weer over de komende vakantie praten.
Kijk schat, zo gaan we rijden, hier gaan we lekker een nachtje slapen en eten en dan gaan we nog een stukje rijden en dan komen we op de camping.
Voor onze zoon is het altijd fijn om alvast foto's te zien, de route te bespreken en af te spreken waar hij slaapt en met wie. We vertellen van te voren zoveel mogelijk! Wij merken dat als hij lekker slaapt hij minder prikkelbaar is. Wij kiezen dus altijd voor een overnachting, juist omdat we niet weten of hij wel zal gaan slapen in de auto. En dan zijn de gevolgen veel groter. Nu is ieder kind weer anders dus ook kinderen met autisme. Maar het is een overweging waard.
Datum: 05.04.2013 17:03
Ik heb de websites, een aantal van de adviezen hier, en extra informatie die ik zelf heb gevonden doorgelezen. Daaruit blijkt dat het risico op onveilige situaties op de snelweg 's nachts groter is dan dat ik op voorhand heb ingeschat.
Ik heb inderdaad mensen in mijn omgeving die zeggen dat 's nachts rijden met gemak te doen is, en is aan te raden. We hebben verschillende kennissen en familieleden die dit al jaren doen, die roepen dat het zo lekker rustig is, en lekker koel is, geen file enzovoorts. Ik blijf het lastig vinden om uit zoveel verschillende adviezen een koers te bepalen, want welke keuze past het beste bij ons (ook gezien onze dochter met autisme, voor wie het moeilijk is steeds over te schakelen)?
Wat voor mij inmiddels wel duidelijk is, dat wie ook gelijk heeft, ik het risico niet wil nemen als dat in reëel opzicht ten koste kan gaan van de veiligheid van het gezin.
Op grond van mogelijke onveilige situaties, ga ik dus toch opzoek naar een geschikte overnachtingsplek, dat zal misschien een heel gepuzzel zijn, zeker met 6 personen en waarvan 1 kind met een beperking, maar wie weet valt het mee. Ik ga hiervoor een nieuw topic openen.
Hartelijk dank voor alle reacties!
Datum: 05.04.2013 17:10
Inderdaad Mirjam, dat doen we sowieso al, het helemaal visueel maken is standaard hier, los daarvan blijft het lastig met een tussenovernachting, hoe minder verandering hoe beter.