Geplaatst door: L
, Datum:
27.03.2026 08:12
Je voelt ! Je verplicht ,Echter dat is het niet
En een flesje wijn bij de producent is goedkoper als op een terras
En zeker goedkoper als een camping overnachting
En het gaat niet meer over afstand of prijs
Maar of er voorraad genoeg is
Bij lege tankstations is het slecht tanken
In bv Duitsland zijn er al zorgen
De Duitse minister van Economische Zaken, Katherina Reiche, waarschuwde tijdens een energieconferentie in de Verenigde Staten dat de levering van benzine en diesel al eind april of in mei in gevaar kan komen.
Bron:
https://autobahn.eu/artikel/681913/brandstoftekort-nederlandse-oliereserves-cova-duitsland-iran
Geplaatst door: Herman 
, Datum:
27.03.2026 08:26
Ik ben al aan het zoeken om een paard met een huifkar te huren.
Geplaatst door: Labrador
, Datum:
27.03.2026 08:34
@Rob , een tientje duurder op 70 ltr??
Met een verhoging van momenteel al +- € 0.60 de ltr = dat € 42, per tank
Vergeleken met voor de oorlog in Iran
De meesten tanken minder per x ,dus € 24 bij 40 ltr
Maar dan nog , als het niet aan te leveren is
Geplaatst door: Robert
, Datum:
27.03.2026 09:54
Tja, wij hebben voor de vakantie van dit jaar een route gepland van zo'n 4000 km. Met een verbruik met de caravan van 1:10 is dat 400 liter benzine. Dit x een extra prijs van €0,60 is ca €240,-- meer aan kosten. Dat wordt dan 1 of 2 x minder uit eten. Jammer dan, maar dat overleven we wel.
En is er geen brandstof meer te verkrijgen, dan houdt alles op. Blijven we thuis in de tuin.
Daar maak ik mij nu nog niet druk om, we zien het wel over 3 maanden.
Geplaatst door: Rob
, Datum:
27.03.2026 10:16
@Labrador: ik denk dat ik je wel gelijk kan geven.
Ik woon aan de grens met Duitsland, en daardoor wordt de prijs ook in Nederland flink gedempt. Als ik dan ook nog de snelweg mijd, loopt het verschil met het westen snel op.
Wij gaan altijd naar Frankrijk, maar ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken hoe hoog de prijzen daar nu zijn. Maar wij letten eigenlijk ook niet op de prijs van een overnachtingscamping. Wij trekken rond en betalen dan tussen de 15 en 50 euro per nacht, met eigen kampeermiddel. Omdat we bijna nooit op eenzelfde camping terugkomen kan ik ook niet inschatten hoe daar de prijsontwikkelingen zijn.
Wij mijden wel altijd de hoempa-campings en prefereren de municipal. En ik wilde er eerst nooit aan, maar de boerencampings begin ik ook steeds meer te waarderen. Omdat wij nooit weten waar we 's-middags terecht komen, heeft voor ons van te voren uitzoeken geen zin.
Maar wellicht wel voor de oorspronkelijk vragensteller.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
27.03.2026 11:46
Afwachten of er brandstof problemen ontstaan.
Uit eten ed hoeven we niet, we koken zelf. Uitstapjes zijn voor ons vnl wandelingen. Kost ook niks.
Wij genieten van het landschap, de dieren, de rust en ruimte. Ik ga wel even kijken naar die boerencamping s,nog maar 1 keer gedaan. Is voor herhaling vatbaar. Tanken altijd bij supermarkten we plannen vaak de volgende camping, om te voorkomen dat het 50€ kost. Je komt dan op de gekste plekken terecht: vorig jaar op een camping waar je zelfs je beroep in moest vullen, paspoort nummer, volledige doopceel. En de douches waren gevaarlijk ,de geiser hing in het afgesloten douche hokje, sanitair was bovendien smerig.
Geplaatst door: Hans 555
, Datum:
28.03.2026 09:15
Je kan op veel dingen besparen. Niet op tolwegen rijden maar binnendoor. Pas je snelheid aan, je hoeft niet 120 km/u te rijden 90 is ook ook goed, veel vrachtwagens rijden ook die snelheid. Ik als caravanner heb niet het geluk om op gratis camperplaatsen te mogen staan maar de camperaars dus wel.
Aan de andere kant betaald een camperaar heel veel geld voor de camper, wegenbelasting en verzekering om vervolgens tijdens de reizen zo min mogelijk geld uit te willen geven.
Tja het is dan kiezen of delen. Alvast een fijne vakantie en veel wijsheid toegewenst.
Geplaatst door: ® S@ndra 
, Datum:
29.03.2026 08:41
Is voor de meesten hier vooral de prijs iets om over na te denken?
Mijn gedachten bij schaarse benzine gaan een heel andere kant op. Wie ben ik om voor mijn lol die schaarse benzine te verbranden? Zijn er situaties, bedrijven of andere mensen die meer recht op die benzine hebben?
Geplaatst door: Jan56 
, Datum:
29.03.2026 12:16
Rob
Jouw suggestie om een wijntje minder te drinken........ bij de Intermarché de beste wijn en rosé voor vaak minder dan 5 euro per fles.
Dat kost mij slechts 70 euro per week.
Geplaatst door: Ivo
, Datum:
29.03.2026 13:09
@sandra. Daar heb je gelijk in, een extra argument om thuis te blijven.
@rob: serieus? 2 flessen per dag?
Geplaatst door: Hans030 
, Datum:
29.03.2026 18:13
In 2022 ruim 3 weken met (huur) camper door Frankrijk getrokken. In juli, steeds 1 of 2 nachten (enkele keer 3) op een camping gestaan. Municipalcampings of eenvoudige campings. De duurste camping was .... in Lucemburg. Alle campings kostten toen minder dan 30 euro per nacht, vaak rond de 22 euro per nacht. Voor 2 personen, camper en elektriciteit. Zal nu een paar euro's duurder zijn, maar denk dat het nog steeds haalbaar is rond de 30 euro uit te komen. Kamperen is in Frankrijk (op dat soort campings!) veelal goedkoper dan in andere landen. En we hadden campings vlakbij een leuk strandje aan een meer of met gemeentezwembad er naast voor de nodige verkoeling (soms ook geen zwemgelegenheid). Omdat het rond de 30 graden was in het noorden hoefden we niet verder en dat zal ons veel aan tol en diesel gescheeld hebben. Kwamen Frankij binnen bij Charleroi (beruchte N5), maar dan zit je aan de Maas waar het meteen al zo mooi is!
Onze route (belangrijkste tips)
- Monthermé, camping Port Diseur: prachtig gelegen aan Maas, je loopt zo het dorpje in en heel mooi fietspad langs Maas naar Charleville Mezieres;
- Dosches, camping Fromentelle: heel mooi met uitzicht over de velden en op 1 km van mooi meer met strandje en je fietst zo naar het mooie Troyes;
- Chablis, camping Municipal (nu een camperplaats met elektronisch toegangshek): leuk plaatsje en erg leuk uitje: e-bike Winetours!;
- Auxerre, camping Municipal (nu helaas gesloten). Auxerre qua stad zeker aan te bevelen;
- Vezelay, camping Auberge de la Jeunesse: prachtig gelegen, je loopt zo naar de beroemde abdij en het leuke dorpje;
- Matour, camping Matour (Paluet): ook hier weer prachtig gelegen, naast gemeentezwembad en overal wandelpaden alle richtingen op;
- Cormatin, camping Le Hameau des Champs: naast dorpje met kasteel en fietspad over oude spoorlijn naar Cluny met beroemde abdij;
- Besancon, camping De Bescancon (in Chalezeule): naast gemeeentezwembad, met fiets in 8km over fietspad langs rivier naar mooie stad Besancon;
- Epinal, camping Du Chateau: je loopt zo naar het gezellige centrum van Epinal via een park. klein zwembadje.
- Echternach, camping Echternach: je loopt zo naar het centrum van het plaatsje.
Je ziet, allemaal campings waar je kunt fietsen of wandelen (wij hadden fietsen mee), soms zwembadje, soms niet. Altijd redelijk simpele campings, maar wij hoeven ook geen toeters en bellen. En dit type campings is er echt nog volop. We hebben ook nauwelijks tol betaald, omdat we meestal RN/ RD namen. Veel fijner om onderweg te kunnen stoppen en hard rijden met een camper is er tocht niet echt bij vinden wij.