Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
20.12.2005 00:17
Jongs, hoe heit d'r met? Heb mie efkes stil hoal'n.De schrik zit mie nog in de bee'n.Ieleu bint allemoal drok of ie bint allemoal vot, hef d'r gin één
meer tied of misschien wa nig genog inspiratie?
Hebt jullie toevallig het ' groot dictee der nederlandse taal'zeen ?
Machtig interessant.Wat hebt dee "geleerde heer'n" oonzen taal toch moeilijk maakt met al die --- en wa en nig anmekaar en wa of gin'n Hoofdletter bij eigen naam. Ie dient a'j wat wilt schriev'n het greune beukske wa bie de haand te hebb'n aans geet fallicant of vallicant? verkeerd.:-)
Geplaatst door: Rivi 
, Datum:
20.12.2005 13:47
Annechie, JUUST ! Of en toe goa'k nog wel 's noar die Grote Stroate hen um te "neuzen" !
Lili@n, Volgens mie is iederene druk met de kasdaang, as 'n boom stiet, mut d'r vake nog wear wat bie ekoch wödd'n. Doar kump nog es bie, dat d'r ok mèènsn bint, die pakkies onder 'n boom legt en doar köj ok bastens druk met wèèn, toch. En dan kump doar 't ènde van 't joar ok nog es anzett'n . . .
Zelf bin'k a wear druk met "inpakk'n", wie goat de kaswekke noar Les Menuires (netuurlijk Frankriek), doar giet mien (v)echtgenoot met de wichters op de lange latt'n. Opoe is gewoon hele daang buut'n, betje boodschopp'n doen, ett'n kokk'n en de boele een betje in de gaat'n hoaln. Noe mà hopp'n, dat de zunne een betje wil schien'n !
'k Heb trouw'ns nie noar dat dictee met ekekk'n, ze bedèènkt van alles, onderhand goaj dèènk'n dat frààns nog nie eens zu muuilijk is !!
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
20.12.2005 14:00
Hallo Lili@n,
hier ben ik ook weer. Ik heb geprobeerd mee te schrijven met het "Grote Dictee". Was allemachies moeilijk. En inderdaad vooral hoofd- of kleine letters. Wel of geen streepje.
Volgend jaar worden de spelling en afbreekregels weer aangepast. Gaat dan logischer en eenvoudiger worden.
Aan één afbreekregel weiger deel te nemen.
Frank-
rijk
gaat worden
Fran-
krijk
't Moet niet gekker worden!!
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
20.12.2005 15:08
Nou, ik zal oeleu 'ns wat vertell'n.... ik doa d'r lekker niks meer op'uut, op die nieje spellingsmethodes! Annechie dut't mooi zoals ze het ooit op schoole 'eleerd hef. 'N mèènse zol d'r toch helemoal tierelierend van wodd'n? En ie heurt't van Jan, volgend joar veraandert ze 't toch weer. 'N mèènse hef nogal neet wat te verstouw'n op 't moment...Zorgverzekering, zorgtoeslag, levensloopplanning en neum 't maar op.. en dan dach'ie dat ik mie ok nog druk maak'n um spellingsveraandering die ze volgend joar toch weer op de schuppe nemt? Ik dach'e 't maar neet!!!
Gelukkig hebt wie doar in oons dialect gin last van... en dan durft ze ok nog mangs te zegg'n dat dialect dom is... Noh ja, wie zult maar zegg'n... Wie wies is, is stille...!!!
, Datum:
20.12.2005 15:13
Oh ja Rivi..
Goa'j dan allenig um te neuzen, of schud'ie dan ok meténe de knippe leug... :-))
Dut opoe 't trouwens wal hèènig an in'n snee, 't wil mangs naar glad wèè'n en 't is eerder 'ebrökk'n as weer heel.... Völle wille trouwens!
, Datum:
20.12.2005 16:28
Annechie, ie weet hoe't giet: ie hebt niks neurig en ie hebt zat bie oe, mà toch . . . . kom ie op de terugweg altied wear ruumte tekot ????
Mà ik bin ok op disse topic ok nog wat an't noaneuz'n ewès en kwamme dit gedichie van oe teeng. D'r zölt d'r genog wèè die 'm toen niet elèès'n hebt, dus ik dach zo bie mie zelf: ik knippe en plakke'm d'r wear tuss'n, want hij is tiedloos en nog steeds zo sprekk'nd !
Vrede..
Stille, heel stille wöd’t bie mie van binn’n,
a’s ik mie over ’t woord ‘vrede’ goa bezinn’n.
’N woord, zo gemakkelijk ‘eneumd in disse tied van ’t joar,
ollemoal stoat wie d’r zomaar met kloar.
“Vrede op aarde” hoe vake heur’ie ’t wal néét,
terwijl wie de nood in oons eig’n kringetje soms niet eens zéét!
Wie, nietige mèèns’n met onze greutse gedacht’n..
dènkt wal n’s van héél de weerl’d het leed te kön’n verzacht’n.
Misschien better te beginn’n met wat wie zelf echt könt doon,
simpel, vanuut ’t harte, heel gewoon.
Een lach veur oene noasten, ’n vriendelijk woord,
’n aander loat’n geword’n zonder det ’t oe stoord.
Kiek’t noar oezelf, loat ’n aand’r maar vriej,
doarmet maak’ie ’n aander, maar oezelf ok bliej.
Zol’n wie oons dat noe ollemoal ‘ns an könn’n wenn’n,
dan... pass’n de hele wereld onder één’n groot’n kasdenn’n......!
Wi’j oe dus oaver de ‘vrede’ bezinn’n
toe, begin’t dan ‘ns bie oezelf vanbinn’n.....
(geschreven door Annechie)
, Datum:
20.12.2005 23:29
Prachtig hè, dat gedich van Annechie, joa dat "wichke" kan d'r wat met met dee weur. Ie hebt groot geliek Annechie da'j d'r oe niks van antrekt van al dat veraander in de taal, ik doo d'r ok nig meer wat op oet.Ik schrief ok zo as ik leert heb in school.Heb trouw's gister ok metschreev'n met dat dictee, is mie nig teeg'n vall'n wat de weur betref um ze foutloos te schriev'n dat veul al wa met, meer al die koppeltekens en wa en nig an mekaar doar gung'n de meeste fout'n inzitt'n.
Rivi 'n heel'n fijn'n vakaansie en doot hênig an op dee lange latt'n.
Betje zun sol inderdoad wa mooi wèn a'j doar bint.
En hier kwam 't mie ok wa van pas, bin den grieze loch noe wa 'n moal zat.
, Datum:
21.12.2005 23:56
Waar zijn alle "club"fans heen
Waar zijn ze geblehee. ..ven?
Boodschappen? Kerstmarkten? Concerten?
Ik was nog wel benieuwd hoe het gaat met Alca en haar afkicken van de sigaretten? Alca als je hier voorbij mocht komen, laat nog eens weten hoe het
er mee gaat.
En dan natuurlijk voor een ieder:Denk aan de calorieën dit weekeinde :-)
, Datum:
22.12.2005 07:14
Nou Lilian,
Eigenlijk was ik dat niet van plan! Ik vind het allemaal veel te gezellig en om dan juist in die tijd op die calorieën te zitten vitten ben ik eigenlijk niet van plan.. Bovendien heeft de ervaring me geleerd dat ik in januari zo voldaan en volgesnoept ben dat ik geen enkele moeite heb om dan één en ander te laten staan.
Alles op z'n tijd dus!
Meestal is het trouwens ook nog zo dat als ik er op ga letten, ik nog veel meer trek krijg!
, Datum:
22.12.2005 10:52
Haha, ik had er nog wel een lachend gezichtje achter gezet! Wat denk je, dat ik daar ook zo op let? Welnee, geniet er maar van. Even heel iets anders, kan er toch niet over uit, over dat nederlands.
De taalmeesters zijn in hun stoffige burelen totaal doorgedraaid.Zo hebben ze bedacht dat we Frankrijk zo moeten afbreken: "Fran-krijk". Geen aprilgrap.
Soms is er nauwelijks nog hoop op enige beterschap. Wie voorstelt om Frankrijk af te breken als "Fran-krijk" is een hopeloos geval en die kan in het nieuwe zorgstelsel maar beter het meest uitgebreide pakket kiezen,met álle aanvulingen.Hier helpen alleen vele sessies therapie.En daarna rest niets anders dan taal-tbs.:-)
Stukje gelezen vanmorgen in de krant, vond het wel aardig hier te vermelden.
Trouwens hebt jullie al bedach woar o'j hèn wilt met de zomervakaansie?
Geplaatst door: Anita 
, Datum:
22.12.2005 20:22
Het gaat weer gauw voorbij, het is maar 48 uur. Volgens mij weet niemand dat, zo lang zijn de rijen in de winkel. Ik kwam een stukje van Willem Wilmink tegen, ik vind het zelf heel mooi. Ik heb het voor jullie hier naar toe geknipt en geplakt.
Fijne Feestdagen voor jullie allen!!
Voor wie met Kerst alleen zijn
Wees niet zo bang voor Kerst. Het zijn maar twee dagen,
Dat is niet meer dan achtenveertig uur.
En uren, het ene vlug, het andere trager,
Uren vervliegen op den duur.
Raak niet verloren in herinneringen,
Wees toch een beetje wijzer deze keer.
Zing maar van ’Stille Nacht’ als je kunt zingen,
Want stil zal het zijn, die nachten. Zeer.
Zing in jezelf: ’de witte vlokken zweven’
Terwijl de regen langs de pannen ruist.
Het kind is niet in Bethlehem gebleven:
Het is naar Golgota verhuisd.
Gedenk de dieren op de schalen en de borden,
Die zitten meer dan jij in de puree.
Eten is beter dan gegeten worden,
Ook in de glans van Lucas 2.
Zeg ’nee’ als mensen je te eten vragen,
Want in andermans gelukkige gezin
Daar is de kerstboom enkel te verdragen
Met een uitslaande brand erin.
Wees niet zo bang voor Kerst. Het zijn twee dagen.
Willem Wilmink
, Datum:
22.12.2005 20:34
De kerstkaarten zijn verstuurd
Het mooie lint hangt vol met goede wensen
De kerstboom brandt trots z'n kaarsjes
Toont met plezier de witte en rode ballen
Toch laten we dat allemaal hier
Want de skikoffer ligt op het dak
De auto is ingepakt
De broodjes voor onderweg gesmeerd
Morgenvroeg om een uur of 5 - 6 gaan we rijden
Want het wordt een lange rit
Nu nog even de digitale rit afleggen
Groeten overbrengen naar m'n digi-vrienden
Volgend jaar ben ik er weer
Doei !
Geplaatst door: diana
, Datum:
22.12.2005 21:29
Rivi, veel plezier in de sneeuw. Ik hoop dat je heelhuids weer thuis komt.
IK wil even vertellen dat wij ( mijn twee dochters en ik) gisteravond naar musical'Annie'zijn geweest. In Orpheus in Apeldoorn.Een tip voor iedereen met kinderen die van musicals houdt. Erg leuk en prachtige decors.
Zo, ik moest dit even kwijt, nu ga ik weer verder met de kerstvoorbereiding.Doei!!
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
22.12.2005 21:29
Dag Rivi, veel plezier daar! Doe je de kaarsjes in de kerstboom uit?
Rij voorzichtig en tot volgend jaar.
Gr. Brenda
Geplaatst door: ® alca 
, Datum:
22.12.2005 21:53
Hoi allemaal en hoi Lilian,wat leuk dat je vraagt naar mijn afkick van de peuk!
Het gaat supergoed, echt ongelooflijk!!
Heb mezelf gedeprogrammeerd met behulp van een boek van Jan Geurtz en echt waar...........geen probleem!
Na zo'n 30 jaar roken, ooit 1 x eerder gestopt maar niet met deze methode. Geweldig, kan het iedereen aanraden!
Zal heus nog wel eens een dip krijgen en het even moeilijk hebben maar ik ben er echt klaar mee: ik rook nooit meer!
Ben er echt blij mee ondanks het kadootje wat ik tegelijk met het stoppen kreeg:hevig oorpijn, pijn in m'n kaak/rechterhelft van mijn hoofd. Had hier al een jaar in meer en mindere mate last van en nu dus heel hevig.
Mijn baas is een K.N.O. arts: oor geen probleem, door naar kaakchirurg, foto gemaakt: geen bijzonderheden, misschien iets met de spieren rondom het kaakgewricht...ga maar oefeningen doen.Gisteren knetter geworden van de pijn, nu ook in mijn kaak zelf. Van daag dan maar naar de tandarts: foto's: vette ontsteking in het wortelkanaal van de achterste kies!
Vanmiddag een zenuwbehandeling gehad..............brrrr, wat eng en wat was ik bang. Flink verdoofd en nog eens bij verdoofd. Nu flink aan de pijnstillers, want hij verwachtte nog wel 2 a 3 dagen pijn. En ik heb ZO op m'n tong gebeten........zeer!
Al met al loopt deze ontsteking al een jaar en heb ik meer of minder klachten gehad maar alleen maar van mijn oor/gedeelte bij het kaakgewricht/jukbeen.
De tandarts zei dat ik een half jaar geleden al had moeten komen. Ja, als ik kiespijn had gehad was dat ook gebeurd! Mijn kies en kaak zijn dus gisteren pas goed op gaan spelen en ik heb al die tijd alleen maar last gehad van de uitstralingspijn.
Dus nu zit ik lekker stoned van de pijnstillers en de borrel hier te typen.dus sorry voor het lange verhaal.
Het schijnt vaker voor te komen dat sluimerende infecties opeens opvlammen wanneer je stopt met roken.
Nou, lekker dan!
Maar het zij zo en mooi dat ik nog niet gerookt heb ondanks alle ellende!
Met de rookvrije groetjes, Carolien
Geplaatst door: ® visje
, Datum:
22.12.2005 22:14
Vandaag even een rondje tuin gedaan en tot mijn verbazing de knoppen van de hortensia's eruit! Voor en achter huis, bij 4 struiken. Begint dat ook al weer? Ik kan me niet voorstellen dat er hortensia dieven rondlopen, het is zoveel en er is nog nooit iemand gesnapt! Er gaan verhalen over knoppen als drugs gebruiken, maar dat is dus levensgevaarlijk. Stekken schijnt ook moeilijk te gaan, zijn het dan toch vogels die het doen?? Mooi recht afgesneden, dus ik snap er niks van.
Heeft iemand hier meer informatie over?? Lilian hoe is het bij jou in de tuin? Je zult ongetwijfeld ook hortensia's hebben staan.
Geplaatst door: froukje
, Datum:
22.12.2005 23:24
Ook bij ons zijn vorige winter in het hele dorp de hortensia knoppen eruitgeknipt/gesneden, en ook hier heb ik al gehoord dat het weer gebeurd. Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd hoe wat en waarom.
, Datum:
23.12.2005 00:43
Nou, Froukje en Visje ik zal eens op onderzoek uitgaan, ik heb ook inderdaad hortensia's staan en volgens mij zaten er vorige week wel knoppen in.Ik zal het morgen eens voor jullie bekijken.
Wat hier wel in de tuin gebeurd, is dat er van die kraaien in het mos gaan staan te pikken en voor hen blijkbaar lekkere "dingen" eronderuit "vissen" en daar ben ik niet zo blij mee want het gazon is dan tegen de lente één groot "gatentapijt".
En Alca heel goed van je dat je het nog steeds hebt volgehouden!! Doorgaan!!
Met die kies"beweging" is het natuurlijk minder prettig,gelukkig kon de tandarts er nog wat aan doen.Tegen dat het de 1e Kerstdag is, zal het al stukken beter gaan.
En Rivi is weer dé bofkont, gaat lekker genieten in het buitenland, het is haar van harte gegund, veel plezier en kiekt good oet met die lange latt'n.
Enne...mocht Linda hier toevallig nog eens langs "surfen" , wie bint oe nog nig vergett'n, loat toch nog eens wat van oe heur'n!
, Datum:
23.12.2005 08:13
Ja Lilian,
Woar zit ze toch, al die oale 'rakkers' van toen... Anno had mie nog wal zo beloafd dat'e nooit zo maar vot zol bliev'n, noh, dan wod't tied dat'e noe 'ns weerkump volgens mie... :-))
Geplaatst door: gerrit 
, Datum:
23.12.2005 23:51
Allemaal prettige kerstdagen, goede jaarwisseling en gelukkig en gezond 2006.
Voor wie nu nog op vakantie gaan, veel plezier!