auto met pech achtergebleven in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: marja
, Datum:
12.08.2016 20:14
Wij hebben helaas pech gekregen met onze auto. We hebben een vervangende auto gekregen en zijn nu thuis. Er werd tegen ons gezegd dat het ongeveer 12 werkdagen zal duren voor de auto bij onze garage in Nederland is. We weten niet wanneer die 12 dagen ingaan (vanaf dag van pech, of vanaf dag van leenauto). We horen nu echter van verschillende kanten dat het wel langer dan 3 of 4 weken kan duren voor de auto hier is. Heeft iemand hier ervaring mee?
En we hebben best wat extra kosten moeten maken vanwege deze pech. Kunnen we deze kosten nog ergens verhalen (reisverzekering, ANWB)?
Geplaatst door: ® Renée
, Datum:
12.08.2016 20:25
Paar jaar geleden ging onze auto kapot op dag 2 van de vakantie. Er werd netjes een huurauto geregeld en afgeleverd op de camping en onze auto was terug in nederland voor wij terug waren een week of twee later. De huurauto hebben we in ik geloof rotterdam ergens ingeleverd bij een filiaal van de betreffende maatschappij. We moesten wat heen en weer bellen tussen de anwb en reisverzekering maar hebben alle kosten (behalve uiteraard de reparatiekosten) vergoed gekregen. Hangt natuurlijk ook van je verzekering en anwb pakket af.
Geplaatst door: Esther
, Datum:
12.08.2016 20:28
Hi Marja, wij hebben dat ook een keer gehad, vervelend. Toen wij terugkwamen in Nederland en de leenauto hadden teruggebracht, duurde het nog ongeveer 2 weken voordat onze eigen auto. Wij hebben de kosten van de hotelovernachtingen (wachten op de leenauto) en een gedeelte van de belkosten (bellen met de alarmcentrale van de ANWB) teruggekregen. Welke kosten wilde je verhalen?
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
12.08.2016 20:30
Bij ons kwam de auto pas 3 weken nadat wij thuis kwamen. Ze kunnen niet precies zeggen wanneer de auto wordt vervoerd. Dat hangt af van de hoeveelheid auto's de naar Nederland vervoerd moeten worden en de locatie. Wij hadden een 2e auto thuis, maar anders zou ik de verzekering er op aanspreken dat je recht hebt op vervangen vervoer, dus ook in Nederland! Andere kosten kunnen mogelijk op je reisverzekering verhaald worden (denk aan extra verblijf, telefoon, taxi, sleepkosten). Kijk de polis van je verzekering goed na en laat je niet afschepen als je idd recht hebt op vergoeding van gemaakte kosten.
Geplaatst door: frank
, Datum:
12.08.2016 20:54
1 keer na ruim 3 weken terug in Nederland net na hoog seizoen vanuit Frankrijk en 1 keer binnen 2 weken terug in Nederland in voorjaar vanuit Belgie. Als het goed is heb je aangegeven naar welke garage de auto moet, als je thuis bent de garage even bellen en die komen vanzelf in de lucht als de auto er weer is.
ik ben er indertijd niet in geslaagd om telefoonkosten en kosten voor een taxi om de auto ergens 70 km verderop op te halen ergens te verhalen.
Geplaatst door: ® daphne
, Datum:
12.08.2016 21:35
Wij kregen alle extra gemaakte kosten voor overnachten, telefoonkosten, taxi etc vergoed. Van de overnachtingen vond ik wel apart, want die kosten hadden we ook gehad als de auto niet kapot was gegaan. Of het nou door de reisverzering of pechhulp is vergoed weet ik niet meer. Onze auto was trouwens al eerder in Nederland terug dan wij. Ligt er gewoon aan wanneer er een transportwagen vol zit denk ik. Leenauto konden we gewoon hier bij de garage inleveren.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
12.08.2016 23:02
Onze buurman (direct naast ons) heeft in de buurt van Gap twee weken geleden pech gehad; auto (Volvo) doet het niet meer. Weggesleept via een depannage/sleepwagen en naar een garage gebracht. Auto moet naar Nederland om hier gerepareerd te worden. Buurman heeft een Franse auto gehuurd (en inmiddels al weer moeten inleveren in Nederland), maar tot op heden geen nieuws over zijn auto. 't Schijnt zo druk te zijn dat het niet duidelijk is wanneer zijn auto terugkomt.
Erg lastig als je in ploegendienst werkt. Overigens niet bij de ANWB verzekerd, maar bij andere maatschappij.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
13.08.2016 08:43
digi-oma,
het maakt niet uit bij welke maatschappij je verzekerd bent.
De repatriëring wordt altijd door de ANWB geregeld.
Wij zijn zelf verzekerd bij de ING (Blue Travel-polis) en toen wij met pech stonden, kregen we via onze verzekering steeds snel contact met het steunpunt van de ANWB in Lyon.
We hoorden van mensen, die via de ANWB verzekerd waren, dat zij soms uren in de wacht stonden, voordat zij iemand aan de lijn hadden.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
13.08.2016 10:48
Weer wat geleerd, zal het tegen buurman zeggen. Ik weet wel dat de auto's (en destijds onze vervangende caravan) worden opgehaald of gebracht door speciale bedrijven die door de ANWB worden ingehuurd. ANWB heeft deze lange gele transportwagens niet zelf.
Geplaatst door: Marcel
, Datum:
13.08.2016 14:10
Wij waren de auto in frankrijk ± 3 dagen kwijt, waar van 2 dagen echt kwijt. de ANWB en wij wisten niet naar welke garage de auto uit eindelijk heen is gebracht. Na veel gebeld met de ANWB in Lyon hebben wij hem gevonden. Wij hebben 80% zelf alles geregeld. ANWB in Nederland heeft alles recht bezatten en met Lyon op gelost. Alles gesprekken zijn op genomen tussen het col center van Lyon en ons. ANWB in Nederland heeft ons in het gelijk gesteld en hebben ook alles vergoed gekregen Tol, benzine van vrienden, extra over nacht te gingen dagen dat wij niet op de camping konden zijn enz. De kosten die wij vergoed kregen waren geen 100% maar 200% omdat wij het zelf geregeld hadden.
Geplaatst door: ® Carolien@1
, Datum:
13.08.2016 14:49
@digi-oma, heeft je buurman geen Volvo Assistance? Die regelen alles, inclusief andere auto, overnachtingen etc. Ook als je daarnaast een andere reisverzekering hebt.
Geplaatst door: Corrie
, Datum:
13.08.2016 14:53
...hadden wij ook maar toen wij met pech stonden in FR werd alles overgedragen aan de ANWB ... en dat werd niet goed afgehandeld. De contactpersoon ( wij hadden verbinding met Nederland) sprak vrijwel geen Frans , gelukkig waren wij in de garage toen ze belden dus wij zijn zelf aan het vertalen gegaan.
Geplaatst door: ® Neel14
, Datum:
13.08.2016 19:51
Wij hebben een paar jaar geleden pech gehad met de auto. In eerste instantie moesten we zelf een vervangende auto ophalen, meer dan 150 km verderop, waar we met het openbaar vervoer naar toe zouden moeten (bus, trein en nogmaals bus). Het zou ons bijna een dag hebben gekost volgens de eigenaresse van de camping en dat hebben we geweigerd. Na een paar dagen kregen we een vervangende auto die vanuit Nederland op de camping werd gebracht, en die haalde meteen onze auto op bij de Franse garage en bracht die de volgende dag naar Nederland. De auto was dus eerder in Nederland dan wij. De telefoonkosten die we hadden moeten maken doordat we meerdere keren met de ANWB moesten bellen, kregen we vergoed via de reisverzekering. Zowel de reisverzekering als de verzekering voor het vervangend vervoer hebben we bij de ANWB.
Geplaatst door: racc
, Datum:
14.08.2016 08:56
Auto's worden eerst naar Born (limburg) gebracht en van daar uit vind verspreiding plaats over het land.
Ik heb 2 maal met een trailer auto's opgehaald en als je ziet hoeveel auto's met panne daar staan dan begrijp je wel dat alles niet zo vlot zal lopen. Dagelijks worden er met vele trailers auto's opgehaald. Viel mij op dat er veel oude wagens bij zaten. Dat er in het hoogseizoen niet iedereen zomaar een leenauto heeft verbaasd mij daarom ook niet. Echt ongelooflijk, zoveel.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
14.08.2016 09:30
Wat ik niet kan begrijpen is dat er auto's naar Nederland vervoerd moeten worden, omdat deze niet in Frankrijk gerepareerd kunnen worden. Wat zijn dit voor merken dan? Heel vroeger had je in Frankrijk vrijwel alleen maar Renault, Citroen en Peugeot-garages. Reed je een ander merk, dan kon dat wel 'ns tot problemen leiden. Wij rijden al 20 jaar Ford en als ik zie hoe veel Fordgarages er in Frankrijk zijn, dan zou dat geen probleem moeten zijn. Of zegt de ANWB iets te gemakkeljk dat een auto alleen maar in NL gerepareerd kan worden?
Geplaatst door: ® Neel14
, Datum:
14.08.2016 09:53
Wij hadden een Opel, in Frankrijk zeiden ze bij de garage dat het een ingewikkeld probleem was wat ze niet zomaar konden maken. Mijn man heeft meerdere keren aangegeven dat het volgens hem iets anders was (hij heeft wel enig verstand van auto's) en of ze daar naar wilden kijken, maar dat wilden ze niet. Eenmaal aangekomen in de garage in Nederland bleek het inderdaad te zijn wat mijn man dacht en was het eenvoudig (en goedkoop) op te lossen. Achteraf gezien was het dus allemaal niet nodig geweest, maar ja, je bent afhankelijk van wat ze in de garage aangeven.
Geplaatst door: ® Johan
, Datum:
14.08.2016 10:30
Als je auto van de autoroute gesleept moet worden, dan wordt je auto naar de garage van de depanneur gebracht die dat stuk van de snelweg heeft gepacht. Dat zijn vaak kleine garages, die een zeer beperkte reparatiecapaciteit hebben, en steeds weer gestrande auto's moeten ophalen in het hoogseizoen.
Zo kwam ik met mijn Mercedes bij een heel kleine Peugeot garage. Ik heb de ANWB toen gevraagd of de auto naar een Mercedes garage gesleept kon worden. Helaas was dat niet mogelijk, en zou mijn auto naar Nederland vervoerd worden. Dagen zitten wachten op een vervangende auto die de caravan kon slepen. Uiteindelijk heeft de ANWB besloten om ook de caravan naar Nederland te halen en ik kon een huurauto 80 km verderop ophalen. Na 3 weken was mijn auto in Nederland en de Mercedes garage had de auto in 30 minuten gerepareerd!
Misschien zou de ANWB toch eens moeten kijken of een officiële dealer de auto niet kan ophalen bij de depanneur, zodat deze in Frankrijk gerepareerd kan worden.
Geplaatst door: Hans030
, Datum:
14.08.2016 10:35
Dat doen ze niet, omdat dan het verdienmodel wordt doorbroken denk ik. Het moet toch mogelijk zijn in een ontwikkeld westers land met 67 miljoen inwoners om ergens je auto binnen een straal van 300 km te repareren?
Geplaatst door: Corrie
, Datum:
14.08.2016 10:49
Onze Volvo werd ook door een plaatselijke garage van de autoroute gehaald en naar zijn garage gebracht. ( heeft daar 4 dagen gestaan want er was geen tijd voor vervoer ) Daarna is de auto naar een Volvo dealer gebracht en tot volle tevredenheid gerepareerd . De kosten waren hetzelfde als in NL. ( contact gehad met onze dealer in NL)
Wij waren alleen niet tevreden over de communicatie van de ANWB ( en ja, buiten de Volvo verzekering óók lid van ANWB) naar ons toe. Het was via Den Haag. Moesten zelf elke keer bellen hoe het verder zou gaan terwijl zei beloofde terug te bellen rond een bepaalde tijd, je zit dan te wachten, te wachten, na 1 dag wachten ga je toch maar zelf bellen. Kreeg je weer iemand anders aan de telefoon, wéér alles uitleggen.....pffff
En nee, was niet in het hoogseizoen !
Geplaatst door: ® digi-oma
, Datum:
14.08.2016 11:25
Auto kapot in de Pyreneeën. We haalden nog net stapvoets de camping. Regelen we zelf wel even. Campingeigenaar (Fransman) heeft dichtstbijzijnde Opel-dealers gebeld. Pau enkele weken wachttijd en Tarbes idem; jammer dan. Even naar ANWB gebeld of we de kosten voor een taxi terug konden declareren. ANWB vroeg wat er aan de hand was en zegde toe dezelfde dag een depannage wagen te sturen.. die was er binnen 20 minuten. Auto opgeladen en paar uur later werd gebeld waar de auto in de garage stond. Bleek vliegwiel te zijn... vliegwiel bij een diesel; vreemd? Echtgenoot heeft garage thuis gebeld en die adviseerde het kapotte onderdeel mee terug te nemen. Volgende ochtend belde ANWB dat de auto gereed was. Door vriendelijke Franse medekampeerder naar Tarbes gebracht, Opel-garage had de auto ondergebracht bij een speciale 4-wheel garage aan de overkant. Bleek een sensor te zijn; kennelijk verkeerd vertaald. Kosten nog geen 100 euro (voornamelijk arbeidsloon). Allemaal prima en snel geregeld door de ANWB. E.e.a. ging van Den Haag via Lyon en daar werken toch echt mensen die prima de Franse taal beheersen. Mogelijk worden er nu zoveel gestrande auto's aangeboden dat de garagisten echt geen tijd/capaciteit hebben al wagens te repareren en ik neem aan dat ze hun vaste Franse klanten ook niet in de kou laten staan. Inmiddels in de 40 kampeerjaren zo'n 10 maal in Frankrijk een garage nodig gehad en altijd heel goed en accuraat geholpen, met of zonder bemiddeling van de ANWB.