volgend jaar Duitsland ofzo? (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: ® Richard Vrieling 
, Datum:
06.09.2018 09:17
Ik vind van beiden kanten wel wat te zeggen. Allereerst ben ik het eens met Claudia dat in de Moezel en zeker ook Saarland leuke gebieden zijn om te bezoeken. Bijvoorbeeld camping Bostalsee vlakbij een centerparcs park. Maar je moet echt heel goed zoeken naar een beetje camping die niet zo strak is aangeharkt. Echt leuke campings zijn idd lastig te vinden. Maar bijvoorbeeld voor een paar dagen bij Freiburg of bij de Bodensee kan je prima staan. Maar is het niet zo dat je ook in Luxemburg en Oostenrijk zo netjes geparkeerd staat? We hebben afgelopen vakantie overnacht op camping Krounebierg in Luxemburg, een fijne camping, maar ook daar ga ik geen drie weken staan. Het nadeel van duitsland is naast wegwerkzaamheden dat je op een aantal snelwegen niet mag inhalen. Dus dat is verplicht op zondag rijden als je wilt opschieten.
Frankrijk heeft veel voordelen: vaak plek, keuze tussen goedkopere en duurdere campings en inderdaad een prima te berijden Route de Soleil. Het nadeel vind ik wel dat ook leuke stadjes maar moeilijk te vinden zijn. Een standaard dorp is wat armoedig qua aanblik met een drukke D weg die dwars door het dorp loopt en de markt die dan op een of andere parkeerplaats of op een afgesloten straat gehouden wordt. Dan kies ik toch weer liever voor Italie, waar je altijd een plein hebt met een voor mijn gevoel beter onderhouden centrum.
In 2016 waren we in Noord Spanje (was ook top) en volgend jaar kijken we naar een combinatie Italië Oostenrijk, maar mocht het niet lukken dan is er altijd wel wat leuks in Frankrijk te vinden. En ja wat is er fijner rijden dan een doorgaande tolweg die je op je duimpje kent inmiddels :-)
Geplaatst door: ® Elfie 
, Datum:
06.09.2018 10:05
Ik vind Duitsland met al die regeltjes en dat brave, een beetje eng. En met honden ben je ook minder vaak welkom. Dat Frankrijk zo duur is, daar merken wij weinig van. We zoeken vooral een rustig plekje waar je in de omgeving lekker met je hond kan rondstruinen en 's avonds koken we ons eenvoudige potje in de caravan. De Fransen die wij zoal tegenkomen zijn meestal van die heerlijk relaxte mensen die zich met hun eigen zaken bemoeien en je privacy respecteren. Ik hou daar wel van. En een beetje rommelig, dat vind ik heerlijk. Niet zo aangeharkt, niet zo betuttelend. We hebben in het verleden wel eens wat anders geprobeerd, maar zelfs bij de Noorse fjorden zeiden we: "Heel erg mooi, maar het is geen Frankrijk." :)
Geplaatst door: Jens
, Datum:
06.09.2018 11:54
Waarom, waarom zullen we op een site die over kamperen in Frankrijk zou moeten gaan kritiek gaan uiten op Duitsland.
Aangeharkt vs Franse slag. Ieder beleeft dat op z'n eigen manier.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
06.09.2018 17:25
Wij zijn dit jaar, na 14 dagen Frankrijk en Lixwmburg, voor het eerst op een camping aan de Moezel terecht gekomen. Prima camping, bijna geen regeltjes (alleen tussen 12 en 13 uur de receptie dicht) en er mochten geen honden op de camping (wat wij heerlijk vonden). Verder erg goedkoop (nog geen 20,00 per nacht en stroom voor nog geen 2,00 per nacht). Stroom wordt naar gebruik berekend en dat is gewoon een eerlijk systeem. Kijk maar eens naar sommige campings in Frankrijk (en andere landen), die gewoon 4 of 5 euro per nacht durven te vragen. Ook kun je er heerlijk en goedkoop eten en drinken. Het is idd een nadeel dat je soms met de caravan niet in mag halen, maar voor ons was het niet een heel eind Duitsland in. De wegen waar wij reden waren prima en zonder wegwerkzaamheden. Zoals het nu lijkt doen we dit volgend jaar weer. In combinatie met Frankrijk. Wij reserveren overigens niet meer sinds de kinderen niet meer meegaan en hebben altijd een plek gekregen. Toevallig ook nog alle 3 de keren aan de rivier. Mazzel dus :-)
Geplaatst door: Ina 
, Datum:
06.09.2018 18:00
Mag ik vragen welke camping dat was aan de Moezel Mara?
Ook wij gaan al een paar jaar zonder de kinderen en dat van geen honden spreekt mij ook wel aan.
Geplaatst door: MaraM
, Datum:
06.09.2018 19:35
@Ina: de camping heet Holländischer Hof in Senheim (18 km van Cochem). Helemaal vooraan was een sober veldje met 7 plaatsen waar honden mochten. Het verdere campingterrein was verboden gebied, dus op de camping zelf geen honden.
, Datum:
06.09.2018 19:39
Geplaatst door: ® tineke (webmaster) 
, Datum:
07.09.2018 14:08
, Datum:
07.09.2018 15:42
Geplaatst door: Treinenman Den
, Datum:
08.09.2018 11:55
Had even nIet meer gekeken, maar bashen is niet zo moeilijk lijkt het :-/
Iedereen heeft zijn eigen (voor) oordelen, maar deze zijn vrijwel niet gebaseerd op feiten.
Logisch ook, want je moet een bepaald gevoel hebben bij iets.
3 jaar terug zijn we 2 weken naar Trixi park bij Zittau geweest (check zoover) en dat voldeed gelukkig niet aan alle minder positieve (voor) oordelen. We hebben daar een geweldige tijd gehad en de caravan kon we neerzetten waar we wilden, geen lineaal aan te pas gekomen oid. ?? we denken deze keer aan de regio bij Freiburg. (Kaiserstuhl) mocht iemand tips hebben?
Geplaatst door: ® irenem 
, Datum:
27.09.2018 14:47
Ik vind het wel leuk om alle reactie's te lezen over duitsland in vergelijking met FR,IT etc
Wij gaan ook al jaren naar Frankrijk voor de zomervakantie. We zijn 1 keer in Italie geweest ( de marken) vanwege goede beoordelingen van een camping. Maar... dat is bij 1 keer gebleven.
Echter, in het voorjaar brengen wij regelmatig een (lang) weekend door op een piepklein campinkje in het Sauerland.
Het is eigenlijk gewoon een grasveld waar je je kampeermiddel neerzet en waardde electra aansluiting is. Je maakt gebruik van de sanitaire voorzieningen van het bijbehorende hotel. Er is een heeele leuke biergarten..... en je kan direct wandelen vanaf de camping. Voor ons het grote pluspunt.
Echter, dit soort campinkjes is zoeken met een speld in de hooiberg!
En de duitse autobahn baustellen- ach- wat maakt dat nu uit voor 1 keer per jaar...
Dit jaar op de terugreis was er in Luxemburg een groot onderhoud aan de A6/A7 meende ik. ZIjn we via de scenic route gereden om niet in de file te komen. Niks mis mee. Mooi door de Eifel en Moezel gebied gereden...
Geplaatst door: Claudia23
, Datum:
27.09.2018 17:41
Wij hebben de meivakantie voor 2019 weer geboekt in Duitsland (Harz)
Zomer weer Frankrijk maar daar moet ik me nog even in verdiepen welke camping en regio..
Geplaatst door: Nathalie 
, Datum:
04.10.2018 19:36
Kom in de herfst graag in duitsland. Ook in het voorjaar maar zomergevoel heb ik er niet bij. Dit jaar aan de oostkust ivm reis naar zweden. Druk en vol.