reis voor de eerste keer met een dakkoffer (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Heidi
, Datum:
10.10.2018 07:49
Wij zouden volgende zomer voor onze reis voor de eerste maal een dakkoffer gebruiken. Wij huren iets op een camping. Wij rijden met een Toyota verso en zijn dus met de dakkoffer meer dan 2 meter.
2 praktische vraagjes:
Wij hebben een bakje voor de Telepeage. Zouden wij dan aan 30 per uur door de linkse poortjes kunnen of is daar een hoogtebeperking en moeten we voor rechts kiezen?
Wat doen jullie met de dakkoffer ter plaatse? In een parkeergarage kan je dus niet en bij vele parkings in Frankrijk is er ook een hoogtebeperking.
Waarom zouden we opteren voor een dakkoffer? Omdat de vriend van mijn oudste dochter zou meegaan, zitten ze dus met 3 op de achterbank en moet er ook voor 5 personen bagage mee. Wij denken niet dat dit in de koffer kan want mijn man wil de koffer ook niet volladen tot aan het dak.
Geplaatst door: Ellen Dokter 
, Datum:
10.10.2018 08:56
Wij rijden met combinatie van Ford Mondeo Wagon en dakkoffer altijd door gewone ( hoogte) tolpoortjes...Ter plaatste halen wij de dakkoffer er altijd af en leggen hem achter -naast huuraccomdatie..beetje uitzicht in ieder geval .Wel altijd op campings gestaan die relatief klein buiten toeristische gebeuren stonden, voelde vertrouwd. En...ongevraagde inpak tip, maar bevalt ons erg goed...in een langere brede dakkoffer passen ongeveer 5 van die bigshoppers naast elkaar, voor elk gezinslid 1..onder in vouwen wat je minst denkt te gebruikenin , boven op even in apart tasjes verdeeld ...ondergoed,sokken,zwemkleding dan pik je dat er zo uit. Wij met 4 personen dan vaak de handdoeken en beddegoed lakens in de 5e tas erbij, opzij wat los materiaal denk aan bal ect. Onze kofferbak is daardoor heel strak en rustig verder ingepakt, ik vind het heerlijk .
Geplaatst door: Corrie
, Datum:
10.10.2018 09:03
Dakkoffer kan misschien in bewaring worden gegeven op de camping en anders in het huur huis.
Tip ivm ruimte: koop de toiletspullen , maar óók bal of strandmatjes ter plaatsen in een grote supermarkt. Deo etc is in FR goedkoper en zo bespaar je toch weer ruimte als je voor 5 pers alles mee moet nemen.
Tegenwoordig in veel steden een ACTION voor de matjes , BBQ etc.
IVM de doorrijhoogte, kijk eens op de site van de tolwegen, nadat je de hoogte van auto mét dakkoffer hebt gemeten.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
10.10.2018 09:47
Ik ga met caravan bijna altijd uiterst links dus dakkoffer is dan geen probleem. Wel opletten natuurlijk, soms is er toch een hoogtebeperkingen en dan past het met verso idd gewoon niet.
Dakkoffer halen wij er altijd af. Zelfs de dakdragers. Want anders maakt dat herrie (alleen dakdragers).
Als de ruimte er is zou ik m binnen leggen op zijn kant of zelfs rechtop.
Geplaatst door: Daido
, Datum:
10.10.2018 13:41
Geplaatst door: ® Nienke1985 
, Datum:
10.10.2018 16:27
Wij zijn nu ook twee keer met dakkoffer geweest. Met Renault Megane station en dit jaar met Volkswagen golf station. Geen problemen met tolpoortjes en wij laten hem op vakantie ook eigenlijk zoveel mogelijk op de auto zitten. Alleen als we naar een grote stad willen, met parkeergarage halen we hem er af en leggen hem even in de tent. Eigenlijk nog geen een keer gehad dat we niet konden parkeren ergens door de hoogte met dakkoffer. Wij hebben hapro traxer en is makkelijk weer vast te zetten op de dakdragers.
Geplaatst door: Viola
, Datum:
10.10.2018 18:46
Veel dakkoffers kunnen op slot als ze op de dragers op de auto zitten. Dat was voor ons de reden om de dakkoffer op de auto te laten. Naast of in de tent kan die zo worden meegenomen. Hoe krijg je dan je spullen nog weer mee terug?
Geplaatst door: Marike
, Datum:
10.10.2018 20:05
Met dakkoffer kun je prima door de poortjes met groene pijl en als je zon kastje hebt kun je ook de Telepeage nemen die vaak zowel helemaal links als rechts staan. Maar met zon kastje kun je alle poortjes nemen, dus ook gewoon met groene pijl/ oranje t.
Ik zou de dakkoffer gewoon op de auto laten tijdens je vakantie, waarom zo je de koffer eraf halen, lekker gemakkelijk om gewoon op te houden.
Geplaatst door: MAB
, Datum:
10.10.2018 20:16
Nienke, een Megane en golf zijn lager dan een verso ( of Grand Scenic zoals wij hebben). Jij blijft waarschijnlijk net onder de 2 meter terwijl de vraagsteller en wij daar écht overheen gaan.
Een dakkoffer kan toch altijd op slot? Daarvoor hoeft ie niet op de dakdragers te zitten. En ja, iemand zou hem wel mee kunnen nemen. Maar hoe? Als ie op slot zit zet je hem niet zo makkelijk vast op een auto. En in een auto lukt natuurlijk helemaal niet. Je hoeft er dus niet echt bang voor te zijn dat iemand hem mee zou nemen.
De parkeergarages waar ik vaak kom zijn 2.20, 2.00 of 1.80. alleen die eerste zou waarschijnlijk lukken met dakkoffer op een verso.
Geplaatst door: Fammeij
, Datum:
10.10.2018 20:26
Tip: vergeet je sleutels niet. Helaas ervaring mee....
Verder leggen wij hem vaak naast de tent, behalve als het voor een paar dagen is of we veel trekken. Waarom zou je een dakkoffer stelen die op slot zit? We doen er vaak de verpakkingen in van stoelen, slaapzakken, tafel, tent, etc. Dat slingert dan tenminste niet rond.
Geplaatst door: Heidi
, Datum:
10.10.2018 20:29
Heel wat mensen laten de dakkoffer blijkbaar op de auto, maar zijn die dan hoger dan 2 meter want dan zijn parkeergarages vb geen optie en ook bij andere parkings is dikwijls een hoogtelimiet. Dus als je iets gaat bezoeken is het moeilijk om parking te vinden. Maar ik twijfel inderdaad om de dakkoffer eraf te halen en naast de caravan te leggen.
Bedankt alvast voor de reacties.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids 
, Datum:
10.10.2018 20:38
Bij de poortjes links zit meestal een hoogtebeperking op twee meter, tenzij vooraf aangegeven staat dat je voor telepeage links voor moet sorteren (telepeage, serrez à gauche). Het goede nieuws: bij de grote tolstations heb rechts ook vaak poortjes waar je met 30 door kunt rijden.
Wel even in de gaten dat je voor het goede tarief aangeslagen wordt. Als jullie zonder dakkoffer lager dan twee meter zijn, val je in categorie één, maar de automatische hoogtemeting zou in jullie geval wel eens de duurdere cat. 2 aan kunnen geven Even op de knop assistance drukken en vragen om classe 1, s'il vous plaît. Je kunt ook achteraf per mail je geld terugvragen.
Geplaatst door: ® Peter van Het Hurktoilet, Frankrijkgids 
, Datum:
10.10.2018 20:41
Iets anders: houd er bij je overwegingen ook rekening mee dat je auto met dakkoffer meer benzine verbruikt dan zonder, ook als ie leeg is.
, Datum:
10.10.2018 21:21
Die brandstof zou ik mij niet druk om maken, dat merk je niet eens op een hele vakantie. Misschien op de hele reis (heen- en terugreis en op de bestemming rijden) rond 20-30 euro. Dit heb je terugverdiend door te tanken in Luxemburg;)
, Datum:
10.10.2018 21:25
En wat je met de dakkoffer doet op bestemming moet je zelf weten, wat jullie het fijnste lijkt.
De meeste laten inderdaad de dakkoffer erop, waarom zou je de koffer eraf halen? Wij houden dan wel van gemak:). Wij parkeren eigenlijk nooit in parkeergarages. Alleen dan als je echt naar een grote stad gaat als Parijs. Omdat dat moment kun je koffer er altijd nog afhalen. Bij attracties/ activiteiten/ dorpjes heb ik nog nooit parkeergarages gezien.
Geplaatst door: Daido
, Datum:
11.10.2018 04:45
Een merkwaardige manier van rekenen van Marike over terugverdienen. Volgens mij heb je gewoon uiteindelijk 30 € meer uitgegeven en niks terugverdient door in Luxemburg te tanken.
Ik hoorde laatst een verhaal van een vrouw die een nieuwe jurk had gekocht. Ze vertelde dat 400€ had bespaard. De jurk kostte 600€ ipv 1000€.
, Datum:
11.10.2018 10:14
Daar heb je gelijk in Daido en wellicht dat voor sommige 20-30 euro wel veel is.
Geplaatst door: J
, Datum:
11.10.2018 10:55
Nog een tip: check in de handleiding van je auto wat de maximale dakbalasting is. Trek hiervan het gewicht van de dragers en dakkoffer zelf af en je weet hoeveel je nog kunt beladen. Dit is bijna nooit meer dan 50 kilo. Met een paar tassen kleding kom je al heel snel in de richting van die 50 kilo. Voor de veiligheid is het heel belangrijk om je hieraan te houden, want zelfs een goed beladen dakkoffer zorgt al voor mindere rijeigenschappen.
Geplaatst door: ® Carolien@1 
, Datum:
11.10.2018 15:23
Ik sluit me aan bij Fammeij. Naast de tent met wat losse spullen erin. Nooit bang geweest dat hij gestolen zou worden en als dat toch gebeurt hebben de meesten onder ons vast wel een reisverzekering. @ J, 50 kg lijkt me erg weinig. Wij konden zo'n 80 kg beladen in onze dakkoffer. De totale dakbelading van onze auto mag 100 kg. zijn. Geen idee of dat er ook inzat..nooit gewogen..
Geplaatst door: Jurgen
, Datum:
14.10.2018 05:56
Wij rijden al zeker 10 jaar met een dakkoffer naar Frankrijk. Tot voor 2 jaar met een Renault Espace (het vorige model). Deze auto is op zich al hoog, maar toch nammen we zonder probleem steeds het linkse tolpoortje. Ter plaatse halen we de dakkoffer er af en leggen hem vast met een fietsslot aan de houten veranda van onze stacaravan. Op de meeste parkings in het zuiden is er een hoogtepeberking en dat zorgt toch wel voor problemen als je de dakkoffer op je auto laat staan. Bovendien valt het wel heel erg op dat je toerist bent als je de dakkoffer op je auto laat staan. Dit vergroot dan weer de kans op auto-inbraken.