Geplaatst door: ® Jan
Datum: 05.03.2006 01:00
Ik heb ook nog een alternatieve versie van de tekst in het "Plattdeutsch". Dan is Bern weer helemaal bij.
1. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kin Perd, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sick ne Teggenbuck:
Teggenbuck, Alois drup.
Oh, dat was ne schöne Riederie,
Oh, dat was ne schöne Riederie.
2. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kin Sattel, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sick 'n Kabbesblatt:
Kabbesblatt, vör dat Gatt,
Teggenbuck, Alois drup.
3. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kin Helm, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sick ne Piesepott:
Piesepott, up 'n Kopp,
Teggenbuck, Alois drup.
Oh, dat was ne ...
4. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kine Rüstung, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sick ne Ovenpiep:
Ovenpiep, över'n Lief,
Piesepott, up 'n Kopp,
Teggenbuck, Alois drup.
Oh, dat was ne ...
5. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kin Schild, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sick ne Lokusdör:
Lokusdör, vörne vör,
Ovenpiep, över'n Lief,
Piesepott, up 'n Kopp,
Teggenbuck, Alois drup.
Oh, dat was ne ...
6. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kin Schwert, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sick ne Wostepin:
Wostepin, vörne hin,
Lokusdör, vörne vör,
Ovenpiep, över'n Lief,
Piesepott, up 'n Kopp,
Teggenbuck, Alois drup.
Oh, dat was ne ...
7. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kin Speer, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sick ne Fietzbohn-Stang':
Fietzbohn-Stang', in'ne Hand,
Wostepin, vörne hin,
Lokusdör, vörne vör,
Ovenpiep, över'n Lief,
Piesepott, up 'n Kopp,
Teggenbuck, Alois drup.
Oh, dat was ne ...
8. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kin Boart, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sick ne Statt van'n Has':
Statt van'n Has', ünner de Nas',
Wostepin, vörne hin,
Lokusdör, vörne vör,
Ovenpiep, över'n Lief,
Piesepott, up 'n Kopp,
Teggenbuck, Alois drup.
Oh, dat was ne ...
9. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kine Töggel, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he Moder's Hosenband:
Hosenband, in'ne Hand,
Wostepin, vörne hin,
Lokusdör, vörne vör,
Ovenpiep, över'n Lief,
Piesepott, up 'n Kopp,
Teggenbuck, Alois drup.
Oh, dat was ne ...
10. Mien Broar Alois, de woll dat Rieden lern'n
Doa häd he kine Fahne, doa konn he auk nix werd'n.
Doa nomm he sik 'n Beddelaken:
Beddelaken, an'n Staken
Hosenband, in'ne Hand,
Wostepin, vörne hin,
Lokusdör, vörne vör,
Ovenpiep, över'n Lief,
Piesepott, up 'n Kopp,
Teggenbuck, Alois drup.
Geplaatst door: lili@n
Datum: 05.03.2006 01:03
Trouwens bedankt voor die prachtige websites, die je daar hebt "geetaleerd"
bij die topic over het wielrennen. Ten eerste is het mooi dat ik nu een gedetaileerd kaartje heb bij de etappes en dan die sites over de mooiste plaatsen van Frankrijk is helemaal een topper.Die staan nu bij mijn favo's.
Geplaatst door: berny
Datum: 05.03.2006 01:39
'Misschien wil ik dat geels niet wet'n'
Lieve mensen. Het is bovenstaand zinnetje, ontsproten aan de soms ondoorgrondelijke, soms speelse maar altijd de zinnen (op o.a. door de R.K. kerk toegestane wijze) prikkelende geest van O.L. Vrouwe Annechie die voor zoveel verwarring heeft gezorgd. Waarom 'wilde Zij dat helemaal niet weten', wat er in dat - naar later bleek - onschuldige rijmpje over een jongetje op een bok allemaal gezegd werd? Lang liet Zij ons in het ongewisse hierover, maar met hulp van Jan hebben we dan toch eindelijk van de boom van Kennis mogen eten. De lichte suggestie van gegeneerdheid zorgde ervoor dat wij westerlingen een tijdlang meenden dat deze tekst iets te maken zou hebben met het ongeoorloofd, resp. ongewild vullen van een der lichaamsopeningen van de desbetreffende bok, al dan niet met het doel hem te insemineren. Hier wordt de kracht en de macht van de taal gedemonstreerd. We mogen Haar hiervoor dankbaar zijn; het zal ertoe bijdragen dat wij voortaan nog voorzichtiger moeten omspringen met Haar vaak geheimzinnige, voor meerdere uitleg vatbare woorden, waaruit - uiteindelijk - de goedheid en onschuld Harer hart mocht blijken.
Datum: 05.03.2006 02:03
1. wostepin = ? (en geen ingewikkelde url, gewoon de betekenis graag a.u.b.;
2. een peuste achter de oog'n kiek'n = ? (bij het slapen gaan)
P.S. Jan, je gaat steeds grondiger te werk, geweldig! Je verbaast me, met al je speurwerk. En Lilian, er gaat 'in de winkel van Johan' een enorm sterke bindende en voedende kracht van je uit (in werkelijkheid ook, denk ik...).
Het blijft genieten voor me; elk woord, elke umlaut streelt (ook hier: op door de R.K. Kerk toegestane wijze) de zinnen...
Datum: 05.03.2006 02:25
Hi Berny,
je hebt me door, hè? Je wist natuurlijk al lang dat ik de betekenis van wostepin niet mijn duim heb gezogen.
Ein "Wostepin" ist eine früher gebräuchliche Buchenholz-Nadel, mit der man nach dem Schlachten die Enden einer Wurst verschließen konnte.
Datum: 05.03.2006 02:38
Jan, 't is dat ik niet op mannen val...maar JIJ bent het die ervoor zorgt dat ik toch nog rustig kan gaan slapen. Laat ik het zo zeggen: als Jij voor de Partij voor de Dieren in mijn woonplaats op de lijst zou staan, zou je - alla, voor deze keer dan - mijn (overigens volkomen zinloze) stem krijgen. Truste!
Datum: 05.03.2006 03:00
Ik heb de stemwijzer voor Amsterdam ingevuld met als resultaat:
1. Amsterdam Lokaal
2. SP
3. Groenen
4. GroenLinks
Ik heb een paar vragen met neutraal moeten beantwoorden omdat ik niet alle speciieke problemen van Amsterdam ken.
Nummer een ken ik niet maar moet volgens mij een sympathieke groepering zijn.
De VVD stond bij mij helemaal onderaan.
En inderdaad: deze topic gaat NIET over kamperen.
Geplaatst door: Renate
Datum: 05.03.2006 10:49
In het Twents kennen we het lied over Alois als Antoon op ´n bok. Dat is dat vers waar Jan al eerder aan refereerde, vwb de "wostepin", die gebruikte moeder voor Antoon dus als sporen. Verder een "Siegebok" (geit, bok) als paard; een "boeskoolblad" als zadel; pispot als helm enz.
Geplaatst door: ® visje
Datum: 05.03.2006 16:34
Ik vind het al heerlijk om dat Twents te ontcijferen, maar dat Plattdeutsch vind ik helemaal geweldig!! Zal eens wat sites bezoeken daarover. Jan en Berny ga zo door, ik geniet. Trouwens, dat liedje over die bok zong mijn oma vroeger al voor ons (Overijssels).
Groetjes Brenda
Datum: 05.03.2006 17:43
Dag allemaal! Goed dat de kruitdampen weer zijn opgetrokken rondom dat gedoe met die bok - met al die misverstanden over vermeende activiteiten rondom diens lichaamsopeningen; gelukkig was hier helemaal dus geen sprake van enig zinloos geweld ten opzichte van de desbetreffende bok; dat luchtte mij als dierenvriend wel op, dat wil ik wel verklappen...Terugkijkend op dit partijtje ongewilde luchtfietserij zou je kunnen zeggen dat we weliswaar met zachte vrouwenhand maar daarom niet minder resoluut het bos ingestuurd werden, voor wat de duiding van dat bokkenvaars. Ragfijn spel, Annechie! Ga zo door! Je hebt gelijk; er moet wat te raden blijven voor de buitenwacht, met die streektaal; maar je realissert je wel dat dit de aantrekkelijkheid ervan alleen maar vergroot...als van een verboden vrucht.
Geplaatst door: ® Annechie
Datum: 06.03.2006 07:31
O Berny, wat heb ik toch heerlijk elach'n um dit geharrewar!
Maar... veurdat ie mie nog meer pluum'n op de hoed goat stekk'n, zal ik toch efkes opening van zaak'n geev'n! Ik bin namelijk ok niet bepoalt onfeilbaar en eigenlijk heb ik met het veel besprökk'n gedichtje zelf ok n'n mooi'n bok eschött'n(um maar bie 't beestje te bliev'n..)..
Ik kenn'n namelijk 't hele gedichtje niet, vertrouwd'n de inhoud niet helemoal en dacht: Doar brand ik mie de vingers niet an! Ik heb d'r toen maar n'n 'platt'n' slinger an egeev'n en toen ha'j 't gangs...!
Och, 't is onschuldig vermaak, zoals ie 't ok al verteld'n en menigeenn hef d'r zich met vermaakt, dan hef den bok toch een goeie zaak edéénd neetwoar?
En ja Berny, 'n peuske achter de oog'n kiek'n is gewoon lekker sloap'n..
Jan, ik bin 't helemoal met oe eens, dialect is niet allenig streekgebond'n, 't verschilt deur de generaties hen. Ik komme nog uut 'n huushoaling woar opa en opoe, va en mo en de kinder allemoal onder één dak woond'n en ik kan 't oe ook vertell'n, dat wat ik van mien opa en opoe met'ekreeg'n heb heel wat aanders is a's wat ik rechtevoort mangs heure... :-))
Datum: 06.03.2006 10:16
Mohgge Annechie! Dank voor je toelichting; fijn dat je alvast een tipje van je prachtige sluier hebt opgelicht, maar kan je diezelfde sluier - heel eventjes maar - nog ietsepietsie hoger optillen? Er is nu toch bijna niemand die kijkt, op de maandagochtend (op die 339 fanaten na die op dit moment op de site zijn). Dat zou nl. een hoop randstedelijke onrust wegnemen. Mag ook later hoor! We lijden niet aan de tegenwoordig om zich heen grijpende drang tot onmiddellijke behoeftenbevrediging. Zie maar.
1. mangs = manchmal = soms (?);
2. rechtevoort = /recht/+/voort = (Duits) fort/ = ?;
3. peuske = ? (de betekenis van de uitdrukking als geheel was al wel duidelijk; het verkleinende achtervoegsel -ke is het Duitse -chen (ons -tje, -kje of -tje); onduidelijk is nog de betekenis/herkomst van het woordelement 'peus'.
Datum: 07.03.2006 00:04
N'avend saam! Lilian, ik hield me echt niet van den domme hoor, toen ik zei dat ik weinig of niets begreep van die bokkenmanipulaties! en ook andere woordjes, ook van jou trouwens, begrijp ik soms niet. Via het Duits kom ik vaak een eind.. maar helemaal begrijpen, nee. (Natuurlijk is het voor het effect soms aardig om dat onbegrip wat breder uit te meten.)Jullie zijn me een gezellig stel, daar in 't oosten...