opzetten vouwwagen (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Loes O
, Datum:
02.04.2009 20:48
Geplaatst door: tineke
, Datum:
18.05.2009 16:49
Kan iemand mij een vouwwagen model aanraden die ik alleen kan opzetten Ik heb wel wat hulp van mijn kinderen , maar weet graag wat ik alleen kan. De verkopers raden echt zoveel modellen aan, maar daar kan ik niet van opaan.
Geplaatst door: Ina
, Datum:
18.05.2009 18:09
Hallo
Wij hebben een Combi Camp gekocht zodat ik die alleen kan opzetten en afbreken. Eventueel met een beetje hulp van mijn zoon. We zijn zo niet afhankelijk van anderen. Hiervoor hadden we een Trigano Odysee, een fijne wagen maar niet alleen op te zetten.
Ina
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
25.05.2009 11:53
Sinds kort zijn we in het bezit van een Jamet Arizona. De wagentent zelf kan je in je eentje opzetten maar voor de voortent moet je echt met z'n tweeen zijn. Onze vorige wagen was een Gerjak Tago Bay Ranger en die kan je wel in je eentje opzetten.
Voor de liefhebbers: ik heb een tekening met het buizenframe van de voortent. Mocht je geinteresseerd zijn: stuur me een mailtje dan krijg je de scan retour!
Geplaatst door: ® Jan
, Datum:
25.05.2009 11:54
Nog een aanvulling op mijn bericht van zojuist: de tekening met buizen is van de voortent van de Jamet Arizona.....
Geplaatst door: bernadette
, Datum:
25.05.2009 19:34
Wij hebben een combicamp. Deze kan je makkelijk alleen opzetten. Ook de voortent is in je eentje te doen. Geen tekening nodig van een buizenframe. Het is heel eenvoudig én snel
Geplaatst door: Pietersz
, Datum:
28.03.2010 10:31
Wie kan ons met spoed een tekening of handleiding mailen hoe je een voortent van de Jamet Arizona moet opzetten?
wij komen er echt niet uit!! HELP!!
Geplaatst door: ® diana8
, Datum:
28.03.2010 11:04
Geplaatst door: Niels
, Datum:
28.03.2010 11:26
Als je op de groene envelop van de reactie van Jan klikt kun je hem mailen
Geplaatst door: ® Wammel
, Datum:
08.04.2010 15:14
Tja de vouwwagen..wat zal ik erover zeggen. Ooit in een opwelling gekocht. Zag er wel lekker strak uit zo in de showroom. En ruimte te over. Dat leek toen , met drie kleine kinderen geen overbodige luxe. En omdat het Nederlands Elftal een belangrijk wedstrijd tegen Denemarken moest spelen tijden de Euro 2000 heb ik er ook niet te lang over nagedacht.
Doe die maar zei ik, terwijl ik een blik wierp op mijn horloge.
Dat was zo’n drie weken voor we op vakantie zouden gaan. Nog geen idee hoe, waarmee of waarheen we heen zouden gaan waren we in the blind bij een caravan/vouwwagen dealer binnen gelopen.
En een half uur later, met eigenlijk de intentie om de mogelijkheid voor de aanschaf van een tent te bekijken, waren we dus de trotse eigenaren van een Jamet Arizona met alles erop en eraan. Een impulsaankoop in de striktste zin van het woord.
U kunt hem over 5 dagen op komen halen meneer, zei de verkoper, die tijdens deze transactie een ware rollercoaster aan emoties aan de dag had weten te brengen. De opmerking dat ik geen trekhaak had leek haast de genadeslag voor de kerel.
Op de dag dat we onze vouwwagen op gingen halen fluisterde de verkoper me toe dat het wel verstandig zou zijn om voor ons vertrek de wagen een keer op te zetten. Het is haast ondenkbaar maar je weet het maar nooit zelfs bij een merk als Jamet, maar er zou altijd iets kunnen ontbreken.
Na het hem plechtig beloofd te hebben wist ik 1 ding haast zeker…dat opzetten dat zou toch echt niet meer lukken voor we richting Frankrijk zouden vertrekken.
Wellicht zou het idee kunnen ontstaan dat ik volkomen wars ben van welke vorm van kamperen dan ook maar dat was geenszins het geval. Op het moment dat wij op de bonnefooi richting ons beoogde vakantieadres togen zat er toch zo’n 25 jaar kampeerervaring achter het stuur….maar tot dan toe was de vouwwagen altijd een onontgonnen gebied gebleven.
De volgende dag waren wij rond 14.00 uur op de camping. Het was een snikhete dag en meeste gasten waren naar het strand. Gelukkig. Want ik zag het al helemaal voor me..de meewarige blikken, het besmuikte smoezen en de goed bedoelde adviezen.
We kregen een plek aangewezen waarvan men ook met een ongeoefende blik direct wist dat waterpas anders is en zelfs enige benadering daarvan mijlenver weg leek.
Als ik iets van die eerste dag heb geleerd is het wel het feit dat het niet gemakkelijk is om een grote vouwwagen waterpas te krijgen. Een wiel werd volledig ingegraven. Steunpoten werden ongeveer krom gedraaid, bouwtekeningen werden geraadpleegd en zo’n beetje alles moest uit plastic verpakkingen komen. En allengs zwol de stroom, naar hun kampeerplaats kerende campinggasten, gestaag. Als de kar waterpas stond dan stonden de slaapgedeelten dat niet en vice versa. Slechts zelden heeft mijn vrouw zo dicht tegen mij aan gelegen als tijdens die vakantie. Er was simpelweg geen ontsnappen aan.
Zo’n 6 uur later stond het hele geval, met inderdaad de support van enige goed bedoelde adviezen, zo ongeveer. Er was slechts 1 probleem. Of ik had tentdoek teveel of stokken tekort en kon niet anders dan vertwijfeld terugdenken aan het advies van mijn dealer.
Na een warme maaltijd en een slechte nachtrust is het de volgende dag toch allemaal nog goed gekomen.
Eigenlijk is het altijd een beetje haat-liefde verhouding gebleven tussen mij en mijn vouwwagen en het komt waarschijnlijk nooit helemaal goed hoewel ik nu zo’n 10 jaar later echt wel weet hoe deze klapkar op te zetten.
Meegesleurd naar Duitsland, Oostenrijk, Italie, Kroatie, Griekenland, Frankrijk en Spanje. Opgezet met en zonder luifel en of voortent. En toch blijft het voor mij altijd, op zijn zachtst uitgedrukt, klunen. En met nauwelijks verholen jaloezie kijk ik naar hen die met een caravan aan komen, de poten uitdraaien en met een koude klets in de hand zelfgenoegzaam achterover leunen in hun dukdalf 7-standen stoel. En dat binnen 30 minuten.
Want er kleven mijns inziens toch behoorlijk wat nadelen aan zo’n vouwwagen. Immers, je moet hem altijd openklappen wil je kunnen laden. Opzetten duurt altijd lang en dan moet je maar hopen dat de weergoden je een beetje gunstig zijn gezind.
En dan heb ik het nog niet over het schoonmaken en opruimen van de hele santekraam. Want daar mag je wel een extra verlofdag bij je baas voor aanvragen.
Is het dan allemaal kommer en kwel? Welnee! Vorig jaar sprak een echtpaar ons aan. Zij hadden exact dezelfde vouwwagen gekocht. Alleen het model was recenter. En had natuurlijk wat improvements ondergaan. Maar in essentie was de wagen niet veel veranderd. En het was zeker een stuk beter als een caravan. Hierin had je het echte kampeergevoel! Ik heb daar wat over gegniffeld. Het echte kampeergevoel! Maar allengs kreeg ik wel door wat zij bedoelden. Lekker liggend tussen het tentdoek. Een briesje door je vouwwagen..de ruimte die je hebt. Niet direct de volledige associatie met de fietsvakanties van weleer. Dat was wel heel erg basic. Maar hoe zou het zijn als ik met zo’n luxe sleurhut zou rondtrekken. In een bedompte kleine ruimte, waar de hitte van de dag slechts met een airco te verdrijven valt. En waar je met diezelfde airco en passant je directe omgeving zwaar mee weet te frustreren. Niet meer onbekommerd met je karretje achter je aan scheuren zonder het gevoel te hebben dat je iets voorttrekt. Bij de tolpoorten ineens zwaarder getarifeerd te worden en last but not least een dure stalling te moeten zoeken in plaats van de vouwwagen eind september ongecompliceerd de garage in te duwen.
Nu ik er zo over nadenk, dan ga ik die vouwwagen toch maar zijn derde lustrum gunnen…hoewel de kinderen langzaam maar zeker gaan uitvliegen en die enorme ruimte van onze Arizona de gevaren van het lege nest syndroom pijnlijk dreigt te onderstrepen. Mocht dit gevaar echt op ons af te komen dan lijk ik inmiddels een prachtige remedie gevonden te hebben…de T@B 320 RS.
O ja, ik zet de complete wagen inclusief voortent inmiddels in mijn uppie op.
Geplaatst door: monique
, Datum:
08.04.2010 15:19
beste Wammel, met een glimlach gelezen; hoe herkenbaar,
Wij hebben nu na de arizona een jametic aangeschaft, écht het overwegen waard!
Geplaatst door: Andrea
, Datum:
08.04.2010 15:21
Wammel, ik heb genoten van je verhaal ;) Bedankt!
Geplaatst door: Marianne
, Datum:
08.04.2010 15:42
Wammel,ik denk met wat weemoed terug aan onze Raclet Oleron,met zijn sfeervolle hemeltje en oranje bloemenpatroon op de gordijnen.
Toch zie ik echt wel de grote voordelen van onze huidige Hobby-caravan: kastruimte, niet meer kletsnat opbreken etc.
Maar eerlijk is eerlijk: dat geluid van de rits mis ik tegenwoordig.
Geplaatst door: Mieke
, Datum:
08.04.2010 19:53
Stuur dit op naar een kampeermagazine en je mag daar cursiefjes schrijven. Doe je het niet, dan gaat er een schrijftalent verloren ;-)
Ik heb genoten van het verhaal!
Geplaatst door: irmgard
, Datum:
08.04.2010 22:59
Ook zeer genoten van je verhaal: dit bedoel ik nu! Je bent niet toevallig getrouwd of partner van Marie?? Zie topic "voortent-luifel"...
Geplaatst door: Bert
, Datum:
09.04.2010 08:16
Wij hebben ook een vouwwagen, althans soort van vouwwagen. Op te zetten binnen kwartiertje. Zonder gekreun en gesteun.
En nauwelijks extra spullen neer te zetten, want nagenoeg alles is al in de vouwwagen.
http://www.colemantrailers.com/trailers
Geplaatst door: Bert
, Datum:
09.04.2010 08:21
"Dat was wel heel erg basic. Maar hoe zou het zijn als ik met zo’n luxe sleurhut zou rondtrekken. In een bedompte kleine ruimte, waar de hitte van de dag slechts met een airco te verdrijven valt. En waar je met diezelfde airco en passant je directe omgeving zwaar mee weet te frustreren. Niet meer onbekommerd met je karretje achter je aan scheuren zonder het gevoel te hebben dat je iets voorttrekt. Bij de tolpoorten ineens zwaarder getarifeerd te worden en last but not least een dure stalling te moeten zoeken in plaats van de vouwwagen eind september ongecompliceerd de garage in te duwen."
> Met een Trigano Silver (voorheen Rapido) heb je deze nadelen niet ! Slechts 2.00 m. breed en 1.98 m. hoog.
En hitte ? Die heb je overdag in een vouwwagen óók. En tegen de tijd dat je gaat slapen kun je een caravan net zo goed ventileren als een vouwwagen: horren naar beneden, ramen open.
Geplaatst door: Wammel
, Datum:
09.04.2010 14:58
Bert van bericht 8.16 , ik weet niet of jij dezelfde Bert bent als van bericht 8.21. Maar laat ik daar maar even vanuit gaan.
Gekreun en gesteun? Hoezo? Wie heeft het daarover? Het opzetten van de vouwwagen gaat (inmiddels) soepeltjes. Toegegeven, het is meer werk dan dat je na een jaar hard werken jezelf zou gunnen, maar als het staat..dan eh ..staat er ook wat.
De Coleman waar jij het over hebt is geen vouwwagen. Dat is een caravan met een opbouw van tentdoek. Een soort gedowngrade caravan. Of een klapkar met pretenties, zoals je wilt. Nu ik er zo over nadenk lijkt deze symbiose tussen beide oorspronkelijke kampeermiddelen inderdaad zo gek nog niet.
De voordelen van beide werelden verenigd in een meer dan verdienstelijke poging een hybride te creëren. Maar er is niet zo gemakkelijk aan te komen. Bovendien keek mijn vouwwagendealer behoorlijk zuinig op het moment dat de Coleman ter sprake kwam. Hij had er eentje staan, dat wel. Maar commercieel bleek het absoluut geen succes. Immers prijstechnisch lag het ding ruim boven de doorsnee vouwwagen. Het dealernetwerk was zeer beperkt. En als je dat geld al had dan maakten potentiële kopers al heel snel de overstap naar de reguliere caravan. Zonde eigenlijk. Want de vouwwagen was echt voor “those who know”. Hij keek me hierbij aan met een blik die je gemakkelijk zou kunnen beschrijven als iets wat het midden hield tussen schalks, gewiekst en vilein. Ooit zou je niet anders dan moeten beamen dat de vouwwagen de ultieme vorm van kamperen is.
Het was duidelijk. Zijn inschattingsvermogen, ingegeven door jarenlange verkoopervaring, zei hem al snel dat er te weinig geld uit de broekzak viel te kloppen bij deze prospect om de Coleman kwijt te kunnen raken. De verkoop van de vouwwagen werd verheven tot een hoger doel en daar is hij uiteindelijk ook in geslaagd. Weliswaar ingegeven door het feit dat ik er ook niet al teveel tijd aan wilde besteden. Onder het mom van ‘ het verstand waarschuwt ons wat we moeten vermijden maar het hart zegt ons wat we moeten doen”
Sindsdien ben ik dus vouwwagenfanaat…tegen wil en dank. Dat wel. En daar waar ik de kar eerst hartgrondig wist te vervloeken heb ik er ook een soort relatie mee opgebouwd. Ik kan niet met.. maar eigenlijk ook niet zonder. Een soort van menage a deux maar dan repetitief voor slechts enkele weken per jaar. Vandaar mijn enigszins ambivalente betoog.
Ik begrijp absoluut de voordelen van de caravan. Die ga ik ook niet bagatelliseren.
Wat me niet helemaal duidelijk is is je gloedvolle uiteenzetting over de Trigano Silver. Bedoel je hiermee te zeggen dat je hiermee het stallingprobleem kunt voorkomen of omdat deze door zijn geringe hoogte niet als caravan wordt beschouwd? Dat laatste waag ik te betwijfelen. Het is in caravanland in elk geval niet het goedkoopste alternatief. En ondanks ramen openzetten en horren hebben hoor ik toch steeds, van caravanbezitters onder extreme (warme) omstandigheden, dat het maar niet wilde afkoelen. Ach..dan wapper ik nog maar eens subtiel met mijn tentdoek.
Was het niet de Dalai Lama die ooit zei: “Niet krijgen wat je wenst is soms het beste dat je kan overkomen”…Daar houd ik me maar aan vast.
O ja..om eenieder gerust te stellen..bij warm weer heb ik overdag geen enkele ambitie om binnen te zitten. Of dat nu in een caravan of een tent is. Gewoon lekker buiten in de schaduw..bij voorkeur met een koude klets in mijn hand, onderuithangend in mijn onlangs aangeschafte Dukdalf 7 -standen stoel. ;-)
Geplaatst door: Bert
, Datum:
09.04.2010 15:30
"Gekreun en gesteun? Hoezo? Wie heeft het daarover?"
Jij Wammel, jíj hebt het daarover. Lees je eigen verhaal nog eens over...
Nee, Coleman is geen vouwwagen in zijn zuiverste vorm. Maar... dat schrééf ik dan ook !
En inderdaad, de Coleman (of andere popup) is een prachtige symbiose.
"Maar er is niet zo gemakkelijk aan te komen."
Ja hoor ! En sinds enkele weken staan de eerste occasions alweer te koop. En popups zijn er niet alleen van Coleman, maar van meerdere merken. En al vanuit de jaren 80 (Palomino, Bobcat), dus ook goedkope exemplaren.
"Immers prijstechnisch lag het ding ruim boven de doorsnee vouwwagen."
Je kunt ze dus ook tweedehands kopen. En aangezien ze heel duurzaam zijn, koop je met een popup van bijv. 6 jaar oud nog steeds een degelijk produkt.
"Het dealernetwerk was zeer beperkt."
Klopt. Maar voor veel merken vouwwagens geldt dat die niet veel dealers hebben en veel Nederlanders dus sowieso een eindje moeten reizen.
"Ooit zou je niet anders dan moeten beamen dat de vouwwagen de ultieme vorm van kamperen is."
Da's heel persoonlijk. De voordelen van een popup zijn er namelijk zeer vele. Slechts één nadeel: het gewicht. Tussen de 750 en 1100 kilo ongeveer.
"Wat me niet helemaal duidelijk is is je gloedvolle uiteenzetting over de Trigano Silver. Bedoel je hiermee te zeggen dat je hiermee het stallingprobleem kunt voorkomen of omdat deze door zijn geringe hoogte niet als caravan wordt beschouwd?"
Nee, Wammel. Ik bedoel dat ie door zijn 1.98 m. hoogte in nagenoeg elke garage (naast je huis) past. En dat ie ook onder de max. hoogte van bijv. de Franse tolstations past, dus géén hoger tarief.
"En ondanks ramen openzetten en horren hebben hoor ik toch steeds, van caravanbezitters onder extreme (warme) omstandigheden, dat het maar niet wilde afkoelen. Ach..dan wapper ik nog maar eens subtiel met mijn tentdoek."
En onze ervaring is dat je een caravan voor het slapen gaan óók kunt afkoelen door alles even half uurtje te laten doortochten.
Geplaatst door: Mieke
, Datum:
09.04.2010 17:18
man, man, las ik zonet een mooi cursiefje en bginnen jullie hier weer te ****
Bert: ik snap dat je reclame wil maken over je product maar aub, zie de humor van Wammel in