volgend jaar Duitsland ofzo? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: treinenman Den
, Datum:
01.09.2018 14:08
Na een paar jaar op rij weer naar Zuid-Frankrijk geweest te zijn hebben we het altijd wel fijn, maar het wordt weer eens tijd voor wat anders dan Zuid-Frankrijk.
Als ik zo vergelijk met bv. 10 jaar terug zijn meerdere aspecten van Frankrijk er niet op vooruit gegaan. Ik heb echt het idee dat de wegen minder zijn geworden en ook niet onbelangrijk alles wel heel erg in prijs is gestegen. Vakantie mag wat kosten, maar vergelijken doe je toch. Als ik vergelijk met Duitsland zit er echt een behoorlijk kostenverschil tussen. Tuurlijk, het weer is niet te koop en wint Zuid-Frankrijk (alhoewel, check de statistieken van de plaats Ihringen.. bij Freiburg , eens..) , de Franse slag is ook fijn, maar de wegen, entreeprijzen, prijs-kwaliteitverhouding, boodschappen, uiteten.. die zijn zo voor de Oosterburen. We gaan sinds enkele jaren in de meivakantie naar Duitsland (Harz of Sächische Schweich, Moezel... ed) en dat bevalt ons zo goed dat we eraan denken om in de zomer het heilige Franse huisje te verlaten... Het enige waarvan ik een duidelijke verbetering zie op Franse campings is het sanitair, dat is in mijn ogen sterk verbeterd. Natuurlijk maken we van veel zaken geen gebruik en is daar dus ook een blinde vlek lijkt me zo.... Over wifi gaan we het maar niet hebben. drama. (gezin met teeners is dat wel een dingetje) De Duitsers, in ieder geval waar wij zijn geweest hebben het op heel veel fronten beter voor elkaar. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids 
, Datum:
01.09.2018 18:50
Ik ben als erkend Francofiel natuurlijk bevooroordeeld. Duitsland heeft zeker een boel mooie plekjes, maar over het algemeen is het me allemaal net iets te aangeharkt en biedt zuid-Frankrijk beter weer (al kan het er ook harder spoken). Prijzen vergelijken heft in mijn beleving niet heel veel zin, tenzij je uitgaat van de dingen die jij graag doet, eet en drinkt. Maar die kan ik niet voor je invullen. Door de bank genomen heb ik niet de indruk dat het veel uitmaakt.
Voordeel van Duitsland: je kunt overal een biertje bestellen zonder je af te vragen of ze geen kattepis bedoelen en zodra je van de snelweg afgaat kun je overal een prima schnitzel met fatsoenlijk gebakken frieten bestellen. Maar tegenover dat laatste stelt Frankrijk de vers gebakken pizza uit zo'n antieke HY-bus...
Geplaatst door: Lotje1985
, Datum:
01.09.2018 19:10
Sluit me bij bovenstaand aan. Duitsland is mij te netjes en te strak. Heb er wel eens naar gekeken, maar kom altijd weer bij Frankrijk uit. Dus advies kan ik ook niet geven.
Als ik schnitzel wil eten rij ik hier 5 km verderop de grens wel over....
Geplaatst door: Marike
, Datum:
01.09.2018 19:47
Ik vind Duitsland echt verschrikkelijk. Koud/ kil en sfeerloos. Het ziet er allemaal grauw uit en ik mis echt de mediterrane sfeer.
Daarnaast wil ik toch even melden dat de wegen in Duitsland slechter zijn dan in Frankrijk. Wij gaan juist graag naar Frankrijk vanwege de goede wegen.
En ik vind persoonlijk bijzonder dat mensen uiteten in Duitsland goed vinden, dat kun je juist enorm goed in Frankrijk. Vooral in de Franse dorpjes waar ook veel Fransen komen is echt een aanrader. Boodschappen/ campings heb je zelf in de hand. Je hebt enorm veel keuzes in campings van duur tot heel goedkoop. Voordeel van kamperen in Frankrijk is dat je het enorm goedkoop kunt houden maar je ook voor de luxe kunt gaan, voor ieder wat wils.
Als je keer naar Duitsland wilt in de zomer zou ik zeggen gewoon een keer doen. Misschien is Noord-Frankrijk ook wel wat voor jullie?
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
01.09.2018 21:52
Wij combineren het. 2 weken Frankrijk vanwege het ongedwongen zomerse gevoel en de laatste week bij Freiburg de grens over en een weekje ontspannen Duitsland met mooie vergezichten. En lekker en goedkoop eten.
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
02.09.2018 20:09
Ik vind t zelf erg lastig om een leuke camping in Duitsland te vinden. En dan bedoel ik zo leuk dat ik er 10 dagen ofzo wil staan.
Ik weet niet of je zelf in het voorjaar naar een huisje gaat ofzo, maar als ik op zoek ga naar campings dan staan ze vol met seizoensplekken, of reacties van mensen die t er zo fantastisch vinden dat ze er al 20 jaar komen, of dat t me weinig gezellig lijkt als je puber bent (die ik heb, voor kleuters is er overal wel een zandbak te vinden of een schommel)
Verder denk ik dat Duitsland ook echt prachtige plekken heeft en dat t geen somberheid troef is. ( ik vind bv Friesland echt eindeloos kaal met een hoop wind, maar een Friese collega vond ooit dat je in Brabant nergens lekker ver weg kon kijken, overal bos; ieder zijn ding dus). Toen ik dit jaar rondliep in de chaos de montpellier le vieux vond ik het daar toch ook weer erg op de saksische schweiz lijken...
En wat de Duitse wegen betreft... naar mijn idee rijd ik daar van wegwerkzaamheid naar wegwerkzaamheid. Daar worden ze vast beter van, maar de traagheid is eindeloos in dat enorme land. Ik ga erg graag naar Italie bv, maar "moet "af en toe naar Frankrijk om bij te komen van de Duitse snelweg ;-) DAt ik dan weer eens een vakantie heb dat ik normaal kan doorrijden.
Geplaatst door: Noa
, Datum:
02.09.2018 21:46
Probeer Slovenië eens. Na jaren Frankrijk en Italië wilden ook wij eens helemaal wat anders. Nou, dat is in alle opzichten gelukt!! Kamperen is daar niet persé goedkoper, zelfs wel duurder als in Frankrijk maar op het gebied van uit eten gaan wint Slovenië. En wat een rustige vriendelijke mensen daar. Bijna iedereen spreekt er Engels, de wegen zijn er goed.
, Datum:
02.09.2018 23:18
@mar3tent: ben met je eens dat je in Duitsland van de ene Baustelle in de andere rijdt, maar Italië is wel weer het andere uiterste...
, Datum:
03.09.2018 00:08
Sorry, Noa begon over Italië, jij niet. Even te snel gelezen.
Geplaatst door: digi-oma
, Datum:
03.09.2018 09:36
Ook wel in Duitsland gekampeerd (bezoek aan vrienden in de buurt van Koblenz) en een keer bij Fantasialand op verzoek van de kinderen. Viel ons beide malen toch tegen. Bij Koblenz moesten alle caravans in de lengte staan en dan ook op de mm. precies met het neuswiel van de caravan op de rand gras/asfalt. Sfeerloos allemaal. Bj Fantasialand in de buurt kregen we een A-4 vol met regels wat niet mag of wel moet; te bizar! Mocht niet eens zelf de stekker in de elektrapaal steken; kwam mannetje voor. Bij afrekenen moesten we op een knopje bij de uitgang drukken en dan kwam mevrouw in de Mercedes met chauffeur naar beneden en konden we in de stromende regen via het autoraampje afrekenen. 't Is jaren geleden maar al dat super-geregelde gedoe is niks voor mij.
Overigens zweert een buurvrouw van me bij Duitsland; zo schoon, zo geregeld en etc. Zij is een paar jaar geleden naar Frankrijk geweest en vindt het daar een rotzooitje en gruwt van de ongeschilderde luiken voor de ramen en de rommel bij sommige boerderijen of kleine dorpjes. Dus... 't is maar waar je van houdt.
Geplaatst door: John van D
, Datum:
03.09.2018 09:50
Na vele jaren Frankrijk onlangs weer eens in Duitsland geweest. We rijden veel binnendoor en het viel ons op dat de wegen soms bar en bar slecht zijn.
Geplaatst door: ® Gerd@ 
, Datum:
03.09.2018 11:14
Eens met mar3tent en Peter vh hurktoilet, je rijdt in Duitsland van de ene baustelle naar de andere. Afgelopen juni een tour gemaakt via Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Italië. De wegen in Duitsland een groot rampenplan! We komen graag in Italië dus soms kun je niet anders dan door Duitsland te rijden, maar als je het vergelijkt met Frankrijk zijn de autoroutes toch relaxter! Is althans onze ervaring, we zijn afgelopen donderdag naar de Drôme vertrokken en hebben heerlijk rustig, zonder oponthoud kunnen doorrijden! As donderdag of vrijdag door naar de cote d'azur. Dus nee, wij hebben niet het idee dat de wegen in Frankrijk minder zijn geworden, ik zou zeggen de wegen in Duitsland slechter, vandaar ook de vele wegwerkzaamheden!
Geplaatst door: Anja
, Datum:
03.09.2018 12:34
Als iemand een camping in Duitsland weet met een leuk zwembad (dus niet zo'n kille, rechthoekige bak met startblokken) hoor ik het graag!
Geplaatst door: ® daphne 
, Datum:
03.09.2018 15:04
Geplaatst door: mar3tent
, Datum:
03.09.2018 17:18
@Peter hoezo is Italie t andere uiterste? Ik herinner me italie nauwelijks wegwerkzaamheden. Lastiger is dat ik over honderden km's eigenlijk niet mag inhalen met mn vouwwagen/aanhanger... En vooruit de laatste keer Italie vond ik wel dat ik heeeeel erg lang moest wachten voordat ik grens over was. En in Italie mis ik vaker een afslag dan elders... alsof t er net iets minder handig aangegeven staat ;-)
Tja verder hoop je dat je nooit over een brug komt te rijden met staat van onderhoud zoals in Genua... Dat zie ik wel als "t andere uiterste" doe dan maar een flinke duitse file.
, Datum:
03.09.2018 17:29
Ben paar jaar geleden oost en noordoost van Rome geweest. Vond er heel erg veel plekken waar gaten in wegen kennelijk lang geleden al afgezet waren zonder dat er kennelijk iets aan gedaan werd.
Geplaatst door: ® claudia23 
, Datum:
03.09.2018 17:41
wij hebben fijne kampeer ervaringen met Duitsland! Saarland, Hunsruck en de Moezel echt prachtig hoor! Mensen vinden wij een stuk vriendelijker als menig Fransman en tja die baustelles... Vorige week terug gekomen vanuit zuid Frankrijk een vis Luxemburg Duitsland terug. Ik vond het het al met al wel meevallen. Ik kan me veel extremer voor de geest halen zo'n 5 a 8 jaar geleden met de baustelles. Ik vind het ieder jaar juist minder worden ;)
Aankomend mei vakantie weer naar het zuiden van Duitsland, vinden wij dus wel de moeite waard!
Geplaatst door: Silvia
, Datum:
05.09.2018 01:36
Wij komen weleens in Duitsland, maar dan niet langer dan een weekend, of hooguit een week. We vinden het ook te netjes, te aangeharkt, te veel regeltjes enz. geef mij maar het losse, makkelijke van Frankrijk. Afgelopen zomer naar Italië geweest, en dat beviel ook prima. Wat heel makkelijk was vonden wij, dat iedereen er Engels spreekt en verstaat! Dat is in Frankrijk wel anders! Overigens niet door Duitsland gereden, vanwege overal die baustelle, maar Frankrijk, Zwitserland, Italië, en terug gelijk Italië, Frankrijk. Ligt er natuurlijk aan waar in Italië je heen .
Geplaatst door: Nika
, Datum:
05.09.2018 14:21
Vraag me af of de Duitsers wel beseffen dat r steeds meer mensen het land gaan mijden vanwege alle weg werkzaamheden ect. T schijnt dat we nog n paar jaar moeten wachten dat alles verbetert is. Ik moet t nog zien. Iig was het voor ons na 2 jaar door Duitsland te zijn gereden n verademing om weer es de "ouderwetse" route soleil te rijden. Onze kinderen vonden de 1200 km zowat te snel gaan ;)
Duitsland heeft n paar leuke Landal campings waar we wel es in de mei of herfst hebben gestaan. Voor doorreis vind ik de campings en meestal doorgaans onvriendelijke eigenaren n verschrikking. Je bent dan heel snel je vakantie gevoel kwijt.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
05.09.2018 17:09
Da's nogal een boude bewering. "Dat steeds meer mensen Duitsland mijden". Is daar onderzoek naar gedaan dan? Ik ken dat niet.
Wij rijden altijd door Duitsland, op weg naar Frankrijk, is voor ons het makkelijkste. En wij komen idd wegwerkzaamheden tegen. Gelukkig maar, in Duitsland, is mijn mening, worden wegen behoorlijk goed onderhouden.
In Frankrijk daarentegen ben ik ook afgelopen vakantie weer wegen tegengekomen die al járen zó slecht zijn dat meer dan 30 km/u onverantwoord is. (Maar dat zijn natuurlijk maar incidenten, serieus, de wegen zijn ook daar overwegend goed).
Verschil tussen Frankrijk en Duitsland is wel dat in Frankrijk en Duitsland de receptie in de voormiddag dicht is maar dat men in Frankrijk denkt:"dus je zie maar wat je doet" ( plekje zoeken, camping op- en afrijden) terwijl in Duitsland men voor jou bepaalt wat je doet." Je wacht maar tot we weer open zijn, en, je mag nu de camping gewoon niet af( met je auto). Mijn Duitse campingervaringen zijn overigens wel langer geleden.
Maar ik kom héél graag in Duitsland.