Deze topic gaat niet over kamperen in Frankrijk (Gesloten voor reacties)
Geplaatst door: Rivi 
, Datum:
13.02.2006 23:45
'k Kon het wear nie loatn
DIT IS DE VIJFENTWINTIGHONDERDSTE REACTIE !!!
Geplaatst door: bernard kulche 
, Datum:
13.02.2006 23:59
Klen applahsje foah de wepmastah, zahwwik zegge!
Mohhgge ga 'k effe ande bak foahdat kattechrit fan die taikes die'knoch nie ken...
Geplaatst door: jeweetwelwie 
, Datum:
14.02.2006 00:01
Valentine’s song
In het lavendel veld, vlak achter de poort
zijn het alleen de zoemende bijtjes die je hoort.
Daar is het echte paradijs
daar raakte ik telkens van de wijs.
Maar de poort is met een smak dicht gegooid
en sinds die tijd ben ik errug verstrooid
Niemand waar ik mee kan dollen
niemand om mee door het lavendelveld te rollen
Sinds die tijd loop ik dus alleen in het rond
loop te zoeken op de grond
of ik ergens weer die sleutel kan vinden
om terug te gaan naar de plek waar wij elkaar beminden.
Xxx
Geplaatst door: berny 
, Datum:
14.02.2006 00:10
sorry, dat begnacht dah doemwe hieah nie hoah... gewoon berny dus...fahhwtsje.
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
14.02.2006 00:31
Lieve help, 't Haags is moeilijker te lezen dan het Tukkers/Sallands.
Geplaatst door: lili@n
, Datum:
14.02.2006 01:27
Tsjonge Berny da's mie toch nog nie eerder oawerkomm'n da'k zo'n compliment heb e had hier op den topic "van Gerrit" joa wie neumt dat zo umdat héé d'r met is begun'n um dat hier op touw te zett'n. Dat de leu noe ok is oawer wat aans könt kuier'n.Het was bedoelt um hier all'ns te schriev'n wat nig met Frankriek en de vakaansie te maak'n har en dat is oons aardig lukt, ha'k zo dach.Alhoewel het hier natuurluk toch ok wa eens oawer dee heerlukke wèkk'n geet heur.
Ik har trouw'ns al lang verwocht dat Annechie al had reageert.Zal wa geen tied hebb'n.Is völ te drok met van all'ns.As ze meer nig zeek is.Heb heur in 'n paar daag'n a nig zeen.
Berny um effkes ongeveer oet te legg'n (Rivi hef dat ok a doan) Ik kom oet Twente. Rivi woont volg'ns mie erg'ns in 't Sallandse doar is de sproak net weer iets aans en Annechie woont net op de grèns van Salland en Twente.
Wie könt mekaar allemoal good vestoan,kan wèn dat't hier en door net iets aans schreev'n en praot wödt.
Ai'j dan zo van 't dialect hoalt as Hagenees um dat meer is zo te neum'n (nig onaardig bedoelt)ku'j binn'nkot oew hart ophaal'n: Ze wilt den twentsen soap ok in 't west'n op de regionale tv oetzend'n. Noh, dan hei wa oondertiteling neudig.Van jonge leu en oale groond is 'n titel.
Ik vin trouw'ns dat haagse taaltje geweldig heur, doar ma'j zo met duur goan.
Eerder hadd'n wie hier 'n Haagse Harry meer den zee'w nooit meer, is wa jammer den maak'n 't hier ok echt smeuig.
Wat Drente en de Drentse Aa betref dat is hier nog wa 'n luk vanof.Dan mu'j toch wat verder rie'jn.Doar is 't ok unmeunig mooi.
Ie komt in 'n zommer meer is kiek'n in 't twentse laand en dan mu'j de fietse metnemm'n en dan kö'j mooi rondjaag'n en geniet'n.
Zo noe is wa weer mooi wès, het is d'r inmiddels weer late met wödd'n,
of ie könt 't ok vrog neum'n natuurluk. :-))
Ik heb mien eerste vaal'ntijnscadeautje ok a binn'n, zat vanoa'md in 'n breew'nbus.Ik verwoch van Annechie nog wa mooi gedichje oawer Valentijn.
Goodgoan. Woar blif noe toch den Gröninger?
, Datum:
14.02.2006 01:42
, Datum:
14.02.2006 02:05
:-)) - wat is b.v. dit ? het suggereert van alles, maar wat precies/ dat gebruiken jullie vaak.En dat zinnetje precies in het miden ...kan wen, dat.... (de accent grave kan ik nog niet vinden, daar moet dus urgent iets aan gebeuren), dat zinnetje begreep ik dus niet. Ik bevind me nog echt in beginnersstadium Lilian, hoe zit dat nu (en hetzelfde voor Annecie en Gerrit): is het zo dat je die warme klanken zo maar vlotjes in de fonetische spelling neerschrijft, of is elk woord een kunstwerkje op zich, dat tijd vergt...?
En ik zeg het nog maar een keer: als ik het lees heb ik de volgende reacties: 1. ik lig in een deuk; 2. het valt als een warme jas om je heen; 3. er gaat iets sociaals en oergezelligs van uit. Dat kan ik van het plat-haags niet zeggen, dat is vaak heel erg negatief, met allemaal minder prettige woorden die ikzelf nooit zou gebruiken (v.b. al dat gekankah van die hageneize, etc.;) niet om je aan te warmen dus, en eigenlijk genant. Jouw kunstwerkjes klinken - net als die van Annecie - daarentegen veel 'liever' en je zou eruit kunnen afleiden dat men bij jullie veel positiever/sociabeler ingesteld is dan bij óns'. Bij het NIVON, (een beetje linksige wereldverbeteraars) waar we lid van zijn, heb je ook die mensen uit gebieden 'waor 't leven goed is'.
Truste!
Geplaatst door: ® Annechie 
, Datum:
14.02.2006 08:11
Mogge leu,
Doar bin ik weer! Grote griebels, wat 'n drukte hier ineens.. Ik heb al 'n stief kwartierke zitt'n lèèz'n veurdet ik an't schriev'n toekomme, det is ok wal 'ns aans ewès de leste tied!
Lilian, ie hebt d'r op 'n laat'n oamd/vrogg'n marg'n nog wal 'n flink verhaal van emaakt, kiekt 'ns in 't speegel, ie zoll'n d'r wall'n van oonder deoog'n hebb'n.. ;-))
Berny, goeiendag, van harte welkom natuurlijk, dat breg mie meteene bie dat teek'ntje dat ie niet begreep'n, 't is een lachebekje, eigenlijk zo'j 'm een kwartslag mutt'n draaien, maar helaas, det wil 'n computer neet veur oons doon.... Ik heb oe trouwens wat toe'estuurd..
En je, ok mie schöt 't mangs wal in't lachen a'k die oale verhaaltjes weer noalèeze..
Lilian... 't wödt gin gedichtje vandaage... ik bin hartstikke drok, mien heufd zit vol met aandere dinge en ik heb d'r weer 'n nieje hobbie bie noe ik den niejen computer hebbe... Ik bin al oonze favoriete muziek an't downloaden van internet... noh, ok doar ku'j de tied wal in kwiet..
Berny strik oons trouwens wal aardig oaver de veer'n Lilian, dat veult toch ok wal 'ns angenaam . Meestal wodt wie 'oosterlingen' a's niejschierig en bemeujzuchtig bestempeld, maar hij hef't deur... het is een betje sociaal geveul wat d'r hier gewoon in'ebakk'n is.. (gelukkig niet allenig hier heur, dan doo'k 'n aander weer tekort!)
Noe eerst a's de gesmeerde bliksem a'n't waerk.. Goodgoan, Annechie!
, Datum:
14.02.2006 13:55
Lieve mensen, krijg ik me daar een lijst met van allerlei, dat mij op de digitale snelweg verder moet helpen. Annechie, dank je wel hierveur, heur! (dat is dus zgn. haags, gesproken door de 'kouwe kak", ook in wassenaar heel gewoon; daar roepen de oudjes gewoon van zoveelste etage iets als 'Melkboewr, wilt u mijn halve liter melk even veur de deur zetten!' - Ik ga zo gauw mogelijk die lijst met tekens bestuderen; dat geeft veel meer mogelijkheden om wat meer met de klanken te 'kleien'.
(Dit even gauw tussendeur)
, Datum:
15.02.2006 00:22
Annechie is 't nog wat wödd'n met 't wark vandaage? Da'j noe toch al die mooie muziek download (doar mu'w ok nog eens 'n aander twents weurd veur bedenk'n)doar ku'j inderdoad nog flink drok met wèn.Het wödt trouw'ns tied dat ik den doef weer los loat richting oe kante.Den sol hier nog bekaant nun
bikeers krieg'n. :-)
Wat könt wie leu toch drok wèn, en dan meer nöl'n, meer wie doot 't oons zölf wa allemoal an. En dan bi'j met vakaansie en dan denk ie bie oe zölf, ik goa ut allemaol heel aans doonMeer veur a'j't weet zit ie zo weer in den
zölfd'n möl'n.
Heb ze vandaag nog an oe dach, den één of aander'n Valentijn? Mut d'r nog wa um lach'n ook al den heisa.Meer ja a'j hier zo'n jong wichke hebt loop'n den vindt dat allemoal prachtig.
Berny het vlög oons allemoal zo meer vanzölf oet de haa'n.Wie hooft d'r nig zovöl meujteveur te doon um zo te schriev'n. Het zal wa nig allemoal taalkundig in orde wèn, meer dat mag de pret nig drukk'n.
Het van Deinse instituut sol hier en doar wa wat veraandering'n breng'n meer
dat gef niks.Trouw'ns dat is nun interessante site veur oe Berny.
http://www.vandeinse.nl/category/40/
Hier kö'j oe hart wederom ophaal'n.
Ik sol zegg'n doot allemaol hènig an en riegt oe!
, Datum:
15.02.2006 01:16
Lilian, wat een verfijnd taalgerechtje heb je weer geserveerd! Er zit zo veel in hè.. ; en ik ben je heel dankbaar voor die geweldige site over Twente, heel aardig van je! Maar ja, zo ben je/zijn jullie dus gewoon, 't is niet anders in de crea-krans!Ik heb hem gelijk bij mijn Favorieten gezet natuurlijk. Wat jullie daar allemaal neerschrijven, heeft hoog 'soortelijk gewicht', 't is net een krentenbrood met heel veel krenten erin, waarvan je met kleine hapjes moet eten en waarvan je lang van kan genieten.
en ik kom me daar toch wat juweeltjes in dichtvorm tegen op vorige pagina's... Jammer voor mij dat plat-haags meestal door echte ordi's gebezigd wordt, van wie het gevoelsleven navenant is. Met andere woorden: het is moeilijk om het in plat-haags over leuke/gezellige/positieve dingetjes te hebben. Meestal komt het dus op 'kernachtig, maar negatief commentaar' neer. Past minder bij hoe ikzelf tegen de dingen aankijk...
Er waren een paar woordjes waar ik niet uitkwam, Lilian, maar daar verzamel ik wel wat van en dat gooi ik dan in de groep.
Geplaatst door: marja@
, Datum:
15.02.2006 20:01
heel goed deze topic zeker met al die mooie gedichten erop ga vooral hier mee door. groetjes ;marja@
, Datum:
15.02.2006 22:26
Berny, Berny, ik veul mie al geler worden om de enkeltjes (dit is trouw'ns 'n oetdrukking van mien man, den hef soms eigen gemaakte oetdrukking'n :-) Zal later nog wa oetlegg'n wat dat betekent.Joa wie bint noe eenmoal allemoal gezellige leu of zo as ze ok wa zegt: Twentse leu, leuke leu.Maar noe genog van al dat opgehemel oawer oonzölf.
Die mooie gedicht'n doar is Annechie nummero 1 in.Ze mos ze eigeluk oet goan
geev'n via 'n oetgever.
Jongs ik heb nun nie'je bril, meer 't wil nog nig best met dat ding achter dit ding hier te schriev'n, loat stoan a'k d'r zo met mut gewöd'n.
Ai'j toch ok 'n luk oalder wödt...................As 't geen opvleegers bint
dan hei wa weer ergens aans last van :-)
, Datum:
16.02.2006 00:01
Nâh mède, voâh mèn wogt't tèt tat't waggemâh wogt...en al die reige de heile tèt...dat hebbie hier an de kus hè!
'k Hep maar wat infemasie auvâh 'n kugsus haags geleize, ma of'k niet te wènag voâhoplèding hep, dah weit ik nog nie dah moh allemâh nog blèke...En nâh horukkie denke: 'wat leâh je dan ègelluk? - Nâh, haags lulle, waddachiedan? 'K krèg wel 't zuâh, fan al dat geleâhde geahwwehoeâh... ik memme hauf in de boeke - sie'k so wit soms!? Gèntsje hoâh!
, Datum:
16.02.2006 14:43
Joa vreseluk al den règn, het mut inderdoad wat warmer wöd'n dat sol wa mooi wèn. Meer ja wie mut nog efkes woch'n, de boll'n stoat op spring'n :-)
Wat lès ik noe Berny wo'j 'n cursus haags goan doon, meer ie praot toch a haags. wat mu'j dan inderdaod met zo'n curus, ku'j oe better veur'n curus
Twents in laot'n schriev'n.Ik las gister nog in de kraante dat dat wa meer leu doot dee hier "import" bint.
Nog efkes wat ans: Aanstoande zaterdag is d'r in Hardenberg 'n campingbeurs van de SVR, dus ai'j doar nog belangstelling veur hebt ,mu'j d'r wa vrog bie wèn want het gef doar altied grote drukte. D;r bint vake ok campingeigenaar'n
aanwezig oet 't boet'nlaand waor dan met könt proat'n.Van 10.00 - 16.00 uur.
http://www.evenementenhal.net/evenement.php?id=237
, Datum:
16.02.2006 17:07
Lieve mensen, klopt dit: 'knieperigheid' = zuinigheid (?), 'hèènig' = hees(?), 'oamd' = avond, 'het vleug ons oet de haa'n' (eigenlijk dus o+ umlaut, maar zover ben ik nog niet)(?); 'onmeunig' = geweldig (?). Meestal kan ik de betekenisstammen wel herleiden, via het duits b.v., maar bij 'onmeunig'en hèènig lukt me dat niet...Vanmiddag trouwens even naar IKEA in Delft geweest, daar ehebben ze een simpele kist uit de Garm-serie (was Sten), daar gaat deze jongen een heel praktisch gebruik van maken in verlengde Scudo! Slaapplaats voor twee voor als er teveel dreigende wolken aan de hemel hangen; zover is het dus al met ons...Heerlijk, wat hout, een zaag in de hand en maat wat aan schroeven en spijkeren, en intussen aan de komende lente denken..
, Datum:
17.02.2006 00:35
Berny, geweldig hoe gauw jij het twents onder de knie krijgt. Het lijkt wel aangeboren.........Je hebt het bijna allemaal goed.Hènig betekent zoiets als: kalm aan doen, niet zo druk maken.
Het vlög oons allemaol zo oet de haa'n: letterlijke betekenis: Het vliegt ons allemaal zo uit de handen.Dit is min of meer een eigengemaakte uitdrukking zo van: het gaat ons allemaal heel gemakkelijk af.
, Datum:
17.02.2006 01:44
Het ging eigenlijk meer om woorden uit de laatste paar blzz van deze geestrijke topic, die ik niet begrepen had...
Wat dat haags betreft, dat kan - tijdelijk - een grappig effect hebben, maar 't is dus altijd extreem negatief; mijn persoonlijke drive zit juist niet in die hoek - en als ik me opwind over iets, dan ga ik juist nog zorgvuldiger mijn woorden kiezen... Een echte Hagenees zet gewoon zijn strot open, en stoot een niet door spraakorganen gecontroleerde stroom lucht uit; wat hierbij opvalt is het geringe belang dat gehecht wordt aan een stel goed functionerende lippen. Alles gebeurt dus vanuit en door de huig; de onderkaak hang er wat wezenloos bij en is er volkomen ontkoppeld van de rest van het hoofd. De tong behoort daarbij slap in de onderkaak te hangen. (Om de noodzakelijke ontkoppeling van de kaak te bereiken, beveelt de 'kugsus haags' b.v. aan 'je ège eâhs effe hagt mejje kinnebak op de rand vannut bad te late lazere'.
Om goed plat haags te kunnen spreken, moet je er bovendien eerst voor zorgen dat je een rotbui hebt; ben je vrolijk en zie je het allemaal van de zonnige kant, dan kan je het wel schudden met dat haags!
Het zijn, vrienden, voor mijdus duidelijk 'niet deze tonen die ikzelf prettig vind om aan te heffen'... (vrij naar de de tekst uit Beethovens 9e symfonie.
Geplaatst door: ® Jan 
, Datum:
17.02.2006 02:23
Doet me denken aan wat ik eens gehoord heb over het Welsh. Als je die taal behoorlijk zou willen spreken is het handig als je een gedeelte van je gebit mist. Vooral de snijtanden ziten in de weg voor de juiste uitspraak van het Welsh. De Engelsen beweren dat tenminste.
Als je naar de tekst kijkt van het volkslied van Wales zouden ze wel eens gelijk kunnen hebben.
Mae hen wlad fy nhadau yn an nwyl i mi,
Gwlad beirdd a chantorion, enwogion o fri;
Ei gwrol ryfelwyr, gwladgarwyr tramâd,
Tros ryddid collasant eu gwaed.
CHORUS:
Gwlad, gwlad, pleidiol wyf i'm gwlad,
Tra môr yn fur i'r bur hoff bau,
O bydded i'r heniaith barhau.
Hen Gymru fynyddig, paradwys y bardd,
Pob dyffryn, pob clogwyn i'm golwg sydd hardd;
Trwy deimlad gwladgarol, mor swynol yw si
Ei nentydd, afonydd, i mi.